«خوش نمک» با مجریان جدید به شبکه نسیم بازگشت حمایت وزیر فرهنگ و ارشاد از ساخت فیلم سینمایی در خصوص امام رضا (ع) + فیلم موزیک ویدئوی جدید «فرزاد فرزین» برای سریال «قطب شمال» + فیلم مردم نامزد‌های نشان فردوسی را انتخاب کنند بهترین سریال ایرانی شبکه نمایش خانگی معرفی شد + آمار آمار فروش نمایش‌های روی صحنه تئاتر مشهد در هفته‌ای که گذشت (۸ اردیبهشت ۱۴۰۳) تقدیر از ژاله علو در «شب کارگردان» فصل دوم سریال لایواکشن «وان پیس» (One piece) در دست ساخت است + جزئیات جدیدترین حواشی فیلم «بی‌بدن» | شکایت به دلیل سکانس‌های ملتهب چشم به راه افعی واقعی | نگاهی به سریال «افعی تهران» ساخته سامان مقدم نسلی آگاه بدون خلاقیت | کارشناسان درباره ویژگی‌های طراحان گرافیک جوان می‌گویند مروری بر پرفروش‌های کتاب در مشهد (۸ اردیبهشت ۱۴۰۳) نگاهی اجمالی بر تاریخچه هنر گرافیک در ایران و جهان به‌مناسبت روز جهانی گرافیست دلیل پخش نشدن برنامه «هفت» چه بود؟ اعضای کارگروه «حکیم طوس» معرفی شدند
سرخط خبرها

عزاداری محرم در روز‌های سخت کرونایی

  • کد خبر: ۷۷۶۲۷
  • ۲۴ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۱:۲۹
عزاداری محرم در روز‌های سخت کرونایی
ارژنگ حاتمی - سردبیر

بار دیگر شهر مشهد رنگ‌وبوی محرم گرفته است. در هر نقطه مشهدالرضا (ع) پرچم‌های سیاه عزای سید و سالار شهیدان برافراشته شده است. اقامه عزای امام‌حسین (ع) برای مردم ما سنت دیرینه‌ای است. مردم با برگزاری مراسم مذهبی برآنند تا هرچه بهتر این سنت والا را ارج نهند.


واقعه عاشورا و قیام امام‌حسین (ع) به‌دلیل ماهیت اسلام‌خواهی و ظلم‌ستیزی‌اش همواره در طول تاریخ الهام‌بخش انقلاب‌ها و جنبش‌های انقلابی بوده و به‌همین دلیل در دوره‌های مختلف با برگزاری مراسم عزاداری برای این قیام، یاد سیدالشهدا (ع) زنده نگه داشته شده است. نخستین سوگواری و عزاداری برای امام‌حسین (ع) و یارانش را خانواده آن حضرت برگزار کردند و امام‌سجاد (ع) و حضرت‌زینب (س) به نوحه‌سرایی و عزاداری برای شهدای کربلا پرداختند. این اقدام ایشان موجب شد کوفیان که در به‌شهادت‌رساندن امام (ع) و یارانش نقش مستقیمی داشتند، از کردار خود پشیمان و شرمنده شوند و در کوی و بازار عزاداری کنند و پس از آن نیز این عزاداری همچنان در دوره‌های مختلف تاریخی با فرازوفرود‌هایی ادامه پیدا کرده است.


انقلاب‌اسلامی نیز الهام‌گرفته از محتوای قیام عاشوراست، به‌گونه‌ای که این قیام روح حماسه و غیرت دینی در کالبد مردم دمید و بساط ظلم و ستم را واژگون کرد. به‌همین دلیل پس از پیروزی انقلاب‌اسلامی تا امروز، عزاداری برای سیدالشهدا (ع) با شوروشوق فراوان و باشکوه برگزار می‌شود. امام‌خمینی (ره) نیز فرموده‌اند: «عاشورا را زنده نگه دارید که در صورت زنده‌نگه‌داشتن عاشورا، کشور شما آسیب نخواهد خورد... این دستجات عزیز عاشوراست که مردم را به‌هیجان می‌آورد و برای اسلام و برای حفظ مقاصد اسلامی مهیا می‌کند.»

 

به‌همین دلیل مراسم سوگواری شهادت امام‌حسین (ع) در هر کوی‌وبرزن با حضور انبوه شیفتگان سیدالشهدا (ع) هر سال با شکوهی وصف‌ناشدنی برگزار می‌شود و ماه محرم که فرامی‌رسد، شهر‌های ایران در اخلاص دستانی که از سر غم به سینه‌ها می‌کوبند، جانی دوباره می‌گیرند. مجالس حسینی همیشه برای مردم ما خیروبرکت به‌همراه داشته است. شکی نیست که ارج‌نهادن بر این امر سبب می‌شود تا روحیه جهاد و شهادت و یادبود مجاهدت‌های سیدالشهدا (ع) و درپی آن عدالت‌محوری و مبارزه با ظلم در میان مردم ما جاری و ساری شود.


اما محرم امسال با دیگر سال‌ها تفاوتی اساسی دارد. شیوع دوباره بیماری کرونا در شهرمان سبب شده است که مردم با این بیماری دست‌وپنجه نرم کنند. اکنون مراکز بهداشتی شهر و مدافعان سلامت سعی دارند تا به بهترین شیوه ممکن با این ویروس منحوس مبارزه کنند.

از سوی دیگر، شکی نیست که عزاداری محرم یکی از سنت‌های ارزشمند مردم ایران در طول قرن‌های متمادی است و ما نیز وظیفه داریم که قیام بزرگ امام‌شهیدان (ع) را ارج نهیم. با توجه به وضعیت موجود، خطر‌هایی جدی در پیش داریم. رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی می‌تواند همه را از ابتلا به این بیماری محافظت کند. رهبرمعظم‌انقلاب بار‌ها در سخنانشان بر رعایت این نکات بهداشتی تأکید کرده‌اند.

 

ایشان در سخنرانی اخیر خود نیز فرمودند: «آقایان منبری و مداحان نظارت کنند تا با دقت شیوه‌نامه‌ها رعایت شود. در مجالس حسینی شیوه‌نامه‌های بهداشتی با دقت رعایت شود. نگذارید که این مجالس وسیله شیوع شود تا مخالفان و دشمنان بتوانند این مجالس را طعن کنند و بگویند مجالس حسینی موجب شیوع شود.» توجه به سخنان رهبر فرزانه انقلاب، وظیفه همه ما در رویارویی با این بلای همه‌گیر است.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->