اساسنامه منطقه آزاد سرخس تصویب شد آغازبه‌کار دوازدهمین نمایشگاه مبلمان، لوستر و دکوراسیون در مشهد | کاهش قدرت خرید مردم به‌علت نبود ثبات قیمت؛ از مشکلات پیش روی تولیدکنندگان ادامه حراج سکه از هفته آینده (۲ مرداد ۱۴۰۳) آغاز فروش برخی محصولات سایپا از فردا چهارشنبه+ جدول (۳ مرداد ۱۴۰۳) قیمت امروز انواع گوشی‌های موبایل (۲ مرداد ۱۴۰۳) کدام استان‌های کشور بیشترین مصرف برق را دارند؟ | خراسان‌رضوی جزو پرمصرف‌ها تولید خودرو‌های دوگانه‌سوز در ایران متوقف شد ضرر بیشتر واحد‌های صنفی تلفن همراه مشهد به دلیل طولانی شدن و عدم تخصیص ارز ملانصرالدین و بوق اختلاس! افزایش قیمت سکه تمام در مشهد (۲ مرداد ۱۴۰۳) پایان سبز بورس پس از ۳ روز منفی | گزارش وضعیت بازار سرمایه (۲ مرداد ۱۴۰۳) جزئیات دریافت ارز اربعین اعلام شد (۲ مرداد ۱۴۰۳) ریزش تا ۹۵ میلیون تومان قیمت خودرو‌های خارجی امروز (۲ مرداد ۱۴۰۳) مدیران‌خودرو: با مجوز گران کردیم | مابه‌التفاوت را اقساطی بپردازید قیمت امروز خودرو‌های داخلی (۲ مرداد ۱۴۰۳) | افت ۱ تا ۹ میلیون تومانی قیمت خودرو‌های داخلی معاملات غیر ریالی در بازار مسکن جریمه در پی دارد ارزش روز سهام عدالت چقدر است؟ (۲ مرداد ۱۴۰۳) افت دلار بازار آزاد به ۵۷ هزار تومان | قیمت امروز طلا، سکه، دلار و ارز دیجیتال (۲ مرداد ۱۴۰۳) وظیفه مهم هواداری از زائران و مجاوران صفر تا صد دهک‌بندی | دهک بندی خانوار‌ها براساس داده‌های ثبتی آن‌ها تا شهریور به روزرسانی می‌شود تعرفه جدید واردات موبایل اعلام شد | واردات آیفون ۱۴ ممنوع است گیلاس ۲۰ هزار تومان گرانتر شد | قیمت امروز میوه در مشهد (۲ مرداد ۱۴۰۳) گمرک: ۱۰ هزار خودرو طی ۴ ماه وارد کشور شد (یکم مرداد ۱۴۰۳) پیک‌سایی ۳۰۰ مگاواتی با همکاری مشترکین در شرکت توزیع برق خراسان رضوی اعلام نرخ‌نامه جدید خدمات دوخت اتحادیه خیاطان مردانه و تولیدکنندگان پوشاک مشهد (یکم مرداد ۱۴۰۳) پیش‌بینی افزایش پروازهای ایام اربعین در مشهد
سرخط خبرها

پُرتفوی در بورس چیست؟

  • کد خبر: ۴۵۲۰۳
  • ۰۹ مهر ۱۳۹۹ - ۱۵:۱۲
پُرتفوی در بورس چیست؟
پرتفوی اصطلاحاتی است که سرمایه گذاران در بدو ورود به بازار سرمایه با آن مواجه می شوند مفهوم پرتفوی (به فرانسوی Portfolio) می باشد

به گزارش شهرآرانیوز،  قطعاً همه ما حداقل یک‌بار این جمله معروف را شنیده‌ایم و احتمالاً سعی کرده‌ایم آن را در مدیریت سرمایه خود بکار ببریم، اما نکته مهم آن است که تشکیل سبد سرمایه‌گذاری یا همان پرتفوی باید دارای یک سری مزایا و ویژگی‌هایی همچون تنوع‌بخشی (diversification) باشد تا بتوانیم بگوییم سبد مناسبی را تشکیل داده‌ایم. پورتفولیو یا پرتفوی در لغت به معنای کیف دستی بوده که درگذشته یک سرمایه‌گذار، مجموعه‌ای از اسناد و مدارک خود را در آن حمل می‌کرده، درواقع سرمایه‌گذارانی که سهام شرکت‌های بورسی را در اختیار داشتند هر روز به بازار بورس سر می‌زدند تا ببینند سرمایه آن‌ها در چه وضعیتی قرار دارد. در اصطلاح مالی نیز به کنار هم قرار گرفتن ترکیبی از دارایی‌های مختلف مالی اعم از املاک و مستغلات، سهام شرکت‌ها، اوراق با درآمد ثابت و سپرده‌های بانکی باهدف تنوع‌بخشی و کاهش ریسک سرمایه‌گذاری را پرتفوی یا سبد سرمایه گذاری می‌گویند.

ارزش پرتفوی

به ارزش مالی و نقدی پرتفوی هر شخص حقیقی یا حقوقی، ارزش پرتفوی گویند. برای قیمت‌گذاری شرکت‌های سرمایه‌گذاری پذیرفته‌شده در بورس اوراق بهادار، مهم‌ترین عامل، ارزش پرتفوی این شرکت‌ها است.

پرتفوی هیچ‌گاه تک سهم نباشید

فرض کنید سبد سهام خود را فقط از یک صنعت خاص تشکیل داده‌اید. در صورت رکود در آن صنعت، در تمامی سهام موجود در پرتفوی خود دچار ضرر خواهید شد؛ بنابراین توصیه می‌شود حتماً تنوع را رعایت کنید و سبد معاملاتی خود را از سهام شرکت‌های مختلف پرکنید. البته توجه داشته باشید آن‌قدر تنوع سهام را زیاد نکنید تا بعد در مدیریت پرتفوی با مشکل مواجه شوید.

پرتفوی صنایع پربازده را شناسایی کنید

در زمان تشکیل پرتفوی ابتدا صنایع پربازده را شناسایی کنید. سپس از میان آن صنایع پرتفوی خود را ایجاد کنید. قابل‌ذکر است بدون مطالعه شرکت‌ها و انتخاب سهام‌های مختلف و تصادفی نیز ممکن است ضرر کنید. پس لازم است با تشخیص صنایع مطلوب جلوی ضرر را بگیرید. با این کار تا حدودی می‌توانید ریسک سرمایه‌گذاری در بورس را کاهش دهید.


گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->