کارت‌ سوخت آزاد پمپ‌بنزین‌ها جمع‌آوری نمی‌شود رئیس سازمان امور مالیاتی کشور: زمان استرداد مالیات صادرکنندگان کاهش خواهد یافت رئیس اتاق بازرگانی ایران: ارز ۲۸ هزار و ۵۰۰ تومانی، کمکی به معیشت مردم نکرده است | سیاست ارز ترجیحی باید اصلاح شود + فیلم قانون مالیات بر ارزش افزوده به‌نفع شهرداری‌ها اصلاح می‌شود | روایت نشست پربار مسئولان اقتصادی کشور در اتاق بازرگانی مشهد رئیس سازمان امور مالیاتی: سکوی شفافیت مالیات بر ارزش افزوده در مشهد موجب اعتماد عمومی است بانک‌ها در سطح استان‌ها ارزیابی می‌شوند | نشست مجمع نمایندگان خراسان رضوی با وزیر اقتصاد برگزار شد سرنوشت بانک آینده در انتظار بانک‌های متخلف | بخشودگی مؤدیان مالیاتی خوش‌حساب به استان‌ها واگذار شد حسابرسی مالیاتی از ابتدای دی‌ماه کاملاً الکترونیک می‌شود | نشست رئیس‌کل سازمان امور مالیاتی کشور با اصناف مشهد برگزار شد ویدئو | طرح معاملات پایانی در بورس از ۲۰ آبان اجرایی می‌شود ثبات قیمت در بازار زعفران (۱۵ آبان ۱۴۰۴) نان یارانه‌ای در مشهد گران شد دامنه نوسان بورس به ۵ درصد افزایش می‌یابد؟ یارانه آبان ۱۴۰۴ با مبلغی اضافه چه روزی واریز می‌شود؟ قیمت امروز طلا و سکه در بازار مشهد چند؟ (۱۵ آبان ۱۴۰۴) قیمت امروز دلار، طلا، سکه و ارز دیجیتال (۱۵ آبان ۱۴۰۴) + جدول حراج شمش طلا یکشنبه آینده (۱۸ آبان ۱۴۰۴) برگزار می‌شود + جزئیات امید تازه برای کارگرانی که بیمه‌شان قطع شده است دستور صرفه‌جویی ۲برابری در مصرف آب تهران صادر شد آمادگی ۱۰۰درصدی شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی خراسان رضوی برای ورود به فصل سرما کاهش ۵ تا ۲۰ میلیونی قیمت خودرو در مدل‌های داخلی در یک هفته اخیر (۱۵ آبان ۱۴۰۴) + جدول زمستان امسال گاز خانه‌ها روشن می‌ماند و گاز صنعت خاموش؟ بدهکاری ۱۱ ماهه بانک مرکزی به واردکنندگان نهاده دامی کاهش وعده‌های غذایی کارگران از ۳وعده به ۲وعده و حتی به یک‌وعده | «پایه دستمزد» از یک‌سوم خط فقر کمتر است قیمت طلای جهانی در بازار امروز (۱۵ آبان ماه ۱۴۰۴) | طلای جهانی کاهشی شد کاهش قیمت دینار عراق در مشهد | پول افغانستان و ترکیه چند؟ (۱۵ آبان ۱۴۰۴) قیمت امروز میوه و تره‌بار در مشهد (۱۵ آبان ۱۴۰۴) | خیار کیلویی ۲۵ هزار تومان دستورالعمل اجرایی خرید و فروش طلا و نقره آنلاین تصویب شد | راه‌اندازی سامانه‌ای ناظر بر عملکرد و تعهدات پلتفرم‌های آنلاین توسط بانک مرکزی طرح جدید بنزینی دولت به‌نفع دهک‌های پایین درآمدی است
سرخط خبرها

ساخت خودرو ارزان، استاندارد و باکیفیت!

  • کد خبر: ۷۳۲۴۵
  • ۱۵ تير ۱۴۰۰ - ۱۰:۰۰
ساخت خودرو ارزان، استاندارد و باکیفیت!
رضا کربلایی - کارشناس مسائل اقتصادی

مدیرعامل گروه صنعتی ایران‌خودرو درحالی که این بنگاه زیر فشار سنگین زیان انباشته قرار دارد و با ادامه روند قرعه کشی محصولات با قیمت‌های دستوری، هم ایران‌خودرو و هم سایپا هر ماه زیان روی زیان می‌گذارند، گفته است که تا ۲ سال آینده خودرو ارزان قیمت خود را به بازار عرضه می‌کند.
این کار قرار است برمبنای طراحی خودرو و حرکت به سمت پلت فرم‌های مشترک انجام شود و یک خودرو در کلاس «ای‌پلاس» با موتور سه استوانه‌ای با داشتن همه استاندارد‌های روز دنیا تولید و در تیراژ انبوه عرضه شود.


فرشاد مقیمی گفته است این نوع خودرو در مرحله طراحی مفهومی قرار دارد و در چندماه آینده به سرانجام می‌رسد، اما سؤال اینجاست که مگر می‌شود در اقتصاد ایران با نرخ تورم و قیمت تمام شده زیاد محصولات صنعتی، ادعای تولید خودرویی را کرد که هم استاندارد و باکیفیت باشد و هم ارزان؟


دست کم شاخص‌های کلان اقتصادی چنین رخدادی را تأیید نمی‌کند که یک خودروساز بتواند در شرایطی که متغیر‌های اثرگذار بر قیمت تمام شده نشان از افزایش شاخص تورم تولید صنعتی دارد و از سوی دیگر تعیین قیمت عرضه محصولات خودروسازان هم دستوری است، بتواند خودرویی تولید کند که هم ارزان باشد و هم استاندارد. برای اطلاع باید یادآوری کرد که در سال‌های نه چندان دور که یک خودروساز فرانسوی حاضر به مشارکت برای تولید خودرو «تندر» یا «ال ۹۰» شد، وقتی از طرف فرانسوی پرسیده شد که به چه قیمت این خودرو وارد بازار می‌شود، قیمت برآوردشده را به یورو اعلام کرد و بعد‌ها که قیمت ریالی آن فراتر از تصورات اولیه افزایش یافت، پاسخ همان بود که ما قیمت را به یورو گفتیم و شما به ریال حساب کردید؛ اشتباهتان همین‌جاست!


واقعیت این است که شاید داشتن خودرو باکیفیت و استاندارد با قیمت مناسب با قدرت خرید مصرف کنندگان در سطوح درآمدی پایین و متوسط روبه پایین، چندان گزینه جدی و تحقق پذیری نباشد و تا زمانی که صنعت خودروسازی ایران به رقابت و شفافیت و همچنین سرمایه گذاری مشترک و پیوند با فناوری‌های روز دنیا برنگردد، وعده تولید خودرو ارزان و باکیفیت در ۲ سال آینده چندان پذیرفتنی نخواهد بود.


برای محاسبه قیمت تمام شده یک خودرو بر اقتصاد ایران، فقط نباید به قیمت تمام شده آن در خط تولید اکتفا کرد، زیرا اگر میزان مصرف سوخت خودروها، هزینه ناایمن بودن آن‌ها و خسارت‌های مالی و جانی در تصادف‌ها به علت نقص فنی خودرو‌ها و همچنین هزینه سربار تحمیلی به مصرف کنندگان در نظر گرفته شود ناگفته پیداست که خودرو داخلی برای مصرف کننده داخلی حتی از خودرو‌های باکیفیت ساخت خارج گران‌تر تمام می‌شود.


البته اشکال نه از خودروسازان که از سیاست گذاران صنعت خودرو هم در درون خود صنعت، هم وزارت صمت و هم نهاد‌های بالادستی است که تلاش می‌کنند به هر قیمت ممکن این صنعت در یک فضای گلخانه‌ای و محصورشده زنده بماند. کافی است این صنعت از دست دولت آزاد و به بخش خصوصی واگذار و راه برای سرمایه گذاری مشترک خارجی هموار شود، آن گاه مصرف کننده خودش تصمیم می‌گیرد چه خودرویی را برای تولید به خودروساز تحمیل کند.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
آخرین اخبار پربازدیدها چند رسانه ای عکس
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->