سخنگوی وزارت بهداشت: هیچ خوداظهاری یا مدرکی دال بر بیماری روحی دکتر بخشی در دست نبود پشت پرده خرید و فروش اموال دزدی| دستگیری بیش از هفت هزار مالخر در یکسال! شدیدترین تصادفات رانندگی در کدام استان‌ها اتفاق افتاد؟ (۹ فروردین ۱۴۰۳) دغدغه‌ای برای اقامت زائران نوروزی در مشهد وجود ندارد اهدای عضو به سه بیمار در مشهد زندگی دوباره بخشید (۹ فروردین ۱۴۰۳) اعتراف تبعه خارجی به ۳۰ فقره سرقت سریالی (۹ فروردین ۱۴۰۳) کشف جسد زن غرق شده در گنجگون بویراحمد (۹ فروردین ۱۴۰۳) تردد از کرج و آزادراه تهران -شمال به سمت مازندران ممنوع شد (۹ فروردین ۱۴۰۳) درگیری خونین در قبرستان یاسوج دو کشته برجای گذاشت (۹ فروردین ۱۴۰۳) ورود مسافران به مشهد از ۷ میلیون و ۸۰۰ هزار نفر عبور کرد | میانگین ظرفیت اشغال واحد‌های اقامتی مشهد به ۴۱ درصد رسید+ فیلم ٣٨ خودرو طی ٢۴ ساعت گذشته در مشهد توقیف شد (۹ فروردین ۱۴۰۳) افزایش تعداد کشته‌شدگان تصادف ۲ خودرو در محور دامغان - جندق به ۹ نفر + تصاویر (۹ فروردین ۱۴۰۳) ثبت نام آزمون‌های ورودی مدارس سمپاد و نمونه‌دولتی از ۱۸ فروردین آغاز می‌شود فروش بلیت قطار‌های نیمه دوم فروردین از امروز آغاز شد (۹ فروردین ۱۴۰۳) فرودگاه مشهد در رتبه دوم پر ترددترین فرودگاه‌های کشور در نوروز ۱۴۰۳ قرار گرفت بانک شیر مشهد در روز‌های کاری ایام نوروز فعال است خدمات‌رسانی به بیش از ۱۰۰۰ مسافر نوروزی در داروخانه‌های هلال احمر خراسان رضوی چرا مبالغ جریمه‌های رانندگی ۵ برابر شد؟ ۴۰ درصد مراجعه کنندگان به داروخانه‌های مشهد غیربومی هستند تصادف مرگبار پژو پارس و سوناتا در جاده‌های سمنان (۹ فروردین ۱۴۰۳)
سرخط خبرها

نقش نام «شهید» بر مزار جانباختگان جبهه سلامت

  • کد خبر: ۵۸۹۶۰
  • ۲۹ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۴:۳۵
نقش نام «شهید» بر مزار جانباختگان جبهه سلامت
رئیس سازمان نظام پزشکی مشهد: مشکلاتِ شناسایی مصادیق شهدای مدافع سلامت برطرف شده است
محمد کاملان | شهرآرانیوز؛ رئیــس سـازمــان نظام پزشکی مشهد با بیان اینکه از مدتی قبل نام ۹ تن از میان شهدای سلامت استان در کمیته ملی تعیین مصادیق شهدای مدافع سلامت کشور تأیید شده است، گفت: موضوع درج نام شهید بر سنگ مزار روند قانونی مشخصی در بنیاد شهید دارد و افرادی که پرونده شهادتشان مورد تأیید قرار گرفته است، برای انجام روال اداری و قانونی، به بنیاد معرفی خواهند شد و یکی از مواردی که در این سازمان انجام و مجوز آن صادر می‌شود، امکان درج عنوان شهید برروی سنگ مزار شهدای مدافع سلامت است.
 
تقریبا بعد گذشت یک ماه از ارسال پرونده‌های ۲۱ شهید مدافع سلامت استان به کمیسیون احراز در تهران، پرونده ۹ نفر از کادر درمان استان که بر اثر ابتلا به کرونا جان خود را از دست داده بودند در کمیته ملی تعیین مصادیق شهدای مدافع سلامت تأیید شد و آن طور که مسئولان نظام پزشکی مشهد می‌گویند، برخی از پرونده‌ها به دلیل نقص مدرک در استان باقی مانده است و سرنوشت تأیید یا رد آن‌ها هنوز معلوم نیست.
دکتر احمد خسروی، دکتر محمد سالاری، رضا برادران روحانی، علیرضا شجاعی، صدیقه سیدی، حسین هادوی، علی حاجی پور، احمد یلی و شیرین فریمانی نام ۹ شهید مدافع سلامت استان است که چندی پیش و پس از کش و قوس‌های فراوان، «شهید سلامت» بودن آن‌ها در کمیته تعیین مصادیق شهدای مدافع سلامت تأیید شده است.

دکتر علی بیرجندی نژاد، رئیس سازمان نظام پزشکی مشهد، با اشاره به جزئیات فرایند طی شده برای تأیید این پرونده‌ها به خبرنگار ما گفت: ابتدا ۳۴ پرونده در استان تشکیل شد که پرونده ۲ نفر از کادر درمان ۲ استان خراسان شمالی و جنوبی که در مشهد مأمور به به خدمت بودند به این ۲ استان ارجاع شد و بررسی ۳۲ پرونده در دستور کار کمیته استانی تعیین مصادیق قرارگرفت که از این تعداد، ۲۱ پرونده برای تأیید نهایی به تهران ارسال شد.
دکتر علی بیرجندی نژاد افزود: پرونده‌های ناقص دوباره بررسی می‌شوند و برای رفع نقص آن‌ها اقدام خواهد شد.


پایان ابهامات یک دستورالعمل

با این حال نبود یک دستورالعمل مشخص برای تعیین مصداق شهدای مدافع سلامت و بعد از آن تصویب شیوه نامه‌ای پُرابهام که باعث می‌شد بخش زیادی از درگذشتگان کادر درمان از شمول شهدای مدافع سلامت خارج شوند، از یک طرف باعث سردرگمی مسئولان استانی برای تکمیل و ارسال پرونده‌ها به تهران شد و از طرف دیگر روند بررسی و اعلام شهادت کادر درمان وارد یک مسیر پُر پیچ و خم شد و همین مسئله اعتراض برخی از خانواده‌های شهدای مدافع سلامت به طولانی شدن روند اعلام و تأیید شهادت و آن دستورالعمل نامشخص را در پی داشت.
 
با این همه رئیس سازمان نظام پزشکی مشهد از حل کامل این مشکلات خبر داد و تصریح کرد: به علت خلأ قانونی در ابتدا مشکلاتی درباره شناسایی و احراز مصادیق شهدای مدافع سلامت وجود داشت که با پیگیری‌های فراوان این خلأ‌ها و ابهامات قانونی برطرف شده است و با دستورالعمل اصلاح شده و مشخصی که ابلاغ شد، کار بررسی پرونده‌ها روی روال افتاده است و مشکل خاصی در این زمینه وجود ندارد.


نحوه خدمات دهی مشخص نیست

یکی از ابهاماتی که درباره شهدای مدافع سلامت وجود دارد، نحوه خدمات دهی بنیاد شهید و امور ایثارگران به این قشر است که آیا خانواده شهدای مدافع سلامت مثل دیگر خانواده‌های شهید از بنیاد خدمات خواهند گرفت یا نه؟ سؤالی که پیش از این مدیرکل پذیرش و امور اداری ایثارگران بنیاد شهید کشور در آبان ماه به آن پاسخ داده و گفته بود که کادر درمانی که مستقیما در بخش‌های بیمارستانی و بهداشتی در مقابله با بیماری کرونا مشغول به فعالیت بوده و جان خود را بر اثر ابتلا به بیماری کرونا از دست داده اند مشمول عنوان شهید خدمت می‌شوند.
 
خدماتی که شامل خانواده‌های این عزیزان می‌شود نیز همانند سایر شهدا خواهد بود. اما صدیقه خدیوی، معاون تعاون بنیاد شهید استان، با تأکید بر اینکه هنوز دستورالعملی به بنیاد‌های استانی ارسال نشده است، به خبرنگار ما گفت: هنوز مشخص نیست خدمات دهی به خانواده شهدای مدافع سلامت شبیه دیگر خانواده شهدا باشد یا فقط خدمات خاصی به آن‌ها ارائه شود.
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->