معامله گران بورس رژِیم صهیونیستی از عملیات طوفان الاقصی با خبر بودند؟ دانمارک ممنوعیت قرآن سوزی را تصویب کرد مقاومت لبنان چندین پایگاه اشغالگران را هدف حمله موشکی قرار داد وزیر خارجه قطر: نابودی حماس با ادامه جنگ هرگز اتفاق نخواهد افتاد ترکیه تعدادی از اعضای پ.ک.ک. را کشت ویدئو| اثبات کذب بودن ادعای رژیم صهیونیستی درباره بیمارستان الشفاء تمام پروازهای بحرین به رژیم صهیونیستی لغو شد ویدئو| لحظه شکار شدن تانک رژیم صهیونیستی توسط نیروهای گردان قسام سازمان ملل خواستار آزادی فوری همه گروگان‌ها در غزه شد واکنش‌های جهانی به مبادله آتش میان حماس و رژیم صهیونیستی روسیه آزمایش موشکی در قطب شمال را تکذیب کرد تیراندازی در یک مرکز درمانی در هلند چند کشته و زخمی برجای گذاشت پیام آیت‌الله سیستانی در پی آتش‌سوزی مرگبار در شمال عراق چین و سوریه ۳ سند همکاری امضا کردند جزئیات بسته تحریمی جدید اتحادیه اروپا علیه ایران تحریم‌های جدید آمریکا و انگلیس علیه ایران| فارس و تسنیم هم تحریم شدند تعداد جان‌باختگان سیل لیبی از ۱۱ هزار نفر گذشت تعداد جان‌باختگان سیل در لیبی به ۵۳۰۰ نفر رسید خاکسپاری ۴۰۰۰ جسد در پی وقوع طوفان در شهر «درنه» لیبی + فیلم ادعای عجیب شورای همکاری خلیج فارس درباره میدان نفتی آرش
سرخط خبرها

خودانفجاری «بغدادی»

  • کد خبر: ۷۹۰۳
  • ۰۸ آبان ۱۳۹۸ - ۰۷:۰۵
خودانفجاری «بغدادی»
درباره جزئیات هلاکت ابوبکر بغدادی و حرف‌وحدیث‌هایی که این ماجرا به‌دنبال داشته است
شکار هالیوودی سرکرده داعش

خبر هلاکت ابوبکرالبغدادی، رهبر گروه تروریستی داعش، خیلی هالیوودی به دنیا مخابره شد. دونالد ترامپ شخصا شروع‌کننده ماجرا بود و در توئیترش زودتر از هر جای دیگر، درباره یک خبر بسیار مهم نوشت. بعد هم مقابل دوربین‌ها رفت و گفت نیروی عملیات ویژه آمریکا موفق به کشتن البغدادی شده است.
هلی‌کوپترها، جت‌ها و پهپاد‌های نظامی آمریکایی نیمه‌شب شنبه در نزدیکی روستای باریشا در استان ادلب سوریه، عملیات پرسروصدایی را شروع کردند. برخی می‌گویند فردی به نام «محمدعلی ساجت» که باجناق ابوبکرالبغدادی است و چند ماه قبل دستگیر شده بود، جای او را لو داده است. برخی هم می‌گویند اطلاعات محل اختفا را یکی از معاونان رده‌بالای داعش به نام «اسماعیل‌العیثاوی» لو داده است. به‌هرحال چه باجناق، چه معاون ارشد، عملیات برای دستگیری البغدادی آغاز می‌شود. مسیری که البغدادی را از خودبزرگ‌بینی و ادعای خلافت بر مسلمین به خود انفجاری می‌رساند. دونالد ترامپ که عملیات را مثل یک فیلم سینمایی از طریق دوربین نیرو‌های نظامی دیده است، ماجرا را این‌طور تعریف کرده است: «ابوبکر بغدادی مثل سگ مُرد. او فرار و گریه می‌کرد و درنهایت تصمیم گرفت خودش و فرزندانش را در انتهای تونلی که در آن گرفتار شده بود، منفجر کند. همه طرفدارانش بدانند که او مثل یک ترسو کشته شد نه مثل یک قهرمان. برخی از کسانی که درکنار البغدادی جنگیده بودند، خود را تسلیم کردند و درحال‌حاضر بازداشت هستند.» ماجرای شکار البغدادی جلوه‌های تبلیغاتی زیادی دارد؛ مثلا اسم عملیات کشتن ابوبکر بغدادی به احترام کایلا مولر -شهروند آمریکایی که در سال۲۰۱۵ داعش او را گروگان گرفت و کشت- عملیات «مولر» نامیده شد. تنها نیروی زخمی‌شده ارتش آمریکا هم سگی است که البغدادی را در تونل تعقیب می‌کرده است. دونالد ترامپ عکس این سگ را در توئیترش منتشر کرد و نوشت: «ما تصویری از سگی شگفت‌انگیز (نامی که فاش نشده است) کشف کردیم که چنین کار بزرگی را در تصرف و کشتن رهبر داعش، ابوبکرالبغدادی، انجام داد.»

مرگ مشکوک؛ در انتظار مدرک
سروصدا و نمایش رسانه‌ای ترامپ برای کشته شدن ابوبکرالبغدادی، مانع نشد که رسانه‌ها و سرویس‌های اطلاعاتی و امنیتی در صحت‌وسقم ادعای آمریکایی‌ها شک‌وشبهه وارد کنند؛ مخصوصا که شایعه کشته شدن البغدادی در این سال‌ها چندبار دیگر هم سر زبان‌ها افتاده است. یک‌بار سال ۲۰۱۴ خبر‌های متعددی رسید که رهبر داعش، زخمی و کشته شده است و یک‌بار هم سال ۲۰۱۷ وزارت دفاع روسیه مدعی شد که سرکرده داعش را در عملیات نیروی هوایی روسیه در شهر رقه کشته است، اما کمی بعد رسانه‌های داعش، صوتی از سخنرانی ابوبکرالبغدادی منتشر کردند تا به شایعه مرگش پایان بدهند.
به این سابقه تایید و تکذیب‌ها، این را هم اضافه کنید که نیرو‌های آمریکایی هنوز فیلمی از کشته شدن البغدادی منتشر نکرده‌اند. در شرح ماجرا هم گفته‌اند که بغدادی خودش را با جلیقه انتحاری منفجر کرده و جسدش متلاشی شده است. تکه‌های باقی‌مانده را هم بعد از آزمایش دی‌ان‌ای به دریا ریخته‌اند! درست مثل اتفاقی که برای جنازه بن‌لادن افتاد و همین موضوع، مرگ البغدادی را هم مثل مرگ بن‌لادن در هاله‌ای از ابهام قرار داده است.
دمیتری پسکوف، سخن‌گوی وزارت دفاع روسیه، بعد از پخش خبر مرگ سرکرده داعش گفته است: «ازآنجاکه مدارک موثقی درباره کشته شدن «ابوبکرالبغدادی»، رهبر گروه تروریستی داعش، وجود ندارد و هریک از طرف‌های مدعی مشارکت در این عملیات چیز متفاوتی می‌گویند، کل ماجرا زیر سوال رفته است.» سخن‌گوی سازمان ملل متحد هم اعلام کرده است: «این سازمان قادر به تایید ادعای آمریکا درباره کشتن «ابوبکرالبغدادی» نیست و این‌گونه ادعا‌ها را باید مقام‌های متعددی که در منطقه حضور دارند، تایید کنند.»

جلوه‌های ترسناک داعشیسم
اگرچه نفر اول گروه تروریستی داعش به هلاکت رسیده، تفکر داعش هنوز ریشه‌کن نشده است. این موضوعی است که خیلی از شخصیت‌های سیاسی مثل حسام‌الدین آشنا، علی ربیعی یا سیدعباس موسوی در توئیترشان به آن اشاره کرده‌اند. هنوز چیزی از مرگ البغدادی نگذشته است که رسانه‌ها از قد علم کردن «عبدا... قرداش» معروف به «حاجی عبدا... العفری» به‌عنوان جانشین ابوبکرالبغدادی نوشته‌اند. شاید بپرسید چه چیزی گروه تروریستی داعش را از این همه گروه تروریستی که در دنیا وجود دارد، متمایز و خطرناک‌تر کرده است. برای جواب کافی است گوشه‌ای از جنایت‌های داعش در این سال‌ها را مرور کنیم.
هم‌زمان با سیطره داعش بر استان موصل عراق در سال۲۰۱۴ وحشی‌گری‌های داعش آغاز شد. افراد این گروه کارشان را با انتشار تصاویری از کشتار هزاران دانشجوی دانشکده نیروی هوایی در پایگاه هوایی اسپایکر در تکریت و سر بریدن‌ها و اعدام‌های گروهی و دفن اجساد در دجله یا در قبر‌های دسته‌جمعی شروع کردند. شیوه اعدام‌هایشان به وحشیانه‌ترین حالت ممکن بود؛ از سر بریدن مقابل دوربین تا غرق کردن زندانیان داخل قفس‌های فلزی در استخر‌های آب یا سوزاندن اسیران که خلبان اردنی نمونه مشهور آن بود. از قتل‌عام‌ها که بگذرید، داعش باعث آواره شدن هزاران نفر شد؛ از مسیحیان موصل بگیرید تا خانواده‌های ایزدی که زنان و کودکان آن‌ها را نیز به‌عنوان برده در شهر‌ها می‌فروخت و از تجاوز و تعرض به آن‌ها پرهیزی نداشت. این گروه تروریستی در نقاط مختلف دنیا هم دست به عملیات‌های تروریستی زیادی زده است؛ از قتل با سلاح سرد یا زیر گرفتن عابران پیاده با کامیون در فرانسه بگیرید تا انفجار دو هتل در روز عید پاک در سریلانکا که منجر به کشته شدن ۳۲۰نفر شد.
جنایت‌های داعش تنها در حق انسان‌ها نبود و علاوه‌بر کشتار‌های وحشیانه و بی‌سابقه، در تخریب آثار تاریخی و میراث فرهنگی هم رکورددار محسوب می‌شود. تخریب تندیس‌ها و بنا‌های مذهبی، حرم یونس پیامبر و شیث پیامبر در موصل، حمله به بخشی از صحنه نمایش تئاتر روم باستان در شهر تدمر و تخریب شهر باستانی حلب، تنها گوشه‌ای از جنایت‌های داعش در حق تاریخ است.

استفاده تبلیغاتی ترامپ
«ابراهیم عواد ابراهیم السامرائی البدری»؛ این نام اصلی ابوبکرالبغدادی است؛ مرد چهل‌وهشت‌ساله‌ای که خطرناک‌ترین تروریست جهان محسوب می‌شد و برای لو دادنش، ۲۵ میلیون دلار جایزه تعیین شده بود. او در جوانی جذب گروهک‌های تندروی تروریستی می‌شود. سال ۲۰۰۴ در ماجرای اشغال عراق توسط نیرو‌های آمریکایی به زندان بوکا می‌افتد و در آنجا با بسیاری از سرکرده‌های فعلی و سابق داعش آشنا می‌شود. پنج سال بعد، از زندان آزاد می‌شود و به القاعده می‌پیوندد. او در سال۲۰۱۳، دو سال پس از هلاکت اسامه‌بن‌لادن، از گروه تروریستی القاعده جدا می‌شود. بغدادی سال۲۰۱۴ میلادی به‌صورت علنی در مسجد جامع النور در موصل، ادعای تشکیل خلافت می‌کند و داعش را به‌وجود می‌آورد و بخشی از نیروهایش را هم به خاک سوریه می‌فرستد. گروه داعش در روز‌های اوج قدرتش در سال ۲۰۱۴ بیش از ۱۰۰هزار کیلومترمربع از خاک عراق و سوریه را در کنترل داشت و حدود ۱۲میلیون نفر زیر سلطه‌اش بودند، اما بغدادی زمانی شکار شد که داعش در ضعیف‌ترین حالت ممکن قرار داشت. خود او هم مدت‌ها در مخفیگاه به‌سر می‌برد و آفتابی نشده بود. خیلی از تحلیل‌گران معتقدند البغدادی و داعش، دیگر برای آمریکا مهره‌هایی سوخته بودند و تنها استفاده مفید از آن‌ها، همین انهدام پرسروصدا بود؛ خبری که شانس دونالد ترامپ را در روز‌های سختِ قبل از انتخابات، افزایش خواهد داد. نوع خبرسازی و روایت‌های هالیوودی از مرگ سرکرده داعش هم این فرضیه را تقویت می‌کند.
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->