انتصابات جدید در شهرداری مشهد (۱۰ تیر ۱۴۰۴) اقدامات توسعه‌ای، تجهیز و بهسازی در سایت بانوان بوستان‌های بهشت و ارم مشهد در سال ۱۴۰۴ شهردار مشهد مقدس: دو توقفگاه ناوگان باری با ظرفیت توقف ۷۰۰ خودرو سنگین افتتاح می‌شود معاون اقتصادی نخست وزیر طالبان به باکو رفت بهره‌برداری از بوستان بانوان بسیج مشهد تا پایان ماه صفر سال ۱۴۰۴ جابه‌جایی بیش از ۶ میلیون مسافر از طریق پایانه‌های مسافربری شهرداری مشهد در سه ماه نخست سال ۱۴۰۴ دامپزشکی خراسان رضوی درباره قربانی‌کردن دام در معابر عمومی خراسان رضوی هشدار داد تداوم آلودگی هوا در کلانشهر مشهد (۱۰ تیر ۱۴۰۴) بهره‌برداری از ۵۵‌ هزار مترمربع توقفگاه جدید در مشهد برای ناوگان باری سنگین تا پایان ۱۴۰۴ اجرای پرشتاب پروژه‌های شهری مشهد در میدان انقلاب و تقاطع غیرهم‌سطح ابوطالب حسینیه‌ای به وسعت شهر مشهد ۶۰۳ مدرسه در مشهد و خراسان رضوی آماده برای اقامت زائران در تابستان درباره کوچه ناظر در خیابان شهید هاشمی‌نژاد مشهد | تاریخ کهنه کوچه «باغ نو» ورود ناوگان جدید اتوبوس‌رانی مشهد از اواسط سال ۱۴۰۴ | ۵۰۰ دستگاه اتوبوس به صورت کف‌کوتاه فعال هستند رئیس کمیسیون خدمات شهری شورای اسلامی شهر مشهد: دستگاه‌های دولتی به تعهداتشان در قبال تصفیه‌خانه سپتاژ عمل کنند پیشرفت کند پروژه‌های زودبازده ۳ در حاشیه شهر مشهد نظارت فعالانه شهرداری مشهد بر جمع‌آوری متکدیان در ایام محرم و دهه پایانی صفر ۱۴۰۴ رئیس شورای عالی استان‌ها: مردم با هر نوع تفکری پای ایران ایستادند هوای کلانشهر مشهد، همچنان «ناسالم» (۹ تیر ۱۴۰۴) رئیس کمیسیون خدمات شهری شورای اسلامی شهر مشهد: آتش‌نشانی، پیشانی مدیریت شهری است شهردار مشهدمقدس: در دفاع از دین و میهن همه پای کار هستند | اعزام داوطلبانه آتش‌نشانان مشهدی به مناطق جنگی
سرخط خبرها

مناسب سازی ضابطه‌ها برای مردم

  • کد خبر: ۸۱۰۲۳
  • ۲۷ شهريور ۱۴۰۰ - ۱۳:۳۴
مناسب سازی ضابطه‌ها برای مردم
مهدی یاراحمدی  خراسانی

به گزارش شهرآرانیوز؛ در بند سوم چرخش‌های تحول آفرین چشم انداز جهان شهر برکت و کرامت، موضوع «مناسب سازی ضابطه‌ها برای مردم به جای مردم برای ضابطه ها»، بیان شده است. «ضابطه» و «رابطه» دو واژه بسیار آشنا و مرسوم در فرهنگ سازمانی ماست. منظور از ضابطه ها، قواعد رسمی و قانون مثبته و معروف سازمان است که باید تمام فرایندها، تصمیم گیری‌ها و رویکرد‌های سازمان در چارچوب آن انجام گیرد و رابطه شاید بیشتر به فرایندی مذموم اطلاق می‌شود که بیانگر روندی است که ضمن تسریع در امور ارباب رجوع (شاید در مواقعی با اقداماتی فراقانونی)، انجام کار خارج از نوبت را تعریف می‌کند یا مسیر میان بر را نشان می‌دهد.

به هرحال آنچه در این مجال بدان می‌پردازیم، بحث ضابطه هاست. مدیریت شهری در بیشتر امور اداری، استخدامی، مالی، قانون گذاری و... از مجموعه قوانین خاص خود (که مراجع ذی صلاح تصویب کرده اند) پیروی می‌کند.

آنچه مسلم است، در سراسر کشور باتوجه به گستره فعالیت شهرداری ها، نیاز مردم برای مراجعه به این سازمان بیشتر از سایر سازمان‌های دولتی یا نهاد‌های عمومی است، از این رو روند دیوان سالاری حاکم و تکریم ارباب رجوع در شهرداری‌ها از اهمیت فزاینده‌ای برخوردار است؛ امری که تا ایجاد کیفیتی مطلوب در آن، هنوز فاصله بسیاری پیش روی ما قرار دارد. نشان به آن نشان که در کشور، میزان رضایتمندی مراجعان به شهرداری ها، از متوسط استاندارد سایر سازمان‌ها کمتر است.

شاید بخشی از دلیل این مسئله، به روز نبودن برخی قوانین حوزه مدیریت شهری باشد که از نیاز‌های جاری مردم فاصله بسیاری دارد. علت دیگری که در این راستا ذکرشدنی است، ناآشنایی مردم با حقوق شهروندی و درنتیجه تکالیف و مسئولیت‌های خود در این زمینه است که سبب بروز چالش‌های دوگانه برای خودشان و شهرداری‌ها می‌شود. مسئله دیگری که می‌توان بدان اشاره کرد، زاویه نگاه قانون گذار در فرایند تدوین لوایح و طرح‌های حوزه مدیریت شهری است.

بیشتر ضوابط با رویکرد تشخیص فنی و رفع نیاز‌های مدیریت شهری وضع شده اند و شاید در مراحل وضع آن ها، کمتر از دیدگاه مردم استفاده شده و کمتر درباره این موضوع مطالعه و دقت شده است، درحالی که روح حاکم بر قوانین و ضوابط شهری باید آن چیزی باشد که ضمن ایجاد عدالت عمومی و رعایت چارچوب قوانین فرادستی، ابزاری مناسب برای رفع نیاز‌های عمومی، ایجاد رضایتمندی و پاسخگویی به نیاز‌ها و مطالبات شهروندان باشد؛ موضوع مهمی که در دوره ششم مدیریت شهری در فهرست چرخش‌های تحول آفرین قرار گرفته است.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->