یارانه تیر ماه برای دهک‌های چهارم تا نهم واریز شد (۳۱ تیر ۱۴۰۴) دولت باقی مانده سهام خود را در استقلال و پرسپولیس می‌فروشد +جزئیات ۳۲ فرودگاه بین‌المللی آماده انجام پروازهای اربعین حسینی وزیر جهادکشاورزی: منتظر کاهش نرخ برنج ایرانی باشید ماجرای درگیری شدید و پرتاب گاز اشک آور در جلسه پدیده شاندیز چه بود؟ (۳۱ تیر ۱۴۰۴) ادارات کدام استان‌ها روز چهارشنبه، یکم مردادماه ۱۴۰۴، تعطیل است؟ خودرو‌های خارجی و مونتاژی در مسیر ریزش قیمت (۳۱ تیر ۱۴۰۴) کاهش ادامه‌دار قیمت خودرو‌های داخلی (۳۱ تیر ۱۴۰۴) برپایی بیست‌وششمین نمایشگاه صنعت ساختمان و صنایع سرمایشی و گرمایشی در مشهد خسارت‌های جبران‌ناپذیر خاموشی‌های بدون هماهنگی به واحد‌های صنعتی | احداث شهرک صنعتی ۱۲۰۰ هکتاری برای استقرار نیروگاه‌های خورشیدی در شهرک‌های صنعتی خراسان رضوی بهترین روش‌های سرمایه‌گذاری در بازار طلای مشهد چیست؟ قیمت دینار عراق امروز چقدر است؟ (۳۱ تیر ۱۴۰۴) رئیس اتحادیه فروشندگان لوازم خانگی مشهد: فروشگاه‌های زنجیره‌ای لوازم خانگی، بازار را ورشکسته می‌کنند محدودیت‌های ترافیکی ۴ روز اول مرداد ۱۴۰۴ در برخی محور‌های مواصلاتی اعلام شد خانواده‌های مشهدی هرچه زودتر برای تهیه فرم مدارس مراجعه کنند | احتمال افزایش قیمت وجود دارد آیا  بازار ارز تجاری مرکز مبادله ایران فردا (چهارشنبه، یکم مرداد ۱۴۰۴) باز است؟ ورق بورس به‌نفع سهام کوچک برگشت | گزارش وضعیت بازار سهام (۳۱ تیر ۱۴۰۴) زمان واریز یارانه نقدی تیرماه ۱۴۰۴ ویژه دهک‌های ۴ تا ۹ مشخص شد فشار‌های چندجانبه بر بازار نفت، مانع تداوم روند افزایشی قیمت‌ها شده است نحوه فعالیت بانک‌های خراسان رضوی، فردا (یکم مرداد ۱۴۰۴) چگونه است؟ قیمت طلای جهانی در بازار امروز (۳۱ تیر ۱۴۰۴) | طلای جهانی پرید قیمت امروز دلار، طلا، سکه و ارز دیجیتال (۳۱ تیر ۱۴۰۴) | رشد دلار به کانال ۸۸ هزار تومان تعزیرات از دلیل افزایش قیمت برنج پرده برداشت افت قیمت نفت با افزایش نگرانی‌ها درباره جنگ تجاری (۳۱ تیر ۱۴۰۴) زمان شارژ سهمیه بنزین مرداد ۱۴۰۴ اعلام شد رشد ۷۶ هزار تومانی قیمت طلا در مشهد (۳۱ تیر ۱۴۰۴) زمان شارژ مرحله سوم کالابرگ دهک‌های ۶ و ۷ مشخص شد وزیر رفاه: به‌دنبال تأمین منابع برای ادامه‌یافتن کالابرگ هستیم کمیسیون چرب بنگاه‌های املاک و اعتماد کم رنگ مردم
سرخط خبرها

کاربرد هواکش روی کاپوت ماشین چیست

  • کد خبر: ۵۱۰۳۸
  • ۱۳ آذر ۱۳۹۹ - ۱۹:۱۵
کاربرد هواکش روی کاپوت ماشین چیست
هواکش های روی کاپوت (هود کاپوت ) به فرم دریچه‌های برجسته‌ای هستند که بخشی از هوای جریانی بر روی کاپوت را به داخل فضای موتور هدایت می‌کنند.
به گزارش شهرآرانیوز،  طراحی خودرو‌های سواری با گذر زمان و پیشرفت دانش و تکنولوژی دستخوش تغییرات بسیاری در جهت بهبود عملکرد و کارکرد خودرو‌ها شده است. این تغییرات را در بخش‌های مختلف خودرو از قبیل موتور،  تعلیق، شاسی، ترمز و … دانست. یکی از بخش‌های اصلی طراحی خودرو، طراحی فرم بدنه خودرو است که تأثیر بسزایی در میزان سوخت مصرفی، بیشینه سرعت خودرو و شتاب‌گیری خواهد داشت.

علم آیرودینامیک خودرو به مرور زمان دستخوش تحولات و نوآوری‌های بسیاری بوده که هر یک منجر به بهینه‌سازی عملکرد خودرو شده‌اند. از جمله این نوآوری‌ها می‌توان به بهره‌گیری از دریچه هوا بر روی کاپوت خودرو اشاره نمود که اخیرا توجه ویژه‌ای به این ایده بالخصوص در خودرو‌های اسپرت شده است.

دریچه‌ی هوای تعبیه شده بر روی کاپوت خودرو‌های اسپرت می‌توانند دارای دو عملکرد متفاوت باشند. دریچه‌های هوای نوع اول که در اصطلاح ونت (vent) نیز نامیده می‌شوند، هوای ورودی از دریچه‌ی جلوی پنجره خودرو به داخل فضای موتور را خارج می‌کنند. این جریان خروجی از داخل موتور می‌تواند دارای دو مزیت کلیدی در جهت تقویت عملکرد خودرو باشد. در خصوص مزیت اول؛ هوای ورودی به داخل فضای موتور، پس از عبور از روی سطح موتور و تقویت روند خنک‌کاری موتور از دریچه رو کاپوت خارج می‌شود. با این کار می‌توان به بهبود کارکرد موتور خودرو اقدام نمود و تنها رادیاتور خودرو نقض خنک‌کاری موتور را انجام ندهد. مزیت جذاب دیگر این نوع دریچه، کاهش میزان نیروی پسا (درگ) وارده به سطح مقابل پنجره و سقف خودرو و ایجاد نیروی لیفت معکوس بر روی خودرو است. در واقع جریان خروجی از دریچه هوای کاپوت، به صورت یکنواخت بر روی شیشه جلو خودرو و سقف حرکت کرده و این عمل سبب افت میزان نیروی بازدارنده درگ می‌شود و این امر سبب بهبود میزان سوخت مصرفی می‌گردد. از جهت تقویت نیروی لیفت معکوس بر روی خودرو منجر به بهبود میزان شتاب‌گیری و سرعت بیشینه خودرو می‌گردد. در توضیح بیشتر نیروی لیفت معکوس می‌توان به تغییر ارتفاع خودرو و کاهش فاصله خودرو با زمین اشاره نمود.

نوع دوم دریچه هوای روی کاپوت را اصطلاحا اسکوپ (scoop) می‌نامند. اسکوپ‌ها به فرم دریچه‌های برجسته‌ای هستند که بخشی از هوای جریانی بر روی کاپوت را به داخل فضای موتور هدایت می‌کنند. در موتور‌های درون‌سوز هوای هدایت شده توسط اسکوپ به زیر کاپوت از طریق کانال‌های هوایی ویژه تنفس به موتور رسانیده شده و میزان اکسیژن موجود در هوای پیرامون خودرو که در اثر دمای کاری بالای خودرو کاهش یافته را افزایش دهد. با افزایش میزان اکسیژن تنفس موتور می‌توان راندمان و قدرت موتور را به طور ویژه‌ای افزایش داد. درواقع اگر یک اسکوپ از طراحی آیرودینامیکی مناسبی برخوردار باشد، در سرعت‌های بالای خودرو سبب می‌شود جریان هوایی با سرعت، فشار و چگالی بالا وارد دریچه‌های هوای ورودی موتور شده و اثری همچون سوپرشارژر‌ها در خودرو ایجاد کند. دیگر کارکرد اسکوپ همچون ونت‌ها فرآیند خنک‌کاری موتور با دمیدن مستقیم هوای خنک محیط به سطح موتور است که می‌توان عملکرد بالاتری در قیاس با ونت‌ها متصور شد. در صورتی که موتور در دمای پایین‌تر کارکرد داشته باشد سبب افزایش طول عمر قطعات و عدم جوش آوردن رادیاتور خودرو شود.

منبع:تسنیم
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->