اکران مردمی فیلم آپاراتچی در مشهد با حضور بازیگران و عوامل فیلم (جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳) تئاتر "un۱۲"، با داستان رنج کردها از رژیم بعث در مشهد به روی صحنه رفت آغاز پخش بین‌المللی «اَبله» | روایتی از زندگی یک دختر کوتاه قامت در خوابگاه! معرفی اعضای جدید هیئت‌مدیره انجمن صنفی تهیه‌کنندگان فیلم بلند مشهد فصل جدید «زخم کاری» چه زمانی پخش می‌شود؟ سرمایه ادبی ایران | درباره سیدعلی موسوی گرمارودی، شاعر، نویسنده و محقق به بهانه زادروزش فصل ایران باستان سریال «سلمان فارسی» کلید خورد لئوناردو دی‌کاپریو و جنیفر لارنس در فیلم جدید اسکورسیزی هم‌بازی می‌شوند نقدی به رئالیتی شو «اسکار» مهران مدیری آیا عکس جدید احسان علیخانی در فضای مجازی، واقعی است؟ + عکس برنامه‌های بزرگداشت سعدی اعلام شد | گردهمایی سعدی‌پژوهان در شیراز انتقاد کمدین کهنه کار به نسل کشی رژیم صهیونیستی نخل طلای افتخاری کن به استودیو جیبلی ژاپن اعطا می‌شود فیلم‌های سینمایی آخر هقته تلویزیون (۳۰ و ۳۱ فروردین ماه ۱۴۰۳) + زمان پخش و خلاصه داستان رضا رشیدپور: دیگر نمی‌خواهم مجری برنامه سرگرم‌کننده تلویزیونی باشم
سرخط خبرها

نگاهی به ۲۲ فیلم چهلمین جشنواره فیلم فجر

  • کد خبر: ۹۳۷۳۱
  • ۰۷ دی ۱۴۰۰ - ۱۱:۴۶
نگاهی به ۲۲ فیلم چهلمین جشنواره فیلم فجر
سرانجام بعد از گذشت حدود یک ماه از پایان ثبت‌نام در چهلمین دوره جشنواره فیلم فجر هیئت انتخاب این رویداد اسامی ۲۲ فیلم راه‌یافته به جشنواره را اعلام کردند. در ادامه نگاهی داریم به آثار هنرمندان مشهدی و همچنین دیگر فیلم‌های مهمی که در جشنواره رونمایی می‌شوند.

شکیبا افخمی‌راد | شهرآرانیوز - سرانجام بعد از گذشت حدود یک ماه از پایان ثبت‌نام در چهلمین دوره جشنواره فیلم فجر هیئت انتخاب این رویداد متشکل از بهروز افخمی، اسماعیل بنی‌اردلان، پوران درخشنده، حسین زندباف تدوین‌گر، مجید شاه‌حسینی، اسفندیار شهیدی و محمدحسین نیرومند، اسامی ۲۲ فیلم راه‌یافته به جشنواره را اعلام کردند.

فهرستی که در دل خود آثاری از ژانر‌های مختلف دفاع مقدس، اجتماعی، سیاسی، دینی و بیوگرافی را جای داده‌است. براساس اسامی اعلام شده، برخی از هنرمندان مشهدی هم در جشنواره چهلم حضور خواهند داشت و برای کسب سیمرغ بلورین این دوره به رقابت خواهند پرداخت. در ادامه نگاهی داریم به آثار هنرمندان مشهدی و همچنین دیگر فیلم‌های مهمی که در جشنواره رونمایی می‌شوند.

مشهدی‌های حاضر در فجر

نگاهی به ۲۲ فیلم چهلمین جشنواره فیلم فجر

بهروز شعیبی، سینماگر مشهدی که در دهه ۷۰ با نقشی در «آژانس شیشه‌ای» به سینما معرفی شد، در مقام کارگردان و بازیگر در جشنواره چهلم حضور خواهد داشت. او امسال فیلم‌سینمایی «بدون قرار قبلی» را کارگردانی کرده که با نگاهی به داستانی از مصطفی مستور ساخته شده‌است. فیلمی معناگرا و دینی که از هویت و عشق ایرانیان به حضرت علی بن‌موسی‌الرضا (ع) حرف می‌زند و از حضور بازیگرانی، چون مصطفی زمانی، پگاه آهنگرانی، الهام کردا و صابر ابر بهره گرفته‌است.

بخشی از فیلم «بدون قرار قبلی»، پنجمین ساخته شعیبی در مشهد جلوی دوربین رفته‌است. این هنرمند همچنین در فیلم‌سینمایی «صورت فلکی»، تازه‌ترین ساخته حسین دارابی که به جشنواره چهلم راه پیدا کرده نیز به ایفای نقش پرداخته‌است. باید دید شعیبی که سیمرغ بلورین بهترین فیلم در بخش نگاه نو سی‌و‌یکمین جشنواره فیلم فجر را برای فیلم «دهلیز» در کارنامه خود دارد می‌تواند امسال سیمرغ دیگری کسب کند یا خیر.

میترا حجار، برنده سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش اول زن برای بازی در فیلم «متولد ماه مهر» از هجدهمین دوره جشنواره فیلم فجر دیگر بازیگر مشهدی است که در جشنواره امسال حضور دارد. او در فیلم سینمایی «بی‌مادر» به کارگردانی سیدمرتضی فاطمی و تهیه‌کنندگی محمدرضا مصباح و علی اوجی به ایفای نقش پرداخته‌است.

نگاهی به ۲۲ فیلم چهلمین جشنواره فیلم فجر

سینا مهراد و ساعد سهیلی، امسال در جشنواره فجر حضور دارند و با یکدیگر برای کسب سیمرغ بلورین بازیگری رقابت خواهند کرد. سینا مهراد با فیلم سینمایی «شادروان» دومین ساخته سینمایی حسین نمازی راهی فجر شده که روایتی شیرین از یک ملودرام اجتماعی در بستر خانواده‌ای حاشیه‌نشین است. ساعد سهیلی، که سه کاندیداتوری در بخش بازیگری جشنواره فیلم فجر را در کارنامه دارد با فیلم سینمایی «شهرک» به کارگردانی علی حضرتی و تهیه‌کنندگی علی سرتیپی شانسش را برای کسب نخستین سیمرغ خود امتحان می‌کند.

ستایش رجایی‌نیا، بازیگر مشهدی نیز با فیلم‌سینمایی «علف‌زار» به کارگردانی کاظم دانشی و تهیه‌کنندگی بهرام رادان راهی جشنواره فجر شده‌است.

آثاری با محوریت دفاع مقدس

نگاهی به ۲۲ فیلم چهلمین جشنواره فیلم فجر

در میان آثار پذیرفته شده در جشنواره فیلم فجر سه فیلم از سینمای دفاع مقدس حضور دارند. فیلم سینمایی «۲۸۸۸» به کارگردانی کیوان علیمحمدی و علی‌اکبر حیدری روایتی متفاوت از ۸ سال جنگ تحمیلی است که از روز اول تا روز آخر جنگ روایت می‌شود و در فیلم نام بسیاری از شخصیت‌های مهم زمان جنگ که در جبهه‌ها حضور داشتند گرامی داشته می‌شود. حمیدرضا پگاه نقش بیژن عاصم، حامد کمیلی نقش عباس دوران و سعید چنگیزیان نیز عهده‌دار نقش منصور کاظمیان در این فیلم است.

نگاهی به ۲۲ فیلم چهلمین جشنواره فیلم فجر

«دسته دختران» به کارگردانی منیر قیدی که روایتی از مقاومت زنان در روز‌های آغازین جنگ را ارائه می‌کند، نیز در جشنواره فجر امسال رونمایی خواهد شد این فلیم با بازی نیکی کریمی، پانته‌آ پناهی‌ها، فرشته حسینی، هدی زین‌العابدین و صدف عسگری با نگاهی آزاد و براساس روایت‌های واقعی از مقاومت ۳۴ روزه خرمشهر در دفاع مقدس ساخته شده است. منیر قیدی تنها کارگردان خانم حاضر در جشنواره چهلم است.

هادی حجازی‌فر، که چندی است مشغول ساخت مینی‌سریال ۷ قسمتی درباره شهید باکری و رشادت‌های لشکر ۳۱ عاشوراست با نسخه سینمایی این اثر با نام «موقعیت مهدی» در چهلمین دوره جشنواره فیلم فجر حضور خواهد داشت. حجازی‌فر علاوه بر اینکه نویسندگی و کارگردانی «موقعیت مهدی» را برعهده دارد، در نقش شهید مهدی باکری هم به ایفای نقش می‌پردازد. روح‌ا... زمانی بازیگر نوجوان فیلم «خورشید» مجید مجیدی دیگر بازیگر این اثر است.

از مهدویان تا کیمیایی

محمدحسین مهدویان، که از سال ۱۳۹۴ به صورت متوالی در جشنواره فیلم فجر حضور داشته، امسال با فیلم‌سینمایی «مرد بازنده»، هفتمین حضورش در این رویداد را پشت سرخواهد گذاشت. جواد عزتی و رعنا آزادی‌ور دو بازیگر اصلی «مرد بازنده» هستند که پیش از این در سریال «زخم‌کاری» هم‌بازی بودند. فیلم سینمایی «بی رویا» نخستین فیلم بلند آرین وزیردفتری به تهیه‌کنندگی مشترک سعید سعدی و هومن سیدی نیز در فهرست ۲۲ فیلم نهایی جشنواره قرار گرفته‌است. «خائن‌کشی» به کارگردانی مسعود کیمیایی از فیلم‌های کنجکاوی‌برانگیز جشنواره امسال است. رضا میرکریمی بعد از سه سال دوری از سینما با فیلم سینمایی «نگهبان شب» به جشنواره چهلم می‌آید.

محسن کیایی، تورج الوند، لاله مرزبان، ویشکا آسایش و کیومرث پوراحمد جمع بازیگران «نگهبان شب» را تشکیل می‌دهند. فیلم سینمایی «ملاقات خصوصی» به کارگردانی امید شمس در جشنواره فجر امسال رونمایی می‌شود. ابراهیم حاتمی‌کیا کارگردانی که حضورش در جشنواره فیلم فجر به‌ویژه در سال‌های اخیر با حاشیه‌هایی همراه بوده، امسال در مقام تهیه‌کننده در جشنواره حضور دارد. او فیلم «شب طلایی» به کارگردانی پسرش یوسف حاتمی‌کیا را تهیه‌کرده‌است. هنوز اطلاعاتی درباره داستان این اثر در دست نیست.

دیگر آثار راه‌یافته به فجر

فیلم‌های سینمایی «برف آخر» و «ضد» از جمله آثاری هستند که به جشنواره امسال راه پیدا کرده‌اند. «برف‌ آخر» به نویسندگی و کارگردانی امیرحسین عسگری در شمال کشور ساخته شده است. فیلم سینمایی «ضد» به کارگردانی امیرعباس ربیعی که درامی سیاسی است احتمالا از فیلم‌های جنجالی جشنواره امسال باشد. ربیعی پیش‌تر فیلم سینمایی «لباس شخصی» را با محوریت حزب توده ساخته بود که هنوز اکران نشده‌است.

«بیرو» به نویسندگی و کارگردانی مرتضی علی‌عباس‌میرزایی که به زندگی همراه با مشکلات دروازه‌بان تیم ملی فوتبال ایران «علیرضا بیرانوند» می‌پردازد، ملودرام اجتماعی «نمور» به کارگردانی داود بیدل، «درب» ساخته سیدهادی محقق، «ماهان» به کارگردانی علی شاه حاتمی و «لایه‌های دروغ» به کارگردانی رامین سهراب، نخستین فیلم تولید مشترک سینمای ایران و فنلاند دیگر آثار راه‌یافته به چهلمین دوره جشنواره فیلم فجر هستند.

غیبت حامد بهداد

حامد بهداد، بازیگر مشهدی هم که این روز‌ها در حال بازی در فیلم‌های «پیرپسر» و «باب مارلی» است با قرار نگرفتن نام هیچ‌کدام از این آثار در فهرست فیلم‌های پذیرفته شده، حضور در فجر امسال را از دست داد، «پیر پسر» دومین فیلم سینمایی اکتای براهنی در مقام کارگردان است و کارگردانی فیلم سینمایی «باب مارلی» هم برعهده داود خیام سینماگر مشهدی است.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->