بررسی افزایش تعرفه برق صنایع در شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی خراسان رضوی | هزینه ترانزیت برق، مانع جدید تولید «غانیزان»، دومین عرضه‌اولیه این هفته | دوشنبه (۲۴ دی ۱۴۰۳)، ۲ عرضه اولیه داریم + جزئیات دلار به نیمه کانال ۸۲ هزار تومان نزدیک شد | طلای ۱۸ عیار از ۵.۳ میلیون تومان عبور کرد (۲۲ دی ۱۴۰۳) موتور رشد صنایع معدنی و فلزی با بازار ارز توافقی روشن می‌شود مصرف گاز بخش خانگی ۱۰ درصد افزایش یافت معامله ارز‌های دیجیتال با تتر بهتر است یا تومان؟ آخرین مهلت انتخاب خودرو‌های وارداتی، امشب (۲۲ دی ۱۴۰۳) | ۱۰ هزار خودرو عرضه می‌شود هشدار ورود بدون ثبت سفارش آیفون | راهکار شناسایی تخلف چیست؟ قیمت امروز میوه و صیفی جات در مشهد (۲۲ دی ۱۴۰۳) | کاهش ۱۰ هزار تومانی قیمت نارنگی کدام جایگاه‌های سوخت امروز در تهران بنزین سوپر عرضه می‌کنند؟ (۲۲ دی ۱۴۰۳) + مسیریابی زمان انتظار جوان ایرانی برای پیدا کردن شغل از ۱۹ ماه گذشت منطقه آزاد سیستان وارد فاز اجرایی شده است مشکل واریز وجه حراج سکه برطرف شد|تا ساعت ۲۳ امشب برای واریز وجه فرصت دارید (۲۱ دی ۱۴۰۳) آیا بانک‌های مشهد و خراسان رضوی، فردا (شنبه ۲۲ دی ۱۴۰۳) تعطیل است؟ کامیون‌های ایرانی واقع در مرز بازرگان، تردد مجدد خود را آغاز کردند سقوط قیمت بیت کوین به کمترین رقم در ۲ ماه گذشته (۲۱ دی ۱۴۰۳) اسامی منتخبان طرح جوانی جمعیت ایران خودرو اعلام شد+ لینک مشاهده نتایج (۲۱ دی ۱۴۰۳) دستگیری عامل آتش‌زدن شهردار کرگان هرمزگان + جزئیات توزیع قطره چکانی گوشت و مرغ باعث بروز نوسانات در بازار می‌شود | دولت نظارت جدی تری داشته باشد زمان واریز یارانه دی‌ماه ۱۴۰۳ مشخص شد بعد از زمستان، تابستان هم می‌رسد! پرونده سامانه نیما ۱۰ روز دیگر بسته می‌شود (۲۰ دی ۱۴۰۳) ضرورت کاهش تعطیلی ناشی از ناترازی برق و گاز واحد‌های صنعتی و تولیدی خراسان رضوی قاچاق ۴ میلیون لیتر سوخت در خراسان رضوی در یک‌سال گذشته ویدئو | افشاگری نماینده مجلس درباره آمار عجیب پرداخت وام مسکن: کمتر از ۱۰ درصد! افزایش نسبی مراجعات به بازار مسکن کاهش قیمت خودرو‌های خارجی، امروز (۲۰ دی ۱۴۰۳) + جدول قیمت آخرین وضعیت بازار رمزارز‌ها در جهان (۲۰ دی ۱۴۰۳) | بیت‌کوین یک روزه سقوط کرد رشد ۶۰۰ هزار تومانی نرخ سکه در مشهد (۲۰ دی ۱۴۰۳)
سرخط خبرها

ساخت خودرو ارزان، استاندارد و باکیفیت!

  • کد خبر: ۷۳۲۴۵
  • ۱۵ تير ۱۴۰۰ - ۱۰:۰۰
ساخت خودرو ارزان، استاندارد و باکیفیت!
رضا کربلایی - کارشناس مسائل اقتصادی

مدیرعامل گروه صنعتی ایران‌خودرو درحالی که این بنگاه زیر فشار سنگین زیان انباشته قرار دارد و با ادامه روند قرعه کشی محصولات با قیمت‌های دستوری، هم ایران‌خودرو و هم سایپا هر ماه زیان روی زیان می‌گذارند، گفته است که تا ۲ سال آینده خودرو ارزان قیمت خود را به بازار عرضه می‌کند.
این کار قرار است برمبنای طراحی خودرو و حرکت به سمت پلت فرم‌های مشترک انجام شود و یک خودرو در کلاس «ای‌پلاس» با موتور سه استوانه‌ای با داشتن همه استاندارد‌های روز دنیا تولید و در تیراژ انبوه عرضه شود.


فرشاد مقیمی گفته است این نوع خودرو در مرحله طراحی مفهومی قرار دارد و در چندماه آینده به سرانجام می‌رسد، اما سؤال اینجاست که مگر می‌شود در اقتصاد ایران با نرخ تورم و قیمت تمام شده زیاد محصولات صنعتی، ادعای تولید خودرویی را کرد که هم استاندارد و باکیفیت باشد و هم ارزان؟


دست کم شاخص‌های کلان اقتصادی چنین رخدادی را تأیید نمی‌کند که یک خودروساز بتواند در شرایطی که متغیر‌های اثرگذار بر قیمت تمام شده نشان از افزایش شاخص تورم تولید صنعتی دارد و از سوی دیگر تعیین قیمت عرضه محصولات خودروسازان هم دستوری است، بتواند خودرویی تولید کند که هم ارزان باشد و هم استاندارد. برای اطلاع باید یادآوری کرد که در سال‌های نه چندان دور که یک خودروساز فرانسوی حاضر به مشارکت برای تولید خودرو «تندر» یا «ال ۹۰» شد، وقتی از طرف فرانسوی پرسیده شد که به چه قیمت این خودرو وارد بازار می‌شود، قیمت برآوردشده را به یورو اعلام کرد و بعد‌ها که قیمت ریالی آن فراتر از تصورات اولیه افزایش یافت، پاسخ همان بود که ما قیمت را به یورو گفتیم و شما به ریال حساب کردید؛ اشتباهتان همین‌جاست!


واقعیت این است که شاید داشتن خودرو باکیفیت و استاندارد با قیمت مناسب با قدرت خرید مصرف کنندگان در سطوح درآمدی پایین و متوسط روبه پایین، چندان گزینه جدی و تحقق پذیری نباشد و تا زمانی که صنعت خودروسازی ایران به رقابت و شفافیت و همچنین سرمایه گذاری مشترک و پیوند با فناوری‌های روز دنیا برنگردد، وعده تولید خودرو ارزان و باکیفیت در ۲ سال آینده چندان پذیرفتنی نخواهد بود.


برای محاسبه قیمت تمام شده یک خودرو بر اقتصاد ایران، فقط نباید به قیمت تمام شده آن در خط تولید اکتفا کرد، زیرا اگر میزان مصرف سوخت خودروها، هزینه ناایمن بودن آن‌ها و خسارت‌های مالی و جانی در تصادف‌ها به علت نقص فنی خودرو‌ها و همچنین هزینه سربار تحمیلی به مصرف کنندگان در نظر گرفته شود ناگفته پیداست که خودرو داخلی برای مصرف کننده داخلی حتی از خودرو‌های باکیفیت ساخت خارج گران‌تر تمام می‌شود.


البته اشکال نه از خودروسازان که از سیاست گذاران صنعت خودرو هم در درون خود صنعت، هم وزارت صمت و هم نهاد‌های بالادستی است که تلاش می‌کنند به هر قیمت ممکن این صنعت در یک فضای گلخانه‌ای و محصورشده زنده بماند. کافی است این صنعت از دست دولت آزاد و به بخش خصوصی واگذار و راه برای سرمایه گذاری مشترک خارجی هموار شود، آن گاه مصرف کننده خودش تصمیم می‌گیرد چه خودرویی را برای تولید به خودروساز تحمیل کند.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->