برخورد قاطع با کم‌فروشی نانوایان در مشهد دو کارگزاری جدید مجوز فعالیت گرفتند | کارگزاری‌های مجاز را چگونه تشخیص دهیم؟ (۷ اردیبهشت ۱۴۰۳) مشترکان خوش‌مصرف برق، خودرو جایزه می‌گیرند وزیر نیرو: تعمیرات نیروگاه‌ها تا نیمه اردیبهشت پایان می‌یابد افزایش ۱۰ درصدی مصرف برق در خراسان رضوی در سال گذشته تعطیل شدن روز پنجشنبه چه پیامد‌هایی دارد؟ قیمت محصولات سایپا و ایران خودرو در بازار امروز (۷ اردیبهشت ۱۴۰۳) لکوموتیو قطار ترانزیتی افغانستان-ترکیه توقیف شد! بیانات رهبر معظم انقلاب در حوزه امنیت شغلی کارگران مهم‌ترین مطالبه جامعه کارگری است وزیر اقتصاد در مشهد: جهش تولید در مناطق آزاد و ویژه اقتصادی نیازمند اجرای طرح‌های تحولی است اسماعیلی با اشاره به مطالبه‌های مقام معظم رهبری از مسئولان در دیدار با کارگران: مجلس پیگیر تامین امنیت شغلی کارگران است تامین امنیت شغلی کارگران؛ تذکر همه ساله رهبر معظم انقلاب به مسئولان افزایش حقوق‌ها مطابق قانون و هزینه‌های سبد خانوار نیست | حقوق‌ها نیاز به اصلاح دارد سازوکار مجلس برای ساماندهی بازار املاک + اینفوگرافی مصوبه کارت بانکی این ۶ بانک حذف می‌شوند + جزئیات زمان عرضه گسترده نوبرانه‌های بهاری در بازار اعلام شد | جدیدترین قیمت ملون، طالبی، توت فرنگی، سیب و موز را ببینید پلمب یک آتلیه عکاسی در مشهد (۶ اردیبهشت ۱۴۰۳) راه‌های شناسایی لاستیک، روغن و فیلتر تقلبی خودرو یک راه بسیار ساده برای دریافت سود سهام عدالت بیانات مقام معظم رهبری حرف دل همه کارگران بود بنزین سوپر امروز در کدام جایگاه‌های مشهد توزیع می‌شود؟ (۶ اردیبهشت ۱۴۰۳) امتیاز ۶۰۰ میلیون تومانی برای دارندگان کارت ملی! نمک‌هایی که کاش نم نمک کم شوند! دلار وارد کانال ۶۲ هزار تومان شد (۶ اردیبهشت ۱۴۰۳) اختصاص بسته‌های ویژه مادران باردار به ۸۲۵ هزار خانوار خراسان رضوی
سرخط خبرها

نجات زعفران با خرید حمایتی

  • کد خبر: ۴۸۶۰۰
  • ۱۲ آبان ۱۳۹۹ - ۱۴:۱۴
نجات زعفران با خرید حمایتی
رئیس سازمان تعاون روستایی می‌گوید: مطالبات زعفران کاران باساز و کار جدید، سروقت پرداخت می‌شود
مسعود سلطانی | شهرآرانیوز؛ دهم مهر بود که اعلام شد هرکیلوگرم زعفران پوشال ۱۶ میلیون تومان و هرکیلوگرم زعفران نگین ۲۰ میلیون تومان قیمت‌گذاری شده است. درواقع این قیمت‌ها را شورای ملی زعفران -که اعضای آن را فعالان بخش خصوصی تشکیل می‌دهند- اعلام کرد.

ازسوی دیگر سازمان تعاون روستایی با همکاری سازمان برنامه‌وبودجه، اعتباری معادل هزارمیلیارد تومان آماده کرد تا در قالب تسهیلات دراختیار بازرگانان زعفران قرار دهد. قرار بر این بود که ۱۵ درصد از کارمزد تسهیلات را دریافت‌کنندگان وام یا همان بازرگانان پرداخت کنند و ۳ درصد مابقی را سازمان برنامه‌وبودجه با بانک‌ها تسویه کند.

تسهیلات در بانک‌ها آماده شد، اما هیچ‌کدام از بازرگانان، متقاضی دریافت این وام نشدند و تن به قیمت‌های اعلامی ازسوی شورای ملی زعفران نیز ندادند. طی ۲ هفته گذشته، قیمت هر کیلوگرم زعفران پوشال به ۷ میلیون تومان هم رسیده است تا چیزی جز ضرر، دست کشاورز را نگیرد.

از این‌رو بود که دیروز رئیس سازمان تعاون روستایی کشور بدون تعارف در جریان بازدید از یک واحد بسته بندی زعفران در مشهد در جمع خبرنگاران اعلام کرد: «اعضای شورای ملی زعفران به تعهداتشان عمل نکردند. اکنون برای اینکه جلوی ضرر و زیان کشاورزان را بگیریم، وارد بازار شده‌ایم و خرید تضمینی زعفران را آغاز کرده‌ایم.».
محمدعلی طهماسبی افزود: طبق برآورد‌های انجام‌شده با استان‌های زعفران‌خیز ازجمله خراسان‌رضوی، امسال قیمت خرید هرکیلوگرم پوشال زعفران نیز ۱۱۰میلیون ریال تعیین شده است. همچنین هرکیلوگرم نگین زعفران را دولت به قیمت ۱۳۰میلیون ریال خریداری می‌کند.

وی افزود: ۳۰ درصد ارزش زعفران به‌صورت نقدی به کشاورز پرداخت می‌شود. کشاورزان می‌توانند ظرف ۳ ماه بعد از فروش زعفران به تعاون روستایی، فروش زعفران در بازار آزاد به نرخ بیشتر، زعفران خود را پس بگیرند و صرفا کرایه انبار را پرداخت کنند.
معاون وزیر جهادکشاورزی اضافه کرد: با حمایت ویژه دولت و پیگیری‌های وزارت جهادکشاورزی، کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی و سازمان برنامه‌وبودجه، امسال نیز با هدف حمایت از کشاورزان و جلوگیری از افت قیمت، دولت خرید حمایتی این محصول ارزشمند را برعهده می‌گیرد.


۶۰ تن زعفران، «لولو» نیست

طهماسبی درباره ۶۰تن زعفران خریداری‌شده پارسال توسط دولت نیز گفت: تمامی این حجم زعفران برای صادرات درنظر گرفته شده است و به بازار داخل نخواهد آمد و زعفران خریداری‌شده امسال نیز برای صادرات در بازار‌های جدیدتر درنظر گرفته می‌شود.
وی با کنایه به برخی منتقدان عملکرد سازمان تعاونی روستایی گفت: برخی، ۶۰ تن زعفرانی را که سال گذشته خریداری شده است، تبدیل به «لولو» کرده‌اند. اگر سال گذشته دخالت‌های بیجا نبود، این زعفران در بازار یا در بورس به فروش می‌رسید. باوجود این سنگ‌اندازی‌ها، این زعفران را در بازار‌های جدید صادر خواهیم کرد.

معاون وزیر جهادکشاورزی افزود: اگرچه پارسال در مراحل پرداخت مبالغ، مشکل و تاخیر پیش آمد، امسال با توجه به حمایت و تامین منابع مالی ازسوی سازمان برنامه‌وبودجه و نیز حمایت و پیگیری کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی، مشکلی نخواهیم داشت.

رئیس کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی نیز با بیان اینکه بی‌تردید شرایط زعفران با آغاز خرید حمایتی بهبود می‌یابد، افزود: ازجمله وظایف وزارت جهادکشاورزی، حمایت از کشاورزان در قالب خرید‌های تضمینی، توافقی و حمایتی است که باید از این ابزار در زمان و شرایط مناسب استفاده شود و اکنون زمانی است که باید از زعفران‌کاران حمایت شود و خرید حمایتی انجام شود تا زعفران به قیمت واقعی و حقیقی خودش برسد.

سیدجواد ساداتی‌نژاد با اشاره به فعالیت کمیته سامان‌دهی بازار در کمیسیون کشاورزی مجلس ادامه داد: هدف از تشکیل این کمیته، رصد دقیق‌تر و کنترل‌شده به‌منظور سامان‌دهی بازار محصولات کشاورزی و پایدار شدن شرایط کشاورزان است.
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->