برو کار می‌کن، نگو بازنشسته‌ام! پدر در پدر پهلوان‌زاده‌ایم گذر‌های هنری به وسعت شهر | گزارشی از بخش جدید جشنواره هنر‌های شهری بهار ۱۴۰۴ درنگی در کم‌وکیف برگردان‌های منثور منظومه فردوسی، به‌مناسبت انتشار «شاهنامه منثور»، اثر گیتی فلاح‌رستگار رقابت ۲۴ گروه در جشنواره ملی سرود رضوی مستند «جانان» اثر فیلم‌ساز مشهدی، روی آنتن شبکه دو + زمان پخش انتشار مجموعه داستان «شرّ درونش» قسمت ۱۲ مسابقه مافیا دن، در شبکه خانگی رکوردشکنی تقاضا برای بلیت مشهد، هم‌زمان با پخش قسمت پایانی «پایتخت» حضور دیزنی با «زوتوپیا۲»، «الیو» و «داستان اسباب‌بازی ۵» در جشنواره انسی رکوردشکنی نمایش آنلاین | «پایتخت ۷» در تلوبیون ۱.۸۵ میلیارد دقیقه تماشا شد خانه منسوب به «سعدی» در حال ویرانی مجری مراسم جوایز امی ۲۰۲۵ را بشناسید زمان پخش فصل دوم سریال بی‌باک: تولدی دوباره صفحه نخست روزنامه‌های کشور - پنجشنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۴ مروری بر حواشی سریال پایتخت ۷ | از جایگزینی سارا و نیکا تا سانسور چهار قسمت و پایان ناگهانی داستان
سرخط خبرها

تمجید شگرف روزنامه اسپانیایی از فیلم «قهرمان»

  • کد خبر: ۸۵۳۰۴
  • ۰۳ آبان ۱۴۰۰ - ۲۳:۲۹
تمجید شگرف روزنامه اسپانیایی از فیلم «قهرمان»
روزنامه لاراسون اسپانیا فیلم «قهرمان»، تازه‌ترین فیلم اصغر فرهادی را به عنوان یکی از «عالی‌ترین فیلم‌های قرن» توصیف کرد.

به گزارش شهرآرانیوز، «قهرمان»، برنده جایزه بزرگ داوران جشنواره کن در بخش اصلی شصت و ششمین جشنواره وایادولید اسپانیا با حضور امیر جدیدی، بازیگر نقش اصلی فیلم به نمایش درآمده است. به نوشته لاراسون «قهرمان» از جمله بخت‌های اصلی کسب جایزه اسکار به عنوان بهترین فیلم غیرانگلیسی زبان است.

لاراسون می‌نویسد:همواره شخصیت‌های ادبیات کلاسیک به نوعی در آثار فرهادی حضور دارند اما هیچگاه او اینگونه هامارتیا (نقیصه تراژیک) را به تصویر نکشیده بود؛ نقیصه‌ای که قهرمانان نه براساس خواسته خویش بلکه بنابر تقدیر به خود ویرانی کشیده می‌شوند.

به نوشته لاراسون عنوان «قهرمان» تنها بیان زندگی یک زندانی بدهکار که سکه‌هایی را به صاحبش بازمی‌گرداند و چهره‌ی رسانه‌ای می‌شود، نیست، بلکه می‌توان دریافت که نظرگاه فرهادی در ارتباط با این وجه از اسطوره کلاسیک است.

روزنامه اسپانیایی بازی امیر جدیدی را در نقش اصلی فیلم بسیار درخشان می‌خواند و می‌افزاید که فرهادی به بهانه این نقش، جامعه ایران را تجزیه و تحلیل می‌کند؛ جامعه‌ای که عمیقا تحت تاثیر «آبرو» و دفاع از ارزش‌های خویش است و معمولا آبرو در آن به هدف تبدیل شود و نه وسیله.

لاراسون این فیلم را همچون ضمیمه‌ای بر «جنایت و مکافات» و به نوعی وارث رنج «رادیون رومانویچ» قهرمان این اثر قلمداد می‌کند.

به تعبیر منتقد روزنامه اسپانیایی، «قهرمان» اثری پخته و دقیق درباره «آبرو» است یا دست کم تلقی پی‌آمدهای از دست دادن آن به عنوان تنها داشته فرد است. همانند آشیل و پاشنه‌اش  یا «افسانه اورفئوس»، قهرمان داستان فرهادی نه می‌تواند خود را از تصورات «قهرمانی» برهاند و نه به آرامش برسد.

لاراسون این فیلم را موفقیت بدون چون و چرای فرهادی می‌خواند و می‌افزاید این اثر ترسیم رسانه‌ای قهرمانی موقت، زودگذر و همدلی با اوست.

منبع: سینماتیکت

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->