ایران حملات شب گذشته اسرائیل به سوریه را محکوم کرد سران حماس با رئیس ستاد کل نیروهای مسلح ایران دیدار کردند سخنرانی آیت الله صدیقی در دانشگاه امام صادق(ع) لغو شد + اطلاعیه دانشگاه ادعای سنتکام: چهار پهپاد انصارالله را سرنگون کردیم رئیسی: ایستادگی غزه تفوق گفتمان مقاومت را اثبات کرد نتانیاهو: در حال آماده شدن برای ورود به رفح هستیم دیدار نوروزی فرماندهان نظامی با قالیباف حمله رژیم صهیونیستی به اطراف منطقه سیده زینب در دمشق سقوط یک هواپیمای نظامی روسیه در دریای سیاه امیرعبداللهیان با رئیس جمهور ترکمنستان دیدار کرد تاکید فعالان و نخبگان مشهد بر پاسخگویی و شفافیت نمایندگان مردم مشهد در مجلس رژیم صهیونیستی بیش از ۲۰۰ آواره فلسطینی را در بیمارستان شفا قتل عام کرد محمود عباس با ترکیب کابینه جدید به نخست وزیری محمد مصطفی موافقت کرد روسیه قطعنامه پیشنهادی آمریکا علیه کره شمالی را وتو کرد دیدار زیاد النخاله و هیئت همراه با رهبر انقلاب | مقام معظم رهبری: ایستادگی مردم غزه و ناکامی‌های رژیم صهیونیستی پدیده‌ای الهی است ظرفیت نمایندگان خراسان رضوی در مجلس شورای اسلامی، موتور محرک توسعه استان انتقاد تند پاکستان از عملکرد افغانستان در حوزه تروریسم خراسان رضوی رکورددار برخورداری از طرح‌های عمرانی در کشور تائید جنایات اسرائیل توسط گزارشگر سازمان ملل بررسی و تصویب لایحه عفاف و حجاب در شورای نگهبان به کجا رسید؟ دور دوم انتخابات مجلس شورای اسلامی چه زمانی برگزار می‌شود؟
سرخط خبرها

دادگاه رسیدگی به پرونده بیماران پروانه‌ای برگزار شد

  • کد خبر: ۸۶۴۴۱
  • ۱۲ آبان ۱۴۰۰ - ۱۱:۲۳
دادگاه رسیدگی به پرونده بیماران پروانه‌ای برگزار شد
جلسه رسیدگی علنی به پرونده دعوای حقوقی بیماران پروانه‌ای علیه ۳۰ تن از اشخاص حقیقی و حقوقی از جمله دولت آمریکا به دلیل تحریم‌های ظالمانه دارویی علیه این بیماران به ریاست قاضی پورمریدی برگزار شد.

به گزارش شهرآرانیوز، دادگاه رسیدگی به دعوای بیماران پروانه‌ای (ای‌بی) به طرفیت دولت ایالات متحده آمریکا در شعبه ۵۵ دادگاه حقوقی روابط بین‌الملل به ریاست قاضی سلمان پورمریدی برگزار شد.

در ابتدای این جلسه رسیدگی، قاضی پورمریدی گفت: دادخواستی از طرف ۲۹۵ بیمار پروانه‌ای، خانواده آن‌ها، خانه ای‌بی به طرفیت ۳۰ شخص حقیقی و حقوقی از جمله دولت ایالات متحده آمریکا در خصوص تبعات تحریم اقلام دارویی مطرح شده است و ما در این رابطه یک جلسه دادگاه غیرعلنی در ۱۳ تیر نیز داشتیم و امروز جلسه علنی دادگاه است و دادگاه به خسارت‌هایی که از باب درمانی به بیماران وارد شده رسیدگی می‌کند.

وی با بیان این‌که این دادخواست به نوعی دادخواهی مردم ایران است گفت: سیاست جنایتکارانه دولت ایالات متحده آمریکا باعث شده ۱۵ بیمار ای‌بی از سال ۹۰ تا ۹۸ که شرکت سوئدی تولید پانسمان این کالا را شامل تحریم قرار داده است فوت کنند. دادخواست از طریق وزارت امورخارجه و پست به ایالات متحده ابلاغ شده است اما آن‌ها دفاعی ندارند که انجام دهند. این دادخواست توسط وکلای بیماران و خانه ای‌بی مطرح شده است.

در ادامه، رسول تقدسی وکیل ۲۹۵ شهروند ایرانی در جایگاه قرار گرفت گفت: ما به عنوان وکلای ۲۹۵ بیمار مبتلا به ای‌بی دادخواستی ارائه کردیم و تقاضای صدور حکم علیه دولت ایالات آمریکا، دونالد ترامپ رئیس جمهور سابق، مایک پمپئو، برایان هوک و سایر اشخاص حقیقی و حقوقی که مستقیم و غیرمستقیم در وضع تحریم‌ها دخالت داشته‌اند را داریم و خواستار جبران خسارات هستیم.

وی ادامه داد: موکلین من بیماران ای‌بی هستند و برای تخفیف درد از شرکت سوئدی پانسمان می‌خریدند. شرکت سوئدی صراحتا در نامه‌ای در سال ۲۰۱۸ اعلام کرد به واسطه تحریم‌های اقتصادی آمریکا پانسمان‌ها را نمی‌فرستیم و از زمانی که پانسمان‌ها را نفرستادند موکلین من درد و رنجی را تحمل کردند که نمی‌توانم آن را توصیف کنم.

این وکیل دادگستری گفت: این پرونده کاملا حقوقی است، اگر دولت آمریکا می‌خواهد بجنگد این چه وضع جنگیدن است؟ حرف من سیاسی نیست، برای موکلین من این پانسمان‌ها حیاتی است.

در ادامه، موسس و مدیرعامل خانه ای‌بی در جایگاه قرار گرفت و گفت: تقاضا دارم جنس صحبت من را از نوع حقوقی پذیرا نباشید، من به عنوان پدر ۹۵۰ بیمار توضیحاتی ارائه می‌کنم.

وی با بیان این‌که بیماری ای‌بی در کل جهان شایع است و باید عددی بین ۱۰۰۰ تا ۱۲۰۰ بیمار نیز در ایران شناسایی شود گفت: در تمام دنیا، کسانی که به این بیماری مبتلا هستند از پانسمان خاصی استفاده می‌کنند و داروی دیگری در کاهش روند بیماری ندارند و تنها چیزی که مفید است همین پانسمان است و بالغ بر ۸۰ کشور جهان نیز از همین پانسمان که تنها توسط یک شرکت سوئدی تولید می‌شود.

هاشمی گلپایگانی گفت: در سال‌های گذشته این پانسمان را راحت در اختیار داشتیم اما با خروج ایالات متحده آمریکا از برجام شدت تحریم‌ها را بیشتر حس کردیم. آمریکا قطعا ضعفی را در خودش می‌بیند که تحریم‌ها را علیه ما صادر می‌کند. آیا تمام زور آمریکایی‌ها این است که با این کودکان مقابله کنند؟ از ماه می ۲۰۱۸ تا می ۲۰۱۹، ۱۵ نفر مستقیما به دلیل استفاده نکردن از پانسمان فوت کردند.

وی ادامه داد: بچه‌هایی که اینجا نشستند وقتی می‌شنیدند کسی از نداشتن پانسمان فوت می‌کند بین خودشان صحبت می‌کردند، نفر بعدی چه کسی است؟ دولت ایالات متحده آمریکا بر چه مبنایی حق طبیعی انسان را سلب می‌کند و دارو را به روی دنیا می‌بندد؟ امروز اگر نوبت تحریم ایران است، خیلی از کشورها باید احساس خطر کنند که نوبت آن‌ها هم خواهد رسید.

مدیرعامل خانه ای‌بی خاطرنشان کرد: ما زمانی که تحریم بودیم، بیکار ننشستیم و با ترکیه و هند وارد صحبت شدیم که از طریق آن‌ها پانسمان را تهیه کنیم، اما چون پانسمان فقط مختص بیماران ای‌بی است و تعداد بیماران نیز از قبل مشخص است، شرکت سوئدی متوجه می‌شد و باز هم پانسمان‌ها را نمی‌داد.

وی در پایان گفت: ما از آمریکا علیه تحریم شکایت داریم اما مسئولینی هستند که نسبت به بیماران توجهی ندارند و امیدوارم در یک دادگاه دیگر به کوتاهی مسئولین داخلی رسیدگی کنیم.

ادامه دارد...

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->