مشهد اولین مقصد سفر‌های ریلی مردم در نوروز شد (۱۰ فروردین ۱۴۰۳) راهپیمایی حمایت از غزه فردا جمعه (۱۰ فروردین ۱۴۰۳) در مشهد برگزار می‌شود هشتمین شب جشنواره هنر‌های نوری کوهسنگی مشهد| ترازی بین‌المللی با هنرمندانی ایرانی+ فیلم تعطیلی موقت جشنواره هنر‌های نوری مشهد به مناسبت لیالی قدر عیدانه مدیریت شهری به اهالی محدوده جاده سیمان مشهد+ فیلم سخنگوی شورای شهر مشهد مطرح کرد: لزوم تفویض اختیارات کمیسیون ماده ۵ به کلانشهرها افزایش ۳۰ درصدی نیرو‌های کارگری شهرداری مشهد در شب‌های قدر همراهی مشهد با پویش جهانی «ساعت زمین» سرویس‌دهی صلواتی ناوگان اتوبوسرانی مشهد به حرم مطهر در سالروز شهادت حضرت علی(ع) کاهش محسوس دما در مشهد فردا جمعه (۱۰ فروردین ۱۴۰۳) شهردار مشهد: تست گرم فاز اول خط ۳ قطار شهری مشهد ١٨ فروردین انجام می‌شود یک قلاده گرگ هار در مشهد زنده‌گیری شد + عکس سرویس دهی رایگان قطار شهری مشهد در روز شهادت امام علی(ع) | فعالیت قطار شهری در شب های قدر تا پایان مراسم سومین دوره پویش «مشهد مهربان» در مشهد آغاز شد+ فیلم شهردار مشهد مطرح کرد؛ تجلی ظرفیت‌های شورای اجتماعی محلات در پویش «مشهد مهربان» خدمات‌رسانی رایگان خطوط قطار شهری و اتوبوسرانی مشهد در شب‌های قدر + فیلم ورود بیش از ۷ میلیون و ۳۰۰ هزار زائر به خراسان رضوی (۸ فروردین ۱۴۰۳) خدمت رسانی ۳۵ هزار ناوگان مسافربری برون شهری به زائران و مسافران نوروزی مشهد مراسم شب‌های قدر در گلزار مطهر شهدای بهشت رضا (ع) برگزار می‌شود «جناب خان» و فرزاد حسنی روی آنتن شبکه نسیم می‌روند
سرخط خبرها

مشکلات ماندگار محله عبادی

  • کد خبر: ۵۹۱
  • ۰۱ تير ۱۳۹۸ - ۰۵:۱۲
مشکلات ماندگار محله عبادی
اهالی خیابان آیت‌ا... عبادی از بی‌نتیجه ماندن پیگیری‌ها برای رفع مشکلاتشان گلایه دارند

هانیه حسین زاده - تقریبا در بیشتر ساعات روز، ترافیک یکی از دغدغه های اصلی اهالی این محل است؛ محله ای قدیمی که به اعتقاد بیشتر اهالی، با مشکلات ماندگاری دست وپنجه نرم می کند؛ نبود سرعت گیر در معبر اصلی، کمبود پل عابرپیاده، تاریکی پیاده روها، ترافیک، کمبود فضای سبز و پارک خطی، نبود وسایل ورزشی و پارک کودکان و... مشکلاتی است که بسیاری از اهالی، پاسخ تکراری مسئولان برای آن را از حفظ هستند؛ اعتبار که برسد، کار را تمام می کنیم. امسال اعتبار نداریم، زمینی برای ساخت پارک و فضای بازی نداریم.


تماس های بی نتیجه
آقای قاسم زاده که اولین مخاطب ماست، به شماره تلفن هایی که داخل دفتر تلفنش نوشته است، اشاره می کند و درحالی که نام مسئولان مختلف را نشانمان می دهد، می گوید: برای مشکلات محله، پیگیری های فراوانی انجام دادم اما هیچ سازمان و نهادی پاسخ مناسبی نداد و هر کدام ما را به سازمان دیگری ارجاع دادند.


منازل تخریبی؛ محل تجمع زباله ها و پشه ها
وی با اشاره به زمین های خالی بین مغازه ها و منازل مسکونی بیان می کند: چندین سال پیش شهرداری اقدام به خرید برخی منازل مسکونی و مغازه ها به منظور تعریض خیابان و ساخت و زیباسازی پیاده رو کرد و اغلب آن ها را تخریب کرد اما خیابان نه تنها تعریض نشده، بلکه محلی برای ریختن زباله و تجمع پشه ها شده است.
قاسم زاده با اشاره به زمین مخروبه در عبادی52 اضافه می کند: این زمین در کنار مسجد قرار دارد، به طوری که بوی نامطبوع و متعفن ناشی از زباله ها در این محل، باعث آزردگی خاطر نمازگزاران و عابران شده است.


پیاده روها؛ نیازمند بازسازی و هم سطح سازی
آقای خوشرو که در خیابان عبادی فروشگاه لوازم التحریر دارد، می گوید: به دلیل پیاده روهای و آسفالت خراب و ناهموار، روزانه چندین نفر در پیاده روها و خیابان های فرعی به زمین می خورند و مصدوم می شوند اما انگار گوش شنوایی برای حل مشکلات وجود ندارد.درحال شنیدن صحبت های آقای خوشرو هستیم که شاهد از غیب می رسد؛ خانمی با شدت به زمین می خورد و ناگهان خودرویی هم باسرعت وارد کوچه می شود و با ترمزی ناگهانی، مانع از برخورد با خانم جوان می شود.


جدول ها نیازمند تعویض هستند
وی درحالی که جدول  و جوی ها را نشان می دهد، بیان می کند: سال هاست در این محل ساکن هستیم اما هنوز یادم نمی آید جدول و جوی های عمیق و بدون لبه این خیابان را بهسازی کرده باشند.


جولان موش ها در جوی آب
آقای محرابی که شنونده صحبت های هم محله ای خود است، نیز می گوید: موش های بزرگی در بسیاری از جوی های آب جولان می دهند.وی ادامه می دهد: شستن جوی ها که هرچندوقت انجام می شود، راه از بین بردن موش ها نیست. این کار شاید برای چند روزی بوی بد و نامطبوع را ازبین ببرد اما باعث می شود موش ها به سطح خیابان بیایند که اغلب باعث ترس و وحشت کودکان و زنان می شود.


منازل تخریب شده و چاه های ماندگار!
میدان امام حسین(ع) در انتهای خیابان عبادی است. برای پیگیری بخشی از گلایه ها و مشکلات ساکنان محله به آن مکان می رویم. علیپور که از ساکنان قدیمی این محله به شمار می آید، با دست زمین های خالی دور میدان را نشان می دهد و می گوید: در گذشته اینجا خانه هایی وجود داشت اما پنج یا شش سال پیش اقدام به تخریب آن ها کردند.
وی ادامه می دهد: تخریب این منازل به منظور ایجاد فضای سبز انجام شد. مدت ها این مکان، محل تجمع زباله ها بود و به صورت ویرانه هایی به حال خود رها شده بود. پس از آن، این مکان را بدون هیچ اقدام ایمنی، صاف و آسفالت کردند. علیپور به ضلع جنوبی میدان امام حسین(ع) از سمت میدان شهدا اشاره و بیان می کند: اغلب چاه های فاضلاب پرنشده خانه ها در آن محل قرار دارد که هنوز هم قابل مشاهده است. هرکدام از خانه هایی که در این محل بودند، حداقل دارای دو چاه فاضلاب بود و بدون اینکه این چاه ها را پر کرده باشند و شرایط ایمنی رعایت شده باشد، اقدام به آسفالت برروی آن ها کردند. وی می افزاید: در پیاده رو کوچه آیت ا... عبادی62 تا 66 پست برق فشار قوی قرار دارد که بخش زیادی از فضای پیاده رو را اشغال کرده و نیازمند جابه جایی است، ضمن اینکه ایستگاه‌های اتوبوس هم در اینجا سامان‌دهی نشده اند.


جولان معتادان در انتهای خیابان
خانم تدین که در یک منزل مسکونی روبه روی ویرانه های میدان امام حسین(ع) ساکن است، می گوید: قبلا امنیت در این خیابان بیشتر بود اما بعد از خراب کردن منازل این منطقه، بخش زیادی از زمین ها به جولانگاه معتادان و موادفروشان تبدیل شد.


جابه جایی پست برق، نیازمند تجهیزات است
برای پیگیری مشکل جابه‌جایی پست برق، حدفاصل خیابان عبادی62 و 66 سخن گوی شرکت برق مشهد می گوید: این پست برق قریب به 30سال است که در آن مکان قرار دارد و باتوجه به ساخت وساز های صورت گرفته، این پست در پیاده رو قرار گرفته است.علیرضا کاشی با اشاره به اینکه این پست برق، وظیفه تأمین بخش وسیعی از برق منطقه را برعهده دارد، ادامه می دهد: درحال حاضر امکان جابه جایی این پست برق وجود ندارد و در برنامه های آینده نیز باید اعتبارات لازم دریافت شود، زیرا این جابه جایی باید با تجهیزات پست کمپکس صورت گیرد. 

 

مهم ترین مشکلات

ترافیک دائمی
نبود سرعت گیر در معبر اصلی
کمبود پل عابرپیاده
کمبود فضای سبز و پارک خطی
نبود زمین بازی و پارک بازی برای کودکان
تاریکی و نور کم پیاده روها
قدیمی و فرسوده بودن بخش زیادی از پیاده روها
فراوانی زمین های کوچک و بلاتکلیف
عرض کم خیابان اصلی
انباشت زباله در زمین های رهاشده
جداول و جوی آب فاقد لبه و خطرساز
فراوانی موش ها در جوی آب خیابان
وجود چاه های ناایمن فاضلاب در خانه های تخریب شده
جولان معتادان و موادفروشان در انتهایی ترین محل خیابان

 

نمای نزدیک

خیابان آیت ا... عبادی با جهت شمالی-جنوبی از میدان امام حسین(ع) تا میدان شهدا امتداد دارد. لبه شرقی این محور در محدوده منطقه3 شهرداری واقع شده است که در این محدوده طیف وسیعی از کاربری های تجاری قرار دارد. این خیابان از قسمت شرقی با چهارراه زرینه و بولوار راه آهن و از سمت غرب با خیابان های آیت ا... کاشانی و شهیدکامیاب همسایه است. تا پیش از فوت آیت ا... عبادی، خیابان فعلی، ادامه خیابان بزرگ خواجه ربیع بود اما پس از فوت امام جمعه مشهد در سال83، شورای شهر مشهد در سال84 بخشی از این خیابان(از میدان شهدا تا میدان امام حسین(ع)) را به نام خیابان آیت ا... عبادی نام گذاری کرد. بخشی از این بولوار در محدوده شهرداری منطقه2 و بخشی دیگر در زیرمجموعه شهرداری منطقه3 قرار دارد.

ریشه‌کنی موش‌ها امکان‌پذیر نیست

برای پیگیری بخشی از دغدغه های ساکنان محله به سراغ شهردار منطقه3 می رویم. حجت فرقانی با بیان اینکه حضور موش ها در این محله به دلیل وجود سیلوی گندم، راه آهن و طرح اگوست، می گوید: با توجه به تعداد زیاد موش ها در این منطقه، ریشه کن کردن آن ها امکان پذیر نیست.وی ادامه می دهد: با هماهنگی با حوزه خدمات شهری، با استفاده از تله های شیمیایی و سنتی و نیز ورود شرکت های دانش بنیان، تاحدودی از تعداد موش ها کاسته شده است.
فرقانی با اشاره به اینکه اغلب املاک حاشیه خیابان عبادی در طرح تعریض خیابان قرار دارد، بیان می کند: هم سطح سازی و بهسازی پیاده رو ها و تعمیر و تعویض جدول های خیابان، نیازمند عقب نشینی است.
وی می افزاید: کنده کاری هایی که در خیابان های فرعی کوچه های فرد انجام شده، کار شرکت آب وفاضلاب و با هدف اجرای طرح اگو بوده و این شرکت پس از کنده کاری، ملزم به تعمیر مجدد آسفالت است.وی اضافه می کند: بعضی خیابان های این محله ازجمله خیابان فاطمیه، مسلم و گاز، آسفالت مناسبی ندارد و نیازمند تعمیر است و در برنامه های آینده شهرداری قرار دارد. شهردار منطقه3 با اشاره به تردد حجم وسیع خودروها در این خیابان، خاطرنشان می کند: ترافیک در این خیابان به دلیل کم عرض بودن معبر اصلی است و املاکی که در حاشیه این خیابان است، با رایزنی هایی که انجام می شود، تملک و تخریب
می شود.وی ادامه می دهد: باتوجه به حجم زیاد املاک، تخریب همه املاک در مسیر، در مدتی کوتاه امکان پذیر نیست و اگر مالکان برای نوسازی و بهسازی درخواستی داشته باشند، شهرداری همکاری خواهد کرد.

 

چاه های فاضلاب، ایمن سازی شده است

برای پیگیری بخش دیگری از مشکلات اهالی محل، به سراغ شهردار منطقه2 می رویم. جلال قربانی درباره توافق شهرداری با برخی مالکان برای عقب نشینی در جهت تعریض خیابان می گوید: تملک املاک نیاز به پروسه طولانی دارد، زیرا برخی از این املاک، مشکلات حقوقی دارند یا مالکان با شهرداری به توافق نرسیده اند. قربانی می افزاید: برای برنامه های بهسازی آیلند وسط خیابان عبادی در حوزه فنی و عمران، طرحی در دست بررسی است. وی درباره چاه های فاضلاب باقی مانده از تخریب منازل در ضلع جنوبی میدان امام حسین(ع) اضافه می کند: مشکلاتی را که اعلام شده، کارشناسان بررسی کرده اند و اقدامات لازم انجام گرفته اما اگر موضوعی از دید کارشناسان دور مانده است، شهروندان می توانند این مسئله را با شماره137دهند. وی با بیان اینکه بهسازی پیاده روها در سطح شهر به عهده معاونت شهرسازی شهرداری است، ادامه می دهد: زمانی که اعتبارات لازم در این خصوص توسط شهرداری مرکز به ما ابلاغ شود، ما اقدامات مربوط را انجام خواهیم داد اما درحال حاضر برنامه ای در این باره وجود ندارد. قربانی درمورد تاریکی پیاده رو بولوار عبادی نیز خاطرنشان می کند: پیاده رو ها در این مسیر از روشنایی لازم برخوردار است اما شاخ وبرگ برخی درختان، مانع رسیدن نور کافی شده که نیاز به هرس
دارد.وی بیان می کند: با توجه به بافت متراکم منطقه، امکان ایجاد فضای سبز و پارک وجود ندارد اما در بولوارشفا، حاشیه میدان امام حسین(ع) و دیگر خیابان ها، بوستان هایی وجود دارد که اهالی منطقه می توانند از آن استفاده کنند.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->