رئیسی: آماده تبادل ظرفیت‌ها با کشور‌های آفریقایی هستیم پادشاه انگلیس با قانون ضد مهاجرتی رواندا موافقت کرد آیت‌الله علم‌الهدی: بازگرداندن عناصر ناپاک خارجی به معنای جذب نیست | میدان‌داری مردم و دولت، پیش‌نیاز تحول فرهنگی دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی: اجرای طرح نور ماموریت قانونی فراجا است رئیسی: ما آفریقا را برای آفریقا می‌خواهیم هلاکت یک صهیونیست در حملات حزب الله لبنان دولت صنعا از سرگیری مذاکرات با عربستان را تکذیب کرد جزئیات تماس اخیر ترامپ و بن سلمان فاش شد بمباران دوباره امدادگران غزه با شهادت ۸نفر (۷ اردیبهشت ۱۴۰۳) استعفای سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در اعتراض به جنگ غزه حمله پهپادی و موشکی ارتش یمن به یک کشتی اسرائیلی اعتراضات گسترده دانشجویی به جنایات رژیم صهیونیستی| ۱۰۰ دانشجو در دانشگاه کالیفرنیای جنوبی بازداشت شدند وزیر کشور: آماده برگزاری دور دوم انتخابات مجلس هستیم شش مرزبان ایرانی آزاد شدند (۶ اردیبهشت ۱۴۰۳) یک سوم ارزآوری کشور توسط مناطق آزاد و ویژه انجام می‌شود  مناطق آزاد و ویژه از ارکان اقتصاد مقاومتی کشور هستند تحریم‌‌های جدید آمریکا، انگلیس و کانادا علیه ایران سردار رادان: حجاب و عفاف موضوع امنیتی و انتظامی نیست استقرار ۱۲۰۰ شعبه اخذ رای در دور دوم انتخابات در حوزه انتخابیه مشهد  نشست کمیته اقتصادی مشترک ولایت هرات و استان خراسان رضوی برگزار می‌شود
سرخط خبرها

همسویی مجلس و دولت؛ تهدید یا فرصت؟

  • کد خبر: ۷۲۵۴۹
  • ۰۹ تير ۱۴۰۰ - ۱۱:۲۴
همسویی مجلس و دولت؛ تهدید یا فرصت؟
مروری بر دیدگاه‌های فعالان سیاسی و نمایندگان مجلس درباره یکدستی حاکمیت سیاسی پس از انتخابات ۱۴۰۰ در کشور

به گزارش شهرآرانیوز؛ در هنگامه کارزار سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری، اکثریت قریب به اتفاق نمایندگان مجلس، درقالب بیانیه‌های متعدد، حمایت خود را از آیت ا... سیدابراهیم رئیسی اعلام کردند. با پیروزی رئیسی در انتخابات، در میان برخی تحلیلگران سیاسی، این نگرانی ایجاد شد که با توجه به حمایت پیشین نمایندگان مجلس از رئیس جمهور منتخب، حال روابط میان دو قوه‌مجریه و مقننه چگونه خواهد شد؟

 

در واقع با توجه به همسویی سیاسی میان رئیس جمهور منتخب و نمایندگان مجلس یازدهم که برخی از تحلیلگران، از آن با عنوان یکدستی حاکمیت یاد می‌کنند، آیا این وضعیت باعث می‌شود که جایگاه مجلس و نمایندگانش به «وکیل الدوله» تقلیل پیدا کند و بدون انجام وظایف نظارتی خود، تمام و کمال در خدمت دولت آینده باشند یا آنکه برخلاف تنش‌ها میان مجلس یازدهم و دولت مستقر یعنی دولت حسن روحانی که بعضا منجر به پیچیدگی هرچه بیشتر در اداره کشور می‌شد، در دوره رئیس جمهوری آیت ا... رئیسی، شاهد همزیستی مسالمت آمیز دولت و مجلس خواهیم بود؛ امری که به تسهیل غلبه بر مشکلات مردم کمک خواهد کرد. در همین راستا، موضوع حضور برخی نمایندگان فعلی مجلس در دولت آینده نیز مطرح است.


یکدستی حاکمیت ممکن نیست

غلامرضا مصباحی مقدم، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام، درباره یکدست شدن دولت و مجلس به «برنا» گفت: این تجربه در حال تکرار شدن است و تازگی ندارد. در مجلس هفتم که دولت احمدی نژاد بر سر کار بود، مجلس و دولت همسو بودند. اصولگرایی اقتضا می‌کند هم دولت پایبند اصول باشد و هم مجلس و این دو بر سر اصول با یکدیگر معامله نمی‌کنند. این گونه نیست که برای رعایت اصول در مقابل هم کوتاه بیایند. اما این تجربه درباره جریان رقیب اتفاق نیفتاد.


چرا؟ زیرا به اصول پایبند نیستند؛ اصولی ندارند که به آن پایبند باشند و اصولی را اعلام نمی‌کنند که قابلیت بازخواست داشته باشد. اصولگرایی اقتضا می‌کند که جریان اصولگرا پایبند به اصول باشد، چه دولت و چه مجلس؛ اگر هر دو اصول را رعایت کردند، هم زیستی مسالمت آمیز خواهد بود. وی افزود: مجلس نباید هرگز از وظایف نظارتی خود نسبت به دولت کوتاه بیاید. نمایندگان قسم می‌خورند که به قانون اساسی و آیین نامه داخلی پایبند باشند. نظارت مجلس اقتضا می‌کند در مقطع لازم تذکر بدهند، تحقیق و تفحص کنند، استیضاح کنند و پایبند به این قوانین و قواعد متناسب با شرایط جمهوری اسلامی باقی بمانند.


اسدا... بادامچیان، دبیرکل حزب مؤتلفه اسلامی، نیز درباره یکدست شدن حاکمیت و سه قوه به «ایلنا» گفت: هیچ زمانی در ایران شاهد یکدست بودن نخواهیم بود. حتی امروزاصلاح طلبان با اینکه قصد یکدست شدن دارند، اختلافات زیادی درونشان است، یا در میان اصولگرایان شاهد هستیم که چند طیف هستند. برخی هم مانند آقای احمدی نژاد ابتدا عقیده‌ای دارند و به مرور زمان تغییر عقیده می‌دهند؛ بنابراین اینکه تصور کنیم دولتی یکدست روی کار بیاید، خیر این گونه نیست. البته هرکسی هم که قصد داشته باشد دولتی یکدست روی کار بیاورد، ضرر کرده است.


مجلس «وکیل الدوله» نخواهد شد

محسن زنگنه، نماینده تربت حیدریه در مجلس، نیز در گفتگو با «ایلنا» درباره پیامد‌های یکدستی سیاسی در مجلس و قوه مجریه با توجه به حمایت اکثریت نمایندگان مجلس از نامزدی آیت ا... رئیسی در انتخابات گفت: مجلس، چون یک نهاد نظارتی بر دولت است، باید در کنش‌های خود به نوعی ملاحظه کند و نباید این کنش‌ها در جامعه چنین ذهنیتی ایجاد کند که مجلس بدل به وکیل الدوله شده است.

 

اکثر افرادی که در مجلس حضور دارند آدم‌های متدینی هستند و خودشان هم اکثرا در بحث‌ها این را گفته اند که موضوع حمایت از آقای رئیسی یک بعد قضیه است و اینکه وظیفه نظارتی شان را انجام دهند، یک موضوع دیگر است. ما وظایف خودمان در حوزه قانون گذاری و نظارت را به طور کامل ان شاء ا... انجام خواهیم داد.


غلامرضا نوری، نماینده بستان آباد در مجلس، درباره حضور پر تعداد نمایندگان در ستاد رئیس جمهور منتخب و اینکه آیا چنین اتفاقی می‌تواند مسئله نظارت مجلس بر دولت را زیر سؤال ببرد به «ایلنا» گفت: اینکه مجلس به شکل گیری انتخابات پرشور و حضور مردم کمک کند، خوب است، اما اینکه با عنوان نمایندگی، همه کار‌ها را رها کنیم و برویم برای انتخاب رئیس جمهور و بعد هم تشکیل دولت، شاید با شأن و جایگاه نظارتی مجلس و نمایندگان چندان سازگاری نداشته باشد؛ یعنی ما باید در حدی ورود کنیم که بعدا مانع از نظارت خودمان نشود.

 

وی افزود: اگر عملکرد دولت در جهت رفاه حال مردم باشد، یعنی همگرایی در این حرکت‌ها به سمت یک هدف مشترک باشد، طبیعتا همراهی‌هایی را باعث خواهد شد، ولی اگر مسیر دولت در مسیر خواست مجلس و جامعه که حل مشکلات اقتصادی و معیشتی است، قرار نگیرد، باید تذکرات و راهنمایی‌های لازم بیان شود. به همین دلیل می‌گویم که پرداختن نماینده مجلس به این موضوع باید با حفظ خط قرمز و حریم باشد که بعدا بتواند نظارت‌های خودش را اعمال کند و رفاقت‌ها مانع از نظارت‌ها نشود.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->