۴۲ واحد گرانفروش و متخلف در مشهد پلمب شدند (۹ فروردین ۱۴۰۲) آغاز حراج‌های خرده‌فروشی اموال تملیکی از ۱۴ فروردین ۱۴۰۳ حقوق ورودی تلفن همراه بالای ۶۰۰ دلار مشخص شد تعریف ۱۶ پروژه برای تامین آب شرب مشهد در سال جدید | اختصاص ۴۴۷۲ میلیارد تومان برای این پروژه‌ها مالیات بر ارزش افزوده رسما ۱۰ درصد شد! (۸ فروردین ۱۴۰۳) مصرف بنزین دوباره اوج گرفت (۸ فروردین ۱۴۰۳) اعمال افزایش حقوق بازنشستگان از فروردین + ویدئو ۲ کافی شاپ به دلیل تخلفات صنفی در مشهد پلمب شد (۸ فروردین ۱۴۰۳)  ۲۲ مرکز متخلف در خراسان رضوی پلمب شد  نگرانی طلافروشان از گرایش مردم به خرید طلای مستعمل رشد ۳ درصدی بورس در اولین هفته کاری سال جدید (۸ فروردین ۱۴۰۳) وزیر اقتصاد: دولت با افزایش ۱۰۰ هزار میلیاردی بار مالیاتی بودجه توسط مجلس مخالف است آخرین قیمت گوشی‌های روز در بازار | آیفون ۱۳ حداقل ۴۰ میلیون تومان شد + جدول (۸ فروردین ۱۴۰۳) آخرین قیمت محصولات سایپا + جدول (۸ فروردین ۱۴۰۳) آخرین قیمت محصولات ایران‌خودرو + جدول (۸ فروردین ۱۴۰۳) جدی شدن احتمال تغییر دستمزد ۱۴۰۳ کارگران آیین‌نامه دستمزد  ۱۴۰۳ در هیئت دولت تصویب شد ویدئو| توضیحات رئیس سازمان برنامه بودجه درباره تخصیص ارز برای واردات خودرو (۸ فروردین ۱۴۰۲) فرودگاه‌ها زیر ذره بین نظارتی سازمان هواپیمایی کشوری جزئیات پیش فروش بلیت قطار‌های مسافری از ۹ فروردین ماه سهمیه ویژه اقلام اساسی به استان‌های مسافرپذیر تخصیص می‌یابد وزیر اقتصاد: نگاه دولت سیزدهم بازگرداندن اداره کشور به مردم است فراخوان متقاضیان خودروی پارس در سال ۱۴۰۳ تداوم دارد؟ لزوم ارتقای توان صادراتی دانش بنیان‌های حوزه اقتصاد دیجیتال در ۱۴۰۳ قطار‌های نوروزی در مسیر مشهد چهار رام افزایش یافت شاخص بورس بالاخره قرمز پوش شد| ریزش ناچیز نماگر بازار سرمایه سه شنبه (۷ فروردین ۱۴۰۳)
سرخط خبرها

خبر جدید؛ ۳۰ درصد از سود نیمه دوم سهام عدالت واریز می‌شود (۱۱ خرداد ۱۴۰۰)

  • کد خبر: ۶۹۱۷۹
  • ۱۱ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۲:۰۳
خبر جدید؛ ۳۰ درصد از سود نیمه دوم سهام عدالت واریز می‌شود (۱۱ خرداد ۱۴۰۰)
یک مقام آگاه گفت: تنها ۳۰ درصد از نصفه باقیمانده سود سهام عدالت واریز می‌شود.

به گزارش شهرآرانیوز، سود سهام عدالت مربوط به عملکرد سال ۹۸ شرکت‌های سرمایه‌پذیر در اواخر سال ۹۹ به میزان ۵۰ درصد واریز شد و قرار شد ۵۰ درصد دوم از این سود عملکرد بعد از عید ۱۴۰۰ به حساب سهامداران عدالت که ۴۹ میلیون نفر هستند واریز شود. حتی صحبت‌هایی بر این بود که در ماه مبارک رمضان و یا حداکثر عید فطر ۵۰ درصد دوم سود سهام عدالت به حساب سهامداران عدالت واریز شود.

خبرنگار فارس در این زمینه از شرکت سپرده‌گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه پیگیری کرد و این گونه کسب اطلاع کرد که تاکنون حدود ۳۰ درصد از سود سهام عدالت مربوط به ۵۰ درصد باقیمانده واصل شده و هنوز ۲۰ درصد از سود باقیمانده شرکت‌ها به حساب این شرکت واریز نشده تا بین سهامداران عدالت تقسیم شود.

همچنین پیش از این حسین فهیمی مدیرعامل شرکت سپرده‌گذاری مرکزی گفته بود از ۳۶ شرکت سرمایه‌پذیر سهام عدالت ۲۹ شرکت برای عملکرد سال ۹۸ خود سود شناسایی کرده که باید بین سهامداران عدالت چه در روش مستقیم یا غیرمستقیم بین سهامداران توزیع شود که بر این اساس با توجه به تلاش فرهاد دژپسند، وزیر امور اقتصادی و دارایی ۵۰ درصد از این سود که واصل شده بود قبل از عید به حساب سهامداران واریز شد.

البته قانون تجارت در این زمینه ایراداتی دارد از جمله اینکه قانون تجارت می‌گوید برای عملکرد شرکت‌های بورسی در یک سال مالی می‌توان تا تیرماه سال بعد مجمع برگزار کرد و در صورت شناسایی سود و تصویب در مجمع می‌توان تا ۸ ماه بعد از آن این سود را به حساب سهامداران واریز کرد؛ بنابراین یک شرکت سهامی عام عملا طبق قانون می‌تواند تا یک سال سود کسب شده عملکرد شرکت خود را نزد خود نگه داشته و بعد از آن همان مبلغ سود را با وجود کاهش ارزش پول که بر اثر تورم اتفاق می‌افتد، به حساب سهامداران چه سهامدار حقیقی و یا حقوقی و چه سهامدار عدالت باشد، واریز کند، بر این اساس سود عملکرد سال مالی منتهی به ۲۹ اسفند ۹۸ باید حداکثر تا پایان اسفند ۹۹ واریز شود.

شرکت‌های سرمایه پذیر در سایه نبودن متولی مشخصی برای سهام عدالت این سود‌ها را نزد خود نگه داشته و حتی جواب نامه نگاری‌های فراوان شرکت سپرده‌گذاری مرکزی مبنی بر وصول این سود و واریز به حساب سهامداران عدالت به صورت متمرکز را نمی‌دهند.

در این زمینه یک مقام آگاه به خبرگزاری فارس، گفت: با توجه به پراکنده بودن و زیاد بودن مشمولان سهام عدالت، باید همه سود‌ها واصل شود و به صورت همزمان به حساب دارندگان سهام واریز شود، اما، چون تا کنون از ۵۰ درصد دوم سود سهام عدالت فقط ۳۰ درصد واصل شده، احتمالا این ۳۰ درصد واریز می‌شود و ۲۰ درصد سود سهامداران عدالت در شرکت‌ها می‌ماند.

به گفته وی، لازم است از مقامات بالاتر مانند وزیر اقتصاد و یا رئیس جمهور در این زمینه وارد شود تا سود اندک و پراکنده سهامداران عدالت که نزد شرکت‌های سرمایه‌پذیر مانده است را هرچه زودتر وصول کنند و به حساب سهامداران عدالت که از دهک‌های کم‌درآمد جامعه هستند، واریز شود.

در حال حاضر ۴۹ میلیون سهامدار عدالت در ۲۶ شرکت بورسی و ۱۳ شرکت غیربورسی سهامدار هستند، که از این تعداد حدود ۱۹ میلیون نفر روش مدیریت مستقیم یعنی توسط خودشان را انتخاب کردند و حدود ۳۰ میلیون نفر روش مدیریت غیرمستقیم یعنی مدیریت از طریق شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی را برگزیدند.

هدف از توزیع سهام عدالت بین مردم تحقق شعار عدالت اجتماعی که از شعار‌های اساسی انقلاب اسلامی بود، بین دهک‌های کم‌درآمد و پایین جامعه به شمار می‌رود، اما متاسفانه در دولت بعدی با سهام عدالت به خوبی رفتار نشد و برگه‌های یک میلیون تومانی سهام عدالت که از سال ۱۳۸۴ بین مردم توزیع شد، بعد از ۱۰ سال به آن‌ها گفته شد از این مبلغ تنها ۵۳۲ هزار تومان از محل سود شرکت‌ها واصل شده و بقیه سهام عدالت به نام دولت مصادره شد.

اکنون که نوبت واریز سود سهام عدالت رسیده است، شرکت‌های سرمایه‌پذیر با وجود نامه‌نگاری‌های فراوان از واریز سود مردم کم‌درآمد و پراکنده خودداری می‌کنند.

همچنین با توجه به زیان پیاپی بورس که از اواسط مرداد سال گذشته شروع شد، مردم از سرمایه‌گذاری در بورس ترسیده‌اند و خودداری می‌کنند. در حالی که ماندن مردم در بورس به نفع اقتصاد ملی از بابت تقویت پس‌انداز ملی و کمک به تولید در شرکت‌های بورسی اثر دارد، اما رفتار مدیران با مردم و سهامداران هر روز آن‌ها را فراری می‌دهد که این به هیچ وجه به نفع کشور و اقتصاد نیست.

همچنین ۱۳ شرکت غیربورسی سهام عدالت نیز از قرار وعده‌های داده شده دولتی قرار است در قالب یک هلدینگ سرمایه‌گذاری ایرانیان در بورس وارد شده و همه ۴۹ میلیون سهامدار عدالت چه در روش مستقیم یا غیرمستقیم سهامدار این هلدینگ شوند که البته این هم هنوز محقق نشده است. در حال حاضر از ۳۱ شرکت سرمایه‌گذاری استانی برای مدیریت سهام مشمولان در روش غیرمستقیم مجمع نوبت اول برای ۱۸ شرکت برگزار شده که با توجه به الکترونیکی بودن و عدم اطلاع رسانی کافی و عدم برخورداری سهامداران عدالت از فناوری‌های الکترونیکی میزان مشارکت در این مجامع زیر یک درصد بوده و عملا هیچ کدام از این مجامع به حدنصاب قانونی ۵۰ درصد بعلاوه یک سهامدار نرسیده است؛ بنابراین مجامع همه شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی به نوبت دوم کشیده می‌شوند. از طرفی سهام عدالت بعد از ۱۵ سال در ابلاغیه ۹ اردیبهشت سال ۱۳۹۹ از سوی مقام معظم رهبری آزاد شد و قرار بر این بود که تا یک سال کل این سهام کاملا آزاد شود و در اختیار سهامداران قرار گیرد، یعنی برای مدیریت مستقیم در پرتفوی آن‌ها قرار گیرد، اما تاکنون فقط ۶۰ درصد از سهام عدالت آزاد شده و ۴۰ درصد هنوز در گرو دولت قرار دارد که البته ریزش پیاپی شاخص بورس مانع از آزادسازی ۴۰ درصد باقیمانده سهام عدالت شده است.

آخرین اخبار درباره سهام عدالت را در شهرآرانیوز بخوانید

منبع: فارس

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->