رضا زوزنی | شهرآرانیوز -در نوجوانی و جوانی کار مطبوعاتی را آغاز میکند. در کنار آن عکاسی را هم پیش میگیرد. سید محمدابراهیم اصغرزاده موسوی سال ۱۳۶۳ که به عنوان عکاس و خبرنگار به جبهه اعزام میشود ردای رزم میپوشد و رزمنده میشود. پس از مجروحیت در عملیات خیبر دوباره به جبهه باز میگردد و چند فیلم کوتاه برای رزمندگان میسازد.
پس از پایان جنگ در رشته سینما با گرایش تدوین در دانشگاه هنر تهران پذیرفته میشود. در همین اثنا ابراهیم حاتمیکیا، سینماگر مطرح دفاع مقدس، او را برای بازی در فیلم «مهاجر» برمیگزیند. از آن پس اصغرزاده در چند پروژه با حاتمیکیا به عنوان بازیگر، دستیارکارگردان، برنامهریز و مجری طرح سینمایی همکاری میکند. پس از آن کارش را به عنوان تدوینگر و مستندساز پی میگیرد.
در طول عمر حرفهایاش در هر نقطه از دنیا که جنگی در میگرفت و یک طرف از آنها مسلمانان بودند او با دوربینش در آن جنگ حاضر بود. بوسنی و هزرگوین نخستین جایی بود که بعد از آغاز جنگ در شبه جزیره بالکان به صورت شخصی به آنجا رفت. کشمیر پاکستان، افغانستان، شبه قاره هند، جنوب لبنان و ... کشورهای دیگری بودند که او برای مستندسازی به آنها سفر کرده بود.
تدوین مستند «سکوت طولانی»، که حاصل سفر او به فرانسه درسال ۱۳۷۸ در روزهای برگزاری جام جهانی فوتبال بود را در گروه «روایت فتح» انجام داد و از آن پس به عنوان کارگردان و تدوینگر در این مجموعه به فعالیت پرداخت. سال ۱۳۸۰ در حالی که برای ادامه تصویربرداری فیلم مستندش «کاغذهای بیجواب»، درباره مادر شهدای جاویدالاثر به خرمآباد میرفت، بر اثر سقوط هواپیما به آسمان عروج کرد.
پارت اول
دانلود مستند «کاغدهای بیجواب»
بازی او در فیلم سینمایی «مهاجر» در نقش محمود به یادماندنی و پس از سه دهه هنوز هم تماشایی است.
ابراهیم حاتمیکیا و سیدمحمدابراهیم اضغرزاده در پشتصحنه فیلم «مهاجر»