خدمت رسانی هلال احمر خراسان رضوی به ۱۶۰ هزار مسافر نوروزی تصادفات جاده‌ای نوروز تاکنون ۶۱۷ نفر را به کام مرگ فرو کشیده است (۱۰ فروردین ۱۴۰۳) تداوم سرما و بارش در خراسان رضوی (۱۰ فروردین ۱۴۰۳) سخنگوی وزارت بهداشت: هیچ خوداظهاری یا مدرکی دال بر بیماری روحی دکتر بخشی در دست نبود پشت پرده خرید و فروش اموال دزدی| دستگیری بیش از هفت هزار مالخر در یکسال! شدیدترین تصادفات رانندگی در کدام استان‌ها اتفاق افتاد؟ (۹ فروردین ۱۴۰۳) دغدغه‌ای برای اقامت زائران نوروزی در مشهد وجود ندارد اهدای عضو به سه بیمار در مشهد زندگی دوباره بخشید (۹ فروردین ۱۴۰۳) اعتراف تبعه خارجی به ۳۰ فقره سرقت سریالی (۹ فروردین ۱۴۰۳) کشف جسد زن غرق شده در گنجگون بویراحمد (۹ فروردین ۱۴۰۳) تردد از کرج و آزادراه تهران -شمال به سمت مازندران ممنوع شد (۹ فروردین ۱۴۰۳) درگیری خونین در قبرستان یاسوج دو کشته برجای گذاشت (۹ فروردین ۱۴۰۳) ورود مسافران به مشهد از ۷ میلیون و ۸۰۰ هزار نفر عبور کرد | میانگین ظرفیت اشغال واحد‌های اقامتی مشهد به ۴۱ درصد رسید+ فیلم ٣٨ خودرو طی ٢۴ ساعت گذشته در مشهد توقیف شد (۹ فروردین ۱۴۰۳) افزایش تعداد کشته‌شدگان تصادف ۲ خودرو در محور دامغان - جندق به ۹ نفر + تصاویر (۹ فروردین ۱۴۰۳) ثبت نام آزمون‌های ورودی مدارس سمپاد و نمونه‌دولتی از ۱۸ فروردین آغاز می‌شود فروش بلیت قطار‌های نیمه دوم فروردین از امروز آغاز شد (۹ فروردین ۱۴۰۳) فرودگاه مشهد در رتبه دوم پر ترددترین فرودگاه‌های کشور در نوروز ۱۴۰۳ قرار گرفت بانک شیر مشهد در روز‌های کاری ایام نوروز فعال است خدمات‌رسانی به بیش از ۱۰۰۰ مسافر نوروزی در داروخانه‌های هلال احمر خراسان رضوی
سرخط خبرها

۸ چیز که ما را به سرطان نزدیک می کنند

  • کد خبر: ۹۴۱۴۷
  • ۱۰ دی ۱۴۰۰ - ۱۹:۰۸
۸ چیز که ما را به سرطان نزدیک می کنند
هر ساله میلیون ها نفر در سرتاسر دنیا مبتلا به سرطان تشخیص داده می شوند. آمار سالانه ی مرگ بر اثر سرطان در دنیا به قدری بالا است که این بیماری به یکی از عوامل اصلی مرگ در سرتاسر دنیا بدل شده است.

به گزارش شهرآرانیوز، دانشمندان هنوز اطلاعات کاملی درباره‌ی بیماری سرطان ندارند. تشخیص منشأ این بیماری دشوار است چرا عوامل زیادی در آن دخیل هستند، از جمله ژنتیک، محیط، سبک زندگی و حتی شغل فرد.

طی یک سال گذشته محققان به اطلاعات تازه‌ای درباره‌ی چیز‌هایی دست یافتند که در ابتلا به سرطان نقش دارند.

امسال موادی که قبلاً به سرطان زا بودن آن‌ها پی برده بودیم را در چیز‌هایی یافتیم که انتظارش نمی‌رفت، مانند برخی وسایل پراستفاده که روزانه با آن‌ها سر و کار داریم. محققان همچنین به درک بهتری درباره‌ی نقش سموم کشاورزی در ابتلا به سرطان دست یافتند. بر اساس اطلاعات به دست آمده، آثار مخرب این سموم تا دهه‌ها و نسل‌ها بعد از قرارگیری در معرض این مواد باقی می‌ماند. به علاوه، سبک زندگی ما، برای مثال تغذیه‌ی ما، هم در احتمال ابتلا به سرطان نقش دارد.

در ادامه از ۸ چیزی خواهیم گفت که در سال ۲۰۲۱ به نقش داشتن آن‌ها در ابتلا به بیماری سرطان پی بردیم.

۱- مصرف اندک مشروبات الکلی، حتی به اندازه‌ی یک یا دو نوشیدنی در روز، ممکن است احتمال ابتلا به سرطان را افزایش دهد

الکل از مدت‌ها قبل به عنوان یک عامل سرطان زا شناخته شده و حالا تحقیقات نشان می‌دهد که مصرف آن به هر میزانی خطرناک است.

تحقیقی نشان داد میان مصرف روزانه‌ی الکل، حتی به میزان متعادل، و افزایش احتمال ابتلا به سرطان ارتباط وجود دارد.

محققان پی بردند ۷۴۱،۳۰۰ مورد از موارد جدید ابتلا به سرطان در سرتاسر دنیا در سال گذشته، با مصرف الکل مرتبط بودند.

۱۰۳ هزار مورد از این موارد با مصرف روزانه‌ی دو نوشیدنی الکلی در روز مرتبط بودند.
نزدیک به نیمی از  این موارد نیز با مصرف زیاد مشروبات الکلی – ۶ نوشیدنی یا بیشتر در روز – ارتباط داشتند.

۲- برخی کرم‌های ضدآفتاب حاوی مواد سرطان زا هستند

استفاده از کرم ضدآفتاب اغلب به عنوان راهی برای کاهش احتمال ابتلا به سرطان پوست بر اثر پرتو‌های فرابنفش خورشید توصیه می‌شود.

امسال، اما ۴۰ مورد از کرم‌های ضدآفتاب موجود در بازار آمریکا به دلیل وجود مواد سرطان‌زا از فروشگاه‌ها جمع آوری شدند. تست‌های آزمایشگاهی نشان داد این کرم‌ها حاوی بنزن، نوعی ماده شیمیایی صنعتی سرطان زا بودند.

از سال ۱۹۷۷ بنزن به عنوان ماده‌ای سرطان زا شناخته می‌شود. در آن زمان تحقیقات نشان داد کارگرانی که در معرض این ماده قرار گرفته بودند، احتمال ابتلا به سرطان خون در آن‌ها ۹ برابر بیشتر بود.
این کرم‌های ضدآفتاب ممکن است ندانسته در فرآیند تولید به بنزن آلوده شده باشند، چون از این ماده شیمیایی به عنوان حلال صنعتی استفاده می‌شود. گرچه مقدار بنزن موجود در این محصولات اندک بود، اما به گفته‌ی کارشناسان، قرارگیری در معرض این ماده به هر میزانی خطرناک است.
محققانی که این کرم‌ها را مورد آزمایش قرار دادند می‌گویند ممکن است این مشکل در مورد برخی کرم‌های تولیدی این برند‌ها و نه همه‌ی آن‌ها وجود داشته، بنابراین نباید استفاده از کرم ضدآفتاب را به طور کامل کنار گذاشت.

۳- در برخی ضدعرق‌ها هم بنزن یافت شد

ماده شیمیایی صنعتی بنزن که تحقیقات از ارتباط میان قرارگیری در معرض آن و ابتلا به سرطان خون حکایت دارد، در برخی اسپری‌های ضد عرق هم یافت شد.
تعدادی از ضدعرق‌های موجود در بازار آمریکا به همین دلیل از فروشگاه جمع آوری شدند.
بنزن جزء مواد تشکیل دهنده‌ی این محصولات نبود و ممکن است در فرآیند تولید به آن آلوده شده باشند.

۴- مصرف نوشابه در ابتلا به سرطان روده بزرگ در زنان جوان نقش دارد

تحقیقی نشان داد مصرف روزانه‌ی نوشابه ممکن است در ابتلا به سرطان روده بزرگ در جوانان نقش داشته باشد.

محققان پی بردند احتمال ابتلا به سرطان پیش از ۵۰ سالگی در زنانی که روزانه چندین سروینگ (واحد غذایی) نوشابه یا دیگر نوشیدنی‌های قندی می‌نوشیدند، ۲ برابر بیشتر از زنانی بود که کمتر از یک نوشابه در هفته مصرف می‌کردند.

بر اساس اطلاعات به دست آمده، این ریسک از دوران نوجوانی آغاز می‌شود، به گونه‌ای که مصرف روزانه‌ی نوشیدنی‌های قندی در فاصله‌ی سنین ۱۳ تا ۱۸ سال در افزایش احتمال ابتلا به سرطان روده بزرگ پیش از ۵۰ سالگی نقش داشت.

از آنجایی که در سال‌های اخیر سن ابتلا به سرطان روده بزرگ کاهش یافته، محققان احتمال می‌دهند ناسالم بودن رژیم غذایی افراد در این مسأله نقش داشته است.

۵- محصولات آرایشی مانند ریمل‌ها و کرم پودر‌های ضد آب حاوی مواد سرطان زایی به نام «مواد شیمیایی ابدی» هستند

امسال تحقیقات نشان داد طیف وسیعی از محصولات آرایشی حاوی مواد سرطان زایی به نام «مواد شیمیایی ابدی» هستند، از جمله: ریمل ها، رژ لب‌ها و کرم پودر‌های ضد آب.

محققان ۲۳۱ محصول آرایشی فروشگاه‌ها و برند‌های آمریکا و کانادا را مورد آزمایش قرار دادند. نزدیک به نیمی از آن‌ها دارای مقادیر بالایی فلوئور (Fluorine) بودند که از وجود مواد شیمیایی سمی‌ای به نام Per- and polyfluoroalkyl Substances در آن‌ها حکایت داشت.

این مواد که به آن‌ها به اختصار PFAS گفته می‌شود، گروهی از مواد شیمیایی هستند که هزاران نوع از آن‌ها وجود دارد. این مواد که همگی ساخته‌ی دست انسان هستند و به سختی در محیط و بدن انسان تجزیه می‌شوند، به مرور انباشته می‌شوند و خطراتی برای سلامت ایجاد می‌کنند. تحقیقات نشان داده میان قرارگیری در معرض انواع متداول مواد PFAS با گونه‌های مختلفی از سرطان از جمله سرطان تیروئید و بروز مشکل در دستگاه ایمنی بدن ارتباط وجود دارد.

محققان پی بردند احتمال وجود این مواد در محصولات آرایشی ضد آب یا ماندگار بیشتر است.

۶-  سموم کشاورزی هم ممکن است در ابتلا به سرطان نقش داشته باشند

تحقیقی نشان داد زنانی که پدربزرگ و مادربزرگ آن‌ها در معرض سموم کشاورزی قرار گرفته بودند، احتمال ابتلا به سرطان سینه در آن‌ها بیشتر بود.

ددت (DDT) یک ماده‌ی شیمیایی است که استفاده از آن در سال ۱۹۷۲ ممنوع شد چرا که تحقیقات نشان داد خطرات آن برای سلامت انسان و محیط زیست بیشتر از مزایای آن در از میان بردن آفت‌ها است.

دهه‌ها بعد محققان پی بردند خطرات این ماده برای سلامت ممکن است نسل اندر نسل منتقل شده باشد. احتمال ابتلا به چاقی در نوادگان زنانی که در زمان رواج ددت باردار بودند، ۲ تا ۳ برابر بیشتر بود.

همچنین احتمال پریود زودرس، در حدود ۱۱ سالگی، در زنان ۲۰ تا ۴۰ ساله‌ای که مادربزرگ آن‌ها در معرض ددت قرار گرفته بود، بیشتر بود. پریود زودرس می‌تواند یک ریسک فاکتور در بروز مشکلات پزشکی در سنین بالاتر همچون سرطان سینه، دیابت و فشار خون بالا باشد.

۷- میان انگل‌های درون گوشت یا آب آلوده و ابتلا به نوع نادری از سرطان مغز ارتباط وجود دارد

تحقیقی نشان داد میان مصرف گوشت خام یا نیم پز و احتمال ابتلا به نوع نادری از سرطان مغز ارتباط وجود دارد.

محققان پی بردند توکسوپلاسما گوندی، نوعی انگل تک سلولی که در گوشت و آب آلوده وجود دارد، در بروز نوعی تهاجمی از سرطان مغز نقش دارد. این سرطان نادر که گلیوما نام دارد، عامل ۸۰ درصد از تومور‌های بدخیم مغزی است.

بر اساس این تحقیق، این انگل ممکن است ۲۰ تا ۵۰ درصد از مردم دنیا را درگیر سازد. این انگل غالباً نشانه‌ای در میزبان انسانی خود ایجاد نمی‌کند و به همین دلیل شناسایی نمی‌شود، اما گاهی هم باعث ایجاد کیست‌هایی در مغز می‌شود. التهاب ناشی از این مسأله می‌تواند به بروز گلیوما بیانجامد.

منبع: روزیاتو

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->