زمان شارژ مرحله سوم کالابرگ ۱۴۰۴ دهک های ۴ تا ۷ مشخص شد + جزئیات ضرورت حل چالش‌های تولید برای رونق اقتصاد پساجنگ | همراهی بخش خصوصی و دولتی برای رونق اقتصاد کاهش ۱۷ درصدی ترانزیت محموله‌های معدنی در جاده‌های خراسان رضوی در بهار ۱۴۰۴ زمان پیش‌فروش بلیت برای سفر اربعین ۱۴۰۴ مشخص شد نرخ ارز در جنگ ۱۲ روزه چگونه کنترل شد؟ افزایش قیمت طلا تا دو ماه آینده دور از انتظار است | ثبات در بازار طلا (۷ تیر ۱۴۰۴) بررسی قیمت امروز خودرو‌های داخلی (۷ تیر ۱۴۰۴) | افت ۱۵ میلیونی شاهین اتوماتیک پلاس قیمت امروز خودرو‌های خارجی و مونتاژی (۷ تیر ۱۴۰۴) | افت قابل توجه قیمت‌ها رئیس سازمان بورس: حمایت‌های قابل توجهی از بازار سرمایه صورت می‌گیرد نرخ تورم مسکن خرداد ۱۴۰۴ اعلام شد احداث ۲۷۰ مگاوات نیروگاه خورشیدی در خراسان رضوی تا پایان سال ۱۴۰۴ طلا و سکه امروز در مشهد چقدر قیمت خورد؟ (۷ تیر ۱۴۰۴) ریزش بورس از ترس جنگ پس از آتش‌بس! | گزارش وضعیت بازار سهام (۷ تیر ۱۴۰۴) بیشترین و کمترین تورم ماهانه استان‌ها اعلام شد + جدول اقلام پروتئینی موردنیاز ایام محرم ۱۴۰۴ تأمین شد بازگشت ۲۰ هزار نفر از حجاج به کشور تا سه‌شنبه (۱۰ تیر ۱۴۰۴) لینک‌های مشکوک به خالی‌کردن حساب بانکی را چگونه شناسایی کنیم؟ قیمت امروز دلار، طلا، سکه و ارز دیجیتال (۷ تیر ۱۴۰۴) | دلار رشد کرد فرماندار مشهد: سهمیه آرد نانوایی‌های مشهد در صورت نیاز افزایش می‌یابد قیمت دام زنده اعلام شد (۷ تیر ۱۴۰۴) وزارتخانه‌ها و بانک مرکزی برای حمایت از بازار سرمایه اعلام آمادگی کردند ثبت سفارش واردات حبوبات و چای از امروز (۷ تیرماه ۱۴۰۴) آغاز می‌شود پرواز‌های فرودگاه مهرآباد و امام (ره) چه زمانی برقرار می‌شود؟ | فعالیت ایرلاین‌های خارجی در کشورمان به روال قبل برمی‌گردد علت توقف معاملات ۲ شرکت بزرگ خودروساز در بورس امروز چیست؟ (۷ تیر ۱۴۰۴) صادرات نفت ایران به چین شدت گرفت ریزش قیمت طلای جهانی در پی توافق تجاری آمریکا و چین (۷ تیر ۱۴۰۴) بررسی بازار ارز‌های دیجیتال (۷ تیر ماه ۱۴۰۴) شروع ریزشی بورس پس از دو هفته تعطیلی (۷ تیر ۱۴۰۴) + نمای بازار قیمت امروز میوه و تره‌بار در مشهد (۷ تیر ۱۴۰۴) | تداوم روند کاهش قیمت میوه
سرخط خبرها

کاربرد هواکش روی کاپوت ماشین چیست

  • کد خبر: ۵۱۰۳۸
  • ۱۳ آذر ۱۳۹۹ - ۱۹:۱۵
کاربرد هواکش روی کاپوت ماشین چیست
هواکش های روی کاپوت (هود کاپوت ) به فرم دریچه‌های برجسته‌ای هستند که بخشی از هوای جریانی بر روی کاپوت را به داخل فضای موتور هدایت می‌کنند.
به گزارش شهرآرانیوز،  طراحی خودرو‌های سواری با گذر زمان و پیشرفت دانش و تکنولوژی دستخوش تغییرات بسیاری در جهت بهبود عملکرد و کارکرد خودرو‌ها شده است. این تغییرات را در بخش‌های مختلف خودرو از قبیل موتور،  تعلیق، شاسی، ترمز و … دانست. یکی از بخش‌های اصلی طراحی خودرو، طراحی فرم بدنه خودرو است که تأثیر بسزایی در میزان سوخت مصرفی، بیشینه سرعت خودرو و شتاب‌گیری خواهد داشت.

علم آیرودینامیک خودرو به مرور زمان دستخوش تحولات و نوآوری‌های بسیاری بوده که هر یک منجر به بهینه‌سازی عملکرد خودرو شده‌اند. از جمله این نوآوری‌ها می‌توان به بهره‌گیری از دریچه هوا بر روی کاپوت خودرو اشاره نمود که اخیرا توجه ویژه‌ای به این ایده بالخصوص در خودرو‌های اسپرت شده است.

دریچه‌ی هوای تعبیه شده بر روی کاپوت خودرو‌های اسپرت می‌توانند دارای دو عملکرد متفاوت باشند. دریچه‌های هوای نوع اول که در اصطلاح ونت (vent) نیز نامیده می‌شوند، هوای ورودی از دریچه‌ی جلوی پنجره خودرو به داخل فضای موتور را خارج می‌کنند. این جریان خروجی از داخل موتور می‌تواند دارای دو مزیت کلیدی در جهت تقویت عملکرد خودرو باشد. در خصوص مزیت اول؛ هوای ورودی به داخل فضای موتور، پس از عبور از روی سطح موتور و تقویت روند خنک‌کاری موتور از دریچه رو کاپوت خارج می‌شود. با این کار می‌توان به بهبود کارکرد موتور خودرو اقدام نمود و تنها رادیاتور خودرو نقض خنک‌کاری موتور را انجام ندهد. مزیت جذاب دیگر این نوع دریچه، کاهش میزان نیروی پسا (درگ) وارده به سطح مقابل پنجره و سقف خودرو و ایجاد نیروی لیفت معکوس بر روی خودرو است. در واقع جریان خروجی از دریچه هوای کاپوت، به صورت یکنواخت بر روی شیشه جلو خودرو و سقف حرکت کرده و این عمل سبب افت میزان نیروی بازدارنده درگ می‌شود و این امر سبب بهبود میزان سوخت مصرفی می‌گردد. از جهت تقویت نیروی لیفت معکوس بر روی خودرو منجر به بهبود میزان شتاب‌گیری و سرعت بیشینه خودرو می‌گردد. در توضیح بیشتر نیروی لیفت معکوس می‌توان به تغییر ارتفاع خودرو و کاهش فاصله خودرو با زمین اشاره نمود.

نوع دوم دریچه هوای روی کاپوت را اصطلاحا اسکوپ (scoop) می‌نامند. اسکوپ‌ها به فرم دریچه‌های برجسته‌ای هستند که بخشی از هوای جریانی بر روی کاپوت را به داخل فضای موتور هدایت می‌کنند. در موتور‌های درون‌سوز هوای هدایت شده توسط اسکوپ به زیر کاپوت از طریق کانال‌های هوایی ویژه تنفس به موتور رسانیده شده و میزان اکسیژن موجود در هوای پیرامون خودرو که در اثر دمای کاری بالای خودرو کاهش یافته را افزایش دهد. با افزایش میزان اکسیژن تنفس موتور می‌توان راندمان و قدرت موتور را به طور ویژه‌ای افزایش داد. درواقع اگر یک اسکوپ از طراحی آیرودینامیکی مناسبی برخوردار باشد، در سرعت‌های بالای خودرو سبب می‌شود جریان هوایی با سرعت، فشار و چگالی بالا وارد دریچه‌های هوای ورودی موتور شده و اثری همچون سوپرشارژر‌ها در خودرو ایجاد کند. دیگر کارکرد اسکوپ همچون ونت‌ها فرآیند خنک‌کاری موتور با دمیدن مستقیم هوای خنک محیط به سطح موتور است که می‌توان عملکرد بالاتری در قیاس با ونت‌ها متصور شد. در صورتی که موتور در دمای پایین‌تر کارکرد داشته باشد سبب افزایش طول عمر قطعات و عدم جوش آوردن رادیاتور خودرو شود.

منبع:تسنیم
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->