فصل چهارم «زخم کاری» چگونه به پایان می‌رسد؟ + فیلم جعفر یاحقی: استاد باقرزاده نماد پیوند فرهنگ و ادب خراسان بود رئیس سازمان تبلیغات اسلامی کشور: حمایت از مظلومان غزه و لبنان گامی در مسیر تحقق عدالت الهی است پژوهشگر و نویسنده مطرح کشور: اسناد تاریخی مایملک شخصی هیچ مسئولی نیستند حضور «دنیل کریگ» در فیلم ابرقهرمانی «گروهبان راک» پخش «من محمد حسن را دوست دارم» از شبکه مستند سیما (یکم آذر ۱۴۰۳) + فیلم گفتگو با دکتر رسول جعفریان درباره غفلت از قانون انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات در ایران گزارشی از نمایشگاه خوش نویسی «انعکاس» در نگارخانه رضوان مشهد گفتگو با «علی عامل‌هاشمی»، نویسنده، کارگردان و بازیگر مشهدی، به بهانه اجرای تئاتر «دوجان» مروری بر تازه‌ترین اخبار و اتفاقات چهل‌وسومین جشنواره فیلم فجر، فیلم‌ها و چهره‌های برتر یک تن از پنج تن قائمه ادبیات خراسان | از چاپ تازه دیوان غلامرضا قدسی‌ رونمایی شد حضور «رابرت پتینسون» در فیلم جدید کریستوفر نولان فصل جدید «عصر خانواده» با اجرای «محیا اسناوندی» در شبکه دو + زمان پخش صفحه نخست روزنامه‌های کشور - پنجشنبه ۱ آذر ۱۴۰۳ فیلم‌های سینمایی آخر هفته تلویزیون (یکم و دوم آذر ۱۴۰۳) + زمان پخش حسام خلیل‌نژاد: دلیل حضورم در «بی‌پایان» اسم «شهید طهرانی‌مقدم» بود
سرخط خبرها

سیری در روزگار اساطیر برنزی | فراز و فرود یک قرن مجسمه‌سازی شهری در مشهد

  • کد خبر: ۷۰۸۰۵
  • ۳۰ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۱:۴۱
سیری در روزگار اساطیر برنزی | فراز و فرود یک قرن مجسمه‌سازی شهری در مشهد
آن چشمی که درخشش پیکر نادرشاه افشار را زیر نور خورشید دیده و جای تراش هنرمندانه ابولحسن‌خان صدیقی را روی سنگ مرمری مجسمه فردوسی دنبال کرده است، به سختی راضی به تماشای مجسمه‌هایی می‌شود که ظرافت و هنرشان فاصله بسیار زیادی با هنر گذشته دارد.

مریم قاسمی | شهرآرانیوز، آن چشمی که درخشش پیکر نادرشاه افشار را زیر نور خورشید دیده و جای تراش هنرمندانه را روی سنگ مرمری پیکر فردوسی دنبال کرده است، به سختی راضی به تماشای مجسمه‌هایی می‌شود که ظرافت و هنرشان فاصله بسیار زیادی با هنر گذشته دارد.

 نخستین مجسمه‌های شهری که در نیم قرن ابتدایی به مشهد آمدند، درخشان‌ترین آثار هنری شهری مشهد و حتی کشور بودند. مجسمه مرمری فردوسی و پیکر‌های برنزی نادرشاه، مجسمه حاج‌حسن‌خان ملک و پرتره‌های مفاخر خراسانی در پارک ملت، نتیجه جریانی مهمی در مجسمه‌سازی شهری هستند که توسط ابولحسن صدیقی، نقاش و مجسمه‌ساز بی‌همتای ایران در کشور به وجود آمد.

پس از آن شهر تا چند دهه خالی از اثری ناب و هنرمندانه بود و جریان‌های هنری مدرن نیز نتوانست حتی جای یکی از این آثار فاخر ملی را بگیرد. تا اینکه در دهه ۸۰ جریانی دیگر در مجسمه‌ساز شهری در مشهد روی دارد که تقریبا هم‌زمان بود با ساخت مجسمه‌های شهری در کلان‌شهر‌های ایران مثل تهران.

هنرمندان مجسمه‌ساز با سفارشی که از شهرداری‌ها می‌گرفتند سعی کردند شهرها را با مجسمه‌های کلاسیک جان دهند همچنان که در سال‌های اخیر در مشهد اتفاقات زیادی در حوزه نصب مجسمه‌های شهری کلاسیک و ساخت چهره‌ها، تندیس‌ها و پیکرها افتاد.

این آثار با اینکه از نظر کمی رشد قابل توجهی داشتند و شهرداری‌ها را در این زمینه دارای ارزش و اعتبار در تولید هنر شهری می‌کند، اما کیفیت‌شان نشان از تجربه‌های نو دارد که نیازمند حمایت و سرمایه‌گذاری بیشتر است.

ایجاد نهادی فراتر از شهرداری که روی شاخصه‌های هنری تمرکز کند راه‌حلی است که باید درباره آن تامل شود.

در پرونده پیش‌رو نگاهی می‌اندازیم به مجسمه‌های شهری با ارزش در مشهد و جریانی «ابولحسن‌خان صدیقی» در مجسمه‌سازی ایران به وجود آورد. سپس به معرفی برخی از هنرمندان مهم مجسمه‌سازی مشهد از جمله «میرحسن ارژنگ‌نژاد» می‌پردازیم. همچنین نظر عضو هیئت علمی گروه مجسمه‌سازی دانشکده هنر دانشگاه نیشابور را درباره وضعیت مجسمه‌های شهری در یک قرن گذشته جویا می‌شویم. گفتگو با یک هنرمند فعال در حوزه مجسمه‌سازی شهری و رئیس خانه هنرمندان شهرداری مشهد از دیگر بخش‌های این پرونده است. همچنین در پایان در گفتگو با مدیرکل اداره هنرهای تجسمی وزارت کشور موضوع ایجاد نهادی برای تولید آثار ملی را بررسی می‌کنیم.‌


اینجا بخوانید : نگاهی گذرا به تاریخچه ساخت مجسمه‌های شهری در ایران و مشهد


اینجا بخوانید: درباره استاد مجسمه‌ساز صدساله مشهدی


اینجا بخوانید: چهره فردوسی چقدر شبیه به واقعیت است؟


اینجا بخوانید: چرا مجسمه‌های شخصیت‌های معاصر شبیه به واقعیت نیستند؟


اینجا بخوانید: چرا در نیم قرن اخیر شاهکاری در مجسمه‌سازی نداشتیم؟


گفتگو با مدیرعامل خانه هنرمندان شهرداری مشهد


گفتگو با مدیرکل اداره هنرهای تجسمی وزارت کشور


 

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->