آخرین آمار غربالگری افراد دارای علائم بیماری در مرز‌ها از مرز ۲۴۰۰ نفر گذشت (اسفند ۱۴۰۲) مهر تردد دانشجویی به چه افرادی تعلق می‌گیرد؟ اسکان موقت نوروزی فرهنگیان در ۴۲۴ مرکز آموزشی رفاهی مدیریت غیرعلمی زباله‌ها خسارت ۸۷ هزار میلیارد تومانی به محیط‌زیست وارد کرد توماج صالحی از اتهام نشر اکاذیب تبرئه شد نجات نوزادی بی پناه در یک شب زمستانی در پارک مشهد + فیلم بخشی از معوقات فرهنگیان تا انتهای سال و بخشی دیگر تا ۶ فروردین ۱۴۰۳ واریز می‌شود شیر باغ وحش وکیل‌آباد مشهد احتمالا سرطان دارد اعتراض۲۷۲ هزار معلم به رتبه‌بندی پذیرفته شد | معلمان هر ۳ سال یک‌بار ارزیابی می‌شوند مشهد و کربلا رکورد دار پروازهای نوروزی ضرورت محدودیت ورزش‌های هوازی از امروز تا فردا در مشهد مقدس (۲۸ اسفند ۱۴۰۲) معدوم‌سازی ۵۰۰ تُن غذای فاسد در طرح سلامت نوروزی ۳ شرکت هواپیمایی به دلیل گران‌فروشی از فروش بلیت منع شدند + اسامی قتل هولناک زن گمشده به خاطر یک گردنبند و ۶ النگوی طلا در تهران چرا نباید برای سفره هفت‌سین ماهی قرمز بخریم؟ واریز ۳ میلیون تومان به حساب خانواده زندانیان تهران تیراندازی در یک عروسی ۱۳ نفر را راهی بیمارستان کرد آب و هوای شهرستان‌های خراسان رضوی در ۱۰ روز اول تعطیلات چه وضعیتی دارد؟ (۲۸ اسفند ۱۴۰۲) ۲۹ اسفند آخرین مهلت بخشودگی جرایم فاقد بیمه شخص ثالث موتورسیکلت اعلام زمان ثبت‌ نام ۵ آزمون مهم ۱۴۰۴
سرخط خبرها

آیا مصرف مواد مخدر بر سلامت قلب تاثیرگذار است؟

  • کد خبر: ۹۰۹۸۴
  • ۱۶ آذر ۱۴۰۰ - ۱۴:۰۰
آیا مصرف مواد مخدر بر سلامت قلب تاثیرگذار است؟
محققان در پژوهشی مروری، تحقیقات انجام شده مبنی بر ارتباط بین اعتیاد و بیماری‌های قلبی را بررسی کرده‌اند.

به گزارش شهرآرانیوز، اعتیاد یکی از بزرگترین معضلات جوامع بشری است که نه تنها موجب اختلالات رفتاری و اجتماعی می‌شود بلکه با تاثیر بر جنبه‌های مختلف سلامت جسمی، خسارت مالی هنگفتی را بر فرد، خانواده و جامعه وارد می‌کند. تاکنون مواد اعتیادآور مختلفی از جمله الکل، سیگار، تریاک و ... در جوامع مختلف گزارش شده است. محققان در پژوهشی مروری، تحقیقات انجام شده مبنی بر ارتباط بین اعتیاد و بیماری‌های قلبی را بررسی کرده‌اند.

در این مطالعه مروری برای جستجوی مقالات از پایگاه‌های اطلاعاتی pubmed، iranmedex، sid، ISI و Scopus طی سال‌های ۱۹۸۰ تا ۲۰۱۷ با تاکید بر مقالات ۱۰ سال اخیر استفاده شد. این بررسی مروری با استناد به ۲۰ مقاله انجام شده است.

در این پژوهش آمده است: اعتیاد به تریاک، شایع‌ترین نوع اعتیاد در ایران است. در این مطالعه، اثر تریاک و ارتباط بین اعتیاد به تریاک با وقوع آریتمی و به دنبال آن سکته قلبی، آترواسکلروز و دیگر بیماری‌های قلبی از جمله فشار خون، چربی، قند خون و ایسکمی که مرتبط با بیماری قلبی هستند، بررسی شدند. برخی اختلالات قلبی در بیماران معتاد به تریاک شایع‌تر است که آریتمی قلبی از آن جمله است و بنابراین بعد از سکته قلبی در معرض خطر بالاتری قرار دارند.

نویسندگان این مقاله می‌گویند: همچنین مصرف تریاک به طور مزمن باعث کاهش میزان HDL و افزایش فشار خون می‌شود، که هر دو عامل مذکور می‌توانند زمینه‌ساز بیماری‌های عروق کرونر باشند و باعث افزایش فشار خون شوند و افراد معتاد نیازمند اقدامات فوری برای کنترل افزایش فشار خون می‌باشند.

در این مطالعه بیان شده است: یکی از باور‌هایی که امروزه در جامعه ما رواج پیدا کرده است این است که مصرف مواد مخدر به ویژه تریاک باعث کاهش قند خون و چربی‌های خون و پیشگیری از خطرات بیماری‌های عروق کرونر می‌شود. اثر تریاک بر روی قند خون در موش آزمایشگاهی و خرگوش باعث کاهش قند خون می‌شود. مطالعات دیگر نشان داده‌اند که مورفین در موش صحرایی باعث افزایش سطح پلاسمایی کلسترول و کاهش سطح کلسترول در قشر نیمکره‌های مغزی موش صحرایی سالم شده است.

نتایج این پژوهش نشان می‌دهد اعتیاد به مواد مخدر با اثرات متفاوتی بر چربی خون، قند خون، فشار خون، آترواسکلروز و با بیماری‌های قلبی همراه است.

این مطالعه توسط آرش کریمی، از گروه بیهوشی دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی لرستان، مصطفی چراغی و مهرنوش صدیقی، از مرکز تحقیقات قلب و عروق دانشگاه علوم پزشکی لرستان و پژمان هاشم‌زاده از گروه بیوتکنولوژی دانشگاه علوم پزشکی لرستان انجام شده است. نتایج حاصل از این مطالعه در دومین شماره‌ی بیست‌وسومین دوره نشریه یافته منتشر شده است.

منبع: ایسنا

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->