نگهداری درست پیاز و جلوگیری از جوانه زدن آن + روش‌هایی کاربردی برای جلوگیری از جوانه زدن سیر و پیاز اینترنت در روز‌های کنکور قطع نمی‌شود تاثیر شبکه‌های اجتماعی مجازی بر گرایش نوجوانان به مصرف دخانیات چقدر است؟ قطع انتقال محلی مالاریا در کشور تا سال ۱۴۰۴ | افزایش مالاریا در خراسان رضوی طی ۲ سال گذشته بروز مالاریا در ۴ استان برای اولین بار | موارد مالاریا در همسایگان شرقی؛ زنگ خطر برای کشور کوتاه‌شدن قد و علائم قوزپشتی، نشانه‌هایی که احتمال ابتلا به پوکی استخوان را گوشزد می‌کند تأکید بر توجه والدین به تزریق واکسن‌های سرخک، سرخچه و اوریون کودکان  پیش‌بینی هواشناسی خراسان‌رضوی (۵ اردیبهشت ۱۴۰۳) | وزش باد و ماندگاری هوای خنک در استان افزایش شیوع یک اختلال خطرناک در ضربان قلب افراد میان‌سال خدا کند انصاف از تبعید برگردد چه سنی برای تنها ماندن کودکان در خانه مناسب است؟ فضاهای درمانی تأمین‌اجتماعی خراسان‌رضوی ۹ هزار مترمربع افزایش یافت ۲۷ هزار نفر در خراسان رضوی در صف دریافت وام فرزندآوری | فرماندار مشهد: صف انتظار را با پیگیری خواهیم شکست هفدهمین مدرسه «سه‌شنبه‌های امید» در تبادکان مشهد افتتاح شد امسال ۲۲‌میلیون نهال در خراسان رضوی غرس می‌شود آغاز واکسیناسیون حجاج تمتع خراسان رضوی از امروز (۵ اردیبهشت ۱۴۰۳) شیرخوارگاه‌های مشهد خالی شد هشدار وزارت رفاه درباره پیامک‌های جعلی دریافت کالابرگ الکترونیکی دختر نوجوان مرگ مغزی در مشهد به سه بیمار زندگی دوباره بخشید (۵ اردیبهشت ۱۴۰۳) جایگزینی گوشت گاو با ماهی می‌تواند از مرگ زودهنگام جلوگیری کند
سرخط خبرها

دارو‌های کرونا کمیاب شد

  • کد خبر: ۶۴۱۲۶
  • ۲۶ فروردين ۱۴۰۰ - ۰۹:۴۸
دارو‌های کرونا کمیاب شد
از داروی جدید «آیورمکتین ۳» خبری نیست و آمپول «رمدسیویر» هم در مشهد بسیار کمیاب است
لاله سادات کوثری | شهرآرانیوز؛ بعد از کمیاب شدن «رمدسیویر» تنها داروی نسبتا موفق در بهبود علائم بیماری کرونا، خبر آغاز توزیع داروی «آیوِرمِکتین ایرانی» برای این بیماری در دهم اسفند ماه سال گذشته خبری خوشحال کننده بود که در نبود واکسن کرونا، تا حدود زیادی بارقه‌ای از امید در دل شهروندان ایجاد کرد.

۳۰ دی ماه سال ۹۹ طی مراسمی ملی، از تولید ایرانی داروی «آیورمکتین ۶»، توسط محققان ایرانی با حضور رئیس ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) رونمایی شد. آن روز اکبر برندگی، مدیرعامل گروه دارویی برکت، از رواج این دارو برای درمان بیماری کرونا در آمریکا و برخی کشور‌های اروپایی خبر داده بود. همان زمان هم اعلام شد که ظرفیت تولید سالانه ۲۰۰ میلیون از این قرص ایجاد شده است.


نیامده کمیاب شد

از اوایل اسفند هم توزیع سراسری آن در کشور آغاز شد و این دارو در اختیار متقاضیان قرار گرفت، اما این تمام ماجرا نبود و حالا در روز‌های آخر فروردین و زمانی که موج چهارم کرونا گسترده‌تر از قبل از راه رسیده است، خبر از کمیابی گسترده این دارو در مشهد به گوش می‌رسد و این وضعیتی است که منجر به گله بسیاری از شهروندان شده است.

محمودی یکی از شهروندانی است که با درگیری ریه به کرونا مبتلا شده است. این شهروند با بیان اینکه تجویز پزشک متخصص عفونی برایش آیورمکتین۳ بوده است می‌گوید: همه داروخانه‌های مشهد را زیر پا گذاشتیم و «آیور مکتین ۳» پیدا نکردیم. او ادامه می‌دهد: دست آخر مجبور شدم بعد از پیگیری و جست و جوی فراوان، «آیورمکتین ۶» بخرم که آن هم اصلا مطابق با تجویز و دستور پزشک برای مصرف نبود.


رمدسیویر هم موجود نیست

فاطمی شهروند دیگری است که نسخه به دست از داروخانه شبانه روزی بولوار پیروزی خارج می‌شود. او می‌گوید: مادرم به کرونا مبتلا شده است و در شهرستان حضور دارد. با هزار مشکل و گرفتاری در مشهد پزشک متخصصی پیدا کردم که به طور برخط مادرم را ویزیت کرد. دکتر در ابتدا برای مادرم «آیورمکتین ۳» تجویز کرد که اصلا در داروخانه‌ها موجود نبود و مجبور شدم دوز ۶ آن را تهیه کنم.

او ادامه می‌دهد: با مصرف آیور «مکتین ۶» مادرم بهبود پیدا نکرد و این بار پزشک آمپول رمدسیویر تجویز کرد.
او با ابراز نگرانی از اینکه این آمپول در هیچ داروخانه‌ای یافت نمی‌شود، می‌افزاید: به هر داروخانه‌ای مراجعه کردم این آمپول را نداشت. گفته می‌شود برای گرفتن این آمپول باید حتما پزشک متخصص عفونی این دارو را تجویز کند؛ ضمن اینکه در صورت تجویز توسط متخصص، باز هم این دارو یافت نمی‌شود.


دارو هست، اما در بازار سیاه

شرفی شهروند دیگری است که درباره نحوه تأمین داروی رمدسیویر می‌گوید: یکی از رابطان تأمین دارویی شرکت‌ها در جریان همین جست وجوهایم برای یافتن رمدسیویر، به من تهیه دارو از بازار سیاه را پیشنهاد کرد و گفت که می‌توانم از اطراف پنجراه پایین خیابان با دوبرابر قیمت آمپول را مهیا کنم.


داروخانه هلال احمر: زمان توزیع مشخص نیست

برای بررسی این موضوع با داروخانه شبانه روزی هلال احمر تماس می‌گیریم. پاسخ بخش توزیع دارویی این داروخانه به پرسش خبرنگار ما درباره موجود بودن داروی «آیورمکتین ۳» و آمپول «رمدسیویر» این است: آیورمکتین فقط ۶ به دستمان می‌رسد برای موجودی آمپول رمدسیویر هم باید هرروز مراجعه کنید. زمان توزیع مشخص نیست.


داروخانه امام رضا (ع): رمدسیویر فقط در اورژانس عدالتیان

مسئول بخش توزیع دارو در داروخانه امام‌رضا (ع) نیز در پاسخ به پرسش ما درباره توزیع آمپول «رمدسیویر» در این داروخانه می‌گوید: از این آمپول نداریم و این دارو تنها در بخش اورژانس عدالتیان بیمارستان امام‌رضا (ع) مشهد توزیع می‌شود.


داروخانه ۲۲ بهمن: تعداد محدود با مبلغ ۷۰۰ هزار تومان

پاسخ بخش توزیع دارو در داروخانه شبانه روزی ۲۲ بهمن برای توزیع آمپول رمدسیویر نیز این گونه است: این آمپول به تعداد خیلی محدود با رقمی معادل ۷۰۰ هزار تومان موجود است. به هرنسخه فقط یک آمپول می‌دهیم. نسخه حتما باید توسط پزشک متخصص عفونی تجویز شده باشد و اگر بیمار در شهرستان است و پزشک عمومی تجویز کرده باشد، باید در مشهد توسط پزشک متخصص ویزیت شود. نسخه هم حتما باید رویت شود و آن را حضوری ببینیم؛ یعنی نمی‌توان از طریق فضای مجازی نسخه را دریافت کرد.


کمبود داریم

رئیس انجمن داروسازان خراسان رضوی درباره اینکه وضعیت فعلی تأمین داروی بیماران کرونایی در مشهد به چه شکل صورت می‌گیرد، به شهرآرا می‌گوید: متأسفانه کمبود تأمین داروی بیماران کرونایی در مشهد وجود دارد. دارو‌ها سهمیه بندی است؛ پس کمبود هست. این موضوع در همه جای کشور دیده می‌شود و فقط مربوط به مشهد نیست.

علیرضا شهریاری با بیان اینکه حساسیت مشهد و لزوم تأمین داروی مورد نیاز کرونا در این شهر را باز هم به تهران یادآور شده ایم، می‌افزاید: بار دیگر موضوع کمبود‌های دارویی را به متولیان بهداشت در تهران گزارش داده ایم و امیدواریم به زودی این مشکل حل شود.

شهریاری درباره کمبود آمپول «رمدسیویر» نیز می‌افزاید: از این دارو تعداد بسیار کمی در مشهد و در برخی داروخانه‌های دولتی خاص وجود دارد، اما شهروندان می‌توانند کمبود‌ها را با شماره ۱۹۰ در میان بگذارند.
او می‌گوید: کارشناسان در این سامانه به مردم کمک می‌کنند تا سریع‌تر به داروخانه‌ای که داروی مورد نیازشان را دارد دسترسی پیدا کنند.

این گفته‌های رئیس انجمن داروسازان استان در حالی است که وقتی با سامانه ۱۹۰ وزارت بهداشت تماس گرفتیم و با انتخاب نام مشهد به دنبال یافتن نزدیک‌ترین داروخانه برای تهیه داروی کرونا بودیم، بعد از انتظاری نسبتا طولانی، تماسمان بی پاسخ ماند.
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->