مشهد اولین مقصد سفر‌های ریلی مردم در نوروز شد (۱۰ فروردین ۱۴۰۳) راهپیمایی حمایت از غزه فردا جمعه (۱۰ فروردین ۱۴۰۳) در مشهد برگزار می‌شود هشتمین شب جشنواره هنر‌های نوری کوهسنگی مشهد| ترازی بین‌المللی با هنرمندانی ایرانی+ فیلم تعطیلی موقت جشنواره هنر‌های نوری مشهد به مناسبت لیالی قدر عیدانه مدیریت شهری به اهالی محدوده جاده سیمان مشهد+ فیلم سخنگوی شورای شهر مشهد مطرح کرد: لزوم تفویض اختیارات کمیسیون ماده ۵ به کلانشهرها افزایش ۳۰ درصدی نیرو‌های کارگری شهرداری مشهد در شب‌های قدر همراهی مشهد با پویش جهانی «ساعت زمین» سرویس‌دهی صلواتی ناوگان اتوبوسرانی مشهد به حرم مطهر در سالروز شهادت حضرت علی(ع) کاهش محسوس دما در مشهد فردا جمعه (۱۰ فروردین ۱۴۰۳) شهردار مشهد: تست گرم فاز اول خط ۳ قطار شهری مشهد ١٨ فروردین انجام می‌شود یک قلاده گرگ هار در مشهد زنده‌گیری شد + عکس سرویس دهی رایگان قطار شهری مشهد در روز شهادت امام علی(ع) | فعالیت قطار شهری در شب های قدر تا پایان مراسم سومین دوره پویش «مشهد مهربان» در مشهد آغاز شد+ فیلم شهردار مشهد مطرح کرد؛ تجلی ظرفیت‌های شورای اجتماعی محلات در پویش «مشهد مهربان» خدمات‌رسانی رایگان خطوط قطار شهری و اتوبوسرانی مشهد در شب‌های قدر + فیلم ورود بیش از ۷ میلیون و ۳۰۰ هزار زائر به خراسان رضوی (۸ فروردین ۱۴۰۳) خدمت رسانی ۳۵ هزار ناوگان مسافربری برون شهری به زائران و مسافران نوروزی مشهد مراسم شب‌های قدر در گلزار مطهر شهدای بهشت رضا (ع) برگزار می‌شود «جناب خان» و فرزاد حسنی روی آنتن شبکه نسیم می‌روند
سرخط خبرها

پیوند مشهد و اوراسیا

  • کد خبر: ۴۹۹۹
  • ۲۴ شهريور ۱۳۹۸ - ۰۷:۳۸
پیوند مشهد و اوراسیا
وزیر کشور دستاوردهای سفرش به جمهوری قرقیزستان را در مشهد تشریح کرد

ملیحه فلاح - وزیر کشور که همراه با استاندار خراسان‌رضوی پنجشنبه و جمعه گذشته میهمان قرقیزستانی‌ها بود، روز گذشته در برگشت از بیشکک به مشهد آمد تا از دستاوردهای سفر دوروزه خود و دیدار با مسئولان بلندپایه جمهوری قرقیزستان سخن بگوید.
عبدالرضا رحمانی‌فضلی صبح روز گذشته در پاویون فرودگاه بین‌المللی شهید هاشمی‌نژاد مشهد در جمع خبرنگاران دلیل این سفر را عقد موافقت‌نامه امنیتی و انتظامی بین ایران و قرقیزستان دانست که بعد از یک سال پیگیری‌ها و جلسات متعدد امضا شد.
به گفته او، این موافقت‌نامه درباره همکاری‌های مشترک در زمینه مبارزه با قاچاق مواد مخدر، تروریسم، افراطی‌گری، جرائم سازمان‌یافته، تبادل اطلاعات، آموزش و همکاری‌های مشترک در حوزه‌های عملیاتی است که بعد از تصویب در مجلس شورای اسلامی اجرایی خواهد شد. وزیر کشور در ادامه از برگزاری جلسه‌ای با محمدقالی عبدالقاضی اف، نخست‌وزیر جمهوری قرقیزستان خبر داد و گفت: در این دیدار درباره «موافقت‌نامه تجاری اتحادیه اوراسیا» که ایران نیز به آن پیوسته است، صحبت شد.
رحمانی‌فضلی ادامه داد: طبق این موافقت‌نامه قرار شد ۳۰۰کالا به‌صورت ترجیحی و تخفیفی به آن کشورها صادر و از طرف آن‌ها نیز ۵۰۰کالا وارد ایران شود که این یک ظرفیت بسیار بزرگ منطقه‌ای است و تلاش می‌کنیم مقدمات انجام آن مهیا شود.
اتحادیه اقتصادی اوراسیا (EAEU) شامل کشورهای روسیه، بلاروس، قزاقستان، ارمنستان و قرقیزستان است که فعالیت خود را از سال۲۰۱۵ میلادی آغاز کرده و ایران نیز اردیبهشت سال گذشته به‌صورت موقت و با امضای 5کشور عضو به این اتحادیه پیوست.
به گفته وی، در جلسه با عبدالقاضی اف درباره برطرف شدن 2مانع موجود در این مسیر تأکید شد که در این راستا باید سازوکاری برای عملیات بانکی برای اقدام راحت‌تر تجار داشته باشیم و همچنین هر دوطرف برای انجام پروازها و حمل‌ونقل تلاش کنند.
وزیر کشور به روحیه بالای همکاری و علاقه‌مندی مسئولان قرقیزستانی برای توسعه همکاری‌ها اشاره کرد و افزود: میزان تجارت ما با آن‌ها حدود ۴۴میلیون دلار است که رقم کمی به حساب می‌آید، اما قرار است این مبلغ ظرف 2سال به 2 یا 3برابر افزایش پیدا کند.
رحمانی‌فضلی درباره همکاری بین استان‌های 2کشور نیز گفت: در این سفر استاندار خراسان‌رضوی نشست مستقلی با استاندار اوش داشت. اوش از استان‌هایی است که بیشترین میزان همکاری و تجارت بین ایران و قرقیزستان را دارد.
به گفته وی، در این راستا خراسان‌رضوی اولین استان کشور است که می‌تواند بیشترین فعالیت را در این زمینه با کشور قرقیزستان داشته باشد.
وزیر کشور همچنین تأکید کرد: سیاست همکاری با استان‌‌های کشورهای مختلف در دولت تصویب شده و تاکنون نیز جلسات مشترکی را با کشورهای همسایه و استاندارا‌ن خود داشته‌ایم. رحمانی‌فضلی افزود: مباحثی درباره ریل راه‌آهن، تشکیل هشتمین کمیسیون مشترک اقتصادی در ایران، همکاری با دیگر کشورهای آسیای مرکزی و برگزاری جلسات مشترک کارشناسی از دیگر موارد مطرح‌شده در این سفر بود.
در این سفر استاندار خراسان‌رضوی، رئیس نمایندگی وزارت امورخارجه در شمال‌شرق کشور، رئیس مرکز امور بین‌الملل وزارت کشور و مدیرکل امور مرزی این وزارت‌خانه، وزیر کشور را همراهی کرده‌اند.
رحمانی‌فضلی در این سفر با همتای قرقیزی خود دیدار و همراه با او از «اتا بیت» آرامگاه قربانیان و جان‌باختگان دوره حکومت روسیه تزاری و نیز آرامگاه «چنگیز آیتماتوف» نویسنده مشهور قرقیز بازدید و به آنان ادای احترام کرد.
وی همچنین در این سفر با ایرانیان مقیم این کشور دیدار و از سرویس ملی مبارزه با مواد مخدر این کشور بازدید کرد.
وزیر کشور همچنین در حاشیه سفر خود به مشهد با 2برادر کوتاه‌قامت کرمانی که زمینه سفر آن‌ها از سوی استاندار خراسان‌رضوی به مشهد فراهم شده بود، دیدار و در فضایی صمیمانه با آن‌ها گفت‌وگو کرد. 

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->