افزایش ۳۰ درصدی نیرو‌های کارگری شهرداری مشهد در شب‌های قدر همراهی مشهد با پویش جهانی «ساعت زمین» سرویس‌دهی صلواتی ناوگان اتوبوسرانی مشهد به حرم مطهر در سالروز شهادت حضرت علی(ع) کاهش محسوس دما در مشهد فردا جمعه (۱۰ فروردین ۱۴۰۳) شهردار مشهد: تست گرم فاز اول خط ۳ قطار شهری مشهد ١٨ فروردین انجام می‌شود یک قلاده گرگ هار در مشهد زنده‌گیری شد + عکس سرویس دهی رایگان قطار شهری مشهد در روز شهادت امام علی(ع) | فعالیت قطار شهری در شب های قدر تا پایان مراسم سومین دوره پویش «مشهد مهربان» در مشهد آغاز شد+ فیلم شهردار مشهد مطرح کرد؛ تجلی ظرفیت‌های شورای اجتماعی محلات در پویش «مشهد مهربان» خدمات‌رسانی رایگان خطوط قطار شهری و اتوبوسرانی مشهد در شب‌های قدر + فیلم ورود بیش از ۷ میلیون و ۳۰۰ هزار زائر به خراسان رضوی (۸ فروردین ۱۴۰۳) خدمت رسانی ۳۵ هزار ناوگان مسافربری برون شهری به زائران و مسافران نوروزی مشهد مراسم شب‌های قدر در گلزار مطهر شهدای بهشت رضا (ع) برگزار می‌شود «جناب خان» و فرزاد حسنی روی آنتن شبکه نسیم می‌روند فرماندار مشهد: رضایت زائران از اقدامات شهرداری مشهد در استقبال از بهار ملموس است اسکان ۸ هزار زائر نوروزی طی هشت روز در سالن‌های ورزشی شهرداری مشهد «سید ناصر نعمتی» به عنوان مدیرکل حوزه استاندار خراسان رضوی منصوب شد حاجی بگلو: واگذاری اختیار کمیسیون ماده ۵ به شهرداری‌ها باعث رونق اقتصاد و ایجاد اشتغال می‌شود + ویدئو بهای بلیت قطار شهری مشهد افزایش یافت | افزایش بلیت اتوبوس از اردیبهشت ماه (۷ فروردین ۱۴۰۳) نوروزی متفاوت در فرودگاه مشهد | از اجرای برنامه‌های فرهنگی تا استقبال عروسک‌ها از مسافران خردسال
سرخط خبرها

احساس تعلق خاطر به شهر چرا و چگونه؟

  • کد خبر: ۹۷۳۸۴
  • ۰۹ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۳:۰۰
احساس تعلق خاطر به شهر چرا و چگونه؟
دوراز ذهن است فردی به طور مستقیم درباره نیاز به احساس تعلق خاطر به شهر و جامعه خود حرف بزند، اما نیاز به اینکه من و شما به عنوان عضوی از جامعه‌ای که در آن زندگی می‌کنیم پذیرفته شویم یک نیاز درونی و اساسی است.

عادل نجفی | شهرآرانیوز؛ این روز‌ها که به کوچه‌ها و خیابان‌های شهر سر می‌زنید، بیشتر به آدم‌ها دقت کنید، همان‌ها که همشهریان و هم‌محله‌ای‌ها و همسایگان ما هستند. ۲ سالی می‌شود چهره بدون ماسک یکدیگر را کمتر دیده‌ایم و این روز‌ها که کمی شرایط بهبود پیدا کرده است، وقتی کنار یکدیگر قرار می‌گیریم، احساس امنیت خاطر بیشتری داریم.

اما فکر نمی‌کنید باز هم چیزی کم است؟ دوباره به چهره‌ها دقت کنید. چشم‌ها کمتر لبخند می‌زنند و نگرانی و تشویش و اضطراب جای شادمانی را گرفته است. بسیاری از ما در این ۲ سال، در کنار بسیاری از مشکلات اقتصادی، غم از دست دادن عزیزان خود را به دوش کشیده‌ایم و امروز هم‌چنان سوگوار جای خالی آن‌ها هستیم.

مجموعه این چالش‌ها و شرایط دشواری که سپری می‌کنیم به ما یادآوری می‌کنند تا چه اندازه خانواده، دوستان و همشهریان و به طور کلی اعضای جامعه‌ای که در آن زیست می‌کنیم می‌توانند روی سلامتی و کیفیت زندگی ما مؤثر باشند. احساس تعلق ما به هریک از این عناصر تشکیل دهنده جامعه بزرگی که در آن به نام محله، منطقه، شهر، استان و بالأخره کشور زندگی می‌کنیم باعث می‌شود حال بهتر یا بدتری داشته باشیم.

احساس تعلق خاطر به افراد و امور مختلف را ما در سنین مختلف به شکل‌های گوناگونی تجربه می‌کنیم. این احساس در میان اعضای خانواده به عنوان اولین تجربیات همزیستی با والدین و خواهران و برادران بروز می‌کند و در سنین نوجوانی با قرار گرفتن در گروه‌های همسالان با علایق و تفریحات مشترک رشد می‌کند. پرداختن به ارزش‌ها و مسائل اساسی زندگی در ما احساس تعلق مکانی را تقویت می‌کند در پی اهداف بالاتر گام برداریم.

سبک زندگی و احساس تعلق خاطر به شهر

دوراز ذهن است فردی به طور مستقیم درباره نیاز به احساس تعلق خاطر به شهر و جامعه خود حرف بزند، اما نیاز به اینکه من و شما به عنوان عضوی از جامعه‌ای که در آن زندگی می‌کنیم پذیرفته شویم یک نیاز درونی و اساسی است. این در حالی است که برای نمونه در ایالات متحده، از هر ۵ آمریکایی، ۳ نفر احساس تنهایی و انزوا نسبت به جامعه دارند.

اگرچه سبک زندگی مدرن به لطف فناوری راه‌های ارتباطی زیادی فراهم آورده است، ارتباطات مجازی الزاما به یک جامعه و تقویت احساس تعلق خاطر اعضای آن منجر نمی‌شوند. شاید حتی بتوان گفت فناوری شکاف میان شهر و شهروندان را با ایجاد امکانات متنوع تعمیق می‌کند، زیرا مانع از حضور افراد در جامعه در کنار یکدیگر می‌شود.

- شهروندان در جست‌وجوی فرصت‌های شغلی به شهر‌های دیگر سفر می‌کنند یا پس از پایان تحصیلات به موطن خود بازنمی‌گردند.
- نسل‌های جدید مانند نسل‌های قبلی به انجمن‌ها و گروه‌های اجتماعی با فعالیت‌های عام‌المنفعه در سطح شهر‌ها نمی‌پیوندند.
- افراد به‌تن‌هایی مسافت‌های طولانی را برای رسیدن به محل کار طی می‌کنند یا از منزل به صورت دورکاری فعالیت می‌کنند.
- افراد ممکن است ساعت‌های طولانی در روز کار کنند، اما برای استراحت، شب در خانه تنها باشند.
- یک نفر از هر ۱۰ بریتانیایی ۱۸ تا بیست‌وچهارساله در بیشتر اوقات تا ۲ برابر سایر افراد جامعه احساس تنهایی می‌کند.

لندنی‌ها چه احساسی به شهر خود دارند؟

پایتخت ۹‌میلیونی انگلستان جامعه‌ای چندفرهنگی است که در گذر سال‌ها میزبان مهاجران مختلفی از نقاط مختلف جهان نیز شده است. بر اساس نتایج پژوهشی که شهرداری این کلان‌شهر در تارنمای خود منتشر کرده است، احساس تعلق خاطر لندنی‌ها به این شهر نه‌تن‌ها در میان گروه‌های سنی بلکه در مناطق مختلف شهری نیز متفاوت است. آن‌ها در پژوهش خود، با مبنا قرار دادن عبارت «لندن، جایی برای ریشه دواندن و شکوفایی خانواده‌ها» واکنش شرکت‌کنندگان در پژوهش را به این شهر سنجیده‌اند.

احساس تعلق خاطر چگونه حال ما را بهتر می‌کند؟

یافته‌های پژوهش‌های مختلف نشان می‌دهند افراد با شبکه‌های دوستی و ارتباطات بین‌فردی قوی‌تر، احساس شادمانی و سلامتی بیشتری دارند و شهر‌ها می‌توانند بستر مناسبی برای دستیابی به این حال خوب باشند.

احساس تعلق خاطر به شهر چرا و چگونه؟

احساس تعلق خاطر به شهر چرا و چگونه؟

مالکیت اشتراکی و توانمندسازی

احساس کنترل و مالکیت می‌تواند شهروندان را برای ایجاد تغییرات مثبت مجاب کند.

فرصت‌های مشارکت جمعی

مشارکت در فعالیت‌ها و گروه‌های مختلف اجتماعی به شهروندان احساس هدفمندی و هویت مشترک می‌دهد.

انسجام اجتماعی

روابط میان گروه‌ها و اقشار مختلف جامعه به شهروندان احساس تعلق خاطر و ارزشمندی می‌دهد.

روابط سازنده و شبکه‌های سالم

روابط سازنده به شهروندان احساس حمایت شدن می‌دهد و به آن‌ها جرئت می‌دهد با چالش‌های جدید روبه‌رو شوند و مهارت‌های تازه به دست آورند.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->