سهم ۳ درصدی خراسان رضوی از درآمد شرکت‌های دولتی به کجا رسید؟ (۱۵ شهریور ۱۴۰۴) قیمت امروز خودرو‌های داخلی (۱۵ شهریور ۱۴۰۴) | افت اندک قیمت‌ها قیمت خودرو‌های خارجی و مونتاژی (۱۵ شهریور ۱۴۰۴) | تیگو ۷ پرمیوم بیش از ۲.۵ میلیارد تومان ۱۰۲ خدمت بانکی از مالیات ارزش افزوده معاف شد | هزینه‌های مشتریان صفر می‌شود؟ سکه پیش فروش بخریم؟ بورس مثبت باقی ماند | گزارش وضعیت بازار سهام (۱۵ شهریور ۱۴۰۴) قیمت گوشت گوسفندی و گوساله در مشهد افزایش یافت (۱۵ شهریور ۱۴۰۴) + جدول سبقت تورم قیمت مرغ در بازار مشهد از دیگر کالا‌های اساسی (۱۵ شهریور۱۴۰۴) صف طولانی متقاضیان وام ازدواج در خراسان رضوی به ۶۰ هزار نفر رسید سقف وام خرد افزایش یافت | سقف وام قرض الحسنه، ۵۰۰ میلیون تومان خراسان رضوی در انتظار ۱۹ هزار تن مرغ گوشتی جدید قیمت امروز دلار، طلا، سکه و ارز دیجیتال (۱۵ شهریور ۱۴۰۴) | نرخ دلار رشد کرد ۱۰ درصد نیاز کشور به روغن از تولید داخل تامین می‌شود دلار امروز در مشهد چند قیمت خورد؟ (۱۵ شهریور ۱۴۰۴) شروع هفتگی نرخ طلا در مشهد با افزایش قیمت (۱۵ شهریور ۱۴۰۴) آیا سود سهام عدالت تا پایان شهریورماه ۱۴۰۴ واریز می‌شود؟ ترخیص ۳۰ درصد خودرو‌های خارجی در گمرک خرمشهر آغاز مرحله جدید توزیع کالابرگ از چهارشنبه (۱۹ شهریور ۱۴۰۴) | وزیر رفاه: در اولین گام به سه دهک اول پرداخت خواهد شد قیمت میوه و تره‌بار در مشهد (۱۵ شهریور ۱۴۰۴) | افت قیمت شلیل و هلو قیمت جهانی طلا در بازار امروز (شنبه، ۱۵ شهریور ۱۴۰۴) اعلام شد بانک مرکزی در یکسال گذشته چقدر در کنترل تورم و حفظ ارزش پول ملی موفق بوده است؟ هزینه ساخت نهضت مسکن میلیاردی شد خبر خوش برای نیرو‌های شرکتی (۱۵ شهریور ۱۴۰۴) استاندار خراسان رضوی: سرمایه‌های عظیم استان نباید بلاتکلیف بماند بررسی تأثیر افزایش ۸۳ درصدی حقوق دولتی بر معادن سنگ آهن | معادن در بند «حقوق دولتی» قطعی برق و کاهش ۴۰ درصدی تولید کاشی و سرامیک مدیرعامل توانیر: همکاری ایران و چین در طرح‌های انرژی گسترش خواهد یافت تعاونی ها؛ ظرفیت مغفول اقتصاد ایران | عدالت اقتصادی، اشتغال زایی و مردمی شدن اقتصاد با تعاونی‌ها نوری قزلجه: بخش کشاورزی رشد ۵.۶ واحدی داشته است
سرخط خبرها

دنده های خودرو را به ترتیب عوض کنید

  • کد خبر: ۹۲۸۳۵
  • ۲۹ آذر ۱۴۰۰ - ۲۰:۰۴
دنده های خودرو را به ترتیب عوض کنید
به نقل از یکتاپرس: در گیربکس های خودکار تعویض یا انتخاب دنده صحیح در شرایط مختلف بر عهده یک نرم افزار گذاشته شده و راننده نقشی در این کار ندارد.

به گزارش شهرآرانیوز، در گیربکس های نیمه خودکار تعویض دنده توسط راننده معمولا تحت نظارت بوده و در صورت اشتباه وی، دنده صحیح به صورت خودکار انتخاب می شود. در این نوع از گیربکس ها دنده ها معمولا به ترتیب کم و زیاد می شوند.

در گیربکس های کاملا دستی این راننده است که تمام و کمال کنترل گیربکس و انتخاب دنده ها را بر دارد و برخلاف نمونه های سکوئنشال می تواند بدون رعایت ترتیب، دنده ها را تعویض کند.

برای مثال در یک جعبه دنده دستی می توان مستقیما از دنده یک به دنده سه رفته یا برعکس از دنده پنج به دنده سه یا دو آمد.

حال سوالی که پیش می آید اینست که آیا این کار باعث صدمه به گیربکس یا سایر اجزا می شود یا خیر؟

جیسون فنسک (Jason Fenske) که دارای مدرک مهندسی مکانیک از دانشگاه کارولینای شمالی است، با راه اندازی یک کانال یوتیوبی ویدیوهای جالبی درباره مباحث فنی و نحوه کارکرد اجزای مختلف خودرو تهیه می کند.
در یکی از آخرین پست ها، جیسون به موضوع تعویض دنده در گیربکس های دستی پرداخته و این مساله را تشریح کرده است.

به گفته جیسون اگر بخواهیم بدون رعایت ترتیب از یک دنده سنگین به دنده های سبک تر برویم، چنانچه در لحظه تعویض دور موتور بالا باشد، به دلیل عدم همخوانی سرعت چرخ ها و دور موتور، هنگام درگیر شدن کلاچ به خودرو ضربه وارد می شود. این اتفاق ساییدگی خفیف صفحه کلاچ را به دنبال داشته و در بلند مدت می تواند عمر این قطعه را کاهش دهد.

در حالت برعکس یعنی تعویض از دنده سبک به دنده سنگین نیز این مساله صادق بوده و در صورتی که دنده انتخابی با دور موتور و سرعت خودرو هماهنگی نداشته باشد، فشار زیادی به سیستم انتقال قدرت وارد شده و حتی ممکن است در برخی موارد شدید چرخ ها قفل شده و خودرو از تعادل خارج شود.

شروع حرکت با دنده ۲ هم یکی دیگر از عواملی است که سبب استهلاک بیشتر صفحه کلاچ و فشایر زیاد به خودرو می شود. در حالت کلی همواره باید بین سرعت خودرو، دور موتور و دنده انتخاب شده تناسب وجود داشته باشد.

اگر یکی از این فاکتورها رعایت نشود، نوعی ناهماهنگی ایجاد شده و موتور یا سیستم انتقال قدرت تحت فشار قرار خواهد گرفت.

حال اگر بخواهیم به سوال مطرح شده در بالا پاسخ دهیم باید بگوییم تعویض دنده بدون رعایت ترتیب، احتمال فرسایش صفحه کلاچ را افزایش داده و می تواند باعث تحمیل فشار مضاعف به سیستم انتقال قدرت و حتی موتور شود.

بنابراین بهتر است همیشه با رعایت ترتیب و بر اساس سرعت و دور موتور مناسب ترین دنده را انتخاب کنیم.

منبع: اسب بخار

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
آخرین اخبار پربازدیدها چند رسانه ای عکس
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->