«ریشا» شیر نر باغ وحش وکیل آباد مشهد تلف شد خدمت رسانی هلال احمر خراسان رضوی به ۱۶۰ هزار مسافر نوروزی تصادفات جاده‌ای نوروز تاکنون ۶۱۷ نفر را به کام مرگ فرو کشیده است (۱۰ فروردین ۱۴۰۳) تداوم سرما و بارش در خراسان رضوی (۱۰ فروردین ۱۴۰۳) سخنگوی وزارت بهداشت: هیچ خوداظهاری یا مدرکی دال بر بیماری روحی دکتر بخشی در دست نبود پشت پرده خرید و فروش اموال دزدی| دستگیری بیش از هفت هزار مالخر در یکسال! شدیدترین تصادفات رانندگی در کدام استان‌ها اتفاق افتاد؟ (۹ فروردین ۱۴۰۳) دغدغه‌ای برای اقامت زائران نوروزی در مشهد وجود ندارد اهدای عضو به سه بیمار در مشهد زندگی دوباره بخشید (۹ فروردین ۱۴۰۳) اعتراف تبعه خارجی به ۳۰ فقره سرقت سریالی (۹ فروردین ۱۴۰۳) کشف جسد زن غرق شده در گنجگون بویراحمد (۹ فروردین ۱۴۰۳) تردد از کرج و آزادراه تهران -شمال به سمت مازندران ممنوع شد (۹ فروردین ۱۴۰۳) درگیری خونین در قبرستان یاسوج دو کشته برجای گذاشت (۹ فروردین ۱۴۰۳) ورود مسافران به مشهد از ۷ میلیون و ۸۰۰ هزار نفر عبور کرد | میانگین ظرفیت اشغال واحد‌های اقامتی مشهد به ۴۱ درصد رسید+ فیلم ٣٨ خودرو طی ٢۴ ساعت گذشته در مشهد توقیف شد (۹ فروردین ۱۴۰۳) افزایش تعداد کشته‌شدگان تصادف ۲ خودرو در محور دامغان - جندق به ۹ نفر + تصاویر (۹ فروردین ۱۴۰۳) ثبت نام آزمون‌های ورودی مدارس سمپاد و نمونه‌دولتی از ۱۸ فروردین آغاز می‌شود فروش بلیت قطار‌های نیمه دوم فروردین از امروز آغاز شد (۹ فروردین ۱۴۰۳) فرودگاه مشهد در رتبه دوم پر ترددترین فرودگاه‌های کشور در نوروز ۱۴۰۳ قرار گرفت بانک شیر مشهد در روز‌های کاری ایام نوروز فعال است
سرخط خبرها

برکت زندگی در سایه فرزندآوری

  • کد خبر: ۷۹۴۴۹
  • ۱۳ شهريور ۱۴۰۰ - ۱۱:۰۹
برکت زندگی در سایه فرزندآوری
حجت‌الاسلام میرزایی - قائم‌مقام شبکه کشوری «فرزند بیشتر» و مشاور خانواده

یکی از موضوع‌های زیرمجموعه سبک زندگی، مسئله فرزندآوری است که در دیدگاه اسلام از جایگاه ویژه‌ای برخوردار است. از این رو، دین درباره ازدواج که یکی از نتایج مهم آن فرزندآوری است، تأکید دارد و ازدواجی را خوب، موفق و پربرکت می‌داند که به زیادی نسل و اولاد منجر شود. پیامبر (ص) توانایی فرزندآوری را در مقایسه با زیبایی زن ارجح دانسته است. از این مهم نیز غافل نشویم که در مباحث روان‌شناسی حوزه خانواده، برای رسیدن به آرامش، راهکار‌های متعددی ارائه می‌شود که توجه به مسئله فرزندآوری یکی از راه‌های اصلی است. این در حالی است که آموزه‌های دین هم بر این مهم تأکید دارند که اگر خانه‌ای کم‌اولاد باشد، برکت در آن یافت نمی‌شود، چه رسد به خانه‌ای که اصلا کودکی در آن نیست.

شاید نکته درخور توجهی که هم‌اکنون افراد پیگیر و درگیر آن هستند هزینه زندگی باشد. در روایات آمده است رزق و روزی از سوی حضرت حق تأمین می‌شود و خداوند در قرآن می‌فرماید نترسید و نگران هزینه‌اش نباشید.
به‌جرئت می‌توان گفت فرزندآوری با همه سختی‌های پیش رو، آثار و برکاتی به همراه دارد. بگذارید کمی مصداقی‌تر سخن بگوییم. بی‌شک، قبول دارید که که برای خرید یک کالای قیمتی باید هزینه هنگفتی متقبل شویم، چه برسد به فرزندی که مایه خیر و برکت است.

نکته مهم دیگر آن است که مؤلفه‌های مختلفی در همه جوامع بشری برای پیشرفت و ارتقای عرصه‌های اقتدار، اقتصاد، تولید و ... وجود دارد. یکی از مهم‌ترین پیش‌نیاز‌های پیشرفت و موفقیت، سرمایه انسانی آن جامعه است. قدرتمندین جوامع نیز آن‌هایی هستند که سرانه جمعیت بیشتری دارند. برای نمونه، چین با سرمایه انسانی‌اش به طور روزافزون رشد می‌کند. در واقع، همان‌طور که راهبردی‌ترین واحد در هر مجموعه بخش نیروی انسانی آن است، در یک جامعه نیز همین مسئله از جایگاه بسیار مهم و ویژه‌ای برخوردار است.
اگر کشوری بخواهد وضعیتش در افق آینده خراب‌تر نشود، دست‌کم باید آمار سرانه جمعیت خود را حفظ و فکری به حال افزایش آن کند. تحقیقات گواهی می‌دهد کشور ما با روندی که تا امروز داشته، به طور قطع در آینده به پیری و سالمندی دچار می‌شود، مگر اینکه تک‌تک افراد جامعه از مردم گرفته تا مسئولان به این درک برسند که جمعیت یک برنامه دیربازده است و پیامدهایش در طول زمان نشان داده می‌شود.

اگر کسی فقط ایران یا حتی آینده کودکش را مدنظر قرار دهد، باید این خطر را احساس و برای جبران کاهش نرخ باروری اقدام کند وگرنه در بیست‌سی‌سال آینده شاهد مشکلات زیادی برای کشور و مردم خواهیم بود و در عرصه‌های مختلف ضعیف خواهیم شد.
امید می‌رود به واسطه همسایگی با امام رضا (ع) که تأکید بر ازدواج و در نتیجه فرزندآوری را در سیره آن حضرت می‌بینیم، و هم‌چنین نام‌گذاری مشهد با عنوان پایتخت فرهنگی کشور و امت اسلام، شاهد نگاه دغدغه‌مند خانواده‌ها البته در سایه برنامه‌های کوتاه‌مدت و بلندمدت و مدیریت دست‌اندرکاران باشیم.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->