آسیب شناسی خشم و راهکارهای کاهش خشونت در جامعه کشف راز قتل جوان ۴۰ ساله به دست بادیگاردها در مشهد کشف ایمپلنت‌های قاچاق در تهران قتل خونین مدیر یک شرکت‌ لوازم آرایشی در برج ۲۰ طبقه‌اش به دست دوست صمیمی! ممنوعیت عرضه رایگان کیسه‌های پلاستیکی در فروشگاه‌های زنجیره‌ای|مشهد، شهر پیشگام در مدیریت پسماند است سرگردانی مسافران «فلای دوبی» در فرودگاه مشهد دستگیری یک قاچاقچی و کشف ۵۶۶ کیلوگرم مواد مخدر از یک دستگاه تریلی در هنگ مرزی تایباد یک کشته و چهار مصدوم بر اثر تصادف با تریلر در جاده تربت حیدریه (۳۰ فروردین ۱۴۰۳) کشف ۲ کیلو و ۸۵۰ گرم مواد مخدر صنعتی در گمرک دوغارون کمبود ۶ هزار لیتر آب برثانیه در مشهد برای تابستان ۱۴۰۳ طبیعت‌گردان گرفتار در قوچان امدادرسانی شدند (۳۰ فروردین ۱۴۰۳) جان باختن ۶ نفر براثر انفجار کپسول گاز در ترمینال شرق تهران (۳۰ فروردین ۱۴۰۳) وضعیت مطلوب واکسیناسیون دام در خراسان‌رضوی طی سال گذشته تنهایی خطر مرگ را دو برابر افزایش می‌دهد دستگیری متهمان سایبری کنکور که ۱۰۰ هزار «تتر» از داوطلبان دریافت کرده بودند ویدئو | اصلاح احکام رتبه‌بندی ۱۰۰ هزار معلم بازنشسته پیش‌بینی هواشناسی مشهد و خراسان‌رضوی (٣٠ فروردین ١۴٠٣) | بارش باران در اوایل هفته آتی دو کارمند شرکت حفاظتی قتل مرد معتاد در مشهد را انکار کردند + عکس همه چیز درباره «چای»، اصیل‌ترین نوشیدنی ایرانی اعتبارات قطره‌چکانی، زخم‌های بخش درمانی مشهد را التیام نمی‌دهد | بودجه پروژه‌های بیمارستانی امسال فقط ۲۴۰ میلیارد تومان
سرخط خبرها

تأمین اجتماعی فرمول محاسبه حقوق بازنشستگان را اصلاح کرد + جزئیات

  • کد خبر: ۶۵۲۹۴
  • ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۰۸:۳۲
  • ۱۸
تأمین اجتماعی فرمول محاسبه حقوق بازنشستگان را اصلاح کرد + جزئیات
حرف بازنشستگان به کرسی نشست؛ در محاسبه افزایش حقوق سالانه بازنشستگان اشتباهی صورت گرفته بود که سازمان تأمین اجتماعی خیلی زود اشتباه خود را پذیرفت و آن را به گردن اشتباهات نرم‌افزاری انداخت!
به گزارش شهرآرانیوز، سازمان تامین اجتماعی دست از زرنگ‌بازی برداشت و با پذیرفتن اشتباهات در محاسبه افزایش سالانه و میزان متناسب‌سازی حقوق‌ها، فرمول محاسباتی خود را اصلاح کرد.
 

امان از اشتباهات نرم افزاری!

اواخر اسفند ۹۹ بود که پس از ماه‌ها کش و قوس بر سر اجرای مرحله دوم متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی، بالاخره این خواسته محقق شد تا با تصویب ۸۹ هزار میلیارد تومان در بودجه ۱۴۰۰ و قول سازمان تامین اجتماعی، حقوق‌های دریافتی ۳.۶ میلیون کارگر بازنشسته کمی معقول شود؛ اما این دلخوشی چندان طولانی نبود و با صدور احکام حقوقی در تاریخ ۲۰ فروردین نقش بر آب شد. مهم‌ترین دلیل آن، اشتباه صورت گرفته در محاسبه افزایش حقوق سالانه بازنشستگان بود که صدای آن‌ها را درآورد، البته سازمان هم خیلی زود اشتباه خود را پذیرفت و آن را به گردن اشتباهات نرم‌افزاری انداخت!
 

اطلاعیه ۳ ماده‌ای درباره اصلاح فرمول

بعد از اعتراضات کارگران بازنشسته، اعضای کانون عالی بازنشستگان در جلسات مشترک با سازمان تامین اجتماعی، رایزنی‌ها را برای اصلاح اشتباه و تعیین فرمول نهایی دنبال کردند و حالا خروجی آن اطلاعیه‌ای است که سازمان منتشر و اعلام کرده که موردتوافق با کانون عالی بازنشستگان است:

۱- مقرر شد اعمال ماده ۹۶ (افزایش حقوق سنواتی) بر اساس مبلغ مستمری حقوق اسفند ۱۳۹۹ برای کلیه مستمری‌بگیران صورت پذیرد.

۲- علاوه بر اعمال ماده ۹۶ جهت افزایش حقوق سایر سطوح، ضریب ترمیمی درخصوص متناسب‌سازی حقوق افرادی که در سال‌های گذشته ضریب زمان برقراری مستمری آنان به نسبت حداقل حقوق مصوب شورای عالی کار افت و کاهش داشته است، (با جبران ۷۵ درصد از نسبت از دست رفته) اعمال می‌شود.

۳- با توجه به انتظارات و مطالبه همه سطوح مستمری‌بگیر از سازمان تامین اجتماعی و شرایط سخت اقتصادی بازنشستگان، مقرر شد پس از اعمال ماده ۹۶ و اجرای متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان در سال ۱۴۰۰ و افزایش مزایای جانبی، افزایش دریافتی هیچ بازنشسته‌ای نسبت به دریافتی اسفندماه ۱۳۹۹ کمتر از ۵۰ درصد نباشد.

در این اطلاعیه به این نکته هم اشاره شد که: «طی حداکثر ۱۴ روز آینده احکام جدید صادر و مابه‌التفاوت حکم، در حقوق اردیبهشت‌ماه لحاظ می‌شود».
 

۲ اتفاق خوب برای بازنشستگان

ماده یک این مصوبه، پاسخ به همان انتقاد و اشتباهی است که پایه حقوق بازنشستگان برای افزایش سالانه را بر مبنای پایه حقوقی تیرماه (قبل از مرحله اول همسان‌سازی) لحاظ کرده بود و حالا اصلاح شده است تا بر مبنای پایه حقوق اسفند محاسبه شود. همچنین در ماده ۲، فاصله حقوقی بازنشستگان به نسبت تورم و حقوق مصوب قانون کار اصلاح می‌شود، البته نه به طور صد درصد، اما تا حد زیاد و به میزان ۷۵ درصد میزان عقب‌افتادگی.
 
«حسن صادقی» رئیس اتحادیه پیش‌کسوتان جامعه کارگری می‌گوید: بعد از پیگیری‌های انجام‌شده برای اصلاح احکام، در نهایت فرمولی ارائه شد که همه آن را پذیرفتیم و مقرر شد اجرایی شود؛ به نظرم این فرمول همه گروه‌های بازنشستگان با حقوق حداقلی، متوسط و حداکثری را راضی می‌کند چرا که بسیار روشن و آینده‌نگر است. صادقی می‌افزاید: با فرمول تکمیلی، بازنشسته‌ای با حقوق کمتر از ۳ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان نخواهیم داشت و بازنشستگانی که با ۳۵ سال بازنشسته شده باشند هم بالای ۴.۵ میلیون تومان حقوق خواهند گرفت.
 

متناسب‌سازی در پایه حقوقی است نه مزایای جانبی

او درباره لحاظ‌شدن بخشی از متناسب‌سازی مرحله دوم در بخش مزایای جانبی فیش‌های حقوقی نیز می‌گوید: نظر شخصی من این بود که نباید متناسب‌سازی را در بخش مزایای جانبی لحاظ کرد، به این دلیل که این بخش شامل افزایش سالانه نمی‌شود و با تصمیم اعضای هیئت مدیره سازمان قابل تغییر است. اما در مجموع فرمول تکمیلی با محاسبات همه این موارد تعیین شده و مورد قبول قرار گرفته است. صادقی می‌افزاید: با این حال اصل متناسب‌سازی روی پایه حقوق است و بعد از آن مواردی مثل مزایای جانبی دیده شده است. مثلا کسی که در سال ۸۳ بازنشسته شده، در آن زمان حقوقش ۳ برابر کف حقوق قانون کار بوده، اما حالا به دلیل تورم حقوقش معادل ۱.۵ برابر کف حقوق است. حالا با فرمول تکمیلی، ۷۵ درصد از این کسری حقوق او (۷۵ درصد ۱.۵ برابر عقب‌ماندگی) به حقوقش اضافه می‌شود تا متناسب‌سازی شود.
 

تنها نگرانی، تامین منابع سالانه

صادقی در ادامه می‌گوید: با اجرای دقیق این فرمول و صدور احکام بازنشستگان، تجمع کارگری در روز کارگر (۱۱ اردیبهشت) با رویکرد تشکر از مدیر عامل سازمان تامین اجتماعی خواهد بود، اما در کنار آن، خواستار جدیت دولت و مجلس برای تداوم این موضوع خواهیم شد. وی می‌افزاید: تنها نگرانی موجود تامین منابع لازم در سازمان تامین اجتماعی برای اجرای مستمر همسان‌سازی است؛ باید دولت و مجلس در بودجه سالانه پرداخت حق تامین اجتماعی را تثبیت کنند تا در سال‌های بعد برای پرداخت حقوق بازنشستگان دچار کمبود منابع نشویم.
 
منبع:خراسان

بیشتر بخوانید:
 
 
 
 
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱۸
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۱
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۲۲:۱۱ - ۱۴۰۰/۰۲/۰۶
0
1
چرا حرفی از کارافتادگان نیست حقوق انها نباید از حداقل بگیرها کمتر باشد دوسال است که حق ما نادیده گرفته شده ، لطفا رسیدگی کنید .
محمداسماعیل
Iran (Islamic Republic of)
۰۰:۲۳ - ۱۴۰۰/۰۲/۰۷
0
0
من قبل از اسفند حقوقم 55860000 تومان بود یا یک ملیون دیویست هزار تومن اسفند میشه 6700000 خورده ای بر چه پایه ای حقوق منو حساب کردید
احسان
Iran (Islamic Republic of)
۰۶:۳۴ - ۱۴۰۰/۰۲/۰۸
سلام حدوداً هشت میلیون تومان اردیبهشت ماه دریافت خواهید کرد
مرصیه
Iran (Islamic Republic of)
۱۵:۴۷ - ۱۴۰۰/۰۲/۰۷
0
1
کاش در فرمول جدید خانمهای بازنشسته هم در نطر گرفته شوند بخصوص حداقل بگیر در فرمول فروردین حق عائله و اولاد مشمول را زیاد کردند که شامل خانمها نشد یعنی 600 تومان کمتر از مبلغ اعلامی حقوق گرفتند.
ش،،،ب
Iran (Islamic Republic of)
۰۰:۰۶ - ۱۴۰۰/۰۲/۰۸
0
2
چرا حق اولاد و عائله مندی به خانمهای سرپرست مستمری بگیر تامین اجتماعی داده نمی شود فقط به آقایان داده میشود خواهان بررسی این موضوع هستیم از این بابت هم ما ظلم شده است
احسان
Iran (Islamic Republic of)
۰۶:۳۳ - ۱۴۰۰/۰۲/۰۸
سلام دوست عزیز قرار است حق عائله مندی خانم‌ها و بازماندگان در دل حق مسکن و یا بن معیشتی گنجانده شود
بازنشسته خانم
Iran (Islamic Republic of)
۲۱:۲۰ - ۱۴۰۰/۰۲/۰۸
0
1
ما خانم ها که فرزند نداریم چرا باید فرق داشته باشیم با بازنشسته گان اقایان که فرزند و حق عائلعه مندی می گیرند این همه سال کار کردیم اون موقع خیلی تفاوت خواهد بود لطفا پی گیری کنید
ناصری
Iran (Islamic Republic of)
۲۲:۰۵ - ۱۴۰۰/۰۲/۰۸
0
0
سلام کسی با حقوق یک میلیون در اسفند که با۱۲۰۰ واریزی شد۲۲۰۰چقدراردیبهشت دریافتی داره؟
محمد
Iran (Islamic Republic of)
۲۳:۲۴ - ۱۴۰۰/۰۲/۰۸
1
0
سلام. آقابنده باقانون سخت وزیان آورودوسال حضوردرجبهه دردوران جنگ. که تأییدهم شده مدت منطقه. درسال گذشته چهاروسیصد. میلیون میگرفتم. به چه صورت محاسبه میشود.. بنده دراردیبهشت چقدردریافت میکنم. ضمناسابقه35سال بازنشسته شدم. سال91تشکر
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۸:۱۲ - ۱۴۰۰/۰۲/۰۹
0
1
سلام من سال قبل ۲۸۰۰هزارتومان حقوق میگرفتم سال جدید شده ۴ملیون حالا چه قدر اضافه میشود
اسی
Iran (Islamic Republic of)
۰۹:۳۹ - ۱۴۰۰/۰۲/۰۹
0
2
مامنتظرمیمونیم ببینیم چی میشه باعلم به اینکه صددرصددوباره طبق این چندسال رفتارمیشه
مریم
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۲۰ - ۱۴۰۰/۰۲/۰۹
1
0
۲۰ سال سابقه بازنشسته شدم با ۱۲۰۰ اسفند ۴ تومان حقوقم شد اما فروردین ۳۷۰۰ واریز کردند ینی از ۱۲۰۰ هم کم کردن افزایش هم که هیچی !ینی اردیبهشت چقدر باید حقوقم بشه ؟؟
نادی
Iran (Islamic Republic of)
۲۳:۲۲ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۰
0
0
سلام وقت بخیر ممنون از شما،من دومیلیون و دویست سال۹۹دریافت میکردم،الاندچقد باید دریافت کنم با این تفاسیر؟
بازنشسته
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۵۰ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۶
0
0
هنوز هم اشتباه تامین اجتماعی دست از زرنگ بازیش بر نداشته باز هم ماده ۹۶واون ۲۴۸هزار تومن رو به پایه فروردین ۹۹اضافه کرده واصلا پایه مستمری اسفند ۹۹ را مدنظر قرار نداده مبلغ متناسب سازی رو هم طوری پیچونده که کسی سردر نیاره اما ما بازنسشته ها کرو کور نیستیم
نادری
Iran (Islamic Republic of)
۰۲:۲۶ - ۱۴۰۰/۰۳/۲۰
0
0
سلام
من دراسفند۹۹حقوقم۷۹۰۰بوده الان بایدچقدرباشه باسی واندی سابقه
علی احمدیان از ورا مین
United States of America
۱۶:۴۷ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۹
0
0
سلام لطفا بنده را توجیح کنید با پرداخت ۳۰ سال پول بیمه و۳۰میلیون هفتصد بابت ۴درصد سختی و زیان آور و۳۵ سال‌ سابقه چقد حقوق بنده باشه ممنونم
حسینی
Iran (Islamic Republic of)
۲۳:۵۸ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۶
0
0
محاسبه حقوق بازنشستگی کسانی که در دو محل کار می کنند و 30 سال سابقه داشته باشند، چگونه هست؟
علیرضا جنابی
Iran (Islamic Republic of)
۱۵:۵۶ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۸
0
0
سلام بنده باسی دو سال سابقه کاری با بیست سال کار سختی زیان آور بارنشسته شدم با دو فرزند و همسر چقدر باید حقوق بگیرم
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->