آخرین آمار غربالگری افراد دارای علائم بیماری در مرز‌ها از مرز ۲۴۰۰ نفر گذشت (اسفند ۱۴۰۲) مهر تردد دانشجویی به چه افرادی تعلق می‌گیرد؟ اسکان موقت نوروزی فرهنگیان در ۴۲۴ مرکز آموزشی رفاهی مدیریت غیرعلمی زباله‌ها خسارت ۸۷ هزار میلیارد تومانی به محیط‌زیست وارد کرد توماج صالحی از اتهام نشر اکاذیب تبرئه شد نجات نوزادی بی پناه در یک شب زمستانی در پارک مشهد + فیلم بخشی از معوقات فرهنگیان تا انتهای سال و بخشی دیگر تا ۶ فروردین ۱۴۰۳ واریز می‌شود شیر باغ وحش وکیل‌آباد مشهد احتمالا سرطان دارد اعتراض۲۷۲ هزار معلم به رتبه‌بندی پذیرفته شد | معلمان هر ۳ سال یک‌بار ارزیابی می‌شوند مشهد و کربلا رکورد دار پروازهای نوروزی ضرورت محدودیت ورزش‌های هوازی از امروز تا فردا در مشهد مقدس (۲۸ اسفند ۱۴۰۲) معدوم‌سازی ۵۰۰ تُن غذای فاسد در طرح سلامت نوروزی ۳ شرکت هواپیمایی به دلیل گران‌فروشی از فروش بلیت منع شدند + اسامی قتل هولناک زن گمشده به خاطر یک گردنبند و ۶ النگوی طلا در تهران چرا نباید برای سفره هفت‌سین ماهی قرمز بخریم؟ واریز ۳ میلیون تومان به حساب خانواده زندانیان تهران تیراندازی در یک عروسی ۱۳ نفر را راهی بیمارستان کرد آب و هوای شهرستان‌های خراسان رضوی در ۱۰ روز اول تعطیلات چه وضعیتی دارد؟ (۲۸ اسفند ۱۴۰۲) ۲۹ اسفند آخرین مهلت بخشودگی جرایم فاقد بیمه شخص ثالث موتورسیکلت اعلام زمان ثبت‌ نام ۵ آزمون مهم ۱۴۰۴
سرخط خبرها

آنچه درباره فراموشی ناگهانی باید بدانید

  • کد خبر: ۹۰۸۴۸
  • ۱۵ آذر ۱۴۰۰ - ۲۱:۰۰
آنچه درباره فراموشی ناگهانی باید بدانید
علت فراموشی ناگهانی و شدید (مثل این که نام بچه‌هایتان را به یاد نیاورید یا فراموش کنید کجا هستید) حتما باید بررسی شود؛ چرا که فراموشی لحظه‌ای یا ناگهانی می‌تواند نشانه‌ی مشکلاتی جدی‌تر از آلزایمر یا زوال عقل باشد.

به گزارش شهرآرانیوز، همه ما ممکن است در بعضی از شرایط، چیز‌هایی را فراموش کنیم که کاملاً طبیعی است و علت آن هم مشغله‌های زیادی است که در ذهنمان داریم، اما گاهی اوقات فراموش کاری بیش از حدِ طبیعی می‌شود و ما به یکباره چیز‌های مختلف و بدیهی را فراموش می‌کنیم. به نظر شما چرا چنین اتفاقی می‌افتد و به طور ناگهانی، چیزی یادمان می‌رود؟

فراموشی یک باره و ناگهانی چیست؟

فراموشی یک باره؛ یک نوع وضعیت موقتی ذهنی یا یک مشکل استدلالی است که باعث می‌شود شما به یکباره نام‌ها را فراموش کنید یا چیز‌هایی را جابه جا سرجای شان بگذارید یا حتی فراموش کنید که قرار بود چه کاری انجام دهید.

چه زمانی این اتفاق می‌افتد؟

طبق نظر پزشکان، این اتفاق معمولاً زمانی رخ می‌دهد که شما از کمبود تمرکز و توجه برخوردار هستید. هنگامی که ما استرس‌ می‌گیریم یا چند کار را با یکدیگر انجام می‌دهیم یا یک کار را به طور مداوم تکرار می‌کنیم، مغز ما می‌خواهد شبیه به کنترل کروز عمل کند؛ به این صورت که انرژی زیادی را صرف می‌کند و در نتیجه به یکباره متوقف می‌شود.

این فراموشی ناگهانی و موقتی تاثیر منفی روی مغز دارد؟

این فراموشی موقتی باعث می‌شود که ما توجه کافی نداشته باشیم یا در حال انجام کاری که تکراری هست، تمرکز خود را از دست بدهیم. به عنوان مثال وارد آسانسور می‌شوید و ناگهان طبقه اشتباه را انتخاب می‌کنید، زیرا قبلا هر روز این کار را انجام دادید و مغزتان دیگر به خودش زحمت فکر کردن را نمی‌دهد و تاثیر منفی این اتفاق، معمولاً همین کار‌های ریز و درشت است که اشتباه انجام می‌شوند و ممکن است شما به اختلال نقص توجه یا مشکلاتی در یادگیری دچار شوید.

فراموشی ناگهانی چه چیزی را نشان می‌دهد؟

هنگامی که شما نام ها، مکان‌ها یا چیز‌های خاصی را فراموش می‌کنید که انگار نوک زبان تان است، اما نمی‌توانید آن‌ها را بیان کنید، یعنی یک خطا یا ارور در ذهن تان رخ داده است که معمولا اتفاق ترسناک یا پیشرونده‌ای نیست؛ اما نشان می‌دهد که ممکن است شما اطلاعاتی را مدت زمان طولانی استفاده نکرده اید و اکنون نمی‌توانید آن‌ها را به خاطر بیاورید یا بیان کنید و نیاز به یادآوری خیلی سریع و کوتاهی دارید که معمولاً این اتفاق به خاطر مصرف دارو،  اضطراب یا کم خوابی هم رخ می‌دهد.

فراموشی ناگهانی می‌تواند نشان دهنده مشکلات بزرگ‌تر هم باشد

البته اتفاقات بالا شاید طبیعی و نرمال به نظر برسند، اما بعضی از مشکلات تمرکزی نشان دهنده مشکلات جدی‌تر مانند آلزایمر، مشکلات ذهنی یا حتی حمله‌های مغزی مثل تشنج هم هستند که در چنین شرایطی باید علائم را در نظر بگیرید و اگر این وضعیت را داشتید، حتما پیگیری کنید:

  • پرسیدن یک سوال تکراری بار‌ها و بار‌ها
  • فراموش کردن آدرس محل کار یا جایی که هر روز به آنجا مراجعه می‌کنید
  • پاک شدن حافظه بلند مدت، به عنوان مثال خاطره‌ای که در روز عروسی تان رخ داده بود و خیلی آن را تکرار کرده بودید
  • مشکل در به یادآوری فعالیت‌های ساده روزانه مانند آشپزی، حمام یا تماس ضروری
  • نا امیدی اعضای خانواده یا همکاران به خاطر مشکلات مربوط به حافظه شما
  • تغییر در شخصیت تان و همزمان تغییر در عملکرد حافظه
  • مشکل خواندن، نوشتن یا حل مسائل ساده ریاضی

اگر هر کدام از علائم بالا را در خودتان یا اعضای خانواده و دوست تان داشتید، حتماً در سریع‌ترین زمان ممکن با یک نورولوژیست مشورت کرده و قضیه را پیگیری کنید.

منبع: نمناک

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->