«کافه بازی»، «کافه علم» و «کافه کارآفرینی» ویژه دختران مشهدی احداث می‌شود شهردار مشهد: بوستان‌های «بهشت» و «آفتاب» ویژه بانوان به زودی به بهره‌برداری می‌رسد مبدا تعیین مسافت شهر مشهد از سایر شهر‌ها کجاست؟ چهارمین کنفرانس بین‌المللی برنامه‌ریزی و مدیریت شهری در مشهد مقدس برگزار می‌شود نشان مشهدالرضا(ع) باعث رونق فعالیت‌های مردمی و جهادی می‌شود لزوم معرفی مشهد به عنوان دومین کلانشهر مذهبی دنیا روزشماری وقایع انقلاب اسلامی در مشهد، از اول تا چهارم دی‌ماه ۱۳۵۷ (بخش اول) | بیمارستان شاه‌رضا، پایگاه انقلاب مشهد آغاز هفته ملی مشهد با اجرای برنامه‌های ویژه فرهنگی، هنری و گردشگری جذب ۲۱ بانوی آتش‌نشان در مشهد ابلاغ برنامه‌های استقبال از بهار ۱۴۰۴ در مشهد از نیمه دی‌ماه هوای کلانشهر مشهد، همچنان آلوده است (۲ دی ۱۴۰۳) ناصحی: رویداد نشان مشهد الرضا(ع) باید در سطح ملی و بین المللی دیده شود نشان مشهد الرضا(ع)؛ فرصتی برای آشنایی نسل آینده با چهره‌های تاثیرگذار اقتصادی مشهد برگزاری اولین نشست کارگروه زیارت شورای عالی استان‌های کشور اختصاص ۱۳۰ تاکسی ون به تاکسیرانی مشهد (۲۸ اذر ۱۴۰۳) یادگارهای کوهسنگی مشهد در دل سازه‌های شهر حل اختلاف میان وزارت کشور و ایران‌خودرو بر سر ۹۰ تاکسی ون شهرداری مشهد بررسی مشکلات ساخت‌وساز‌های غیرمجاز در محلات حاشیه شهر مشهد | لنگرانداختن بسازوبفروش‌ها در بولوار توس آغاز اولین روز زمستان در مشهد با آلودگی هوا سرپرست شرکت بهره‌برداری قطارشهری مشهد منصوب شد (یکم دی ۱۴۰۳) امضای تفاهم‌نامه ٢ هزار میلیارد تومانی برای سامان‌دهی محور‌های ورودی مشهد مقدس
سرخط خبرها

در نشست اعضای شورای پنجم و منتخبان ششمین دوره شورای اسلامی شهر چه گذشت؟

  • کد خبر: ۷۳۳۹۹
  • ۱۶ تير ۱۴۰۰ - ۱۲:۵۶
در نشست اعضای شورای پنجم و منتخبان ششمین دوره شورای اسلامی شهر چه گذشت؟
در نشست صمیمانه اعضای شورای پنجم و منتخبان ششمین دوره شورای با پایان یافتن رقابت‌های انتخاباتی، حالا وقت همدلی و هم افزایی برای گره گشایی از چالش‌ها و دغدغه‌های مشهد است؛ همین نگاه هم سبب شد اعضای شورای پنجم و منتخبان ششمین دوره شورای شهر گرد یک میز جمع شوند.

به گزارش شهرآرانیوز؛ با پایان یافتن رقابت‌های انتخاباتی برای ۱۵ کرسی پارلمان محلی شهر و مشخص شدن منتخبان، حالا وقت همدلی و هم افزایی برای گره گشایی از چالش‌ها و دغدغه‌های مشهد است؛ همین نگاه هم سبب شد اعضای شورای پنجم و منتخبان ششمین دوره شورای شهر گرد یک میز جمع شوند و در نشستی مشترک به طرح مسائل شهر و بیان راهکار‌ها بپردازند و از باید‌ها و نباید‌ها بگویند؛ نشستی که رئیس پنجمین دوره شورای شهر برگزاری آن را در زمان جابه جایی مسئولیت ها، سنتی نیکو دانست که ثمره آن تبادل تجربیات در فضایی صمیمانه است.


محمدرضا حیدری در این نشست با تبریک به منتخبان شورای ششم افزود: کارکردن در مجموعه مدیریت شهری از یک سو بسیار سخت و از سوی دیگر بسیار ارزشمند است. فعالیت مدیریت شهری در مشهد‎ نه تنها از سوی شهروندان مشهدی، بلکه در مقیاس ملی و فراملی قضاوت می‌شود و اقدامات شاخص می‌تواند الگوی سایر شهر‌ها باشد.
او حوزه مدیریت شهری را عرصه‌ای متأثر از همه شرایط کشور ازجمله اقتصادی، سیاسی، اجتماعی و فرهنگی دانست و گفت: شورای پنجم از ابتدای فعالیت خود راهبرد‌هایی را در قالب برنامه عملیاتی چهارساله تدوین کرد و بودجه سالانه نیز براساس همین برنامه تعریف شد.


بار تورمی پروژه‌های نیمه تمام

حیدری با بیان اینکه اولین راهبرد شورای پنجم اداره مطلوب شهر بوده است، افزود: دومین رویکرد و تأکید ما، تکمیل پروژه‌های نیمه تمام بوده است، زیرا معطل ماندن این پروژه‌ها بار تورمی دارد و منابع شهر نیز حبس شده مانده است؛ ازجمله این پروژه‌های نیمه تمام تکمیل شده، آسایشگاه جانبازان امام خمینی (ره)، جاده محمدآباد به طرق و ده‌ها پروژه شاخص دیگر است.


وی پرهزینه‌ترین پروژه نیمه تمام را که در این دوره تکمیل شده است، خط ۲ قطارشهری دانست و گفت: این پروژه ۵۰۰ میلیارد تومان برای شورای پنجم هزینه داشت، ولی باتوجه به آثار مثبتی که به همراه داشت، اجرای آن در اولویت قرار گرفت.
حیدری از تعامل با بدنه اجتماعی برای پاسخگویی به مطالبات عقب مانده و تاریخی شهروندان به عنوان سومین رویکرد و محور فعالیت شورای پنجم یاد کرد و افزود: اتصال کوشش به خلج، متصل شدن خاقانی به نماز و همچنین ابوطالب شمالی به جنوبی محصول همین تعاملات اجتماعی است.


رئیس شورای شهر مشهد با اشاره به لزوم اعتمادسازی عمومی به مدیریت شهری، اظهار کرد: ازجمله اقداماتی که در این راستا انجام شد، تعریف بازه زمانی و نصب روزشمار برای پروژه‌های مختلف بود.
حیدری با بیان اینکه مردم بین شورای شهر و شهرداری و نظام تفکیک قائل نیستند، گفت: هر اقدام خوبی که ما انجام دهیم، اعتمادآور است؛ برهمین اساس در حد وسع و توان شرایط مناسبی را فارغ از هر رویکرد سیاسی و با وجود همه تنگنا‌های حاکم فراهم آوردیم.


تحدید اختیارات شورا

وی از نبود تناسب بین اختیارات و مسئولیت‌های مدیریت شهری گفت و تصریح کرد: متأسفانه در سال‌های گذشته نه تنها اختیاری به شورا‌های شهر تفویض نشده، بلکه این اختیارات کاهش یافته است؛ لایحه مالیات بر ارزش افزوده مصداق روشن همین مدعاست که امکان وضع نوع و میزان عوارض از شورا‌ها سلب شده است.
حیدری افزود: از سوی دیگر لایحه مدیریت یکپارچه شهری ۱۰ سال بلاتکلیف مانده و لایحه درآمد‌های پایدار نیز به همین صورت اجرا نشده است.


وی با بیان اینکه محدودیت‌ها سبب شده است نتوانیم با قاطعیت اعلام کنیم ما شورای شهر هستیم یا شورای شهرداری، گفت: بستر و ظرفیت قانونی برای تعاملات بین بخشی وجود ندارد، بنابراین سعی کردیم شورای شهر باشیم و در سایه هماهنگی و انسجام بین دستگاه‌های اجرایی برای کمک به شهر تلاش کنیم.
رئیس شورای شهر مشهد با اشاره به موضوع درآمد‌های پایدار شهری تصریح کرد: تحقق درآمد پایدار و سخن گفتن از آن برای شهر‌ها یک آرزو بوده است، زیرا موانع بسیاری بر سر راه تحقق آن وجود دارد.
حیدری از افزایش هزینه‌های جاری شهر به دلیل تورم گفت و افزود: هر شهروند سالانه ۴۵ میلیون ریال برای شهر هزینه دارد، ولی در مقابل دریافتی شهرداری چقدر است؟


طلب ۱۳ هزار میلیاردی شهرداری از دولت

وی با اشاره به اجرانشدن و پایبندنبودن دولت به تعهداتش در قبال شهرداری‌ها گفت: شهرداری مشهد ۱۳ هزار میلیارد تومان از دولت طلب دارد که تاکنون ۵۳۰۰ میلیارد تومان آن تثبیت شده، ولی پرداخت نشده است.
حیدری تأمین منابع را مهم‌ترین محور و چالش پیش روی مدیریت شهری دانست و اظهار کرد: شورای پنجم و مدیریت شهری در این دوره سعی کرده اند شرایط را برای آینده پیش بینی کنند، اما شورای ششم مراقب باشد که این تلاش‌ها و پیش بینی‌ها در تغییر و تحولات زمان جابه جایی خدشه دار نشود.
بافت پیرامونی حرم مطهر رضوی محور دیگر صحبت‌های رئیس شورای شهر در این جلسه بود و گفت: آنچه در یک سال گذشته بر این بافت گذشت، جزو تضییع حقوق مردم و مدیریت شهری نبوده و طرح تفصیلی مصوب مسیر قانونی را طی نکرده است.


حیدری با بیان اینکه طرح جدید نه تنها مشکلی را حل نمی‌کند، بلکه مسائل این بافت را پیچیده‌تر خواهد کرد، افزود: شورای پنجم با تکیه بر نظریه‌های حقوقی اخذشده، بر این باور است که طرح باید از سوی دیوان عدالت اداری متوقف شود؛ امیدواریم این نگاه از سوی شورای ششم نیز دنبال شود. از سوی دیگر، سازمان بازآفرینی برخلاف تعهدنامه‌ها و توافق نامه‌های خود درصدد خروج سرمایه اش از بافت است.
حیدری در بخش دیگری از صحبت هایش به تشریح اقدامات مدیریت شهری در راستای تحقق سیاست توسعه متوازن و عدالت محور شورای پنجم پرداخت و گفت: نگاه ما به مناطق پیرامونی و کم برخوردار، نگاه تغییر رویکرد بنیادی بود.


استقرار ۴۱ دفتر تسهیلگری

وی با اشاره به رویکرد تسهیلگری که مورد تأکید شورای پنجم بود، اظهار کرد: در این دوره سازمان بازآفرینی را تشکیل دادیم و ۴۱ دفتر تسهیلگری در محلات هدف مستقر شده اند.
حیدری تأکید کرد: در بحث حاشیه شهر باید از دولت و مجلس و نظام اجرایی کشور مطالبه گر باشیم، نه اینکه در جایگاه متهم قرار بگیریم، زیرا علت گسترش حاشیه نشینی ضعف نظام برنامه ریزی کشور و نظام آمایش و گسترش جریان مهاجرت است.


وی با بیان اینکه شورای پنجم نهایت همکاری و تعامل را برای تبادل تجربیات با شورای ششم خواهد داشت، تصریح کرد: در این دوره هیچ گاه شورای شهر را وارد مجادلات سیاسی نکردیم و امور مختلف را با حفظ چهارچوب‌های سیاسی که باورمند به آن هستیم، در فضای تعاملی پیش بردیم.


ادامه پروژه‌های نیمه تمام

حسین موحدیان، منتخب ششمین دوره شورای شهر مشهد، نیز در این جلسه با قدردانی از زحمات و تلاش‌های شورای پنجم اظهار کرد: مسائل شهرداری مسائل متعدد و بسیاری است، ولی شهرداری از بدنه تخصصی قوی و توانمندی برخوردار است که می‌تواند به کمک شورای شهر بیاید.
وی از تمایل شورای ششم برای بهره مندی از تجربیات و رهنمون‌های اعضای شورای پنجم گفت و افزود: پس از استقرار در شورای شهر و آغازبه کار، در جلسات کمیسیون‌ها از نظر‌های اعضای شورای پنجم استفاده خواهیم کرد.


موحدیان با تأکید بر اینکه پروژه‌های نیمه تمام شهر را در دوره آینده ادامه خواهیم داد، زیرا مردم به آن‌ها علاقه مندند، گفت: در گذشته شهرداری‌ها اختیارات بسیاری داشتند، ولی با گذشت زمان از این اختیارات کاسته شد تا امروز که درگیر تحقق درآمد پایدار هستیم.
وی ادامه داد: امیدواریم با کمک اعضای شورای پنجم شهر مشهد گام‌های مؤثری برای رفع دغدغه‌های مردم برداریم.


نتیجه انتخابات، از افتخارات شورای پنجم نمی‌کاهد

حجت الاسلام حسن منصوریان، دیگر منتخب شورای ششم شهر مشهد، نیز ضمن قدردانی و تشکر از طبع بلند اعضای شورای پنجم اظهار کرد: در این دوره از شورای شهر مشهد شاهد پروژه‌های مردم پسندی بودیم. لیست امید نیز از عقبه اجتماعی خوبی برخوردار بود.


وی با بیان اینکه نتیجه انتخابات حتی اندکی از افتخارات شورای پنجم شهر مشهد نمی‌کاهد، گفت: گروه‌های سیاسی باید این فضای سراسر الفت و مهربانی و دوستی حاکم بر جلسه را ببینند که چگونه ۲ طیف در کنار یکدیگر با اخلاص، تجارب و آورده‌های تجربی و علمی شان را به اشتراک می‌گذارند؛ این اقدام نشان از بلوغ سیاسی افراد بوده که شایسته قدردانی است و امیدواریم خط کشی‌ها را از بین ببریم.


تعیین تکلیف بافت اطراف حرم

احمد نوروزی، نایب رئیس کمیسیون اقتصادی و سرمایه گذاری شورای شهر، نیز در این جلسه از آمادگی شورای پنجم برای کمک به منتخبان دوره جدید گفت و اظهار کرد: شهرداری و مدیریت شهری مجموعه پیچیده‌ای است و هیچ کس نمی‌تواند ادعا کند که از آن شناخت کامل دارد.


وی با تأکید بر لزوم مشورت و بهره گیری از نظر‌های کارشناسی در مسائل مختلف، به تشریح مسائل پیرامون بافت حرم مطهر رضوی پرداخت و گفت: وزارت شهرسازی که تهیه کننده و مجری طرح بوده است و باید پاسخگو باشد، امروز انگشت اتهام را به سوی مدیریت شهری مشهد گرفته است؛ مدیریت شهری که وارث سیاست‌ها و اقدامات وزارت راه وشهرسازی است.
نوروزی خاطرنشان کرد: شرکت عمران و بهسازی شهری ایران که به وزارت راه وشهرسازی وابسته است، ۴۷ پروژه با بیش از ۱۰۰ هزار مترمربع تعریف کرده و درآمد‌های بسیاری را به دست آورده که فقط بخشی از آن‌ها را برگردانده است.


وی گفت: وزارت راه وشهرسازی باید تکلیف چندین هزار میلیارد تومان حقوق مکتسبه پروژه‌هایی را که تحت تأثیر قرار می‌گیرد، مشخص و محل تأمین اعتبار برای جبران خسارات آنان را تعیین تکلیف کند؛ آن‌ها می‌توانند طرح را تغییر بدهند، ولی باید بار این هزینه‌ها را نیز به دوش بکشند، حتی می‌تواند همه پروژه‌ها را بخرند و اطراف حرم مطهر را به فضای سبز تبدیل کنند.
نوروزی خاطرنشان کرد: طرح تفصیلی بافت پیرامونی حرم مطهر رضوی باید از طریق شهرداری و شورای شهر به کمیسیون ماده ۵ فرستاده شود، اما این فرایند قانونی طی نشده و شورای عالی شهرسازی نیز هنوز طرح و ضوابط را تصویب نکرده است.


بروز تدریجی ثمره مصوبات در بحث شفافیت

بتول گندمی، رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر، نیز با بیان اینکه راهبرد‌های تدوین شده محور فعالیت‌ها بوده و برنامه عملیاتی شهرداری مشهد نیز براساس آن تدوین شده است، اظهار کرد: سازمان باید استراتژی محور باشد و این استراتژی را هم با ۷ مضمون در قالب برنامه عملیاتی شاهد بودیم که به سازمان‌ها و مناطق و حوزه‌های مختلف شهرداری تسری پیدا کرد.
وی با تأکید بر اینکه برای اداره شهر باید ۲ برنامه تهیه می‌شد، گفت: یکی از آن‌ها برنامه مختص شهرداری است و دیگری برنامه شهر مشهد. حدود ۱۰ سال پیش وزارت کشور شهر‌ها را به تهیه برنامه شهر ملزم کرد، اما فقط چند شهر کوچک آن را اجرا کردند.


او با بیان اینکه برنامه سال ۱۴۰۱-۱۴۰۰ شهرداری براساس رویکرد تعاملی است، گفت: این رویکرد بردبرد است؛ کمک‌های مدیریت شهری به دستگاه‌های مختلف نباید یک سویه باشد و اهداف ۲ طرف باید تأمین شود.
گندمی با اشاره به اهتمام شورای پنجم در بحث شهر هوشمند و شهروندمحور تصریح کرد: این رویکرد مختص یک دوره مشخص نیست، بلکه جزو الزامات دنیای امروز محسوب می‌شود. وی از تدوین برنامه جامع شهر هوشمند خبر داد و از تلاش شورای پنجم در بحث تحقق شهرداری الکترونیک و شهروندسپاری گفت که در قیاس با سایر شهرها، مشهدمقدس پیشگام است و افزود: در بحث مبارزه با فساد نیز اقدامات بسیار خوبی انجام شده است. در بحث شفافیت نیز مصوبات خوبی داشتیم که امسال، سال اول اجرای آن هاست و خروجی و ثمره آن به مرور مشاهده می‌شود.


۵ چالش مشهد در شهرسازی

محمدهادی مهدی نیا، رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر، نیز از استحصال چالش‌های کلان حوزه شهرسازی و عمران مدیریت شهری در ابتدای فعالیت شورای پنجم سخن گفت و اظهار کرد: یکی از اولویت‌های ما ایجاد توازن بین پروژه‌های عمرانی خودرومحور و پیاده محور بود. بر همین اساس، سبدی از پروژه‌های عمرانی را شاهد بودیم که شبکه بزرگراهی شهر را کامل می‌کنند.


مهدی نیا با تأکید بر لزوم پرهیز از مدزدگی علمی افزود: توازن بین پروژه‌های بزرگ مقیاس حوزه حمل ونقل بین منطقه‌ای شهر هیچ تداخلی با پروژه‌های کوچک مقیاس انسان محور داخل زون محلات ندارد.
او معطل بودن طرح‌های توسعه شهری را چالش دیگر شهرسازی مشهد دانست و گفت: مساحت حاشیه شهر در طرح جامع دوم ۳۰ هزار هکتار بوده و در طرح جامع سوم به ۸۶ هزار هکتار رسیده است که مسئولیت شهرداری را سنگین‌تر می‌کند.


مهدی نیا با بیان اینکه طرح پهنه بندی حریم مشهد قرار بود سه ماهه تحویل داده شود، اما با گذشت ۴ سال هنوز محقق نشده است، اظهار کرد: نقص دیگر ما ضوابط بلندمرتبه سازی است.
مهدی نیا با اشاره به تصویب ۵ حوزه از ۷ حوزه طرح تفصیلی مشهد افزود: حوزه ششم را شورای بعدی بررسی و تصویب خواهد کرد و حوزه میانه غربی نیز به دلیل برخی مشکلات پیش آمده با مشاور، بلاتکلیف است.


وی حذف امضا‌های طلایی در ۲ هیئت فنی و هیئت پارکینگ را اقدام ارزشمند دیگری دانست که در این دوره پیگیری شد و افزود: سیستمی شدن فرایند‌ها و پاسخگویی به شهروندان مانع از فساد خواهد شد که امیدواریم طرح شبیه سازی پارکینگ در دوره بعدی مدیریت شهری همچنان پیگیری شود.
مهدی نیا چالش دیگر مشهد را شلختگی سیما و منظر شهری دانست و به انتشار یک میلیارد و ۲۰۰ هزار داده عمومی حوزه شهرسازی نیز اشاره کرد.


کار حقوقی برای انطباق مصوبات شورا با قوانین بالادستی

سیدمحسن حسینی پویا، رئیس کمیسیون حقوقی شورای شهر، نیز با بیان اینکه ماهیت کار شورا به دلیل بعد قانون گذاری و رسالت نظارتی آن، ماهیتی حقوقی است، گفت: برای اینکه مصوبات شورا با قوانین بالادستی منطبق باشد، نیازمند کار حقوقی دقیق هستیم و بر همین اساس، کمیسیون حقوقی در شورای پنجم شکل گرفت.


وی به منشور حقوق شهرنشینی اشاره کرد و افزود: این منشور که ثمره یک سال ونیم کار فقهی، حقوقی، شهرسازی و اقتصادی است، مایه افتخار مشهد بوده است و ۱۱ گرایش روی آن کار کرده اند؛ همچنین «شهر همگان» و «شهر دوستدار کودک» دیگر طرح‌های ارزشمندی هستند که خروجی آن برای شهروندان ملموس است.


افزایش اثربخشی در آموزش فرهنگ شهروندی

احسان اصولی، رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر، نیز در این نشست به تشریح رویکرد‌های این کمیسیون پرداخت و اظهار کرد: هویت مشهد برگرفته از بارگاه منور رضوی است و این مزیت همواره در مرکز توجه و محور فعالیت‌های اجتماعی و فرهنگی شهر بوده است.


وی از عزم جدی کمیسیون فرهنگی و تأکید به شهرداری برای تقویت و ایجاد هم گرایی بر مبنای مشهد و مشهدی بودن گفت و افزود: در کنار این موضوع سعی کردیم نشاط و امید را در شهر گسترش دهیم و از سیاسی کاری در عرصه فرهنگی شهر اجتناب کنیم.
اصولی ادامه داد: مطالبات حوزه فرهنگی را به سایر بخش‌های مدیریت شهری تعمیم دادیم. مأموریت ذاتی مدیریت شهری در حوزه فرهنگ، آموزش فرهنگ شهروندی است؛ دراین باره نیز روی ۲ موضوع مشخص، یعنی حق تقدم عابرپیاده و تفکیک زباله از مبدأ متمرکز شدیم.


لزوم صیانت از گشایش‌های گفتمانی

حمیدرضا موحدی زاده، نایب رئیس شورای شهر مشهد، نیز با بیان اینکه شورای پنجم شعار امید و زندگی را مطرح کرد و پیوسته سعی داشت شهروندان مشهدی خشنود و به آینده امیدوار باشند، گفت: متأسفانه امید و اعتماد مردم در سال‌های گذشته لطمه دیده است که البته مسئولیت آن با شورای شهر نیست.
وی اظهار کرد: شورای پنجم فضا‌های مختلفی را در چهارچوب نظام، از نظر فرهنگی و گفتمانی گشوده است که شورای ششم نباید اجازه دهد این فضا‌ها بسته شوند، بلکه باید فضای بازتری ایجاد کنیم تا همه احساس کنند که در اداره شهر شریک اند و صاحب حق و کرامت.


افزایش سرانه‌ها در حاشیه شهر

رمضانعلی فیضی، رئیس کمیسیون مناطق پیرامونی و کم ‎برخوردار شورای شهر مشهد، با بیان اینکه حاشیه نشینی نتیجه مدیریت کلان کشور و اقتصاد ملی و همچنین ثمره پیشی گرفتن شهرنشینی بر سیاست‌های شهری است، گفت: سیاست‌های مدیریت شهری باید مانع از الحاق هسته‌های جدید به شهر شود؛ شورای پنجم این مهم را پیوسته مدنظر داشت و آن را در قالب اجرای پروژه هایی، چون اکوپارک کشف رود به عنوان محافظ زیستی و طبیعی بین حریم و حاشیه شهر مشهد دنبال کرد.


وی با اشاره به توسعه سرانه‌ها و تغییر شیب خدمت به سمت مناطق کم برخوردار که در این دوره اجرا شد، افزود: با اهتمام کمیسیون مناطق پیرامونی، طرح‌های توسعه شهری و سند‌های توسعه محله و برش بودجه‌ای محلات هدف بازآفرینی ایجاد شد تا بتوانیم بر هزینه کرد بودجه نظارت و آن را مدیریت کنیم.
فیضی با اشاره به کم رنگ بودن مشارکت مردم در مناطق کم برخوردار شهر تصریح کرد: دفتر‌های تسهیلگری و توسعه محله برای جبران این نقص شکل گرفت؛ افزایش سهم مشارکت مردم محلات پیرامونی در سمت وسودهی به پروژه‌های محله محور از ۵ به ۱۵ درصد رسید. همچنین تصویب بسته تشویقی محلات هدف، که بسته‌ای تمام ساحتی است، با اهداف افزایش جلب مشارکت مردمی صورت گرفت.


کمربند جنوبی، ضرورتی برای شهر

سیدمسعود ریاضی، رئیس کمیسیون عمران، حمل ونقل و ترافیک شورای شهر، نیز با بیان اینکه ایده پردازی به تنهایی در کمیسیون عمران تحقق پذیر نیست و حوزه عمرانی، حوزه‌ای اجرایی محسوب می‌شود، گفت: بر همین اساس، تفکیک حوزه عمران از سایر رشته‌ها در شورای شهر جای تأمل دارد.
ریاضی با تأکید بر لزوم تعادل بخشی بین خودرومحوری و انسان محوری اظهار کرد: هدف ما در مدیریت شهری نیز حرکت به سمت انسان محوری است، ولی باید توجه داشته باشیم که شرایط ما با شرایط شهر‌های پیشرفته متفاوت است.


وی با بیان اینکه ما در شهرهایمان شاهد رشد فزاینده تعداد خودرو هستیم و از سوی دیگر خروجی نداریم، افزود: همین امر سبب شده است چاره‌ای به جز ساخت پل و تقاطع نداشته باشیم؛ اگر در آینده تقاطع آزادگان به چناران متصل شود، بدون شک بزرگراه امام علی (ع) به یک معضل جدی ترافیکی تبدیل می‌شود، بنابراین اجرای کمربند جنوبی برای شهر امری ضروری است.
ریاضی از منتخبان شورای ششم خواست موضوعاتی، چون موتوربرقی، پیاده روسازی و اورهال اتوبوس‌ها و همچنین طرح راهبردی و تفصیلی توس را با جدیت دنبال کنند، زیرا جزو نیاز‌های ضروری شهر و دغدغه شهروندان است.


گره گشایی ترافیکی با گسترش حمل ونقل عمومی

مجتبی بهاروند، دیگر عضو شورای شهر، هم در این جلسه به تجمع سرمایه گذاران و اتوبوس رانان و تاکسی رانان در ابتدای فعالیت شورای پنجم اشاره کرد و گفت: بسیار خرسندیم که امروز مشکلات این عزیزان برطرف و دغدغه‌های آن‌ها در شورای شهر بررسی شده است.


وی با بیان اینکه خط ۲ قطارشهری در زمان شورای چهارم با عجله و بدون تأمین ایمنی لازم افتتاح شد، تصریح کرد: با تخصیص اعتبار شورای پنجم و تجهیز و تکمیل این خط، تعداد مسافر خط ۲ از ۲۰۰۰ نفر در ابتدای فعالیت شورای پنجم به ۴۰ هزار نفر رسیده که شایسته قدردانی است. بهاروند ساخت تقاطع‎ ها، اصلاحات هندسی بیش از ۱۰۰ معبر برای تسهیل تردد و روان سازی ترافیک شهری را از دیگر اقدامات این دوره اعلام کرد و گفت: با پیگیری‌های شورای پنجم، مشهد در بحث مسیر‌های دوچرخه سرآمد سایر شهرهاست و مادامی که حمل ونقل عمومی را گسترش ندهیم، مشکلات ترافیکی برطرف نمی‌شود.


اتاقی با عنوان «شورای شهر»

شهناز رمارم، عضو هیئت رئیسه شورای شهر مشهد، هم در این نشست تأکید کرد: مسیر حرکت مردم به سمت شورای شهر را باید از شورا به سمت مردم تغییر دهیم و در هر منطقه و سازمان شهرداری، اتاقی با عنوان اتاق شورای شهر تأسیس کنیم و یک عضو شورا در آن مستقر شود.


۲ راهبرد کمیسیون اقتصادی

محمدحسین ودیعی، رئیس کمیسیون اقتصادی و سرمایه گذاری شورای شهر، نیز به تشریح ۲ راهبرد شاخص این کمیسیون پرداخت و گفت: از ابتدای فعالیت شورای پنجم تلاش کردیم در جهت مولدسازی دارایی‌های راکد و بهره وری بهینه از اموال و منابع به ویژه در حوزه املاک و مستغلات شهرداری و همچنین تسهیل امور سرمایه گذاری برای سرمایه گذاران نیازمند به تسهیلات در مدیریت شهری گام برداریم. ودیعی گذری نیز به شیوه‌های مختلف تأمین منابع مالی شهرداری و همچنین بهره گیری از ظرفیت‌های قانونی این حوزه و تعریف پروژه‌های مشارکتی زد.


وحدت، کلید حل مشکلات

علیرضا شهریاری، دیگر عضو هیئت رئیسه شورای شهر، نیز با تأکید بر لزوم حفظ وحدت میان اعضای شورا اظهار کرد: همه باید در کنار یکدیگر باشیم و با گذشت و تعامل و همکاری در جهت پیشبرد اهداف شهر گام برداریم. وی افزود: حفظ وحدت و انسجام گره گشای همه مسائل است، زیرا باهم بودن پیروزی را به ارمغان می‌آورد؛ همه خادم امام رضا (ع) هستیم و تمام توان خود را باید برای ارائه خدمات مطلوب به زائران و مجاوران رضوی بسیج کنیم.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->