ادعای جولانی: سوریه تا پایان سال ۱۰۰ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری جذب می‌کند نفتالی بنت، نتانیاهو را به باد انتقاد گرفت | اسرائیل امروز در گِل مانده است رئیس ستاد مشترک ارتش اسرائیل اشغال کامل شهر غزه را به تصویب رساند ارتش اسرائیل به دنبال سربازان فراری | تلاش رژیم صهیونیستی برای جبران کمبود نیرو اعتراضات ضد اقدامات نتانیاهو ادامه دارد | ۴۰۰ هزار نفر در تل‌آویو خواستار توافق مبادله اسرا شدند + فیلم اسرائیل درصدد تعطیلی کنسولگری فرانسه در بیت‌المقدس ماکرون: پوتین صلح نمی‌خواهد اراضی اشغالی در بحران خشکسالی | رسانه عبری: اسرائیل به تدریج در حال خشک شدن است ۵۷ فلسطینی دیگر در غزه به شهادت رسیدند وزیر امور خارجه آمریکا: صدور روادید برای مردم غزه را تعلیق کردیم عملیات انتحاری در حلب سوریه (۲۶ مرداد ۱۴۰۴) ترامپ با زلنسکی و سران اروپا دیدار می‌کند + زمان دیدار زلنسکی: پیوستن اوکراین به اتحادیه اروپا را ضمانت امنیتی می‌دانیم یحیی سریع: فرودگاه تل‌آویو را با موشک هایپرسونیک هدف قرار دادیم (۲۶ مرداد ۱۴۰۴) سه تن از مقامات ارشد سعودی به فرمان ملک سلمان برکنار شدند پزشکیان از دست‌اندرکاران برگزاری اربعین حسینی قدردانی کرد دیدار خداحافظی سفیر آلمان با عراقچی پژمان‌فر: آموزش سواد رسانه‌ای و روایت درست واقعیت‌ها وظیفه اصلی رسانه‌های داخلی است + ویدئو ادعای ویتکاف درباره موافقت پوتین با تضمین‌های امنیتی قوی برای اوکراین آمادگی کامل حوزه های قضایی خراسان رضوی در زمینه ارائه خدمات حقوقی در دهه آخر ماه صفر کنایه‌های ترامپ به بایدن تمامی ندارد | ترامپ: نشست خوبی با پوتین درباره جنگ احمقانه «بایدن» داشتم پزشکیان مهرماه ۱۴۰۴ به نیویورک می‌رود اراضی اشغالی مورد حمله موشکی یمن قرار گرفت (۲۶ مرداد ۱۴۰۴) واکنش نتانیاهو به موج تازه اعتراضات و اعتصاب سراسری تیراندازی در نیویورک ۱۱ کشته و زخمی برجای گذاشت (۲۶ مرداد ۱۴۰۴) نماینده پارلمان لبنان: سلاح حزب‌الله قابل مذاکره نیست شمار شهدای جنگ غزه به ۶۱ هزار و ۹۴۴ نفر رسید (۲۶ مرداد ۱۴۰۴)
سرخط خبرها

گفت‌وگو آیین درویشی است

  • کد خبر: ۵۲۶۹۵
  • ۲۵ آذر ۱۳۹۹ - ۱۱:۱۲
گفت‌وگو آیین درویشی است
عبدالجواد موسوی - روزنامه‌نگار
در هیچ دوره‌ای به‌یاد ندارم که این‌همه اجماع بر سر گفت‌وگو شکل گرفته باشد. اگرچه یکی از شعار‌های بنیادین انقلاب آزادی بود و قرار بر این بود که هر کس با هر سلیقه و عقیده‌ای در بیان آنچه بدان معتقد است هیچ گرفت‌وگیری نداشته باشد، اما هیچ‌گاه گفت‌وگو به گفتمانی فراگیر بدل نشد و نه‌تنها چنین نشد، بلکه گاه کسی که دم از گفت‌وگو می‌زد، آماج تمسخر و تحقیر می‌شد. البته بودند معدود کسانی که به این امر خیر احترام می‌گذاشتند و همواره در پی آن بودند که به‌جای دامن‌زدن به دوقطبی‌های ویرانگر و مضحک، راه گفت‌وگو را در پیش بگیرند، اما همان‌طور که گفتم، هیچ‌گاه گفت‌وگو با این‌همه اقبال‌عمومی روبه‌رو نبوده است.
 
اینک هم که می‌گویم اقبال‌عمومی، منظورم این نیست که همه گروه‌ها و مراجع فکری و سیاسی و روشن‌فکری از این کار استقبال می‌کنند؛ خیر! هنوز هم این شیوه مسالمت‌آمیز دشمنان خاص خود را دارد و هستند کسانی که گفت‌وگو را آغاز انحراف می‌دانند و به‌صراحت می‌گویند همین‌که شما حاضر می‌شوید با مخالف خود تن به گفت‌وگو بدهید یعنی از ارزش‌های ناب و اصیل خود کوتاه آمده‌اید و ما نه‌تنها حاضر نیستیم با هیچ‌یک از مخالفان خود سر یک‌میز بنشینیم و وقت گران‌بهای خود را هدر دهیم بلکه تا رسیدن به خواسته‌های خود لحظه‌ای «آروم نمی‌گیگیریم!»
 
هرچند ممکن است این بندگان‌خدا نیز چند صباحی دیگر به زمره مدافعان گفت‌وگو بپیوندند، اما دست‌به‌نقد و تا اطلاع ثانوی نمی‌توان این عزیزان را در شمار مدافعان گفت‌وگو تعریف کرد. برای رفع هرگونه سوءتفاهم عرض می‌کنم دشمنان گفت‌وگو فقط به یک گروه خاص با ظاهری متحدالشکل محدود نمی‌شوند. در آن‌سو هم هستند عده‌ای که دعوی روشن‌فکری دارند، اما چنان تعصبی در حق آرا و خواسته‌های خود می‌ورزند که هر کسی را گمان برند همانند آن‌ها نمی‌اندیشد به‌تیغ تهمت و پرونده‌سازی می‌نوازند و در مقام مفتش‌های فرهنگی و سیاسی هیچ سخنی را به‌غیر از سخنان دلخواه خود حاضر نیستند بشنوند. با آن‌ها نیز اینک کاری نداریم.
 
در اینجا به‌طور مشخص به کسانی اشاره دارم که این روز‌ها و شب‌ها سخت در تکاپو افتاده‌اند تا مجالی فراهم آورند برای شنیدن سخن دیگران؛ آن هم نه به‌قصد پیشبرد اهداف گروه جناحی خاص، بلکه به‌قول دکتر نعمت‌ا... فاضلی، برای نجات ایران. دیدم که مهدی نصیری در پاسخ به منتقدان رادیکالش که می‌گفتند: «چرا در برابر احمدی‌نژاد فقط لبخند می‌زدی و موضع تند و صریح نمی‌گرفتی؟» گفته است: «من فقط می‌خواهم باب گفت‌وگو با افراد مختلف باز شود و دیگران عقایدشان را مطرح کنند!» و باز در پاسخ به دیگری که گفته بود: «این گفته‌ها به چه منظوری انجام می‌شود؟» گفته بود: «گفت‌وگو برای گفت‌وگو!»

اینجا درباره شخص مهدی نصیری حرف نمی‌زنیم و چیزی را قضاوت نمی‌کنیم، اما نمی‌توان از کنار این سخن او که نیاز مبرم جامعه امروز ما شنیدن است، به‌سادگی گذشت. بزرگ‌ترین مصیبت ما در سال‌های گذشته این بوده است که می‌خواسته‌ایم متکلم‌وحده باشیم. هر جا هم که کم می‌آوردیم و حاضر نبودیم سخن طرف مقابل را بشنویم، سخن خواجه‌شیراز را مستمسک قرار می‌دادیم و می‌گفتیم: «گفت‌وگو آیین درویشی نبود!» اتفاقا امروزه‌روز اگر درویشی حقیقی یک آیین داشته باشد، همین گفت‌وگوست و آنکه حاضر نیست تن به گفت‌وگو بدهد، خودکامه‌ای است که اگر قدرت و فرصت پیدا کند، جهانی را به‌آشوب خواهد کشید. اگر عمری باقی باشد، در‌این‌باره باز هم سخن خواهم گفت.
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
آخرین اخبار پربازدیدها چند رسانه ای عکس
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->