آغاز دیوارکشی محدوده منطقه آزاد دوغارون در نقطه صفر مرزی با افغانستان مشهد، گذرگاهی به‌سود اقتصاد ایران و توسعه ثبات اقتصادی در افغانستان سفر رهبر ترکمنستان به افغانستان برای بازدید از پروژه تاپی + فیلم قیمت امروز پول افغانی (سه‌شنبه ۲۹ مهرماه ۱۴۰۴) فهرست بازیکنان دعوت شده به تیم ملی فوتسال افغانستان اعلام شد (۲۸ مهر ۱۴۰۴) انفجار در مسجدی در ولایت پروان افغانستان ۹ نفر زخمی برجای گذاشت قیمت امروز پول افغانی (دوشنبه ۲۸ مهرماه ۱۴۰۴) تاریخ و ساعت بازی‌های تیم ملی فوتسال زیر ۱۷ سال افغانستان در مسابقات آسیایی بحرین اینفوگرافی | همه چیز درباره پایگاه هوایی بگرام در افغانستان طالبان: در صورت حمله دوباره پاکستان، پاسخ متقابل خواهیم داد قیمت امروز پول افغانی (یکشنبه ۲۷ مهرماه ۱۴۰۴) فرماندار تایباد از افزایش آمار خروج مهاجران افغانستانی خودمعرف از مرز دوغارون در مهرماه خبر داد تیم ملی فوتسال زیر ۱۷ سال افغانستان بعد از اردوی تهران به بحرین رفت درخواست ۲۰ کشور اروپایی برای اخراج مهاجران «بدون مدرک» افغانستان از این کشور‌ها سخنگوی طالبان: توافق با پاکستان شامل آتش‌بس کامل میان ۲ کشور است تهران از آتش‌بس میان طالبان و پاکستان استقبال کرد | حل اختلافات از طریق گفت‌و‌گو و راه‌حل‌های سیاسی ضروری است توافق آتش‌بس میان پاکستان و طالبان با میانجیگری قطر و ترکیه سرکنسول افغانستان در مشهد: کابل سیاستی متوازن و اقتصادمحور را در پیش گرفته است | امیدواریم توازن تجاری بین دو کشور رعایت شود رئیس اتاق تجارت فراه افغانستان بر تقویت تعاملات تجاری با ایران تأکید کرد نایب رئیس اول اتاق ایران: خراسان جنوبی می‌تواند به نقطه اتصال بزرگ اقتصادی میان ایران و افغانستان تبدیل شود بهرامی: نشست دیپلماسی استانی ادامه مسیر سیاست‌های ایران برای توسعه روابط اقتصادی با کشور‌های همسایه است | ایران آماده است مشکل تراز تجاری با افغانستان را حل کند
سرخط خبرها

راه آهن خواف - هرات ۲۰ آذرماه با حضور مجازی روحانی و غنی افتتاح می‌شود

  • کد خبر: ۵۰۸۶۳
  • ۰۶ آذر ۱۳۹۹ - ۱۱:۴۹
راه آهن خواف - هرات ۲۰ آذرماه با حضور مجازی روحانی و غنی افتتاح می‌شود
معاون ساخت و توسعه راه آهن شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل کشور می‌گوید: قرار است پنجشنبه ۲ هفته آینده (۲۰ آذر ماه) راه‌آهن خواف-هرات به‌صورت ویدئوکنفرانسی و با حضور رؤسای جمهور ۲ کشور افتتاح شود.

به گزارش شهرآرانیوز - پروژه راه آهن خواف‌-هرات که از سال‌های ۱۳۸۱ - ۱۳۸۲ استارت خورده است، دارای چهار قطعه بوده که سه قطعه آن از خواف تا ایستگاه شمعتیغ و پس از آن ایستگاه جونو در تعهد ایران است و قطعه چهارم که از این ایستگاه شروع شده و به هرات می‌رسد را افغانستانی‌ها متعهد به ساخت و بهره‌برداری از آن شده‌اند.

 

این خط ریلی که قرار بود تا پایان سال گذشته به بهره‌برداری برسد به دلیل آنچه ناامنی در خاک این کشور همسایه عنوان می‌شد به تأخیر افتاد و حالا به نظر می‌رسد آماده افتتاح بوده و ۲۰ آذر ماه امسال به بهره‌برداری می‌رسد.

 

عباس خطیبی، معاون ساخت و توسعه راه‌آهن، بنادر و فرودگاه‌های شرکت ساخت و توسعه زیر بناهای حمل‌ونقل کشور، درباره جزئیات این خط ریلی و برنامه افتتاح و بهره‌برداری از آن به ایسنا گفت: بر اساس برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته ۲۰ آذر امسال راه‌آهن خواف-هرات با حضور رؤسای جمهور دو کشور ایران و افغانستان، وزیر راه و شهرسازی و دیگر مسئولان به‌صورت ویدئو‌کنفرانسی و حضوری برگزار می‌شود.

 

وی افزود: البته پیش از بهره‌برداری رسمی مقرر شده یک مرحله تست باری صورت گیرد و اولین ارسال محموله ریلی به افغانستان به صورت آزمایشی انجام شود.

 

معاون ساخت و توسعه راه‌آهن، بنادر و فرودگاه‌ها شرکت ساخت و توسعه زیر بناهای حمل‌ونقل کشور ادامه داد: این خط ریلی حدود ۴۰۰ میلیارد تومان که ارزش روز آن به حدود ۱۵۰۰ میلیارد تومان می‌رسد در سه فاز هزینه داشته که ایران سرمایه‌گذاری آن را انجام داده است و ۷۸ کیلومتر آن در خاک کشورمان و حدود ۶۰ کیلومتر در خاک افغانستان است.

 

خطیبی با اشاره به اینکه امروز در محل انجام پروژه با مسئولان افغانستانی برای اجرای فاز پایانی این خط ریلی صحبت کرده است، گفت: مقامات افغانستانی اعلام کرده‌اند که هم‌زمان با بهره‌برداری از سه فاز افتتاح شده راه‌آهن خواف-‌هرات عملیات اجرایی فاز چهارم آن نیز آغاز می‌شود چرا که ایتالیایی‌ها سرمایه‌ مورد نیاز آن را تأمین کرده‌اند و یک شرکت قزاقستانی نیز ساخت این فاز را تقبل کرده است.

 

وی درباره اهمیت پروژه تأکید کرد: این خط ریلی راه از دو حیث خیلی برای ایران حائز اهمیت است یکی اینکه افغانستان از طریق شبکه ریلی ایران به همه بنادر جنوبی و شبکه ریلی متصل می‌شود و دوم اینکه حجم ترانزیتی و مناسبات دو کشور از طریق حمل‌ونقل ریلی افزایش چشمگیری پیدا خواهد کرد. همچنین افغانستانی‌ها قرار است این خط ریلی را پس از هرات به مزار شریف و نهایت ازبکستان متصل کنند که مسئله سبب می‌شود ارتباط ریلی ایران از این طریق با ازبکستان و پس از آن چین برقرار شود.

 

 

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
آخرین اخبار پربازدیدها چند رسانه ای عکس
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->