تب برفکی فروکش کرد بانک آینده سوژه جدید موافقان FATF شد پیش‌بینی قیمت دلار دوشنبه ۱۲ آبان ۱۴۰۴ پیش‌بینی قیمت طلا و سکه دوشنبه ۱۲ آبان ۱۴۰۴ افزایش ۱۵ درصدی تولید خودرو در سال ۱۴۰۴ کشف تخلفات صنفی در مشهد| از رنگ زعفران تقلبی تا سوءاستفاده از آرد یارانه‌ای در نانوایی پس از حماسه ۱۲ روزه، مردم در میدان اقتصاد تنها ماندند قیمت خودروهای داخلی و خارجی (۱۱ آبان ۱۴۰۴) | محدود شدن دامنه نوسان قیمت‌ها به دلیل رکود معاملاتی قیمت امروز سکه‌های پارسیان چقدر شد؟ (۱۱ آبان ۱۴۰۴) افزایش شدید قیمت زعفران (۱۱ آبان ۱۴۰۴)‌ + جزئیات قیمت علت ناترازی بانک سپه چیست؟ چرا گوشت‌های تنظیم بازاری هم مشتری ندارند؟ (۱۱ آبان ۱۴۰۴) ویدئو | اخطار وزارت نیرو به مشترکان پرمصرف آب کشف هزار و ۷۴۶ میلیارد و ۸۹۴ میلیون ریال کالای قاچاق در دوغارون از ابتدای سال جاری تا کنون (۱۱ آبان ۱۴۰۴) رشد تقاضا در ساعت طلایی بورس | گزارش وضعیت بازار سهام (۱۱ آبان ۱۴۰۴) استاندار خراسان رضوی: قطع گاز صنایع، خط قرمز دولت در زمستان امسال است بررسی وضعیت بلیت هواپیمای تهران به مشهد در آستانه سالروز شهادت حضرت زهرا (س) اختصاص یک هزار تن جو به عشایر خراسان رضوی دلار امروز در بازار آزاد مشهد چند قیمت خورد؟ (۱۱ آبان ۱۴۰۴) بانک مرکزی به بانک‌ها فرصتی یک‌ماهه داد| شیوه‌نامه پرداخت وام باید تدوین شود رشد قیمت طلا در مشهد (۱۱ آبان ۱۴۰۴) | افزایش شدید سکه در یک روز! سالیانه ۱۵۰۰ تن محصولات فولادی در خراسان رضوی تولید می‌شود | راه‌اندازی بزرگ‌ترین صندوق پژوهش و فناوری کشور در استان + فیلم چهارشنبه منتظر هشتمین عرضه اولیه امسال باشید (۱۴ آبان ۱۴۰۴) + جزئیات ایران رتبه چهارم استخراج رمزارز در جهان عرضه زیاد مرغ در بازار تهران، قیمت مرغ گرم را کاهش داد (۱۱ آبان ۱۴۰۴) شرایط و الزامات ثبت درخواست روادید کارگری برای اتباع قیمت امروز دینار عراق و افغانی افغانستان در بازار ارز مشهد چند است؟ (۱۱ آبان ۱۴۰۴) قیمت امروز میوه و تره بار در مشهد (۱۱ آبان ۱۴۰۴) | خرما را چند بخریم؟
سرخط خبرها

کاربرد هواکش روی کاپوت ماشین چیست

  • کد خبر: ۵۱۰۳۸
  • ۱۳ آذر ۱۳۹۹ - ۱۹:۱۵
کاربرد هواکش روی کاپوت ماشین چیست
هواکش های روی کاپوت (هود کاپوت ) به فرم دریچه‌های برجسته‌ای هستند که بخشی از هوای جریانی بر روی کاپوت را به داخل فضای موتور هدایت می‌کنند.
به گزارش شهرآرانیوز،  طراحی خودرو‌های سواری با گذر زمان و پیشرفت دانش و تکنولوژی دستخوش تغییرات بسیاری در جهت بهبود عملکرد و کارکرد خودرو‌ها شده است. این تغییرات را در بخش‌های مختلف خودرو از قبیل موتور،  تعلیق، شاسی، ترمز و … دانست. یکی از بخش‌های اصلی طراحی خودرو، طراحی فرم بدنه خودرو است که تأثیر بسزایی در میزان سوخت مصرفی، بیشینه سرعت خودرو و شتاب‌گیری خواهد داشت.

علم آیرودینامیک خودرو به مرور زمان دستخوش تحولات و نوآوری‌های بسیاری بوده که هر یک منجر به بهینه‌سازی عملکرد خودرو شده‌اند. از جمله این نوآوری‌ها می‌توان به بهره‌گیری از دریچه هوا بر روی کاپوت خودرو اشاره نمود که اخیرا توجه ویژه‌ای به این ایده بالخصوص در خودرو‌های اسپرت شده است.

دریچه‌ی هوای تعبیه شده بر روی کاپوت خودرو‌های اسپرت می‌توانند دارای دو عملکرد متفاوت باشند. دریچه‌های هوای نوع اول که در اصطلاح ونت (vent) نیز نامیده می‌شوند، هوای ورودی از دریچه‌ی جلوی پنجره خودرو به داخل فضای موتور را خارج می‌کنند. این جریان خروجی از داخل موتور می‌تواند دارای دو مزیت کلیدی در جهت تقویت عملکرد خودرو باشد. در خصوص مزیت اول؛ هوای ورودی به داخل فضای موتور، پس از عبور از روی سطح موتور و تقویت روند خنک‌کاری موتور از دریچه رو کاپوت خارج می‌شود. با این کار می‌توان به بهبود کارکرد موتور خودرو اقدام نمود و تنها رادیاتور خودرو نقض خنک‌کاری موتور را انجام ندهد. مزیت جذاب دیگر این نوع دریچه، کاهش میزان نیروی پسا (درگ) وارده به سطح مقابل پنجره و سقف خودرو و ایجاد نیروی لیفت معکوس بر روی خودرو است. در واقع جریان خروجی از دریچه هوای کاپوت، به صورت یکنواخت بر روی شیشه جلو خودرو و سقف حرکت کرده و این عمل سبب افت میزان نیروی بازدارنده درگ می‌شود و این امر سبب بهبود میزان سوخت مصرفی می‌گردد. از جهت تقویت نیروی لیفت معکوس بر روی خودرو منجر به بهبود میزان شتاب‌گیری و سرعت بیشینه خودرو می‌گردد. در توضیح بیشتر نیروی لیفت معکوس می‌توان به تغییر ارتفاع خودرو و کاهش فاصله خودرو با زمین اشاره نمود.

نوع دوم دریچه هوای روی کاپوت را اصطلاحا اسکوپ (scoop) می‌نامند. اسکوپ‌ها به فرم دریچه‌های برجسته‌ای هستند که بخشی از هوای جریانی بر روی کاپوت را به داخل فضای موتور هدایت می‌کنند. در موتور‌های درون‌سوز هوای هدایت شده توسط اسکوپ به زیر کاپوت از طریق کانال‌های هوایی ویژه تنفس به موتور رسانیده شده و میزان اکسیژن موجود در هوای پیرامون خودرو که در اثر دمای کاری بالای خودرو کاهش یافته را افزایش دهد. با افزایش میزان اکسیژن تنفس موتور می‌توان راندمان و قدرت موتور را به طور ویژه‌ای افزایش داد. درواقع اگر یک اسکوپ از طراحی آیرودینامیکی مناسبی برخوردار باشد، در سرعت‌های بالای خودرو سبب می‌شود جریان هوایی با سرعت، فشار و چگالی بالا وارد دریچه‌های هوای ورودی موتور شده و اثری همچون سوپرشارژر‌ها در خودرو ایجاد کند. دیگر کارکرد اسکوپ همچون ونت‌ها فرآیند خنک‌کاری موتور با دمیدن مستقیم هوای خنک محیط به سطح موتور است که می‌توان عملکرد بالاتری در قیاس با ونت‌ها متصور شد. در صورتی که موتور در دمای پایین‌تر کارکرد داشته باشد سبب افزایش طول عمر قطعات و عدم جوش آوردن رادیاتور خودرو شود.

منبع:تسنیم
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
آخرین اخبار پربازدیدها چند رسانه ای عکس
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->