دستگیری متهمان قتل نوجوان مشهدی در کمتر از ۴۸ ساعت (۷ اردیبهشت ۱۴۰۴) تازه‌ترین آمار از طوفان تهران: یک کشته و ٢۴ مصدوم (۷ اردیبهشت ۱۴۰۴) جستجوی مصدومان حادثه بندر رجایی با استفاده از ظرفیت هوش مصنوعی روایت هولناک یک گروگانگیری در سیستان و بلوچستان | ۶ روز زندانی شدن در اسارتگاه ۲ برادر مخوف علت قطعی‌های بدون برنامه برق در مشهد (۷ اردیبهشت ۱۴۰۴) دستگیری دو فرد مظنون به قتل شهید محیط‌بان کاظم مصدق (۷ اردیبهشت ۱۴۰۴) مصدوم شدن ۶ نفر در تهران بر اثر طوفان (۷ اردیبیهشت ۱۴۰۴) افزایش تعداد فوتی‌های حادثه انفجار در بندر شهید رجایی به ۴۰ نفر باد شدید و گردو خاک رانندگی در جاده‌های خراسان رضوی را مشکل کرد (۷ اردیبهشت ۱۴۰۴) احیای هنر‌های فراموش‌شده استان با اجرای طرح «کارگاه‌گردی» | بازدید ۱۱۵ هزار نفر از کارگاه‌های هنری در خراسان رضوی قتل نگهبان ساختمان به خاطر تعرض به پسر جوان مهار آتش سوزی در بندرشهید رجایی تا امشب (۷ اردیبهشت ۱۴۰۴) وقتی بیمه دبه می‌کند! باید‌ها و نباید‌های هفته منتهی به کنکور | چه‌کار کنیم که زحماتمان به باد نرود؟ ماجرای ورود نخستین پنکه برقی به ایران | دیدار شبانه ناصرالدین‌شاه و زیمنس مالزی یا تایلند؛ برای یک سفر فراموش نشدنی کدام را انتخاب کنیم؟ ویدئو | انتشار اولین تصاویر دوربین مداربسته از لحظه آغاز آتش‌سوزی در بندر شهید رجایی (۷ اردیبهشت ۱۴۰۴) صبح ورزش کنید، قلب بیشتر عمر می‌کند! افزایش درصد موفقیت احیای قلبی - ریوی بیماران اورژانسی در حرم امام‌رضا(ع) (۷ اردیبهشت ۱۴۰۴) بیش از ۱۴ تن موادغذایی غیربهداشتی در نیشابور نابود شد (۷ اردیبهشت ۱۴۰۴) مرحله دوم توزیع گوشت گرم به نیازمندان آغاز شد (۷ اردیبهشت ۱۴۰۴) افزایش ۴۰ درصدی تولید شیرخشک در مشهد انتقاد یکی از نمایندگان مجلس به تنبیه بدنی دانش‌آموزان | معلمی که تنبیه بدنی می‌کند، مشکل روحی دارد ویدئو | آتش در محل انفجار اسکله شهید رجایی بندرعباس فروکش کرد (۷ اردیبهشت ۱۴۰۴) پیش‌بینی هواشناسی مشهد و خراسان رضوی امروز (یکشنبه، ۷ اردیبهشت ۱۴۰۴) | مشهد از فردا خنک می‌شود؛ با احتمال بارش باران درخشش دانش‌آموزان ایرانی در مسابقات جهانی ریاضی طرح «مشهد، شهر امن»، گامی مهم در مسیر جذب گردشگر داخلی و خارجی چند نکته درباره کارت‌های ورود به جلسه کنکور | روز آزمون چه مدارکی برداریم؟
سرخط خبرها

لایحه رتبه‌بندی معلمان شامل چه کسانی می‌شود؟

  • کد خبر: ۸۴۷۴۶
  • ۲۸ مهر ۱۴۰۰ - ۱۰:۴۰
  • ۱
لایحه رتبه‌بندی معلمان شامل چه کسانی می‌شود؟
با تصویب نمایندگان لایحه رتبه بندی، شامل افرادی است که تحت عنوان آموزگار، دبیر، هنرآموز، مربی امور تربیتی، مشاور واحد آموزشی، مراقب سلامت، نیرو‌های توانبخشی مدارس استثنائی، مدیر و معاون در واحد‌های آموزشی و تربیتی، وظیفه تربیت دانش آموزان را در نظام تعلیم و تربیت رسمی عمومی برعهده دارند.

به گزارش شهرآرانیوز، نمایندگان مجلس شورای اسلامی در نشست علنی امروز- چهارشنبه- مجلس شورای اسلامی و در ادامه رسیدگی به گزارش شور دوم کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری در مورد لایحه نظام رتبه‌بندی معلمان، ماده ۲ این لایحه و تبصره آن را با ۱۸۸ رای موافق تصویب کردند.

در جریان بررسی این لایحه، حسینعلی حاجی دلیگانی نماینده شاهین شهر، تعداد زیادی از پیشنهاد‌های نمایندگان در مورد این لایحه را مغایر با اصل ۷۵ قانون اساسی عنوان کرد و گفت: تصمیم‌گیری در این زمینه بر عهده رییس مجلس است.

محمدباقر قالیباف در پاسخ به اظهارات حاجی دلیگانی تصریح کرد: اگر پیشنهادات مغایرتی با قانون اساسی داشته باشد قابل طرح نیست و اگر نمایندگان بخواهند گروه دیگری را به این لایحه اضافه کنند امکان پذیر نیست، هدف این لایحه رتبه بندی معلمان است.

در ماده ۲ این قانون، اصطلاحات زیر در معانی مشروح مربوط به کار می‌روند:

‌۱-معلمان: به افرادی اطلاق می‌شود که رسالت خطیر تربیت دانش آموزان را در نظام تعلیم و تربیت رسمی عمومی برعهده دارند؛ آموزگار، دبیر، هنرآموز، مربی امور تربیتی، مشاور واحد آموزشی، مراقب سلامت، نیرو‌های توانبخشی مدارس استثنائی، مدیر و معاون در واحد‌های آموزشی و تربیتی

۲-شایستگی: ترکیبی است از دانش، مهارت، نگرش، خلاقیت، نوآوری و ویژگی‌های فردی مبتنی بر سند تحول بنیادین آموزش و پرورش که به فرد این امکان را می‌دهد تا وظایف مربوط به شغل را به طور موفقیت آمیز انجام دهد.

۳-صلاحیت معلمی: مجموعه‌ای از شایستگی‌های ناظر بر جنبه‌های هویت فردی و حرفه‌ای (اخلاق و تعهد حرفه ای، دانش تخصصی، دانش و مهارت‌های تربیتی) که معلم باید در جهت تقویت و ارتقای توانمندی‌های ضروری مرتبط با فرآیند تعلیم و تربیت کسب و برای بهبود مستمر آن تلاش نماید و برآیند شایستگی‌های عمومی، تخصصی و حرفه‌ای است.

۱- ۳- شایستگی عمومی: مجموعه‌ای از صفات و ویژگی‌های شخصیتی فرد، شامل باورها، نگرش‌ها، اعتقادات و رفتار مبتنی بر نظام ارزشی، فرهنگی و اخلاقی جامعه اسلامی و نظام آموزش و پرورش کشور است که زمینه را برای انجام کار متعهدانه آماده می‌کند و پایبندی فرد را به ارزش ها، قوانین و مقررات آشکار می‌سازد. این دسته از شایستگی‌ها در طول خدمت مشمولین مورد بررسی و تأیید قرار می‌گیرد.

۲ - ۳- شایستگی تخصصی: مجموعه‌ای از توانمندی‌های مرتبط با تسلط بر فرآیند و برآیند دانش تخصصی (موضوع تدریس)، دانش تربیتی و سایر حوزه‌های دانشی مرتبط با یاددهی – یادگیری، دستاوردها، خلاقیت و نوآوری‌های علمی مرتبط و توانایی تفکر علمی و انجام پژوهش در آن حیطه که فرد برای انجام مؤثر وظایف شغلی خود باید از آن‌ها برخوردار باشد.

۳ - ۳- شایستگی حرفه‌ای: مجموعه‌ای از توانمندی‌های مرتبط با به کارگیری تلفیقی دانش، نگرش و مهارت‌های تخصصی و تربیتی در موقعیت آموزشی و تربیتی مبتنی بر نظام آموزشی معیار در جمهوری اسلامی ایران

‌۴-تجربه: توانمندی‌هایی است که افراد مذکور در بند (۱) این ماده در طول سال‌های خدمت کسب نموده اند.

۵-نظام رتبه بندی معلمان: نظامی مستقل و ویژه معلمان وزارت آموزش و پرورش است، شامل مجموعه‌ای از اصول، قواعد و فرآیند‌هایی که به منظور کسب اهداف مندرج در ماده (۱) این قانون مبتنی بر ارزش‌های اسلامی در چهارچوب این قانون طراحی و اجراء می‌شود.

۶-رتبه: سطحی از تجربیات، شایستگی‌ها و عملکرد‌های فردی و شغلی معلمان که بر مبنای نتایج ناشی از فرآیند ارزیابی تعیین می‌شود

تبصره: ­اقلیت‌های دینی مصرح در قانون اساسی و شاغل در آموزش و پرورش براساس معیار‌های ماده ۴۲ قانون مدیریت خدمات کشوری ارزیابی می‌شوند.

منبع: ایرنا

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
قاسم
Iran (Islamic Republic of)
۱۹:۱۱ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۳
0
1
مگر برای بازنشستگان تورم وگرانی نیست که رتبه بندی معلمان شامل آنها نمی شود؟
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->