هر فعالیت بودجه‌ای شهر، باید پیوست مشارکت مردمی داشته باشد تجهیز زیر ساخت‌های شهری، منوط به مناسب سازی برای معلولان شهروند، مهم‌تر شرایط تردد معلولان در شهر باید آسان شود اشتغال زایی برای ۱۵ هزار مددجوی کمیته امداد خراسان رضوی به شرط جذب اعتبار اگر پرمصرف باشید، پله‌پله جریمه می‌شوید احتمال اجرای طرح زوج‌وفرد مشهد در نوروز ۱۴۰۱ مازوت‌سوزی مجاز در نیروگاه مشهد! مؤلفه‌های اخلاق اجتماعی در جامعه نباید در سرمایه گذاری انحصار ایجاد شود | چرا باید سرمایه گذار داخلی متهم شناخته شود؟! کاشت محصولات کشاورزی پاییزه در اولین بوستان کشاورزی شهری ایران جانمایی ایستگاه در مسیر قطار مشهد-گلبهار آلودگی هوای مشهد رو به افزایش (۶ آذر) تصویب مطالعات خط ۴ مترو مشهد بهره‌گیری از خرد جمعی در دستورکار مدیریت شهری مشهد کاهش آسیب های اجتماعی نیازمند حاکمیت اخلاق است جلوگیری از رفت‌وآمد خودروهای بدون معاینه فنی در مشهد شهردار مشهد: ورزش همگانی زمینه‌ساز نشاط و سلامت جامعه است
خبر فوری
هوشمندسازی شهر مشهد باید به ارائه خدمت به زائران و مجاوران منتهی شود
حسین حسامی، رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای اسلامی شهر مشهد: هوشمندسازی زمانی مفید است که در راستای خدمت به زائران و مجاوران باشد و به حل مشکلات و مسائل شهری منجر شود.

امیررضا وثوقی | شهرآرانیوز؛ هوشمندسازی فرایند‌ها و خدمات در حوزه شهری یکی از مهم‌ترین ارکان توسعه کلان شهر‌ها محسوب می‌شود. با اینکه شهرداری مشهد در سال‌های اخیر به شکل‌های مختلف و برای تحویل خدمات به این حوزه وارد شده و پیشرفت‌های چشمگیری داشته است، وضعیت کنونی فاصله زیادی با هدف گذاری‌ها و انتظارات از جهان شهر مشهد دارد.

رئیس کمیسیون برنامه، بودجه، فناوری اطلاعات و منابع انسانی شورای اسلامی شهر مشهد درباره وضعیت هوشمندسازی فرایند‌ها و خدمات در شهر، گفت: بحث هوشمندسازی مقوله بسیار مهمی است و خروجی این موضوع باید به حل مسائل شهروندان منجر شود.

حسین حسامی در گفتگو با خبرنگار ما افزود: هوشمندسازی زمانی مفید است که در راستای خدمت به زائران و مجاوران باشد و به حل مشکلات و مسائل شهری منجر شود. وی تأکید کرد: مشهدالرضا (ع) متعلق به عالم آل محمد (ص) است. به همین دلیل باید از عالمانه‌ترین روش‌ها در اداره شهر استفاده کنیم تا جهان شهر مشهد با نگاهی بین المللی در این حوزه پیشرو باشد.

۵۵ فرایند شهروندی در اولویت هوشمندسازی

عضو شورای اسلامی شهر مشهد با تأکید بر اینکه در موضوع هوشمندسازی همه دستگاه‌ها باید پای کار باشند و خروجی آن نیز بازشدن گره از کار مردم باشد، گفت: ۵۵ فرایند شهروندی در شهرداری مشهد وجود دارد که این خدمات باید در اولویت برنامه‌ها و اقدامات مدیریت شهری در حوزه هوشمندسازی باشد. وی گفت: با تحقق حقیقی این موضوع، شهروندان با آسانی، اطمینان، سرعت، دقت و کیفیت بیشتری از خدمات شهرداری استفاده می‌کنند.


حسامی الکترونیکی کردن را بخشی از پازل بزرگ هوشمندسازی دانست و افزود: بار‌ها شعار هوشمندسازی داده شده است، درحالی که ما حتی فرایند‌ها را الکترونیک نکرده ایم.

اهمیت گسترش تفکر هوشمند در جامعه

رئیس کمیسیون برنامه، بودجه، فناوری اطلاعات و منابع انسانی شورا با بیان اینکه باید تفکر هوشمندسازی را بین مدیران و مردم گسترش دهیم، ادامه داد: اگر فرهنگ هوشمندسازی بین جامعه وجود نداشته باشد، به توفیق مدنظر شورا نخواهیم رسید. این موضوع باید به عنوان یک نهضت در شهر نهادینه شود و همه باید جایگاه هوشمندسازی را درک کنند.
وی بیان کرد: اتفاقات خوبی مانند کارخانه نوآوری و خدمات الکترونیکی در شهرداری منطقه ۱۲ ایجاد شده است، اما خروجی این موضوع نباید به گونه‌ای باشد که در ظاهر فرایند‌ها هوشمند باشد، اما اقدامات با همان شیوه سنتی و دستی انجام شود.

ایجاد نظام یکپارچه مدیریت شهری

عضو شورای شهر با بیان اینکه تحقق هوشمندسازی نیازمند فرهنگ هوشمند، مردم هوشمند، مدیر هوشمند و زیرساخت‌ها و مؤلفه‌هایی است که باید به آن‌ها توجه شود، افزود: نخستین اقدامی که در حوزه هوشمندسازی باید انجام دهیم، ایجاد نظام‌های یکپارچه مدیریتی در شهر مشهد است. وی تأکید کرد: در نگاه اول شاید این موضوع بی ربط جلوه کند، اما مسئله اصلی، هوشمندسازی فرایندهاست. اگر نظام برنامه، بودجه، آموزش، سرمایه انسانی و فناوری اطلاعات یکپارچه شود، از جزیره‌ای کارکردن فاصله خواهیم گرفت.

حسامی گفت: اگر این مهم اجرایی نشود، روح هوشمندسازی از ابرسازمانی مانند شهرداری گرفته می‌شود. اقدامات جزیره‌ای و کار‌های غیرمنسجم در حوزه هوشمندسازی را باید به عنوان خطوط قرمز در فعالیت هایمان مدنظر قرار دهیم.

هوشمندسازی تمام وکمال نیازمند همکاری دیگر نهادهاست

رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورا با بیان اینکه باید با دیگرنهاد‌ها در حوزه هوشمندسازی به تفاهم برسیم، اظهار کرد: بسیاری از فرایند‌هایی که در شهرداری انجام می‌شود، با فعالیت نهاد‌ها و دستگاه‌های دیگر مانند راه وشهرسازی، آستان قدس و شرکت‌های خدمات رسان ارتباط دارد؛ بنابراین نمی‌توان شهرداری را به شکل جزیره‌ای مستقل هوشمند کرد و به دیگر دستگاه‌ها کار نداشته باشیم.

حسامی گفت: نگاه مدیریت شهری تعاملی است. در این راستا تفاوت برنامه چهارساله عملیاتی با برنامه‌های دوره‌های پیشین این است که این برنامه تعاملی است و با همین رویکرد باید به سراغ نهاد‌ها و دستگاه‌هایی برویم که با ما ارتباط فرایندی دارند و موضوع هوشمندسازی نیز باید در این تعاملات دیده شود.

دعوت از جوانان برای ورود به حوزه هوشمندسازی

عضو شورای شهر با بیان اینکه برای تحقق هوشمندسازی باید از ظرفیت شرکت‌های دانش بنیان و استارت آپ‌هایی خلاق و نوآور استفاده کنیم که در این حوزه‌ها فعالیت می‌کنند، ادامه داد: از جوانان خوش فکر دعوت می‌کنیم که به این حوزه وارد شوند و در قالب شرکت‌های دانش بنیان برای تحقق هوشمندسازی در مسائل شهری به شهرداری کمک کنند.

وی با اشاره به اینکه اولویت‌ها در شهر باید براساس نیاز‌های مردم تبیین شود، افزود: تدوین مسائل و اولویت‌ها در شهر نیز باید هوشمندسازی شود تا اقدامات مبتنی بر نیاز‌های مردم انجام شود. حسامی تأکید کرد: اگر هوشمندسازی به درستی انجام شود، شاهد بهینه سازی، کاهش هزینه، افزایش کیفیت، شفافیت و افزایش رضایتمندی خواهیم بود. این موارد خروجی‌های پایش پذیر و ارزشمند هوشمندسازی است.

حذف امضا‌های طلایی از مدیریت شهری با هوشمندسازی

رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورا با اشاره به اینکه در دوره‌های گذشته در حوزه ایجاد شهر الکترونیک اتفاقات مهمی اجرایی شده است، افزود: با این حال، این پیشرفت‌ها با ایده آل شورای ششم خیلی فاصله دارد. اگر قرار باشد بخشی از کار به صورت غیرحضوری و دیگر بخش‌ها نیز دستی و سنتی باشد، نمی‌توانیم بگوییم در راستای هوشمندسازی کار کرده ایم.

حسامی تأکید کرد: هوشمندسازی اگر اجرایی شود، علاوه بر ایجاد شفافیت سازی، امضا‌های طلایی از مدیریت شهری حذف می‌شود و به سلامت نظام کمک می‌کند و همچنین شهروندان ناظر بر اجرای همه فرایند‌ها به صورت هوشمند خواهند بود.

گسترش فرهنگ استفاده از خدمات هوشمند

عضو شورای شهر با تأکید بر اهمیت گسترش فرهنگ استفاده از خدمات هوشمند در شهر، گفت: آیا شهروندان می‌دانند چه امکاناتی در حوزه هوشمندسازی در شهر فراهم شده است و آن‌ها می‌توانند با نرم افزار‌های مدیریت شهری و سامانه‌های مختلف بسیاری از فرایند‌ها و استعلامات را بدون مراجعه حضوری انجام دهند؟

وی با بیان اینکه هم اکنون بیش از ۱۱۰ سامانه در شهرداری در حال خدمت هستند، افزود: براساس خدمات هوشمندی که در شهر ارائه می‌شود، باید به شهروندان آموزش داده شود. بستر و زیرساخت‌ها شاید در شهر وجود داشته باشد، اما باید با نگاه برنامه محور و مبتنی با نیاز روز این موضوع را به شهروندان آموزش دهیم.

حسامی با بیان اینکه ما محکوم به استفاده از قالب‌های نو و جدید رسانه‌ای هستیم و اگر به سمت فناوری اطلاعات نرویم، از دنیا عقب خواهیم ماند، ادامه داد: اگر ما مسیر را درست طی کنیم و آموزش‌های ما خروجی محور باشد، مردم به شدت از این مسائل استقبال خواهند کرد.

رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورا اظهار کرد: اهمیت هوشمندسازی برای مشهدالرضا (ع) دوچندان است. زیرا مشهد شهری زیارتی مبتنی بر ارائه خدمات است؛ بنابراین خدمات ما باید به صورت هوشمند، کاربردی و پایدار باشد.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} {*End Google Analytics Code*}