کمبود ۶ هزار لیتر آب برثانیه در مشهد برای تابستان ۱۴۰۳ طبیعت‌گردان گرفتار در قوچان امدادرسانی شدند (۳۰ فروردین ۱۴۰۳) جان باختن ۶ نفر براثر انفجار کپسول گاز در ترمینال شرق تهران (۳۰ فروردین ۱۴۰۳) وضعیت مطلوب واکسیناسیون دام در خراسان‌رضوی طی سال گذشته تنهایی خطر مرگ را دو برابر افزایش می‌دهد دستگیری متهمان سایبری کنکور که ۱۰۰ هزار «تتر» از داوطلبان دریافت کرده بودند ویدئو | اصلاح احکام رتبه‌بندی ۱۰۰ هزار معلم بازنشسته پیش‌بینی هواشناسی مشهد و خراسان‌رضوی (٣٠ فروردین ١۴٠٣) | بارش باران در اوایل هفته آتی دو کارمند شرکت حفاظتی قتل مرد معتاد در مشهد را انکار کردند + عکس همه چیز درباره «چای»، اصیل‌ترین نوشیدنی ایرانی اعتبارات قطره‌چکانی، زخم‌های بخش درمانی مشهد را التیام نمی‌دهد | بودجه پروژه‌های بیمارستانی امسال فقط ۲۴۰ میلیارد تومان صید پرنده‌های شکاری در خراسان رضوی برای پول‌های عربی جاده‌های جنوبی خراسان رضوی بارانی و لغزنده است (۲۹ فروردین ۱۴۰۳) بارش باران در ۱۰ ایستگاه هواشناسی سیستان و بلوچستان رکورد شکست (۲۹ فروردین ۱۴۰۳) زلزله شدید، جنوب ژاپن را لرزاند (۲۹ فروردین ۱۴۰۳) تصویب برنامه جامع مقابله با گرد و غبار برای ۱۱ استان کشور (۲۹ فروردین) آیا از نشانه‌های هک شدن گوشی تلفن همراه خبر دارید؟ دعوا و جنجال بر سر فشار آب، به قتل پیرمرد ۶۰ ساله منجر شد تغییر شغل نیمی از پزشکان عمومی در ایران! وام ازدواج؛ تدبیر قانون برای حمایت از نهاد خانواده
سرخط خبرها

بیماری کف دست یا «دوپویترن» چیست؟

  • کد خبر: ۴۴۰۱۲
  • ۰۱ مهر ۱۳۹۹ - ۱۰:۰۳
بیماری کف دست یا «دوپویترن» چیست؟
مبتلایان به این بیماری درد ندارند، علیرغم سیر کند و پیشرونده بیماری، درمان قطعی برای پیشگیری از پیشرفت آن وجود ندارد. تنها درمان استاندارد برای این بیماری عمل جراحی است.
به گزارش شهرآرانیوز، بیماری کف دست یا «دوپویترن» یک ناهنجاری و تغییر شکل ظاهری است که در مردان شیوع بیشتری دارد و می‌تواند فعالیت‌های روزمره فرد را تحت تاثیر قرار دهد.

 محمد علی اخوت پور فوق تخصص ترمیمی دست، گفت: علت این بیماری احتمالا ژنتیک است که در آن بافت همبند کف دست به تدریج دچار کاهش طول و انقباض شده و این مسئله موجب خم شدن انگشتان دست می‌شود.  

وی، بیماری دوپویترن را مختص سفید پوستان برشمرد که در سیاهپوستان نادر است و خاطرنشان کرد که در مردان این بیماری شیوع بیشتری دارد.

این فوق تخصص ترمیمی دست،  ادامه داد: این بیماری بیشتر انگشت حلقه را درگیر می‌کند، اما ممکن است انگشتان دیگر را نیز درگیر کند. معمولا بیماری از انگشت حلقه شروع می‌شود و به انگشتان مجاور سرایت می‌کند.

به گفته اخوت پور، بعد از اینکه بیماری شروع شد یک نقطه سفت در زیر پوست کف دست بیمار احساس می‌شود. سپس این نقطه سفت تبدیل به یک طناب سفت می‌شود و آرام آرام شروع به جمع کردن پوست کف دست می‌کند و هنگامی که پوست کف دست سفت شد، انگشتان نیز شروع به خم شدن می‌کنند.

وی با بیان این مطلب که معمولا مبتلایان به این بیماری درد ندارند، سیر بیماری را پیشرونده و آهسته برشمرد و تاکید کرد: در این بیماری جراحی زمانی انجام می‌پذیرد که بیمار نتواند کف دست خود را کاملا صاف روی سطح میز قرار دهد به عبارت دیگر هنگام سجده نتواند کف دست خود را مستقیم و صاف روی زمین قرار دهد. این وضعیت از نظر بالینی معادل حالت خم شدن مفصل انگشتان با زاویه ۳۰ درجه است.

اخوت پور با اشاره به شیوع بیشتر بیماری دوپویترن در مردان؛ تشخیص این بیماری را صرفا بالینی عنوان کرد و یادآور شد که نتایج تمامی آزمایشات و اقدامات تشخیصی در فرد مبتلا کاملا طبیعی است وبیماری با معاینه بالینی متخصص تشخیص داده می‌شود.

عضو هیئت علمی بیمارستان طالقانی در ادامه گفت: علیرغم سیر کند و پیشرونده بیماری، درمان قطعی برای پیشگیری از پیشرفت آن وجود ندارد. تنها درمان استاندارد برای این بیماری عمل جراحی است.

اخوت پور در پایان خاطرنشان کرد: در حال حاضر با توجه به شیوع بیماری کرونا، از آنجا که عمل جراحی دوپویترن اورژانس نیست در بیماران ابتلا به کووید ۱۹ عمل جراحی به تعویق می‌افتد.
 
منبع:بهداشت نیوز
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->