کالین پاول، اولین وزیر خارجه سیاه‌پوست آمریکا به دلیل کرونا درگذشت گروسی با هدف گفت‌وگو برای برجام به واشنگتن می‌رود اژه‌ای: عوامل ترور سردار سلیمانی جدی‌تر تعقیب شوند واکنش علی لاریجانی به سخنان سخنگوی شورای نگهبان رایزنی‌های جریان صدر برای تشکیل ائتلاف در پارلمان عراق اظهار خوشبینی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا به از سرگیری مذاکرات خطیب‌زاده: نشست وزیران خارجه همسایه افغانستان در تهران | پیش شرطی برای گفت‌وگوهای وین مطرح نکرده‌ایم نکاتی برای حداکثرسازی کارآمدی سفرهای استانی رئیس جمهور دولت سیزدهم و دشواری‌های پیش رو پاسخ قاطع ایران به ادامه مواضع غیردوستانه الهام علی اف سفر جنجالی احمدی نژاد، جنجالی تر شد | او مجبور به ترک امارات شد + فیلم واکنش قالیباف به شایعه فیلتر اینستاگرام | مراحل رسیدگی به طرح صیانت از حقوق کاربران علنی است «یعقوب‌علی نظری» استاندار خراسان رضوی شد + بیوگرافی دستور رئیسی به بانک مرکزی برای جلوگیری از فضاسازی‌ کاذب در قیمت ارز توضیحات شهرداری تهران درباره وضعیت جسمانی زاکانی موسوی: نحوه ورود به مذاکرات هسته‌ای در حال بررسی است سلیمی: مجلس یازدهم مصوبه‌ای در مورد محرمانه بودن اموال مسئولان نداشته است نگاهی به اتفاقات برجامی این روزها واکنش‌ها به نسل کشی هدفمند و شیعه کشی داعش در افغانستان
خبر فوری
دلیل اختلاف نظر ایران و جمهوری آذربایجان چیست؟ + نقشه
در هفته‌های گذشته دریافت عوارض از کامیون‌های ایرانی عازم ارمنستان از سوی دولت آذربایجان سبب اختلافاتی بین دو کشور همسایه شده است.

به گزارش شهرآرانیوز؛ دولت آذربایجان پس از پیروزی در جنگ سال گذشته بر سر کنترل منطقه قره باغ، بخشی از جاده مواصلاتی بین ایران و ارمنستان را تحت کنترل درآورده است و از چند هفته پیش در همین بخش اقدام به استقرار گشت‌های پلیس و دریافت عوارض از کامیون‌های ایرانی عازم ارمنستان می‌کند.

برای هر کامیون عبوری ایرانی ۱۳۰ دلار عوارض هنگام رفت و ۱۳۰ دلار نیز هنگام برگشت گرفته می‌شود و بسته به نوع محموله و بزرگ بودن کامیون‌ها عوارض دریافتی حتی بیشتر است. حتی دولت باکو اقدام به بازداشت ۲ راننده ایرانی به خاطر عدم پرداخت عوارض کرده است.

در نقشه زیر قسمتی که در کادر قرمز آمده نقطه اصلی اختلاف بین ایران و جمهوری آذربایجان است. این منطقه پیش از جنگ سال گذشته در کنترل ارمنستان بوده و حالا به کنترل نیرو‌های آذربایجان درآمده است.

دلیل اختلاف نظر ایران و جمهوری آذربایجان چیست؟ + نقشه

این قسمت که بیش از ۲۰ کیلومتر است بخشی از کریدور ارتباطی شمال – جنوب ایران به منطقه قفقاز و خاک ارمنستان است.

مسیر جاده‌ای " کاپان" به گوریس" که ۸۰ کیلومتر است و بیش از ۲۰ کیلومتر آن پس از جنگ پارسال به کنترل نیرو‌های آذربایجان درآمده است و "الهام علی اف" رییس جمهوری آذربایجان ۲ روز پیش در مصاحبه‌ای دریافت عوارض از کامیون‌های ایرانی را در راستای حق حاکمیتی کشورش بر این منطقه دانسته است.

البته ایران و ارمنستان برای خلاصی از مزاحمت‌های دولت آذربایجان یک مسیر جایگزین دارند که هنوز تکمیل نشده و در صورت تکمیل عملیات احداث این مسیر، نیازی به عبور کامیون‌های ایرانی از مسیر کاپان - گوریس نخواهد ماند.

مسیر جایگزین به دلیل کوهستانی بودن و نیاز به احداث یک تونل چند کیلومتری برای تکمیل، نیاز به سرمایه گذاری چند صد میلیون دلاری دارد.

منابع دولت ارمنستان البته مدعی اند این مسیر جایگزین را تا پایان پاییز امسال افتتاح خواهند کرد، اما کوهستانی بودن مسیر و نیاز به احداث تونلی پرهزینه تکمیل نهایی آن را در آینده نزدیک با توجه به امکانات مالی و فنی دولت ارمنستان، با تردید‌هایی مواجه کرده است.

منبع: عصرایران

در این باره بیشتر بخوانید:

فرمانده نیروی زمینی ارتش از برگزاری رزمایش در شمال غرب کشور خبرداد + فیلم

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} {*End Google Analytics Code*}