مشهد اولین مقصد سفر‌های ریلی مردم در نوروز شد (۱۰ فروردین ۱۴۰۳) راهپیمایی حمایت از غزه فردا جمعه (۱۰ فروردین ۱۴۰۳) در مشهد برگزار می‌شود هشتمین شب جشنواره هنر‌های نوری کوهسنگی مشهد| ترازی بین‌المللی با هنرمندانی ایرانی+ فیلم تعطیلی موقت جشنواره هنر‌های نوری مشهد به مناسبت لیالی قدر عیدانه مدیریت شهری به اهالی محدوده جاده سیمان مشهد+ فیلم سخنگوی شورای شهر مشهد مطرح کرد: لزوم تفویض اختیارات کمیسیون ماده ۵ به کلانشهرها افزایش ۳۰ درصدی نیرو‌های کارگری شهرداری مشهد در شب‌های قدر همراهی مشهد با پویش جهانی «ساعت زمین» سرویس‌دهی صلواتی ناوگان اتوبوسرانی مشهد به حرم مطهر در سالروز شهادت حضرت علی(ع) کاهش محسوس دما در مشهد فردا جمعه (۱۰ فروردین ۱۴۰۳) شهردار مشهد: تست گرم فاز اول خط ۳ قطار شهری مشهد ١٨ فروردین انجام می‌شود یک قلاده گرگ هار در مشهد زنده‌گیری شد + عکس سرویس دهی رایگان قطار شهری مشهد در روز شهادت امام علی(ع) | فعالیت قطار شهری در شب های قدر تا پایان مراسم سومین دوره پویش «مشهد مهربان» در مشهد آغاز شد+ فیلم شهردار مشهد مطرح کرد؛ تجلی ظرفیت‌های شورای اجتماعی محلات در پویش «مشهد مهربان» خدمات‌رسانی رایگان خطوط قطار شهری و اتوبوسرانی مشهد در شب‌های قدر + فیلم ورود بیش از ۷ میلیون و ۳۰۰ هزار زائر به خراسان رضوی (۸ فروردین ۱۴۰۳) خدمت رسانی ۳۵ هزار ناوگان مسافربری برون شهری به زائران و مسافران نوروزی مشهد مراسم شب‌های قدر در گلزار مطهر شهدای بهشت رضا (ع) برگزار می‌شود «جناب خان» و فرزاد حسنی روی آنتن شبکه نسیم می‌روند
سرخط خبرها

جای خالی «نظارت نوین» در پایش تخلفات ساختمانی

  • کد خبر: ۵۰۱۷۵
  • ۲۹ آبان ۱۳۹۹ - ۱۳:۳۷
جای خالی «نظارت نوین» در پایش تخلفات ساختمانی
مهدی فهمیده - مسئول مرکز هوشمند پایش تخلفات ساختمانی کمیسیون ماده‌ صد شهرداری مشهد
ساخت‌وساز غیرمجاز یکی از ناهنجاری‌های کلان‌شهر‌های درحال‌توسعه است و تحقیقات نشان می‌دهد بیشتر تخلفات ساختمانی در جوامع جهان‌سوم رخ می‌دهد، زیرا سرمایه‌گذاری در مسکن غیررسمی در کشور‌هایی رشد کرده است که در آن‌ها بازار زمین تا حد زیادی منحرف شده است. با توسعه سریع اقتصاد بازار و صعود مستمر روند شهرنشینی، ساخت مسکن تقریبا در همه مناطق شهر‌های پرجمعیت رشد چشمگیری کرده است که به‌تبع آن باعث ساخت‌وساز غیرمجاز و غیرقانونی، بدون لحاظ استحکام بنا و مقررات و ضوابط مهندسی می‌شود.
 
کنترل ساخت‌وساز‌های شهری باعث توسعه متوازن و بهینه شهر و به‌طور عمده از طریق ضوابط و مقررات ساخت‌وساز شهری انجام می‌شود. اجرانکردن بسیاری از ضوابط، مدیریت‌شهری را به اقدامات گوناگونی مانند کنترل مستمر ساخت‌وسازها، تعیین ضمانت‌های اجرایی قانون برای رعایت ضوابط و مقررات و دریافت جریمه واداشته است. راه‌حل فوری و مسکن در این شهر بیمار که ناشی از ساخت‌وساز غیرمجاز بدون ضوابط و استحکام بناست، اعمال قانون قلع یا جریمه این‌گونه ساخت‌وسازهاست که به‌شکل عمده اداره نظارت بر ساخت‌وساز‌ها و کمیسیون‌های ماده‌صد شهرداری‌ها آن را انجام می‌دهند.
 
البته باتوجه‌به محدودیت در تعداد و زمان بازرسی گشت‌های مربوط، مواردی از این ساخت‌وساز‌های غیرمجاز هم وجود دارند که بدون اعمال قانون، بلاتکلیف باقی می‌مانند و همین امر می‌تواند باعث مشکلات فراوانی در حوزه‌های مختلف از جمله مشکلات حقوقی در خریدوفروش‌های املاک نیز بشود. باتوجه‌به همه نکات و مشکلات ناشی از ساخت‌وساز غیرمجاز، با وجود کنترل و نظارت گشت‌های فیزیکی که سالانه مبالغ هنگفتی را در بر می‌گیرد، نیاز به نوع جدیدی از نظارت نوین که برای شناسایی و اعمال قانون زودهنگام مؤثر باشد، ضروری به‌نظر می‌رسد.
 
یکی از این ابزار‌های نوین استفاده از ماهواره، پهپاد و دوربین‌های نظارتی آنلاین است. تطابق و ارزیابی تغییرات در ساخت‌وساز غیرمجاز در دوره‌های زمانی متفاوت (کوتاه‌مدت، میان‌مدت و بلندمدت) با تصاویر و داده‌پایه‌های ماهواره‌ای و پهپادی از جمله موضوع‌های یادشده برای برنامه‌ریزی و مدیریت هوشمند پایش تخلفات ساختمانی است. استفاده از این اطلاعات باتوجه‌به ویژگی‌های مربوط و پیشرفت‌های سریع فناوری سنجش از راه دور و سامانه‌های اطلاعات جغرافیایی می‌تواند در این نظارت هوشمند بسیار مؤثر و مفید باشد و اطلاعات ارزشمندی در اختیار مدیران و تصمیم‌گیران قرار دهد.
 
با استفاده از اطلاعات سنجش که به‌صورت شاخص‌های شناسایی‌شدنی تعریف می‌شود، می‌توان تغییرات ساخت‌وساز غیرمجاز را به‌صورت طرح و مدل بهینه‌شده به دست آورد. همچنین روش‌های الگوریتم تطابق که در ماشین لیزینگ (Machine Learning) و هوش مصنوعی (Artificial Intelligence) و همــچنیــن مــدل شــبکه عصبی (Neural Network) کاربرد دارد، برای شناسایی و استخراج اطلاعات از تصاویر سنجش از راه دور (ماهواره یا پهپاد) استفاده شده است و می‌توان به‌عنوان روشی نوین در پایش تخلفات ساختمانی نیز از آن بهره‌برداری کرد.
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->