واردات ۸ تا ۱۰ هزار خودروی برقی به کشور تا ۳ ماه آینده (۳۱ فروردین ۱۴۰۳) پلمب ۳ سالن زیبایی در مشهد (۳۱ فروردین ۱۴۰۳) معاون وزیر صمت هرگونه افزایش قیمت کالاها بدون مجوز را غیرقانونی دانست تشکیل پرونده برای یک نانوایی در کلاهدوز مشهد به دلیل تخلف (۳۰ فروردین۱۴۰۳) مدل خودرو، معیار جدید دهک‌بندی خانوار برای دریافت یارانه! قیمت طلا و سکه در بازار امروز مشهد (۳۱ فروردین ۱۴۰۳) پرداخت ۳۰۰ میلیارد ریال وام قرض‌الحسنه به بیمه‌شدگان صندوق اجتماعی کشاورزان خراسان‌رضوی بازار سرد مرغ گرم در مشهد | مرغدار کیلویی ۳ تا ۷ هزار تومان در ضرر اجرای مصوبه افزایش حق مسکن فقط با تصویب هیئت دولت صرفه جویی ۴۳۰۰ مگاوات برق از محل افزایش بهره وری کولر‌های آبی افزایش حقوق بازنشستگان کارگری در سال ۱۴۰۳ به کجا رسید؟ حدود ۲ میلیون خانه در حال ساخت است قیمت طلا، قیمت دلار و قیمت سکه در بازار امروز پنجشنبه (۳۰ فروردین ۱۴۰۳) رئیس اتاق بازرگانی خراسان رضوی: تعطیلی پنجشنبه‌ها آثار زیان باری بر بخش اقتصادی خواهد داشت آرزو برای برقی شدن قطار تهران – مشهد | بررسی سهم پروژه‌های حمل ونقل ریلی خراسان رضوی در آلبوم بودجه ۱۴۰۳ مرحله سوم واریز سود سهام عدالت در راه است + جزئیات پیش‌فروش لوازم خانگی برای جلوگیری از ایجاد بازارسیاه قیمت جدید پژو پارس با افزایش ۱۵۰ میلیون تومانی تعیین شد (۲۹ فروردین ۱۴۰۳) حقوق فروردین بازنشستگان کشوری امروز پرداخت می‌شود (۲۹ فروردین ۱۴۰۳) همه چیز درباره هلدینگ «خلیج فارس» دلار به کانال ۶۶ هزار تومان برگشت (۲۹ فروردین ۱۴۰۳) لزوم صادرات سیب و پرتقال مازاد در راستای حمایت از تولید داخل از ابتدای سال، ۲۰۰ تن گوشت قرمز وارد شده و در بازار توزیع شده است چگونه از موبایل به جای کارت بانکی استفاده کنیم؟ هشدار اتحادیه طلا و جواهر مشهد برای به‌کارگیری اتباع غیرمجاز در واحدهای صنفی
سرخط خبرها

پرورش مرغ بومی و روستایی

  • کد خبر: ۴۴۹۰۸
  • ۰۷ مهر ۱۳۹۹ - ۱۳:۴۹
پرورش مرغ بومی و روستایی
مرغ های بومی از منظر تولید تخم مرغ ارگانیک و گوشت لذیذ و مقاوم بودن در برابر بیماری ها و سازگاری با آب و هوای مختلف از دیرباز مورد توجه روستاییان بوده اند.

گزارش آگهی

کشاورزان روستایی با نگهداری و پرورش مرغان بومی در واقع بخش مهمی از احتیاجات غذایی خویش را تأمین میکردند.

برای روستائیان پرورش مرغ بومی هزینه های بسیار پایینی دارد زیرا که مرغان بومی با گردش در چراگاه های آزاد بخش زیادی از تغذیه خود را با ضایعات کشاورزی و ضایعات باغ ها و گیاهان تأمین میکنند. همچنین کشاورزان با فروش تخم مرغ های محلی برای خود منبع کسب درامد ایجاد میکردند. در واقع مرغ های بومی نقش مهمی در اقتصاد خانوارهای روستایی دارد.

عملکرد مرغ بومی را می توان با تغییر در شیوه پرورش و تغذیه و رعایت اصول بهداشتی بهبود بخشید و به شیوه تجاری آن را عملی نمود. هم اینک پرورش مرغ بومی تخمگذار و یا گوشتی بعنوان یکی از مشاغل زود بازده به شمار می آید که با سرمایه اندک نیز قابل اجرا می باشد. تجهیزات و لوازم مورد نیاز برای شروع این نوع کسب و کارها را میتوانید با قیمت مناسب و کیفیت تضمین شده از فروشگاه چیکن هچ تأمین نموده و فعالیت خود را شروع کنید.

 

پرورش مرغ بومی و روستایی

 

پرورش مرغ بومی با کمترین هزینه

خوشبختانه بر خلاف مرغ های صنعتی، پرورش مرغ بومی نیازی به سرمایه زیادی ندارد. اصلی ترین تجهیزات و پیش نیازهای مهم این کار شامل زمین و سالن نگهداری، دانخوری و آبخوری، هیتر و فن های تهویه می باشد. البته علاقه مندان به این صنعت بایستی از دستگاه جوجه کشی برای تولید جوجه های یک روزه استفاده کنند تا بتوانند هزینه های تولید را به حداقل رسانیده و سود بالایی به دست بیاورند. یکی از مزیت های مهم پرورش مرغ بومی این است که می توان بعنوان شغل دوم نیز به اجرای آن پرداخت. همچنین این نوع فعالیت ها به نیروی کار اضافی احتیاج ندارند. به نحوی که برای رسیدگی به امورات یک سالن مرغداری با جمعیت 1000 قطعه مرغ بومی به یک و نهایتا دو نفر نیروی انسانی نیاز می باشد.

 

بازاریابی گوشت و تخم مرغ محلی

گوشت و تخم مرغ از جمله منابع غذایی پر مصرف در کشور ما می باشند به طوریکه سرانه مصرف گوشت و تخم مرغ در بین خانواده های ایرانی بیشتر از متوسط جهانی میباشد. احداث مرغداری های صنعتی نیاز به سرمایه و بودجه بالایی دارد. در حالیکه میتوان با هزینه بسیار کمتر پرورش مرغ بومی را عملی نمود.

پرورش مرغ بومی با رعایت اصول این صنعت بازدهی اقتصادی بسیار خوبی دارد و در مدت کوتاه 6 ماه می توان از طریق آن به درامدزایی پرداخت. گوشت و تخم مرغ بومی در بازار قیمت بسیار بیشتری نسبت به مرغ صنعتی دارند و به همین دلیل پرورش مرغ بومی صرفه اقتصادی دارد.

برای شروع پرورش مرغ بومی به چندین شیوه مختلف می توان اقدام نمود که عبارتند از:

  • خرید جوجه های یک روزه و پرورش آنها
  • خرید نیمچه های 1 الی دو ماهه و پرورش آنها
  • خرید گله مولد
  • خرید تخم نطفه دار و استفاده از دستگاه جوجه کشی به منظور تولید جوجه یک روزه

 

جوجه کشی از تخم های نطفه دار

یکی از راه های تأمین گله پرورشی مرغ بومی، جوجه کشی از تخم های نطفه دار می باشد. جوجه کشی در واقع بخشی مهمی از پرورش مرغ بومی است. دوره جوجه کشی مرغ به طور متوسط 21 روز می باشد. ماشین های جوجه کشی با تأمین دما و رطوبت شرایط محیطی لازم برای رشد تخم های نطفه دار را فراهم مینمایند. ماشین های جوجه کشی در مدل ها و ظرفیت های مختلفی طراحی و تولید میشوند.

در کارخانه های معتبر به کنترل کیفیت دستگاه جوجه کشی بسیار اهمیت داده میشود. زیرا جوجه کشی یک فرایند بسیار حساس است و در هر دوره پرورش دهنده بخش قابل توجهی از سرمایه خویش را به دستگاه می سپارد. بنابراین ماشین جوجه کشی مد نظر بایستی بتواند به صورت همزمان چنیدن هزار تخم نطفه دار را هچ نموده و به جوجه یک روزه تبدیل کند.

جوجه کشی از تخم های نطفه دار با استفاده از دستگاه جوجه کشی هزینه کمتری نسبت به خرید جوجه یک روزه دارد. همچنین در انتهای هر دوره لازم است که پرورش دهنده مجددا جوجه های یک روزه جهت پروار بندی را تأمین کند. لذا خرید دستگاه جوجه کشی یکی از پیش نیازهای این کسب و کار می باشد.

 

پرورش جوجه های یک روزه مرغ بومی

مرغ های بومی با توجه به نژاد آنها در سن 20 هفتگی الی 6 ماهگی به سن تخمگذاری می رسند. مرغ بومی یک مرغ دو منظوره است . به این معنی که هم به لحاظ گوشتی سنگین وزن بوده و گوشت خوش طعم و مطلوبی دارد و هم اینکه تعداد تخمگذاری بالایی در طول سال دارد. جوجه های یک روزه مرغ بومی تحت شرایط خاصی باید نگهداری شوند. مخصوصا در هفته های اولیه محیط نگهداری آنها باید گرم باشد. به همین دلیل در هفته های اولیه از یک منبع حرارتی در سالن پرورش مرغ استفاده میشود. همچنین خوراک جوجه ها نیز عموما به شکل آردی بوده و سپس با بزرگ شدن جوجه ها اندازه و شکل دان مصرفی آنها تغییر پیدا میکند.

 

پرورش مرغ بومی و روستایی

 

هزینه های پرورش مرغ بومی

برای شروع پرورش مرغ بومی ابتدا نیاز است که برای طیور یک سرپناه و یک سالن تأمین گردد. در داخل سالن نیز می بایست به تعداد کافی از آبخوری و دانخوری استفاده شود. همچنین برای گرمایش سالن به تجهیزات گرمایشی همانند مادر مصنوعی و هیتر نیاز پیدا میشود. برای جمع آوری تخم مرغ ها در نیز لازم است که لانه های تخمگذاری برای مرغان در داخل سالن طراحی شود. یکی دیگر از هزینه های پرورش مرغ بومی هزینه خرید دستگاه جوجه کشی می باشد که کارآفرین با توجه به ظرفیت مد نظر خویش از یک و یا چند عدد ماشین جوجه کشی می تواند استفاده کند. هزینه خرید دستگاه با توجه به ظرفیت و برند آن متفاوت است. با مراجعه به لیست قیمت ماشین جوجه کشی می توان از قیمت به روز این دستگاه ها مطلع شد.

علاوه بر تجهیزات بخشی از هزینه های پرورش مرغ بومی مربوط به تأمین جوجه های یک روزه می باشد. همچنین بخش قابل توجهی از هزینه های پرورش مرغ بومی به خوراک و تغذیه آنها مربوط میشود.

 

جمع بندی

برخلاف مرغداری های صنعتی، پرورش مرغ بومی را می توان با ظرفیت های پایین نیز شروع کرد. برای موفقیت در این زمینه لازم است که افراد اطلاعات جامعی در مورد نحوه نگهداری، تغذیه، بیماری، نحوه جوجه کشی و ... کسب کنند. پرورش مرغ بومی تخمگذار و یا گوشتی اگر به شکل اصولی و با رعایت موارد بهداشتی اجرا شود، سودآوری بالایی به همراه دارد. 

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->