راه اندازی دوباره خط تولید کارت ملی هوشمند تصویری شگفت انگیز که تلسکوپ فضایی هابل ثبت کرد + فیلم «پدر پلی استیشن» به مارک زاکربرگ: متاورس به هیچ دردی نمی خورد آیفون خود را باید آپدیت کنید | سیستم iOS 15 جایگزین iOS 14 می شود وزیر ارتباطات: همکاری با چین می‌تواند باعث افزایش کیفیت اینترنت شود حجم بازی Horizon Forbidden West روی پلی استیشن ۵ مشخص شد اجرای بازی‌های اندروید در ویندوز با نرم افزار جدید گوگل تریلر زمان عرضه کالکشن بازی «آنچارتد» Uncharted: Legacy of Thieves Collection آیا «الکترونیک آرتز» خرید بعدی غول‌های صنعت بازی است؟ دستاورد‌های دولت الکترونیک را از دست ندهیم دلایل مخالفت صنایع هوایی با اینترنت 5G چیست؟  واتساپ به زودی امکانات ویرایش تصاویر را به‌روزرسانی می‌کند قابلیت جدید اینستاگرام برای کسب درآمد مجمع اسلامی اندونزی: کریپتو حرام است! همه چیز درباره «ان‌اف‌تی» سیارکی بزرگ‌تر از آسمان خراش‌ها به سمت زمین می‌آید از عمر کره زمین چقدر باقی مانده است؟ بزرگ‌ترین معامله تاریخ در صنعت بازی‌های کامپیوتری | مایکروسافت صاحب سازنده «کال آو دیوتی» می شود؟ خسارت ۵ میلیون دلاری دزد‌های آمریکایی به سایت‌های فروش آنلاین کالا آیا ایران می‌خواهد با کمک چین اینترنت ملی راه‌اندازی کند؟
کاوشگر چین برای اولین‌بار روی ماه آب پیدا کرده است
کاوشگر «چانگ‌ای ۵» چین موفق شده برای اولین‌بار از نزدیک داده‌ای مبنی بر وجود آب در سطح ماه را ثبت کند.

به گزارش شهرآرانیوز - ماه‌نشین «چانگ‌ای ۵» چین موفق شده برای اولین بار از نزدیک شواهد وجود آب در سطح ماه را مشاهده کند. این کاوشگر تصاویری را از خاک ماه ثبت کرده و متوجه وجود مولکول‌های آب (H۲O) و هیدروکسیل (OH) شده است.

دانشمندان چینی با انتشار مقاله‌ای در مجله Science Advances نتایج تحقیقات خود را منتشر کرده‌اند. آن‌ها با بررسی تصاویر و داده‌های طیفی گردآوری‌شده توسط چانگ‌ای ۵، به این کشف مهم دست یافتند. داده‌های حاصل از بازتاب طیفی توسط طیف‌سنج مواد معدنی این کاوشگر به دست آمده که از نور مرئی و فروسرخ برای تحلیل ترکیب مواد معدنی بخش‌های مختلف سطح ماه استفاده می‌کند.

کاوشگر چین برای اولین‌بار روی ماه آب پیدا کرده است

آب روی ماه به واسطه نحوه جذب نور توسط مولکول‌ها شناسایی می‌شود. با این حال، یکی از چالش‌های شناسایی آب بر مبنای نور فروسرخ تغییر مشاهدات بخاطر گرمای سطح ماه است. ولی محققان این مشکل را با یک مدل اصلاح حرارتی برطرف کردند.

نتیجه تحقیقات آن‌ها به وضوح نشان داد که آب در خاک و سنگ‌های سبک و متخلخل ماه وجود دارد. البته مقدار آن بسیار کم است. محققان می‌گویند تراکم آب در خاک ۱۲۰ بخش در میلیون و در سنگ‌های ماه ۱۸۰ بخش در میلیون برآورد شده است. این مقدار معادل ۱۲۰ گرم آب در ۱ تن خاک و ۱۸۰ گرم آب در ۱ تن سنگ است.

دانشمندان باور دارند که آب موجود در خاک ماه می‌تواند ناشی از طوفان‌های خورشیدی باشد، اما آب موجود در سنگ‌ها احتمالا از منبع ناشناخته‌ای در زیر سطح ماه به وجود آمده است. کاوشگر چانگ‌ای ۵ حالا نمونه‌هایی را از سطح ماه گردآوری کرده تا به دانشمندان روی زمین تحویل دهد.

در گذشته هم شواهدی مبنی بر وجود آب در ماه ارائه شده بود، اما این نتیجه‌گیری‌ها بر اساس نمونه‌های آورده شده به زمین یا مشاهدات مداری بود. حالا این کاوشگر چینی برای اولین بار توانسته روی خود ماه وجود آب را تایید کند.

منبع: دیجیاتو