بنزین سوپر امروز در کدام جایگاه‌های مشهد توزیع می‌شود؟ (۶ اردیبهشت ۱۴۰۳) امتیاز ۶۰۰ میلیون تومانی برای دارندگان کارت ملی! نمک‌هایی که کاش نم نمک کم شوند! دلار وارد کانال ۶۲ هزار تومان شد (۶ اردیبهشت ۱۴۰۳) اختصاص بسته‌های ویژه مادران باردار به ۸۲۵ هزار خانوار خراسان رضوی افزایش ۴۸ درصدی واردات قهوه به کشور زمان برگزاری مزایده جدید شمش طلا اعلام شد+ جزئیات متوسط قیمت کالاهای خوراکی منتخب در مناطق شهری کشور مسیر دسترسی کشاورزان به یافته‌های علمی شرکت‌های دانش‌بنیان تسهیل می‌شود بازگشت دلار به کانال ۶۲ هزار تومان در بازار آزاد (۶ اردیبهشت ۱۴۰۳) معاون وزیر جهاد کشاورزی: خراسان رضوی می تواند پایلوت تولید نان کامل باشد + فیلم قیمت طلا و سکه در بازار امروز مشهد (۶ اردیبهشت ۱۴۰۳) | نرخ طلا ثابت ماند نقش قانون‌گذاری و نظارت بسیار ضعیف در حوزه ایمنی و بهداشت کار آخرین وضعیت اجاره خانه در مشهد | سهم اجاره در سبد هزینه خانوار بیشتر شده است تزریق ۵ هزار میلیارد تومان نقدینگی به بورس انرژی شناسه «یکتا» چیست؟ + نحوه تبدیل پروانه‌کسب کاغذی به الکترونیکی گوشت آفریقایی و تانزانیایی به ایران وارد می شود اجاره مسکن در منطقه طلاب مشهد چقدر نقدینگی لازم دارد؟ | تعدد فایل‌های کمتر از ۱۰۰ متر (۶ اردیبهشت ۱۴۰۳) عراق، اصلی‌ترین مقصد صادرات مرغ منجمد ایرانی ورق در بازار خودرو برگشت؛ قیمت‌ها صعودی شد | آخرین قیمت پژو، سمند، ساینا، شاهین، دنا و تارا (۶ اردیبهشت ۱۴۰۳) وزیر کار: مسکن، معیشت، اشتغال و دستمزد مهمترین دغدغه‌های جامعه کارگری است هفته کارگر رسید، تکلیف دستمزد کارگران مشخص نشد قیمت محصولات سایپا و ایران‌خودرو در بازار امروز | رقابت تارا و ۲۰۷ در مسیر گرانی (۶ اردیبهشت ۱۴۰۳) قیمت روغن مایع در بازار + جدول (۶ اردیبهشت ۱۴۰۳) هشدار برای خریدوفروش طلای عیارپایین و بدل‌اندازی به‌جای طلا در بستر سایت‌ها
سرخط خبرها

قیمت ماسک در سراشیبی کاهش

  • کد خبر: ۴۴۸۰۶
  • ۰۷ مهر ۱۳۹۹ - ۱۱:۳۹
قیمت ماسک در سراشیبی کاهش
مشاهدات میدانی از کاهش قیمت ماسک در روز‌های اوج‎گیری دوباره کرونا در مشهد حکایت دارد.
ملیحه فلاح | شهرآرانیوز؛ با رسیدن فصل پاییز و طغیان کرونا، اهمیت استفاده همگانی از ماسک دوچندان شده است. در این شرایط، کاهش قیمت ماسک نسبت به گذشته و اشباع بازار از این کالای ضروری، اتفاق خوبی است که پس از هشت ماه درگیری با این بیماری در بازار مشاهده می‌شود. حتما روز‌های نخست شیوع کرونا و کمبود وسایل مراقبت شخصی ازجمله ماسک حتی برای کادر درمان را به یاد دارید. با پای کار آمدن مردم و مسئولان از این مرحله گذشتیم و این کالا‌ها به صورت نسبی تامین شد. اما با اجباری شدن استفاده از ماسک در تابستان و افزایش تقاضا، شاهد افزایش قیمت آن درمقایسه با نرخ مصوب اعلام شده ازسوی دولت بودیم.
 
در همان روز‌ها شهرآرا پویشی را با عنوان «ماسک با نرخ مصوب» با همکاری سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی راه اندازی کرد و تهیه گزارش‌های میدانی و همچنین همراهی بازرسان سازمان صنعت، معدن و تجارت، مشکلات پیش روی تولیدکنندگان و فروشندگان این کالا و علل مختلف این افزایش قیمت را بررسی کرد.

در آخرین گزارش شهرآرا با عنوان «قیمت ماسک شکست» که شهریور منتشر شد، به افزایش تولید این کالا و کاهش نسبی قیمت آن اشاره کرده بودیم. همچنین پیش از آن، در گزارشی با عنوان «مواد اولیه در مسیر تولیدی‌های ماسک»، از قول معاون سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی نوشته بودیم که برنامه ریزی‌هایی برای تامین پارچه ملت بلون و اسپان باند در داخل استان درحال انجام است.

حالا با گذشت حدود یک ماه از این گزارش ها، بازدید‌های میدانی از داروخانه‌های مشهد نشان می‌دهد که این روند کاهش قیمت همچنان ادامه دارد و دامنه قیمت ماسک‌های سه لایه‌ای که در ماه‌های گذشته به بیش از ۳ هزار تومان هم می‌رسید، حالا به کمتر از ۲ هزار تومان رسیده است و حتی ماسک سه لایه باکیفیت به قیمت هزارو ۵۰۰ تومان و کمتر هم در داروخانه‌ها عرضه می‌شود که این موضوع را معاون امور بازرگانی و توسعه تجارت سازمان صنعت، معدن و تجارت استان نیز تایید می‌کند و طبق انتظارات و اقدامات انجام شده، احتمال ادامه یافتن این روند کاهشی وجود دارد.


کاهش ۴۰ درصدی قیمت ماسک

دکتر نازی ناصری، صاحب داروخانه‌ای در بولوار فرامرزعباسی، به شهرآرا می‌گوید: قیمت ماسک‌های سه لایه نسبت به قبل کاهش یافته است. به عنوان مثال قیمت فروش یک بسته ماسک ۱۰ عددی سه لایه تمام پرس به ۱۴ هزار و ۸۰۰ تومان رسیده است که یعنی هر عدد آن حدود هزارو ۵۰۰ تومان فروخته می‌شود، این درحالی است که در گذشته قیمت خرید این کالا به ۲ هزارو ۵۰۰ تومان هم رسیده بود.

او با بیان اینکه تعداد تولیدکننده‌ها بیشتر شده و بازار شکل رقابتی به خود گرفته است، ادامه می‌دهد: اکنون ما برای این داروخانه، ماسک را با دو قیمت هزارو ۲۵۰ و هزارو ۴۳۰ تومان خریداری می‌کنیم که تفاوت آن به دلیل تمام پرس بودن یا دخالت داشتن دست در هنگام تولید است. ناصری تاکید می‌کند: درست است که ماسک را با قیمت کمتری می‌خریم، اما تا رسیدن به نرخ مصوب هنوز فاصله وجود دارد.


محدوده نرخ ماسک، کوچک شد

دکتر بذرافشان، یکی از داروسازان منطقه سیدی، هم با بیان اینکه محدوده قیمتی ماسک نسبت به قبل کوچک‌تر شده است، به شهرآرا می‌گوید: با توجه به اهمیت استفاده از ماسک در تعاملات روزمره برای ممانعت از انتقال ویروس کرونا، ماسک یکی از کالا‌های پرمصرف این روز‌های جامعه است که با توجه به کیفیت محصول، جنس لایه‌ها و زمان خرید مواد اولیه و قیمت تمام شده توسط تولیدکننده ها، بهای عرضه این کالا متفاوت است. درمجموع ماسک‌های سه لایه باکیفیت  در بازار، قیمت‌هایی بین هزارو ۳۰۰ تا ۲ هزارتومان دارند که اوایل اوج کرونا قیمتشان تا ۳ هزارو ۵۰۰ تومان هم می‌رسید.

به گفته او ماسک‌های دولایه یا با کیفیت‌های کمتر، می‌توانند با قیمت‌های کمتری عرضه شوند، اما به علت نداشتن محافظت کافی با استقبال داروخانه‌ها روبه رو نشده اند.
محسن نجفی، مسئول فنی یکی از داروخانه‌های اطراف میدان امام رضا (ع)، نیز در این باره به شهرآرا می‌گوید: هم اکنون ماسک در بازار اشباع شده است که علت آن، افزایش تولید و کاهش تقاضا به دلیل خرید و ذخیره این کالا در خانه توسط مردم در تابستان و گاهی هم بی توجهی و خستگی در استفاده از آن است.

او با اشاره به اینکه اکنون قیمت فروش ماسک سه لایه با کیفیت مناسب به محدوده هزارو ۵۰۰ تا هزارو ۸۰۰ تومان رسیده است، می‌افزاید: با وجود این کاهش نسبی قیمت ها، هنوز تا رسیدن به نرخ مصوب فاصله داریم، اما باید با ادامه نظارت‌ها برای حفظ روند کاهشی قیمت‌ها و جلوگیری از افزایش دوباره آن تلاش کنیم.
بر این اساس، با یک حساب سرانگشتی می‌توانیم این طور بگوییم که قیمت ماسک سه لایه در بازار، حدود ۴۰ درصد کاهش یافته است.


شکست قیمت ماسک

معاون امور بازرگانی و توسعه تجارت سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی هم در گفتگو با شهرآرا، به تشکیل جلسه کمیته اقلام کرونایی در روز گذشته، اشاره و موضوع کاهش قیمت ماسک را تایید می‌کند. علی غفوری مقدم می‌گوید: طبق بررسی‌های صورت گرفته درباره وضعیت ماسک، تولید این کالا بیش از نیاز استان است و براساس گزارش‌های رسیده در دو هفته اخیر، به دلیل وجود وضعیت رقابتی، قیمت ماسک در شبکه توزیع کاهش یافته است و اصلا کمبودی در زمینه این کالا وجود ندارد.

او می‌افزاید: تعداد کارخانه‌ها و کارگاه‌های صنعتی که از دانشگاه علوم پزشکی برای تولید ماسک مجوز گرفته اند، بسیار زیاد است و طبق برآورد‌های صورت گرفته، اکنون در استان ظرفیت تولید حداقل ۵ میلیون ماسک به صورت روزانه وجود دارد. البته به دلیل وجود مشکلاتی در تهیه مواد اولیه، از ۱۰۰ درصد این ظرفیت برای تولید استفاده نمی‌شود.

او اضافه می‌کند: دو خط تولید ملت بلون درحال ایجاد است که ماشین آلات آن وارد استان شده است و ظرف روز‌های آینده فعالیت این خطوط آغاز خواهد شد.
غفوری مقدم در ادامه به انباشت ماسک ان ۹۵ به دلیل تولید زیاد آن اشاره می‌کند و می‌گوید: در کمیته موافقت شد که مازاد نیاز خراسان رضوی به استان‌های دیگر فرستاده شود و همچنین منعی برای صادرات این نوع ماسک وجود نداشته باشد.
به گفته او طبق گزارش‌های این جلسه، در بخش تامین اکسیژن هم نیاز استان برطرف شده است.
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->