انسولین قلمی همچنان کمیاب و محدود است

  • کد خبر: ۵۱۸۸۲
  • ۱۷ آذر ۱۳۹۹ - ۱۰:۳۴
انسولین قلمی همچنان کمیاب و محدود است
مسئول فنی یک داروخانه شبانه روزی: چیزی که ما در عمل با آن درگیر هستیم همچنان از کمبود گسترده انسولین در بازار حکایت دارد و ما تنها نیاز عده محدودی از بیماران دیابتی را پاسخ می‌دهیم.
لاله سادات کوثری | شهرآرانیوز؛ ۲ روز قبل بود که مدیر اداره دارو و مواد تحت کنترل معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی مشهد از رفع کمبود انسولین قلمی در خراسان رضوی خبر داد و اعلام کرد که کمبود انسولین مورد نیاز بیماران در استان از هر ۳ نوع نوومیکس، لانتوس و بازالین رفع شده است. اما حکایت آنچه خبرنگار ما در بازار انسولین مشهد مشاهده کرده اند قدری با اظهارات این مقام مسئول متفاوت است.

در اولین گام، به سراغ مسئول فنی یک داروخانه شبانه روزی که عاملیت توزیع انسولین در خیابان سرخس را بر عهده دارد، می‌رویم و او با بیان اینکه هنوز در تأمین انسولین مورد نیاز مشکلات فراوانی وجود دارد می‌گوید: چیزی که ما در عمل با آن درگیر هستیم همچنان از کمبود گسترده انسولین در بازار حکایت دارد و ما تنها نیاز عده محدودی از بیماران دیابتی را پاسخ می‌دهیم.
او می‌گوید: اگر روزانه به طور میانگین ۱۵ تا ۲۰ مراجعه کننده برای تهیه انسولین داشته باشیم، شاید بتوانیم نیاز ۵ نفر را -آن هم به صورت محدود- پاسخ بدهیم.


ارائه انسولین، با نسخه پزشک و محدود

نسخه پیچ یکی از داروخانه‌های شبانه روزی مشهد در قاسم آباد نیز با بیان اینکه انسولین نوامیکس متقاضی زیادی دارد و همچنان با کمبود مواجه است می‌افزاید: ما هم به دلیل کمبود این دارو تنها به مراجعان با نسخه پزشک، آن هم به صورت محدود پاسخ می‌دهیم. او بیان می‌کند: تعداد افرادی که روزانه به ما مراجعه می‌کنند بیش از ۳۰ نفر در روز است. این آمار بدون محاسبه شهروندانی است که تلفنی از داروخانه درباره وضعیت موجودی انسولین پرس وجو می‌کنند.


انسولین بدون نسخه، فقط یک عدد

مسئول فنی داروخانه دیگری در گلشهر مشهد نیز با بیان اینکه هنوز کمبود انسولین برطرف نشده و نیاز‌ها بیشتر از موجودی داخل داروخانه هاست، می‌گوید: به هر شهروندی که مراجعه می‌کند، اگر نسخه پزشک داشته باشد، در نهایت ۲ انسولین و به بیمار بدون نسخه فقط یک انسولین می‌فروشیم.
او بیان می‌کند: این در حالی است که اکثر بیماران دیابتی به یک تا ۵ واحد انسولین در روز نیاز دارند و این یک یا ۲ واحد انسولین عملا مشکل تأمین دارویشان را حل نمی‌کند.


کرونا هم مزید بر علت شد

خانم شرافتی شهروندی است که در مراجعه به یکی از داروخانه‌های عامل توزیع انسولین به در بسته خورده است. او می‌گوید: همسرم بیمار دیابتی است و در روز باید حتما ۵ واحد انسولین دریافت کند. هرروز کارم این شده است که تاکسی دربست بگیرم و از این داروخانه به آن داروخانه بروم شاید بتوانم تا ظهر ۳ عدد انسولین خریداری کنم.


هنوز خبری نیست

دبیر انجمن داروسازان خراسان رضوی نیز درباره رفع کامل کمبود انسولین به استناد خبر منتشرشده از سوی دانشگاه علوم پزشکی مشهد می‌گوید: اکنون که خبری از رفع کمبود و توزیع انسولین نیست و امیدوارم این وعده در روز‌های بعد اجابت شود. محمدرضا افخمی ادامه می‌دهد: البته گمان می‌کنم مقدمات کار در حال فراهم شدن است، زیرا یکی دو شب قبل بود که ۲ شرکت برای ثبت درخواست انسولین اقدام کردند.

او بیان می‌کند: ثبت درخواست به صورت سهمیه‌ای است و توزیع فراوان نخواهد بود. البته امیدواریم در روز‌های آینده اگر توزیع آغاز شد، به نحو مطلوبی باشد و به نیاز‌ها به میزان لازم پاسخگو باشد. وی یادآور می‌شود: آنچه فعلا با آن رو به رو هستیم این است که تعداد انسولین‌های موجود در داروخانه‌ها همچنان اندک و کمیاب است؛ البته همان طور که گفتم باید به روز‌های آینده برای توزیع مناسب توسط معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی امیدوار باشیم.
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->