برخورد قاطع با کم‌فروشی نانوایان در مشهد دو کارگزاری جدید مجوز فعالیت گرفتند | کارگزاری‌های مجاز را چگونه تشخیص دهیم؟ (۷ اردیبهشت ۱۴۰۳) مشترکان خوش‌مصرف برق، خودرو جایزه می‌گیرند وزیر نیرو: تعمیرات نیروگاه‌ها تا نیمه اردیبهشت پایان می‌یابد افزایش ۱۰ درصدی مصرف برق در خراسان رضوی در سال گذشته تعطیل شدن روز پنجشنبه چه پیامد‌هایی دارد؟ قیمت محصولات سایپا و ایران خودرو در بازار امروز (۷ اردیبهشت ۱۴۰۳) لکوموتیو قطار ترانزیتی افغانستان-ترکیه توقیف شد! بیانات رهبر معظم انقلاب در حوزه امنیت شغلی کارگران مهم‌ترین مطالبه جامعه کارگری است وزیر اقتصاد در مشهد: جهش تولید در مناطق آزاد و ویژه اقتصادی نیازمند اجرای طرح‌های تحولی است اسماعیلی با اشاره به مطالبه‌های مقام معظم رهبری از مسئولان در دیدار با کارگران: مجلس پیگیر تامین امنیت شغلی کارگران است تامین امنیت شغلی کارگران؛ تذکر همه ساله رهبر معظم انقلاب به مسئولان افزایش حقوق‌ها مطابق قانون و هزینه‌های سبد خانوار نیست | حقوق‌ها نیاز به اصلاح دارد سازوکار مجلس برای ساماندهی بازار املاک + اینفوگرافی مصوبه کارت بانکی این ۶ بانک حذف می‌شوند + جزئیات زمان عرضه گسترده نوبرانه‌های بهاری در بازار اعلام شد | جدیدترین قیمت ملون، طالبی، توت فرنگی، سیب و موز را ببینید پلمب یک آتلیه عکاسی در مشهد (۶ اردیبهشت ۱۴۰۳) راه‌های شناسایی لاستیک، روغن و فیلتر تقلبی خودرو یک راه بسیار ساده برای دریافت سود سهام عدالت بیانات مقام معظم رهبری حرف دل همه کارگران بود بنزین سوپر امروز در کدام جایگاه‌های مشهد توزیع می‌شود؟ (۶ اردیبهشت ۱۴۰۳) امتیاز ۶۰۰ میلیون تومانی برای دارندگان کارت ملی! نمک‌هایی که کاش نم نمک کم شوند! دلار وارد کانال ۶۲ هزار تومان شد (۶ اردیبهشت ۱۴۰۳) اختصاص بسته‌های ویژه مادران باردار به ۸۲۵ هزار خانوار خراسان رضوی
سرخط خبرها

درباره گرانی آرد و آغازی بر گرانی نان

  • کد خبر: ۴۶۴۸۳
  • ۲۱ مهر ۱۳۹۹ - ۱۰:۰۲
درباره گرانی آرد و آغازی بر گرانی نان
فعالان بازار می‌گویند آرد در بازار آزاد طی ۱۰ روز گذشته بیش از ۷۰ درصد گران شده است
ملیحه فلاح | شهرآرانیوز؛ قیمت آرد در بازار آزاد طی همین ۱۰ روز گذشته، بیش از ۷۰ درصد گران شده است و با قیمتی حدود ۷ برابر آرد دولتی در بازار فروخته می‌شود که این به معنی رسیدن گرانی به صنایع آردبر استان و افزوده شدن بر مشکلات آن‌هاست. واضح‌ترین نشانه این گرانی و مشکلات ایجادشده درپی آن را می‌توانید در تعطیلی بسیاری از نانوایی‌های نیمه‌یارانه‌ای و کاهش پخت آن‌ها ببینید. همچنین تولید کنندگان می‌گویند که این گرانی به زودی اثر خود را بر تمام محصولات آرد بر نشان خواهد داد. مسئله‌ای که سبب کاهش قدرت خرید این محصولات توسط مردم می‌شود.

رئیس هیئت‌مدیره انجمن صنفی کارفرمایی کارخانجات آرد استان‌های خراسان در این‌باره به شهرآرا می‌گوید: آرد کم نیست، اما طی ۱۰ روز گذشته در بازار آزاد، بیش از ۷۰ درصد گران شده است. این موضوع، تفاوت قیمت فاحشی را بین آرد دولتی و آزاد ایجاد کرده که باعث بروز فساد و کمبود در برخی صنوف شده است.

سیدحسن حسینی با تاکید بر اینکه قیمت آرد یارانه‌ای و نیمه‌یارانه‌ای فرقی نکرده است، می‌افزاید: قیمت هرکیلوگرم گندم نیمه‌یارانه‌ای ۹۰۰ تومان و قیمت آرد حاصل از آن ۱۳۰۰ تومان است. همچنین هرکیلوگرم آرد یارانه‌ای حدود ۸۳۰ تومان تمام می‌شود. بر این اساس، قیمت هرکیسه ۴۰ کیلویی آرد یارانه‌ای ۳۳ هزار تومان و نیمه‌یارانه‌ای آن ۵۲ هزار تومان است.

وی با بیان اینکه قیمت هرکیسه آرد در بازار آزاد به ۲۰۰ هزار تومان رسیده است، ادامه می‌دهد: ازآنجاکه دولت قیمت هرکیلوگرم گندم را برای سال آینده کشاورزی ۴ هزار تومان اعلام کرده است، اکنون گندم در بازار آزاد به قیمت ۴ هزار تا ۴ هزارو ۱۰۰ تومان به فروش می‌رسد، از این‌رو قیمت تمام‌شده هرکیلوگرم آرد آزاد، بین ۵ هزار تا ۵ هزارو ۱۰۰ تومان و قیمت یک کیسه ۴۰ کیلویی بیش از ۲۰۰ هزار تومان است.

رئیس خانه صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی می‌گوید: این درحالی است که ۱۰ روز پیش، حداکثر قیمت هرکیسه آرد ۱۱۰ هزارتومان بود، اما حالا قیمت هرکیسه آرد آزاد، ۴ برابر آرد نیمه‌یارانه‌ای شده است.
حسینی با اشاره به اینکه دامداران و کارخانه‌های تولیدکننده خوراک دام به‌دلیل کمبود نهاده دامی به یکی از مصرف‌کنندگان اصلی گندم تبدیل شده‌اند، اضافه می‌کند: به همین دلیل گندم دولتی، بسیار کم و برای مصارف انسانی، گران شده است. اکنون قیمت هرکیلوگرم گندم دولتی که از استان‌های غربی کشور به خراسان رضوی می‌آید، با احتساب هزینه حمل، حدود ۳ هزار تومان است که پس از تبدیل به آرد، هرکیلوگرم حدود ۴ هزار تومان می‌شود، اما همین گندم نیز در بازار بسیار کم است.
 
او همچنین به گرانی بیش از ۳ برابری کیسه‌های آرد اشاره می‌کند و می‌گوید: کیسه حدود ۱۲۰۰ تومان بود، اما در همین مدت قیمت هرکیسه به ۴ هزار تومان رسیده و زمینه آن نیز بسیار کم شده است. بر این اساس، قیمت بسته‌بندی هرکیلو آرد حدود ۱۰۰ تومان می‌شود. حالا شما هزینه‌های روزمره را نیز به این مبالغ اضافه کنید. به گفته رئیس هیئت‌مدیره انجمن صنفی کارفرمایی کارخانجات آرد استان‌های خراسان، بهترین روش برای کنترل قیمت آرد این است که یارانه آرد برداشته شود و آن را به‌صورت نقدی به مردم پرداخت کنند تا جلوی دونرخی شدن و فساد گرفته شود.


۳۰ نانوایی اعلام تعطیلی کرده‌اند

وضعیت نانوایی‌ها در گرانی ۱۰ روز اخیر آرد به کجا رسیده است؟ رئیس اتحادیه صنف نانوایان مشهد در پاسخ به این سوال شهرآرا می‌گوید: نانوایی‌های نیمه‌یارانه‌ای تا ۱۰ روز قبل می‌توانستند با وجود همه سختی‌ها، مقداری آرد با قیمت مناسب‌تر از بازار آزاد تهیه کنند، اما در همین مدت، قیمت این کالا به‌صورت غیرمنتظره‌ای افزایش یافته است و با قیمت سامانه در کمترین حالت، ۱۰۰ هزار تومان تفاوت دارد.
مصطفی کشتگر با بیان اینکه ۳۰ واحد نانوایی نیمه‌یارانه‎‌ای اعلام تعطیلی کرده‌اند که البته هنوز صحت این خبر تایید نشده است، می‌افزاید: در این مدت، گزارش‌های مردمی زیادی درباره کاهش ساعت نانوایی‌ها و شیفت کاری آن‌ها به اتحادیه رسیده است.


گندم پارسالی، آرد امسالی

کارشناس مسئول بازرسی و کشف کالای قاچاق سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی نیز درباره علت گرانی آرد در بازار به شهرآرا می‌گوید: با توجه به اعلام قیمت ۴ هزار تومانی گندم برای سال کشاورزی آینده ازسوی دولت، برخی کارخانه‌های آرد که پیش از این گندم را با قیمت تضمینی سال قبل، از کشاورزان خریده و اطلاعات خود را در سامانه ثبت کرده‌اند، اکنون برای تبدیل این گندم‌ها به آرد، دست نگه داشته‌اند.

محمدعلی بیاتی‌قله‌زو ادامه می‌دهد: آن‌ها قصد دارند آرد حاصل از این گندم‌ها را با قیمت گندم جدید به بازار عرضه کنند. ازطرفی برخی نانوایی‌های آزادپز به‌دلیل اینکه آرد نیمه‌یارانه‌ای کفاف پخت ماهانه آن‌ها را نمی‌داد، از این محل اقدام به تهیه آرد موردنیاز خود با قیمت مناسب می‌کردند، اما حالا این اقدام کارخانه‌ها باعث ایجاد کمبود نسبی آرد در برخی از این نانوایی‌ها شده است. او تاکید می‌کند: البته ما تلاش می‌کنیم با رصد کارخانه‌های آرد و بررسی گندم‌های ثبت‌شده در سامانه، آرد حاصل از این گندم‌ها را با قیمت واقعی در بازار عرضه کنیم.
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->