شهردار مشهد: باید الزامات مناسب‌سازی سازی تردد افراد دارای معلولیت در پروژه های شهری رعایت شود پیشینه روضه‌خوانی در ایران و خراسان | ذکر مصیبت در روضه‌های کهن صدور ۳۹۹۰ رأی توسط کمیسیون ماده ۱۰۰ مشهد در سه ماهه اول سال ۱۴۰۴ درخواست ساکنان محله پنج تن آل عبا مشهد: تهدید اراضی خاکی و خالی را به فرصت تبدیل کنید دعوت از نهادهای بین‌المللی برای محکومیت اقدامات رژیم صهیونی پیشرفت ۵۲ درصدی کمپ ورزشی شهدای شهرداری مشهد| پروژه تا بهمن‌ماه به بهره‌برداری خواهد رسید آلودگی دست از سر هوای مشهد برنداشت | ثبت بیستمین روز متوالی آلودگی (۱۶ تیر ۱۴۰۴) حضور ۵۰۰۰ زائر پیاده در مشهد برای عزاداری عاشورای حسینی هوای مشهد در وضعیت ناسالم قرار گرفت (۱۵ تیر ۱۴۰۴) استقرار ۶ جایگاه ارزاق عمومی و ۸ نانوایی سیار در اطراف حرم مطهر رضوی در ایام تاسوعا و عاشورای حسینی خیمه سوزان در مشهد کجا بریم؟ تل‌آویو به دنبال جایگزینی برای فرودگاه بن‌گوریون هوای کلانشهر مشهد، همچنان «ناسالم» (۱۴ تیر ۱۴۰۴) شهردار مشهد مقدس: مشهدالرضا(ع) آماده میزبانی از عزاداران در تاسوعا و عاشورای حسینی است آماده‌باش ۱۰ هزار دستگاه تاکسی هم‌زمان با تاسوعا و عاشورای حسینی مشهد آماده میزبانی از عزاداران در تاسوعا و عاشورای حسینی است | خدمات شهری در آماده‌باش کامل افزایش سرویس‌دهی خط ۳ مترو مشهد در روز‌های تاسوعا و عاشورای حسینی (۱۴ و ۱۵ تیر ۱۴۰۴) ویدئو| تصاویر تکمیلی از لحظه تکان دهنده اصابت پرتابه های رژیم صهیونیستی در تجریش تهران افزایش ساعات ارائه خدمات در پارکینگ‌های مشهد در تاسوعا و عاشورای حسینی حجره‌های بازار رضا‌ (ع) مشهد همچنان میزبان یک پیشه تاریخی است | گل کاشتن روی مخمل‌های محرمی
سرخط خبرها

از شعار تا عمل؛ تبیین تعهدات مدیریت شهری - بخش دوم (آخر)

  • کد خبر: ۸۲۱۹۵
  • ۰۷ مهر ۱۴۰۰ - ۱۰:۵۶
از شعار تا عمل؛ تبیین تعهدات مدیریت شهری - بخش دوم (آخر)
جعفر بی نیاز - مدیر عامل اندیشکده سیاست گذاری شهری

برای آنکه شعار مصوب شورای اسلامی (جهان شهر برکت و کرامت) شهر، مبنای برنامه‌های اجرایی قرار بگیرد و حاضران در شهر تغییرات اساسی ساختار‌های شهری و همچنین شیوه‌های اندیشه و عمل مدیریت شهری را در دوره چهارساله حس کنند و آن را مثبت و دارای مزیت به شمار آورند،  به فرهنگ و امور فرهنگی نباید همچون امری حاشیه‌ای یا در عرض سایر موضوعات و مسائل نگاه شود،  بلکه باید فراتر از همه موضوعات دیگر و در طول آن‌ها باشد و به تصمیمات کلان اقتصادی، سیاسی، مدیریتی و شهرسازی جهت بدهد.

فرهنگ امام رضایی اگر مبدأ، مسیر و منتهای همه برنامه‌های مدیریت شهری بشود، می‌توان امید داشت که معنای کنونی شهر بر هویت اصیل آن منطبق شود و شکوفایی شهری به صورت پایدار و فراگیر، با منظور کردن عدالت، مردمی بودن، دانش بنیان بودن و اقتدار مدیریتی،  تحقق یابد.

برای این منظور،  دو اصل مهم فرهنگی، در هر گونه تصمیم و اقدامی، در نظر گرفته خواهد شد:

اول: شهر باید امام رضایی شود،  یعنی باید با همه توان، در همه حوزه‌های اجرایی اقتصادی، زیرساخت، شهرسازی، عمرانی و خدمات شهری، ایجاد حرکت به جانب شهر مهربانی، دانش و گفتگو مد نظر باشد. در شهر مهربان، همه اقشار فضا برای کار و سکونت خواهند داشت و کسی از آن بیرون رانده نمی‌شود.

فضا‌های عمومی برای همه گروه‌های سنی و جسمی مناسب است و طرح‌های توسعه شهری در جهت مراقبت از نیار‌های فوق، به صورت بنیادی اصلاح می‌شود. در شهر دانش محور همه برنامه‌ها و اقدامات مدیریت شهری بر مطالعات تخصصی و کاربردی مبتنی است، ساختار شهرداری و سازمان‌های تابع آن دانش بنیان است و انگاره‌های نوین شکوفایی شهری مانند شهر فشرده و پیاده مدار،  در آن به کار گرفته شده است.

در شهر گفتگو، به ارتباطات شهری و فراشهری توجه شده و مشهد مرکز رویداد‌های جهانی و منطقه‌ای می‌شود، تعامل با نهاد‌های متولی و مسئول در دستورکار قرار می‌گیرد و از ظرفیت‌های قانونی موجود برای جهش توسعه استفاده خواهد شد.

دوم: حاضران در شهر باید امام رضایی شوند؛ یعنی باید همه حاضران در شهر مقدس مشهد، نسبتی روشن و استوار با مرکز معنایی و هویتی آن یعنی حرم مطهر رضوی و امر زیارت برقرار کنند، و اعتلای جایگاه آنان به عنوان مجاور، زائر یا خادم مد نظر تصمیم گیران قرار گیرد. همچنین تعامل با حاضران در شهر بر اساس این جایگاه اعتلا یابد و همچون خدمت به امام رضا (ع) به شمار آید تا مجاوران که میزبان زیارت و زائران اند، کسب و کار‌های پررونق داشته باشند.

ظرفیت‌های سکونت و اشتغال در کل شهر در نسبت با حرم مطهر تعریف شود و ارتباطات فراشهری برای گسترش دادن مفهوم مجاورت، استوار شود، زائران بتوانند در هرجای جهان به شبکه دعوت کننده زیارت دسترسی داشته باشند، سازوکار‌های مدیریت یکپارچه زیارت اجرایی شود و برنامه‌های مکمل زیارت و مناسب سازی منظومه زیارت برای همه گروه‌های سنی و جمعیتی در دستورکار قرار گیرد. خادمان، شبکه خدمات مکمل زیارت را گسترش دهند، صنایع فرهنگی در شهر مشهد رونق گیرد و فرصت خدمت برای همه مشتاقان فراهم شود.

درصورتی که مدیریت شهری در دوره حاضر که هم اکنون در آغاز آن هستیم،  به تعهدات خود وفادار باشد،  با این ملاحظات، سیاست گذاری فرهنگی را مادر و اساس همه برنامه‌ها و طرح‌ها و پروژه‌ها در سایر حوزه‌های مأموریت خود قرار خواهد داد و در گام نخست ابزار تحقق آن را که طرح‌های توسعه شهری از جامع تا تفصیلی و موضوعی و موضعی هستند، در دستور کار اصلاح می‌گذارد و سپس مقاصد خود را در پرتو امام رضایی شدن شهر و امام رضایی شدن حاضران در شهر، پیگیری می‌کند.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->