آیا صرفا تعطیلی ادارات در رفع ناترازی انرژی موثر است؟ قیمت امروز خودرو‌های داخلی (۶ اسفند ۱۴۰۳) | دنا پلاس ۹۲۷ میلیون تومان حقوق یک سال کارگران به یک متر خانه هم نمی‌رسد! فروش فوق‌العاده ۹ محصول ایران‌خودرو آغاز شد (۶ اسفند ۱۴۰۳) + جزئیات پارلمان رژیم صهیونیستی: باید همه مردان غزه کشته شوند فروش بدون قرعه‌کشی ۳ خودرو سایپا از امروز (۶ اسفند ۱۴۰۳) + جزئیات تداوم روند کاهش قیمت طلا در مشهد (۶ اسفند ۱۴۰۳) سرازیرشدن پول حقیقی‌ها به بورس | شاخص کل ۵۶ هزار واحد مثبت شد (۶ اسفند ۱۴۰۳) سبد معیشت ۲۳ میلیون تومانی کارگران واقعی نیست | هزینه‌های زندگی بیش از ۴۰ میلیون تومان است قیمت طلا در بازار‌های جهانی امروز (۶ اسفند ۱۴۰۳) چند؟ قیمت منطقی هر شانه تخم‌مرغ اعلام شد (۶ اسفند ۱۴۰۳) گوشت، برنج، شکر و مرغ تنظیم‌بازار از شنبه آینده (۱۱ اسفند ۱۴۰۳) در مشهد توزیع می‌شود آفت نمایشگاه‌های مبلمان برای مبل‌سازان مشهدی | دلالان نمایشگاه‌های مبل مشهد را قبضه کردند قیمت امروز ارز، طلا، سکه و بیت‌کوین (۶ اسفند ۱۴۰۳) | افت قیمت در بازار طلا و سکه معافیت انواع گوشت و فراورده‌های آن از مالیات بر ارزش افزوده | قیمت گوشت کاهش می‌یابد وزیر جهاد کشاورزی: هیچ کمبودی در تأمین کالا‌های اساسی وجود ندارد کارخانه‌های روغن خوراکی خراسان رضوی در سراشیبی تعطیلی پیش‌بینی عضو کمیسیون تخصصی طلای اتاق اصناف ایران از قیمت طلا تا شب عید ۱۴۰۴ دومین عرضه‌اولیه این هفته اعلام شد | چهارشنبه (۸ اسفند ۱۴۰۳) منتظر عرضه‌اولیه «آلومینا» باشید + جزئیات قیمت میوه و صیفی‌جات در تره‌بار مشهد اعلام شد (۶ اسفند ۱۴۰۳) | گوجه‌فرنگی و بادمجان چند؟ سهم افزایش حقوق کارگران در تورم کمتر از ۱۳درصد است کدام قطعات سکه در حراج‌ها طرفدار بیشتری دارد؟ (۶ اسفند ۱۴۰۳) قیمت تمام‌شده ساخت هرمتر واحد مسکونی به ۲۵ میلیون تومان رسید (اسفند ۱۴۰۳) مهم‌ترین اخبار بورسی کدال امروز (یکشنبه ۵ اسفندماه ۱۴۰۳) بورس فردا (دوشنبه، ۶ اسفند ۱۴۰۳) فعال است؟ ویدئو| داروخانه‌های مشهد زیر ذره‌بین نظارت تعزیرات حکومتی نانوایی‌های سیار، راهکاری برای رفع کمبود توزیع نان در مشهد در ایام پایانی سال مدیرکل صمت خراسان رضوی: پیشنهاد می‌کنم برق اصناف از ساعت ۶ عصر قطع شود! معاون اول رئیس جمهور: مقابله با محتکرین و نظارت بر بازار از اولویت‌های دولت است
سرخط خبرها

ادامه دار شدن روند چند نرخی بودن لاستیک در بازار | بازار لاستیک خودرو حال خوشی ندارد!

  • کد خبر: ۷۶۴۸۰
  • ۱۳ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۰:۰۱
  • ۱
ادامه دار شدن روند چند نرخی بودن لاستیک در بازار | بازار لاستیک خودرو حال خوشی ندارد!
در پی ادامه دار شدن روند چند نرخی بودن تایر‌ها در بازار، سخنگوی انجمن تولیدکنندگان تایر ضمن تشریح دلایل شکل‌گیری نرخ‌های متفاوت برای تایر‌ها در بازار، چندگانه شدن نرخ تایر‌های داخلی برای ایجاد رقابت میان تولیدکنندگان مختلف را طبیعی دانست.

به گزارش شهرآرانیوز، قریب به یکماه است که بازار لاستیک حال و احوال خوشی ندارد و مشتریان آن‌ها در بازار به سبب چند نرخی بودن قیمت انواع تایر‌ها اعم از سبک و سنگین دچار مشکل هستند.

اوایل سال گذشته بود که لاستیک و مواداولیه برای تخصیص ارز، از گروه ۱ به گروه ۲ انتقال پیدا کرد و بدین ترتیب ارز تخصیصی به این گروه کالایی نیمایی شد. زمانیکه دولت دوازدهم در تامین ارز دچار مشکل شده بود، تخصیص ارز ۴۲۰۰ تومانی صنعت تایر را حذف و ارز نیمایی را جایگزین کرد. این اقدام که می‌توانست قیمت لاستیک را شفاف و بساط رانت را جمع کند؛ بدین منظور هم لاستیک یارانه‌ای تعریف شد و به هر شخص یک سهمیه اختصاص یافت. ضمن اینکه برای نزدیک شدن قیمت لاستیک دولتی و آزاد به یکدیگر، سامانه جامع تجارت را راه اندازی کردند، اما آیا نتیجه آنطور که می‌خواستند، پیش رفت؟!

همانطور که فعالان این حوزه پیش‌بینی می‌کردند، با تغییر اولویت تخصیص ارز، توجه به تغییر قیمت‌ها جلب شد و بر تورم کشور نیز تاثیرگذار بود. حال، اما مدت‌هاست که خرید و فروش‌ها در این سامانه انجام می‌گیرد، اما همچنان در بازار لاستیک قیمت‌ها چند نرخی است و مشکلات زیادی را برای خریداران ایجاد کرده است.

در این رابطه، مصطفی تنها- سخنگوی انجمن تولیدکنندگان تایر- در گفتگو با ایسنا، با بیان اینکه در حال حاضر یک نرخ متعلق به تایر‌های وارداتی است که خود چند نرخ دارند، اظهار کرد: به سبب اینکه تایر‌های وارداتی با ارز نیمایی وارد می‌شوند، طبیعتا باتوجه به مبادی واردات متفاوت، دارای قیمت‌های متفاوت نیز هستند. بطور مثال قیمت تایر وارداتی از کشور چین با قیمت تایر وارداتی از کشور ترکیه متفاوت است؛ حتی در واردات از یک کشور بسته به میزان کیفیت و کارخانه‌های تولیدکننده، دارای تفاوت قیمت هستند

وی افرود: علاوه‌براینکه در سال گذشته که ارز تخصیصی به تایر‌ها به ارز نیمایی تبدیل شد، به صنایع تولیدکننده اجازه داده شد که برای کالا‌هایی که در مسیر واردات بود تا ابتدای خرداد ماه ۱۳۹۹، بدون پرداخت مابه‌التفاوت واردت خود را تکمیل و از گمرک ترخیص کنند.

این مقام صنعتی تصریح کرد:، اما در مقابل یکی- دو شرکت خاص، متعلق به نهاد‌های خاص، این امکان را پیدا کردند که تا حدود اواخر سال گذشته نیز با همان ارز دولتی ۴۲۰۰ تومانی، تایر‌های وارداتی در ظاهر و اسما در راه خود را وارد و از گمرک ترخیص کنند. طبیعتا آن‌عرضه‌ها نیز از طریق سامانه جامع تجارت (زیر نظر ستاد تنظیم بازار) بایستی تایر‌های وارداتی خود را توزیع می‌کردند؛ لذا پس از ترخیص محموله‌های مذکور، تایر‌ها بر اساس ارز ۴۲۰۰ تومانی در بازار توزیع شدند که خود یک نرخ جدید ایجاد می‌کرد و در نهایت منجر به چند نرخی شدن تایر‌ها در بازار شد.

تنها تاکید کرد: در رابطه با تایر‌های تولید داخل نیز یک نرخ متعلق به آن‌هاست که در ظاهر بایستی یک قیمت داشته باشند، اما قیمت‌ها عملا ثابت نیست؛ چراکه صنعت تایر در برهه‌ای با افت‌وخیز‌هایی مواجه شده و در مواقعی کارخانه تایر برای تامین نقدینگی و فروش محصولات خود مجبور شده است، برخی تایر‌ها را شرایطی (مثلا در دو قسط) بفروشد. یا نماینده فروش گاهی برای عرضه سریع‌تر محصولات برای برگشت پول، تخفیف‌هایی بر روی کالا‌ها قرار داده است؛ بنابراین موارد اینچنینی ممکن است زمینه ساز نرخ جدید باشد.

سخنگوی انجمن تولیدکنندگان تایر خاطرنشان کرد: البته زمانیکه بازار در شرایط رقابتی واقعی باشد، اصولا قیمت‌ها نمی‌تواند یکسان بماند. در شرایط رقابتی قیمت‌ها متفاوت می‌شود و فی‌نفسه این چندگانه شدن قیمت‌ها در این شرایط، لزوما بد نیست. وقتی بازار در شرایط کاملا رقابتی باشد، طبیعتا قیمت‌ها به عنوان ابرازی دیگر علاوه بر کیفیت، متفاوت می‌شود تا تولیدکنندگان برای تصاحب بازار باهم رقابت کنند.

لازم به ذکر است که ایسنا، بار‌ها از طرق مختلف اقدام به برقراری ارتباط با رئیس انجمن صنفی صنعت تایر ایران که مدیرعامل یکی از بزرگترین گروه‌های تایرسازی ایران نیز هست، کرده، اما وی که از تیرماه سال جاری با کسب آراء اعضای هیات مدیره انجمن صنفی صنعت تایر ایران به ریاست انجمن برگزیده شده است، هیچ پاسخی به هیچ‌یک از درخواست‌ها، حتی زمانی که خواستار ارسال کتبی سوال‌های مطروحه شدند، نداد.

منبع: ایسنا

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
احمد
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۳۰ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۳
0
0
از خبرنگار محترم به خاطر پیگیری مشکلات صنف تایر فروشان تشکر می کنم امیدوارم پیگیری ادامه داشته باشد
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->