دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی: اجرای طرح نور ماموریت قانونی فراجا است رئیسی: ما آفریقا را برای آفریقا می‌خواهیم هلاکت یک صهیونیست در حملات حزب الله لبنان دولت صنعا از سرگیری مذاکرات با عربستان را تکذیب کرد جزئیات تماس اخیر ترامپ و بن سلمان فاش شد بمباران دوباره امدادگران غزه با شهادت ۸نفر (۷ اردیبهشت ۱۴۰۳) استعفای سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در اعتراض به جنگ غزه حمله پهپادی و موشکی ارتش یمن به یک کشتی اسرائیلی اعتراضات گسترده دانشجویی به جنایات رژیم صهیونیستی| ۱۰۰ دانشجو در دانشگاه کالیفرنیای جنوبی بازداشت شدند وزیر کشور: آماده برگزاری دور دوم انتخابات مجلس هستیم شش مرزبان ایرانی آزاد شدند (۶ اردیبهشت ۱۴۰۳) یک سوم ارزآوری کشور توسط مناطق آزاد و ویژه انجام می‌شود  مناطق آزاد و ویژه از ارکان اقتصاد مقاومتی کشور هستند تحریم‌‌های جدید آمریکا، انگلیس و کانادا علیه ایران سردار رادان: حجاب و عفاف موضوع امنیتی و انتظامی نیست استقرار ۱۲۰۰ شعبه اخذ رای در دور دوم انتخابات در حوزه انتخابیه مشهد  نشست کمیته اقتصادی مشترک ولایت هرات و استان خراسان رضوی برگزار می‌شود وزیر کشور در مشهد: طی دو سال گذشته، ۳۰۸ کارخانه در خراسان رضوی احیا شده است کابینه جنگ اسرائیل برای حمله احتمالی به رفح نشست برگزار کرد وزیر خارجه چین: صلح در منطقه با تحقق عدالت برای فلسطینی‌ها محقق می‌شود
سرخط خبرها

انحلال مجلس مؤسسان و تشکیل پارلمان جدید در ونزوئلا

  • کد خبر: ۵۳۲۰۶
  • ۳۰ آذر ۱۳۹۹ - ۱۲:۱۱
انحلال مجلس مؤسسان و تشکیل پارلمان جدید در ونزوئلا
نیکولاس مادورو، رئیس جمهور ونزوئلا، اعلام کرد که با برگزاری انتخابات ششم دسامبر که به موجب آن یک پارلمان جدید تحت کنترل قانون‌گذاران حزب حاکم سوسیالیست ایجاد خواهد شد، به مجلس مؤسسان این کشور دیگر نیازی نخواهد بود.
عاطفه همایونی | شهرآرانیوز؛ مجلس مؤسسان ملی ونزوئلا، که در سال ۲۰۱۷ برای اصلاح قانون اساسی این کشور تشکیل شده بود، تا پایان سال ۲۰۲۰ به فعالیت خود خاتمه می‌دهد. به گزارش «الجزیره»، نیکولاس مادورو، رئیس جمهور ونزوئلا، اعلام کرد که با برگزاری انتخابات ششم دسامبر که به موجب آن یک پارلمان جدید تحت کنترل قانون‌گذاران حزب حاکم سوسیالیست ایجاد خواهد شد، به مجلس مؤسسان این کشور دیگر نیازی نخواهد بود. پارلمان فعلی دولت ونزوئلا نیز در پنجم ژانویه منحل می‌شود.

مادورو در سال ۲۰۱۷، پس از ماه‌ها اعتراض مخالفان در این کشور، خواستار ایجاد مجلس مؤسسان برای اصلاح قانون اساسی شد. در آن زمان، ایالات‌متحده آمریکا با دخالت در امور داخلی این کشور، تشکیل مجلس مؤسسان را محکوم کرد. درنهایت، این نهاد قدرتمند به‌طور رسمی کار خود را آغاز کرد، اما به گفته مخالفان دولتی، مجلس مؤسسان در عمل به اصلاح قانون اساسی نپرداخت و درواقع جایگزین پارلمان این کشور شد.
 
به گزارش «رویترز»، براساس قانون اساسی سال۱۹۹۹ ونزوئلا، مجلس مؤسسان نهادی بدون محدودیت قدرت است؛ با این‌حال منتقدان دولتی تأکید دارند که کارکرد درنظرگرفته‌شده برای آن مجلس، به‌عنوان یک مجلس قانون‌گذاری موازی در کشور نبوده است. مادورو، روز جمعه در یک نشست تشریفاتی گفت: «هدف اصلی مجلس ملی مؤسسان ونزوئلا احیای نظم جمهوری، امنیت داخلی، اتحاد ملی و ثبات کشور بود؛ و امروز می‌توانم بگویم که این مجلس مأموریتش را به پایان رسانده است.»

در این بین، به گزارش «فرانس ۲۴»، روز جمعه در آخرین تلاش‌های دولت ترامپ برای فشار بر دولت مادورو، وزارت خزانه‌داری ایالات‌متحده آمریکا تحریم‌هایی را علیه دو شخص و یک شرکت ونزوئلایی وضع کرد؛ به ادعای دونالد ترامپ آن‌ها درجریان «تقلب انتخابات پارلمانی» ششم دسامبر در ونزوئلا نقش داشته‌اند. در این رابطه مقامات آمریکایی گفتند که شرکت فناوری بیومتریک «Ex-Cle» که خدمات مربوط به برگزاری انتخابات را ارائه می‌دهد، قرارداد‌های بسیاری به ارزش میلیون‌ها دلار با دولت مادورو منعقد کرده است که به باور واشنگتن غیرقانونی هستند.
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->