سرخط خبرها

میزبانی از زائران حریم رضوی در عرصه میدان شهدا

  • کد خبر: ۴۷۳۴۲
  • ۲۹ مهر ۱۳۹۹ - ۱۳:۳۵
میزبانی از زائران حریم رضوی در عرصه میدان شهدا
امسال شهر مشهد رنگ و بوی دیگری داشت، دیگر خبری از آن همه زائر پیاده با دل‌های شکسته نبود، آن‌طور که می‌گفتند، هیاهوی هرساله جاده‌های منتهی به مشهد جای خودش را به سکوتی غم‌انگیز داده بود.
صفائی | شهرآرانیوز؛ امسال شهر مشهد رنگ و بوی دیگری داشت، دیگر خبری از آن همه زائر پیاده با دل‌های شکسته نبود، آن‌طور که می‌گفتند، هیاهوی هرساله جاده‌های منتهی به مشهد جای خودش را به سکوتی غم‌انگیز داده بود. خیلی‌ها تصاویری از جاده‌های خالی را استوری کرده و از دلتنگی‌هایشان در این روز‌ها نوشته بودند. بوی غربت همه جا را فراگرفته و این غم بیشتر از قبل بر چهره شهر در ایام عزداری دهه آخر صفر خودنمایی می‌کند.

اما با تمام وجود این حرف‌ها و وقایع، باز هم امسال مانند سال‌های گذشته عرصه میدان شهدا میزبان عاشقان رضوی بود، با این تفاوت که زائران غیرمشهدی در خیل جمعیت حضور نداشتند و مجاوران به عشق زیارت از گوشه و کنار شهر راه گز کرده تا به این مأمن پناه بیاورند.

از خیابان توحید که قدم در عرصه میدان شهدا می‌گذاشتید، مقابلتان ماکتی از گنبد حضرت ابوالفضل عباس (ع) را می‌دیدید که عرض ادبی به حضرت داشته باشید. وارد عرصه که می‌شدید مانند سال گذشته سعی شده بود فضایی شبیه بین‌الحرمین را به تصویر بکشند تا زائران رهگذر از این مسیر حال و هوای ناحیه مقدس بین‌الحرمین و کربلا را در ذهن تجسم کنند و پس از عبور عرصه به ماکتی از حرم مضجع اباعبدا... حسین (ع) برسند و قبل از عرض سلام به علی ابن موسی‌الرضا (ع) سلام و عرض ادبی به سید و سالار شهیدان داشته باشند.
 
بوی غربت در این فضا کمتر احساس می‌شود، زائران مشهدی با پای پیاده به این عرصه رسیده‌اند می‌خواهند نفسی تازه کنند تا در کمال ادب و احترام به حضور حضرت (ع) مشرف شوند. برخی با رعایت فاصله‌گذاری می‌ایستند و مرثیه‌ای می‌خوانند تا غبار دل را با اشک چشم بشویند، فضای معنوی عرصه، کرونا و هر چه شما را به این دنیا وصل می‌کند از ذهنتان بیرون می‌برد و یک مسیر را نشانتان می‌دهد، خیابان آیت‌ا... شیرازی منتهی به حرم، انگار چیزی را نه می‌بینید و نه می‌شنوید.
 
امسال ۱۰ غرفه با همکاری سازمان فرهنگی و اجتماعی و مدیریت شهرداری منطقه ۸ مشهد برپا شد. غرفه‌هایی که رنگ و بوی فرهنگی داشت و ایستگاه‌های سلامت پذیرای زائران بود.

بچه‌های دوام ثامن امسال بیشتر از سال‌های قبل در تکاپو بودند، آن‌ها ماسک به دست ضمن خوش‌آمدگویی به زائران در صورت نیاز به آن‌ها ماسک می‌دادند و دست‌هایشان را ضدعفونی می‌کردند. علاوه بر آن اکسیژن خون و تبشان را هم می‌سنجیدند و اگر نیاز به خدمت‌رسانی داشتند آن‌ها را به ایستگاه سلامت در میان عرصه هدایت می‌کردند.
 
 

به آرزوی سلامتی آمده‌ام

مقابل حرم ایستاده و اشک می‌ریزد، می‌گوید: «پاهایم توان ندارد که بتوانم در پیاده‌روی اربعین شرکت کنم، اما زیارت مضجع شریف حرمین را از آقا و، ولی نعمتمان خواسته‌ام. با همین نیت هر ساله در روز شهادت حضرت برای عرض ادب با پای پیاده می‌آیم.» پیرمرد که دستش رو به حرم خشک شده، ادامه می‌دهد: «دعای سلامتی و عاقبت به خیری دارم برای تمام زائرانی که از راه‌های دور و نزدیک برای زیارت امام مهربانی‌ها به مشهد مقدس مشرف شده‌اند، برای آن‌هایی که دلشان در مشهد است و جسمشان در شهر خودشان، برای آن‌هایی که در بیمارستان‌ها چشم به دست و دعای ما دارند، برای همه دعا می‌کنم، تو هم دعا کن بابا جان.»

 

به نیابت برای زیارت می‌رویم

اینجا حرف، حرف دل است، زن و مرد، پیر و جوان از هر آیین و مذهبی که باشند فرقی نمی‌کند همه برای پابوسی آقا آمده‌اند و با دلشان با حضرت (ع) سخن می‌گویند. اینجا تفاوت‌های ظاهری معنا ندارد، قلب همه برای حضرت می‌تپد. حتی کرونا هم نتوانسته عاشقان را در خانه نگهدارد، جوانانی که به اتفاق هم برای زیارت می‌روند می‌گویند: «درعشق به حضرت خستگی و ترس معنا ندارد. ما به دنبال دلمان به اینجا آمده‌ایم. هر روز به بهانه‌های مختلف ساعاتی را در بیرون از خانه می‌گذرانیم، حالا که قرار است برای عزاداری و عرض ارادت بیاییم نباید کرونا را بهانه کنیم. ما جوان هستیم و می‌توانیم پیاده‌روی کنیم. برای همین از وسایل حمل و نقل عمومی هم استفاده نکردیم و سعی می‌کنیم با فاصله از دیگران حرکت کنیم. به عشق آقا و به نیابت دل جاماندگان برای زیارت می‌رویم.»

 

۱۰ غرفه برای خدمتگزاری

رئیس اداره فرهنگی و اجتماعی شهرداری منطقه ۸ درباره برپایی غرفه‌های عرصه میدان شهدا گفت: «در دهه پایانی صفر با توجه به شیوع کرونا ایستگاه مرکزی استقبال از زائران با هدف کنترل، اعمال موارد بهداشتی، غربالگری، انجام آزمایش‌های مختلف با همراهی درمانگاه شهرداری و مدیریت شهرداری منطقه ۸ فعال شد.»
مسلم ابراهیم‌زاده ادامه داد: «در همین راستا شهرداری منطقه ۸ (۱۰ غرفه) در میدان شهدا برای ارائه خدمات بهداشتی و پایش سلامت و توزیع ماسک، آزمایش تب‌سنج همچنین خدمات فرهنگی برای زائران و مجاوران ثامن‌الحجج علی‌ابن‌موسی‌الرضا (ع) برپا کرده است.»
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->