برای تست کرونا باید ناشتا بود؟ | شرایط آزمایش‌های مختلف کرونا

  • کد خبر: ۷۶۴۶۷
  • ۱۳ مرداد ۱۴۰۰ - ۰۸:۴۳
برای تست کرونا باید ناشتا بود؟ | شرایط آزمایش‌های مختلف کرونا
ناشتا بودن معمولا برای انجام تست‌های کبدی، چربی، قند خون، هورمونی درخواست می‌شود.

شهرآرانیوز - تست های کرونا این روز ها از آزمایشات پرکاربرد و مهم محسوب می شود. اگر شما علائمی مانند سردرد، تب ، آبریزش بینی، حالت تهوع، احساس خستگی، اسهال و غیره را خود یا اطرافیانتان تجربه کرده اید حتما باید در اولین فرصت نسبت به تست های کرونا اقدام کنید. برای انجام هر آزمایشی معمولا شرایط خاصی مانند ناشتا بودن برای ساعت مشخص، ساعت خواب مشخص و غیره تعریف شده است که باید حتما آن ها را رعایت کنیم. ناشتا بودن به حالتی گفته می شود که فرد برای ساعت مشخص (معمولا ۷ الی ۸ ساعت) به جز آب ماده غذایی دیگری نخورده باشد که این زمان برای راحتی برای فرد آزمایش دهنده در شب موقع خواب در نظر گرفته می شود به طوری که فرد از ساعت مشخصی در شب به بعد به جز آب چیز دیگری نمی خورد تا در زمانی که آزمایش می دهد ناشتا بودن رعایت شود.

 

ناشتا بودن معمولا برای انجام تست های کبدی، چربی، قند خون، هورمونی درخواست می شود؛ ولی در آزمایشاتی مانند تست های کرونا که پایه آزمایش انتی بادی آنتی ژن است و یا این که در تست PCR کرونا ژنوم ویروس جستجو می شود نیار به ناشتا بودن نمی باشد.

 

ناشتا بودن در تست های کرونا

همان طور که در بالا اشاره شد برای انجام تست های کرونا مانند تست الایزا و تست PCR نیاز به ناشتا بودن وجود ندارد همچنین برای غربالگری بیماران کرونا این روز ها تست های که نشان گر عفونت در بدن هستند نیز درخواست می شود تا اگر فرد دچار عفونت باشد آن عفونت از نظر کرونا بودن یا نه بررسی شود. برای مثال آزمایش CRP ,ESR,CBC از این نوع آزمایشات هستند. در ادامه در مورد این تست های کرونا که برای غربالگری استفاده می شود را توضیح خواهیم داد و شرایط لازم برای انجام هر کدام را شرح می دهیم:

 

برای تست کرونا باید ناشتا بود؟ | شرایط آزمایش‌های مختلف کرونا

 

آزمایش CRP

آزمایش CRP یکی از تست های کرونا که برای غربالگری بسیار کاربرد دارد آزمایش CRP می باشد. آزمایش CRP جهت تشخیص عفونت و التهاب واغلب برای تشخیص عفونت های باکتریایی ، ویروسی، اختلالات التهابی مانند RA تب روماتیسمی در بدن درخواست می شود. پروتئین فعال C (CRP) ماده ای است که در کبد، و در پاسخ به التهاب سنتز می شود. شاخص حساس تر و وسیع تری است. در التهاب حاد CRP سریع تر و بیش تر از ESR افزایش می یابد و با بهبودی بیمار، سریع تر به مقدار طبیعی باز می گردد.

 

توجه داشته باشید که آزمایش ESR یک تست تشخیصی نیست؛ بلکه یک آزمایش غیر اختصاصی است که ممکن است در بسیاری از شرایط افزایش یابد. این آزمایش اطلاعات کلی در مورد وجود یا عدم وجود یک بیماری التهابی ارائه می دهد. CRP گلیکوپروتئینی است که در کبد ساخته می شود و بطور معمول در خون وجود ندارد. التهاب حاد همراه با تخریب بافتی در بدن؛ باعث تحریک ترشح این پروتئین در بدن می شود. بنابراین CRP مثبت نشانگر وجود یک پروسه التهابی در بدن است.

 

شرایط آزمایش CRP

برای انجام آزمایش CRP به عنوان یک از تست های کرونا برای غربالگری نیاز به ناشتا بودن نیست ولی گاهی اوقات ناشتا بودن به مدت ۴ الی ۱۲ ساعت ممکن است درخواست شود. بنابراین در صورت تمایل به انجام این آزمایش بهتر است ناشتا بودن را رعایت کنید. همچنین نکته ای که باید به آن توجه داشته باشید این است که نوشیدن آب در مدت زمان ناشتا بودن موردی ندارد.

 

آزمایش ESR

آزمایش ESR یکی دیگر از تست های کرونا برای غربالگری می باشد. آزمایش ESR مخفف عبارت erythrocyte sedimentation rateبه معنای سرعت رسوب گلبول های قرمز خون می باشد. به عبارتی آزمایش ESR در حقیقت سرعتی است که گلبول های قرمز خون در یک بازه زمانی یک ساعته ته نشین می شوند. هدف از اندازه گیری سرعت رسوب گلبول های قرمز تشخیص التهاب در بدن می باشد. البته لازم به ذکر است که آزمایش ESR یک تست غیر اختصاصی بوده و در کنار آزمایشات دیگر جهت تشخیص درخواست می شود. 

 

شرایط آزمایش ESR

آزمایش ESR نیز همانند سایر تست های کرونا نیاز به ناشتا بودن ندارد اما خوردن غذای سنگین و پرچرب قبل از این آزمایش ممکن است با نتایج آن تداخل ایجاد کند. همچنین برای آزمایش ESR، خونگیری از ورید بازویی انجام می شود. قبل از نمونه گیری، فرد مراجعه کننده باید داروهایی که مصرف می کند به همراه آخرین زمان مصرف دارو را به اطلاع پرسنل نمونه گیر در آزمایشگاه برساند.

 

آزمایش CBC

آزمایش CBC یا شمارش کامل سلول های خونی، یکی از آزمایش های بسیار رایج و کاربردی در آزمایشگاه های بالینی می باشد که برای بررسی وضعیت کلی سلامتی شما و همچنین تشخیص رنج وسیعی از بیماری های مختلف مانند عفونت، آنمی و کم خونی و لوسمی ها، مورد استفاده قرار می گیرد و اطلاعات مهمی را در اختیار پزشک قرار می دهد. کاهش لکوسیت های سفید خون ممکن است نشان گر ابتلا به کرونا باشد. این آزمایش کاربرد های زیادی در علم پزشکی دارد و علی رغم ساده بودن آن، اطلاعات بسیار کاربردی و مهمی را برای پزشک فراهم می نماید. 

 

شرایط انجام آزمایش CBC

برای انجام آزمایش CBC ناشتا بودن ضروری نمی باشد ولی توصیه می شود ۴ الی ۸ ساعت ناشتا بودن رعایت شود. البته ذکر این نکته مهم است که نوشیدن آب در زمان ناشتا بودن بلامانع می باشد.

 

برای تست کرونا باید ناشتا بود؟ | شرایط آزمایش‌های مختلف کرونا

 

شرایط تست های کرونا جهت تشخیص و پیگیری درمان

تست های کرونا علاوه بر مواردی که در بالا جهت غربالگری ذکر شد آزمایش الایزا کووید ۱۹ و آزمایش PCR آن است.

اگر جواب تست غربالگری کرونا فردی مثبت گزارش شود انجام این آزمایشات توصیه می شود. در ادامه به شرح هر کدام و شرایط انجام آزمایش می پردازیم:

 

آزمایش PCR کرونا یکی از تست های کرونا

یکی از تست های کرونا که بسیار پر اهمیت می باشد آزمایش PCR می باشد. PCR به طور کلی یک روش برای جستجوی ماده ژنتیک یک ویروس یا هر عامل دیگر می باشد. این تست از سیستم تنفسی، مانند قرار دادن گوش پاک کن در بینی، نمونه گرفته می¬شود تا مشخص شود در حال حاضر به ویروس SARS-CoV-2، که باعث بروز بیماری کووید-19 می¬شود، مبتلا هستید یا خیر. (جهت کسب اطلاعات بیشتر به مقاله آزمایش PCR در منزل مرامعه فرمایید) بعضی از تست ها در محل مراقبت از بیمار انجام می¬شود یعنی جواب آزمایش کم تر از یک ساعت در همان محل تست آماده است اما لازم است دسته ی دیگری از تست ها برای بررسی به آزمایشگاه فرستاده شود و این فرایند 1 الی 2 روز طول می کشد. این تست به طور کلی با یکی از نمونه های زیر انجام می پذیرد:

  • مخاط حلق یا بینی (اکثر تست ها)
  • بزاق (تعداد کمی از تست ها)

 

شرایط انجام آزمایش PCR کرونا چیست؟

انجام تست PCR نیاز به رعایت شرایط خاصی ندارد. و برای انجام این تست نیاز به رعایت ناشتا بودن نیز نمی باشد و نمونه گیری با استفاده از یک سواپ استریل از مجاری تنفسی در انتهای بینی انجام می شود.

 

آزمایش الایزا کرونا یکی از تست های کرونا

آزمایش الایزا یکی دیگر از تست های کرونا به شمار می رود. آزمایش الایزا یک روش مرسوم در آزمایشگاه است که در آن آنتی ژن یا آنتی بادی مورد نظر مورد بررسی قرار می گیرد.وقتی یک عامل بیگانه اعم از ویروس، باکتری ، قارچ و غیره وارد بدن می شود. سیستم ایمنی بدن علیه آن پروتئین های موسوم آنتی بادی یا ایمونوگلوبین تولید می کند که آن ها با ماده بیگانه مانند کلید و قفل با هم جور می شوند. در واقع برای هر نوع ماده ای بر روی عامل بیگانه یا ساختار های درون آن یک نوع آنتی بادی خاص تولید می شود. با انجام تست های کرونا می توان تشخیص و پیگیری درمان را انجام داد

. ولی نکته ای که باید به آن توجه داشت این است که آزمایش الایزا بیشتر برای پیگیری درمان و بررسی وضعیت فرد مبتلا که آیا ناقل است یا نه؟ کاربرد دارد. برای روشن تر شدن این موضوع باید بگوییم ویروس از زمانی که وارد بدن می شود تا زمانی که تکثیر می یابد فرد را مبتلا به این بیماری می دانیم ولی آنتی بادی در فرد پس از گذشت چند روز تولید می شود.

 

تست الایزا به طور کلی برای موارد زیر کاربرد دارد:

  • افرادی که مبتلا به کرونا ویروس هستند و تحت درمانند و پزشک معالج از روند بهبودی می خواهد آگاه شود.
  • در افرادی که مبتلا بوده اند ولی بهبود یافته اند ولی باید از لحاظ ناقل بودن بررسی شوند.
  • در افرادی که قبلا به این بیماری مبتلا بوده اند و قصد دارند بررسی کنند که آیا بیماری که طی کرده اند ویروس کووید ۱۹ بود؟ (توجه داشته باشید که متاسفانه ایمنی حاصل از این بیماری بسیار محدود می باشد و تنها چند روز فرد مبتلا نسبت به ابتلا مجدد ایمن می باشد )
  • در بررسی افراد که واکسینه شده اند که آیا ایمنی کافی علیه بیماری کرونا ویروس دریافت کرده اند یا نه.( در صورت کشف واکسن کرونا)

 

برای تست کرونا باید ناشتا بود؟ | شرایط آزمایش‌های مختلف کرونا

 

کدام یک از تست های کرونا برای تشخیص کرونا بهتر است؟

یکی از سوالاتی که ممکن است بسیار سوال شود این است که کدام یک از تست های کرونا برای تشخیص کرونا بهتر است؟ در پاسخ باید بگوییم هر تست برای شرایط و علت خاصی درخواست و انجام می شود. همان طور که در بالا اشاره شد تست هایی مانند CRP, ESR, CBC و غیره یکسری آزمایشات غربالگری برای کرونا هستند ولی تست PCR برای تشخیص کرونا به کار می رود در حالی که آزمایش الایزا بیشتر برای بررسی وضعیت سیستم ایمنی در پس از مبتلا شدن را بررسی می کند. بنابراین هر نوع تستی کاربرد جدایی دارد و نمی توان گفت دقت کدام بیشتر است و کدام برای تشخیص کرونا بهتر است یا نه.

منبع: Anyazma

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->