«ریشا» شیر نر باغ وحش مشهد تلف شد خدمت رسانی هلال احمر خراسان رضوی به ۱۶۰ هزار مسافر نوروزی تصادفات جاده‌ای نوروز تاکنون ۶۱۷ نفر را به کام مرگ فرو کشیده است (۱۰ فروردین ۱۴۰۳) تداوم سرما و بارش در خراسان رضوی (۱۰ فروردین ۱۴۰۳) سخنگوی وزارت بهداشت: هیچ خوداظهاری یا مدرکی دال بر بیماری روحی دکتر بخشی در دست نبود پشت پرده خرید و فروش اموال دزدی| دستگیری بیش از هفت هزار مالخر در یکسال! شدیدترین تصادفات رانندگی در کدام استان‌ها اتفاق افتاد؟ (۹ فروردین ۱۴۰۳) دغدغه‌ای برای اقامت زائران نوروزی در مشهد وجود ندارد اهدای عضو به سه بیمار در مشهد زندگی دوباره بخشید (۹ فروردین ۱۴۰۳) اعتراف تبعه خارجی به ۳۰ فقره سرقت سریالی (۹ فروردین ۱۴۰۳) کشف جسد زن غرق شده در گنجگون بویراحمد (۹ فروردین ۱۴۰۳) تردد از کرج و آزادراه تهران -شمال به سمت مازندران ممنوع شد (۹ فروردین ۱۴۰۳) درگیری خونین در قبرستان یاسوج دو کشته برجای گذاشت (۹ فروردین ۱۴۰۳) ورود مسافران به مشهد از ۷ میلیون و ۸۰۰ هزار نفر عبور کرد | میانگین ظرفیت اشغال واحد‌های اقامتی مشهد به ۴۱ درصد رسید+ فیلم ٣٨ خودرو طی ٢۴ ساعت گذشته در مشهد توقیف شد (۹ فروردین ۱۴۰۳) افزایش تعداد کشته‌شدگان تصادف ۲ خودرو در محور دامغان - جندق به ۹ نفر + تصاویر (۹ فروردین ۱۴۰۳) ثبت نام آزمون‌های ورودی مدارس سمپاد و نمونه‌دولتی از ۱۸ فروردین آغاز می‌شود فروش بلیت قطار‌های نیمه دوم فروردین از امروز آغاز شد (۹ فروردین ۱۴۰۳) فرودگاه مشهد در رتبه دوم پر ترددترین فرودگاه‌های کشور در نوروز ۱۴۰۳ قرار گرفت بانک شیر مشهد در روز‌های کاری ایام نوروز فعال است
سرخط خبرها

جزئیات فرمول متناسب سازی در سال ۱۴۰۰ و سقف افزایش نسبت به پرداختی اسفند ۹۹

  • کد خبر: ۶۶۱۹۳
  • ۱۵ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۲:۱۴
  • ۱
جزئیات فرمول متناسب سازی در سال ۱۴۰۰ و سقف افزایش نسبت به پرداختی اسفند ۹۹
حسن صادقی، رئیس اتحادیه پیشکسوتان جامعه کارگری در یادداشتی به تشریح فرمول جدید متناسب سازی و سقف افزایش نسبت به پرداختی اسفند ۹۹ پرداخت.
به گزارش شهرآرانیوز، حسن صادقی با انتشار یادداشتی به تشریح و تحلیل مرحله دوم متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی و همچنین پاسخ به برخی ابهامات ایجاد شده در صفحات مختلف مجازی پرداخت.

سلام بر همه دوستان در گروه‌های پیام رسانه‌های مختلف مجازی، منحصراً آن‌هایی که دل در گرو حل مشکلات بازنشستگان عزیز دارند. بدیهی است صف ما از آن‌هایی که می‌خواهند روی احساسات ما بازنشستگان سوار شوند تا قد بکشند و دیده شوند و یا فضا را آلوده کنند (چه داخلی‌ها و چه خارج نشینان) جداست.

بنده به عنوان کسی که سال‌ها در زمان شاغلی و بازنشستگی توفیق نمایندگی این عزیزترین‌ها را داشته‌ام، وظیفه خود می‌دانم، گزارش اقدامات اخیر را که منجر به اصلاح احکام بازنشستگی گردید، جهت استحضار همه عزیزان ذینفع بیان کنم. به رسم اخلاق و انصاف باید ابتدا از پشتیبانی مستمر و همت عالی همه مستمری بگیران و بازنشستگانی گفت که صادقانه و صرفاً به منظور احقاق حق به میدان آمدند و از طرق مختلف یاری‌گر نمایندگان خود بودند. اینک در گام اول باید به همه آن‌ها خداقوت گفت که ثابت نمودند شیعه علی (ع) هستند و با منطق استوار از حقوق صنفی خود دفاع می‌کنند.

ضمناً از همه مسوولین ذیربطی که دلسوزانه با قدم و قلم‌شان یاری‌گر جامعه بازنشستگی شدند، امتنان به عمل می‌آورم.

اما در خصوص آنچه محقق شد ذکر توضیحاتی جهت تنویر افکار صاحبان حق ضروریست. هم برای اینکه بدانند مبنای دریافتی‌شان چگونه خواهد بود و هم اینکه خدای ناکرده در دام خناسان و هرج و مرج طلبان گرفتار نشوند:

۱- هر جامعه دارای گروه‌های مختلف شاغلین با دستمزد‌های متفاوت است که منجر به سطوح مختلف معیشتی افراد می‌گردد. این واقعیت در قانون تامین اجتماعی نیز لحاظ شده و به استثنای خدمات درمانی که بنا به ماهیت به کلیه بیمه شدگان به طور یکسان ارائه می‌گردد، در حوزه دریافت حق بیمه و همچنین پرداخت اغلب مزایای قانونی بالاخص مستمریها، سطوح دستمزدی رعایت می‌گردد. (وفق ماده ۷۷ قانون تامین اجتماعی مستمری اولیه برمبنای میانگین دستمزد ۲ سال آخر بیمه‌پردازی محاسبه می‌گردد و هدف از این نحوه محاسبه، حفظ آخرین وضعیت معیشتی شاغلین در زمان بازنشستگی است.)

۲- وفق ماده ۱۱۱قانون فوق الذکر، درصورتیکه میزان مستمری استحقاقی افراد کمتر از حداقل دستمزد زمان برقراری باشد، مشمول ترمیم شده و تاسطح حداقل دستمزد قانونی افزایش خواهد یافت. منابع لازم برای این ترمیم، از محل حق بیمه مشترکین دارای سطوح بالاتر دستمزدی تامین می‌گردد، به عبارتی انتقال درآمدی از گروه‌های پردرآمد به حداقل بگیران صورت می‌گیرد. برای روشن‌تر شدن میزان این یارانه داخلی موضوع را با یک مثال توضیح می‌دهم. فردی که با ۲۰ سال سابقه پرداخت حق بیمه براساس حداقل دستمزد در پایان سال ۱۳۹۹ بازنشسته شده، ماهانه حدود یک میلیون تومان از سوبسید موضوع این ماده برخوردار می‌گردد که این مبلغ طی سال‌های بعد نیز همگام با افزایش حداقل دستمزد افزایش می‌یابد. بدین ترتیب، مشمولین این ماده قانونی، از ابتدای برقرار شدن مستمری اولیه تاکنون و حتی در آینده، به صورت اتوماتیک مشمول متناسب سازی به نسبت رشد حداقل دستمزد هر سال قرار می‌گیرند.

۳- وفق ماده ۹۶ قانون تامین اجتماعی، ارزش مستمری‌ها می‌بایست با توجه به تغییرات هزینه زندگی حفظ گردد. بدیهی است تغییرات هزینه زندگی، متناسب با سبد معیشتی هر گروه بوده و برای تمامی سطوح، مبلغ یکسانی نیست. طی سنوات، سیاست شورای عالی کار درخصوص افزایش سالانه دستمزد شاغلین مشمول قانون کار، عمدتا معطوف به افزایش بیشتر حداقل دستمزد بوده که این سیاست عموماً جهت افزایش حقوق مستمری بگیران سازمان نیز پیاده سازی شده است. اعمال این سیاست در طی زمان، منجر به کاهش ارزش مستمری‌های بالاتر از حداقل دستمزد می‌شود به طوریکه به عنوان مثال مبلغ مستمری که در زمان برقراری حدود ۴ برابر حداقل دستمزد بوده است در حال حاضر به حدود ۲ برابر حداقل دستمزد کاهش پیدا کرده است. یعنی قدرت خرید این افراد نسبت به حداقل دستمزد کاهش یافته و همین امر منجر به ادامه اعتراضات و ارائه درخواست انجام متناسب سازی واقعی مستمری‌ها به نسبت رشد حداقل دستمزد گردید.

۴- موضوع حفظ قدرت خرید افراد جامعه متناسب با تورم و رشد قیمت‌ها، خواسته کاملا به حقی است که می‌بایست به عنوان یکی از وظایف اصلی دولت‌ها و از محل منابع عمومی کشور مدنظر قرار گیرد. مسئولیت صندوق‌های بازنشستگی در این راستا، صرفاً در چارچوب ساز و کار بیمه‌ای منطبق بر قانون و متناسب با مدت اشتراک و میزان حق بیمه‌های پرداختی هر فرد، تعریف شده و صرفا بر مبنای عدالت بیمه‌ای امکان پذیر است. بدیهی است همه ما بازنشستگان پیگیری موضوع مهم بهره گیری از منابع کشور جهت حفظ قدرت خرید را ادامه خواهیم داد؛ لکن نه از محل منابع خودمان (سازمان تامین اجتماعی).

۵- به حول و قوه الهی در تناسب با فرمول پیاده سازی شده جهت متناسب سازی مستمری‌ها در مرحله دوم، سقف افزایش معادل ۵۰ تا ۱۰۰ درصد پرداختی اسفندماه ۹۹ هر پرونده اعمال شده است و در واقع نظر کانون‌های بازنشستگی اعمال گردید. به عبارتی حداقل افزایش ۵۰ درصد و حداکثر افزایش بیشتر از۱۰۰ درصد برای مستمری‌بگیران نخواهد بود و این به این معنی است که در متناسب‌سازی مرحله دوم کف و سقف تعیین شده است.

در پایان خاطر نشان می‌کنم صف میلیونی بازنشستگان از آن دسته از کسانی که مزوّرانه و با نیات پلید سیاسی، دلسوز بازنشستگان و حداقل بگیران شده‌اند و سعی دارند با تجمعات چهل پنجاه نفره فضا را کماکان ملتهب نگاه دارند مجزا بوده و خواهد بود.

تاکید می‌کنم بازنشستگان درخواست‌های دیگری از دولت و مجلس دارند که به وقت آن پیگیری‌های لازم را کلید خواهند زد.

حسن صادقی
رئیس اتحادیه پیشکسوتان جامعه کارگری
 
منبع: ایلنا
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۲
بازنشسته محمد
Iran (Islamic Republic of)
۲۱:۰۶ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۷
0
0
باسلام خدمت اقای صادقی همسان سازی تقریبا راضی کننده میباشد اما بنظر بنده سه مورد اشکال درکاراست اول اینه که درمرحله ی اول مقداری که اضافه شده مبلغ کمتری بوده درایتم اردیبهشت ۱۴۰۰ مثلا ۷۳۰۰ هزار جمعا اضافه شده اما این عدد را درحکم کدید زیاد نوشته اند وشده ۸۹۰ هزارتومان دوم مبلغ ۷۵ درصد را کمتر درنظر گرفته اند نسبت به برقرای سوم مزایا راخیلی زیاد کرده وباید درپایه دیده میشد وچهارم مابقی مبلغ را باید در پایه حقوق اضافه نمایند که فعلا نشده وپنجم این تبلغات که راه انداخته شده مججر به سو استفاده بازاریان وگرانی اجناس میشود درصورتی که میدانید با۴۲۰۰۰۰۰ یا ۳۹۰۰۰۰۰ هزارتومان نمیشود امورات را گذراند اما باتبلیغات بالای صد درصد افزایش حقوق بازنشستگان کارگری باعث گرانی اجناس میگردد لذا یک مثال میزنم زمان برقراری مستمری اینجا نب۹۰۰۰۰۰ هزارتومان بوده الان باتوحه به ۲۶۵۰۰۰۰ مبلغ ۱۲۰۰۰۰۰ هزارتومان عقب است درصورتی که ۹۵۰۰۰۰هزارتومان اضافه شده تکلیف جیه وکجا باید جواب گوباشند ممنون اگه جواب وخیال بنده راحت بشود
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->