بازدید استاندار خراسان رضوی از محور جنوب غربی بردسکن با حضور فرمانده فراجا تاکید پزشکیان بر سازندگی بیشتر استان ها بدون اتکا به پایتخت | ارز ۲۸ هزار تومانی رانت است ترکیه نسبت به پیامدهای هرگونه ماجراجویی نظامی علیه ایران هشدار داد عراقچی: الجزایر در شورای امنیت سازمان ملل نقشی تعیین کننده دارد + ویدئو رئیس جمهور به استان البرز سفر کرد (۲۱ فروردین ۱۴۰۴) برگزاری رژه روز ارتش در تهران و سایر شهرهای ایران متکی: در محاسبات آمریکایی‌ها تصور حمله به ایران به راحتی جا نمی‌گیرد ترامپ: رئیس‌جمهوری چین مرد مغروری است| او نمی‌داند چطور باید توافق کند! جان باختگان ریزش سقف کلوپ شبانه در جمهوری دومینیکن به ۱۲۴ نفر رسید افزایش تعداد قربانیان حادثه کلوپ شبانه در جمهوری دومینیکن به ۱۲۴ تن حماس بیانیه داد: فلسطینیان کرانه باختری قیام کنند اختلاف بین صهیونیست‌ها و آتش افروزی در یک کنیسه در تل‌آویو رئیس جمهور آذربایجان: خواهان روابط خوب با ایران هستیم حمله موشکی یمن به سرزمین‌های اشغالی لغو سه ماهه تعرفه‌های ترامپ علیه کشورها غیر از چین ! افزایش تعرفه کالا‌های چینی به ۱۲۵ درصد چشم بینای پدافند بر حریم هوایی ایران| گزارش اختصاصی شهرآرانیوز از ناگفته‌های شبکه پدافندی کشور رژیم صهیونیستی به اطراف مدرسه‌ای در جنوب لبنان حمله کرد (۲۰ فروردین ۱۴۰۴) ضرب‌العجل یک هفته‌ای کمیسیون اصل ۹۰ به بیمه مرکزی برای اجرای کامل سامانه املاک و اسکان ارتش اسرائیل: سربازان بسیاری را در غزه از دست داده‌ایم چین ۱۸ شرکت آمریکایی را تحریم کرد| پاسخ به جنگ اقتصادی ترامپ چین به شهروندان خود برای سفر به آمریکا هشدار داد تحریم‌های جدید آمریکا علیه ایران در آستانه مذاکرات عمان علی‌اف برای عادی‌سازی روابط با ایران شرط گذاشت! لایحه دوفوریتی واگذاری اختیار تعیین ساعت رسمی به دولت تصویب شد (۲۰ فروردین ۱۴۰۴) پزشکیان: نباید برای پیشبرد کار‌ها معطل منابع بمانیم شمار شهدای بمباران شجاعیه غزه به ۳۵ شهید افزایش یافت (۲۰ فروردین ۱۴۰۴) حمله جدید یمنی‌ها به تل‌آویو و ناو هواپیمابر آمریکا (۲۰ فروردین ۱۴۰۴)
سرخط خبرها

مرکز پژوهش‌های مجلس درباره کلیات لایحه بودجه سال ۱۴۰۰ چه نظری دارد

  • کد خبر: ۵۲۴۶۲
  • ۲۲ آذر ۱۳۹۹ - ۱۶:۱۰
مرکز پژوهش‌های مجلس درباره کلیات لایحه بودجه سال ۱۴۰۰ چه نظری دارد
مرکز پژوهش‌های مجلس در گزارشی به بررسی کلیات لایحه بودجه سال ۱۴۰۰ کل کشور پرداخت.

به گزارش شهرآرانیوز - مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی در گزارشی نوشته است، دفتر مطالعات مالیه عمومی و توسعه مدیریت این مرکز در گزارشی با عنوان «بررسی لایحه بودجه سال ۱۴۰۰ کل کشور ۲. کلیات» آورده است؛

 

بررسی لایحه بودجه سال ۱۴۰۰ حاکی از آن است که لایحه تهیه شده در آخرین سال دولت دوازدهم از ابعاد مختلفی دارای اشکالات اساسی است که اهم آنها شامل مواردی از جمله کسری بودجه ساختاری قابل توجه (حدود ۵۰ درصد)، بیش‌برآورد منابع حاصل از صادرات نفت و افزایش وابستگی بودجه به نفت به ۳۰ درصد (با در نظر گرفتن پیش‌فروش نفت)، کاهش سرمایه‌گذاری دولت (کاهش شدید سهم اعتبارات عمرانی از مصارف عمومی از ۱۵ درصد در قانون سال ۱۳۹۹ به ۱۱ درصد در لایحه بودجه ۱۴۰۰)، افزایش قابل توجه هزینه‌های جاری (رشد ۶۰ درصدی)، کاهش سهم درآمدهای مالیاتی از منابع عمومی بودجه (از ۳۶ درصد در قانون بودجه ۱۳۹۹ به ۲۷ درصد در لایحه بودجه ۱۴۰۰)، افزایش کسری تراز عملیاتی (برخلاف اهداف تعیین شده در قانون برنامه ششم)، پیش‌بینی منابع قابل توجه از محل پیش‌فروش نفت و ایجاد بدهی تعدیل‌شونده با نرخ ارز، حرکت برخلاف جهت اصلاح ساختاری بودجه (افزایش کسری بودجه)، است.

 

گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس می‌افزاید؛ در لایحه تقدیمی، تمرکز بر افزایش هزینه‌های جاری و همچنین تکیه بر منابع غیرواقعی و غیرقابل تحقق بوده است. در نتیجه افزایش ۶۰ درصدی مصارف عمومی و رشد بسیار کم درآمدها، ۳۲۰ هزار میلیارد تومان از مخارج هزینه‌ای دولت (شامل حقوق و مستمری) از محل فروش دارایی یا استقراض تأمین شده است که با هدفگذاری قانون برنامه ششم توسعه (۲/۶ هزار میلیارد تومان) اختلاف فاحشی دارد. بررسی‌های کارشناسی نشان می‌دهد که به‌دلیل برآورد بیش از واقع منابع حاصل از صادرات نفت، حتی با فرض فروش کامل اوراق در نظر گرفته شده در بودجه، حدود ۳۲۰ هزار میلیارد تومان کسری تأمین نشده برای پوشش مخارج بودجه وجود خواهد داشت.

 

براساس این گزارش حتی در صورت استفاده از ظرفیت خرید اوراق بیشتر توسط بانک‌ها و صندوق‌های سرمایه‌گذاری (به میزان ۱۴۵ هزار میلیارد تومان) همچنان حدود ۱۷۵ هزار میلیارد تومان کسری تأمین نشده باقی می‌ماند که می‌تواند مستقیم یا غیرمستقیم به افزایش پایه پولی و نقدینگی بینجامد و تورمهای شدیدی در سال آتی و سالهای بعد در پی داشته باشد.

 

گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس تصریح می‌کند که با توجه به اینکه کنترل هزینه‌های جاری در اثر افزایش کارایی و چابک‌سازی دولت جزء اهداف قوانین برنامه بوده، می‌بایست هزینه‌های مرتبط با حقوق و دستمزد در مصارف بودجه (براساس قانون برنامه ششم توسعه) کنترل شده و منابع موجود در جهت محرومیت‌زدایی، تضمین معیشت عمومی و سرمایه‌گذاری‌های زیرساختی صرف شود (درحال حاضر براساس اعلام سازمان برنامه و بودجه بیش از ۵۴۰ هزار میلیارد تومان از هزینه‌های دولت صرف حقوق و مزایای کارکنان دولت و کمک به صندوق‌های بازنشستگی برای پرداخت مستمری بازنشستگان می‌شود).

 

براساس موارد مذکور در گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس ضمن تأکید بر لزوم رد کلیات لایحه بودجه سال ۱۴۰۰ توسط مجلس شورای اسلامی، پیشنهاد شده است تا به منظور پیشگیری از تورم‌های شدید در سال‌های آتی، نمایندگان محترم، دولت را موظف به اصلاح لایحه بودجه با رعایت مواردی چون کاهش کسری تراز عملیاتی از محل ایجاد درآمدهای پایدار و قابل تحقق، کاهش رشد مخارج هزینه‌ای دولت از طریق مدیریت هزینه، افزایش سهم مخارج سرمایه‌گذاری دولت از کل هزینه‌ها، اصلاح منابع غیرواقعی پیش‌بینی شده از محل صادرات نفت، حذف پیش‌فروش نفت از بودجه و در اولویت قرار گرفتن معیشت عمومی و اقشار کم‌درآمد در مصارف دولت، کنند.

 

گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس می‌افزاید؛ طبیعتاً در صورت عدم ارائه لایحه بودجه با اصلاحات مورد نظر، مجلس محترم می‌تواند تا زمان اعمال اصلاحات، طرح اجازه دریافت و پرداخت های دولت را (همانند برخی تجارب پیشین و با افزایش هزینه ها نسبت به قانون سال ۱۳۹۹ به میزان درصد افزایش حقوق و دستمزد) به تصویب برساند.

 

گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس تصریح می‌کند که تجربه سال‌های اخیر نشان می‌دهد احتمال موفقیت راهبرد تأیید کلیات بودجه و انجام اصلاحات در فرایند بررسی در مجلس بسیار پایین است. همچنان که در بررسی لایحه بودجه سال‌های ۱۳۹۸ و ۱۳۹۹ نیز علی‌رغم مطرح شدن این راهبرد، عملاً اصلاح اساسی در مجلس محقق نگردید. دلیل این امر نیز به ابعاد بالای اصلاحات مورد نیاز در بودجه و همچنین پیامدهای سیاسی احتمالی انجام این اصلاحات در مجلس برمی‌گردد.

 

متن کامل این گزارش را اینجا بخوانید.

 

منبع: ایسنا

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->