ویدئو | تجربه رانندگی با ری‌را؛ اولین کراس‌اوور ایران‌خودرو بررسی قیمت انواع موبایل سامسونگ، آیفون، شیائومی و آنر (۱۸ تیر ۱۴۰۳) توزیع بیش از ۳ هزار تُن اقلام تنظیم‌بازار بین هیئات مذهبی مشهد و خراسان‌رضوی هیجان انتخابات در بورس فروکش کرد | گزارش وضعیت بازار سهام (۱۸ تیر ۱۴۰۳) کاهش چشمگیر قیمت طلا و سکه در مشهد (۱۸ تیر ۱۴۰۳) از عرضه اولیه امروز جا نمانید (۱۸ تیر ۱۴۰۳) | چقدر نقدینگی مورد نیاز است؟ چین چگونه به تجارت خارجی روی آورد؟ قیمت امروز دلار، طلا، سکه و رمزارز (۱۸ تیر ۱۴۰۳) | قیمت‌ها کاهشی شد خودرو‌های خارجی صفر در مشهد چند؟ (۱۸ تیر ۱۴۰۳) بررسی قیمت خودرو‌های داخلی در مشهد (۱۸ تیر ۱۴۰۳) | سمند سورن ۷۵۵ میلیون تومان + جدول اولین توصیه به مسعود پزشکیان درباره کسری بودجه ۱۴۰۳ در همایش اقتصادی سرمایه‌گذاری در عراق به میزبانی مشهد چه گذشت؟ پرداخت ۱۳۰۰ میلیارد تومان سود به سهام‌داران از طریق سجام + جزئیات (۱۸ تیر ۱۴۰۳) قیمت کالاهای تنظیم‌بازاری ویژه محرم اعلام شد | گوشت و مرغ چند؟ ماجرای پیامک ثبت‌نام «سبد معیشتی» و «حمایت خانوار» چه بود؟ انتهای موج چهارم نزول طلا کجاست؟ (۱۸ تیر ۱۴۰۳) آغاز دور جدید عرضه خودرو‌های وارداتی از امروز (۱۸ تیر ۱۴۰۳) با اقساط پنج‌ساله به قیمت نمایندگی، خودرو‌های پرطرفدار بخرید + جزئیات (۱۸ تیر ۱۴۰۳) کاهش قیمت میوه در مشهد (۱۸ تیر ۱۴۰۳) | موز کیلویی ۴۵ هزار تومان + جدول جهش ۱۱.۶ میلیارد دلاری ارزش بورس تهران در روز‌های پیش و پس از انتخابات! رکورد معاملات شمش طلا شکسته شد (۱۷ تیر ۱۴۰۳) وضعیت بازار طلا مشهد پس از انتخابات ریاست جمهوری چگونه خواهد بود؟ بررسی قیمت جدیدترین گوشی‌های موبایل دو سیم کارت (۱۷ تیر ۱۴۰۳) قیمت انواع خودرو‌های خارجی (۱۷ تیر ۱۴۰۳) | کاهش ۴.۵ درصدی سوزوکی سیاز افزایش ۱۱۹ درصدی حقوق و دستمزد کارگران در سه سال اخیر | حقوق کارگران طی ۳ سال گذشته متناسب با تورم افزایش یافت قیمت انواع خودرو‌های داخلی (۱۷ تیر ۱۴۰۳) | ادامه روند کاهش قیمت‌ها
سرخط خبرها

قیمت بنزین و نقش دولت

  • کد خبر: ۹۸۵۴
  • ۰۴ آذر ۱۳۹۸ - ۰۶:۴۶
قیمت بنزین و نقش دولت
دکتر حسین محمدی اقتصاددان، عضو هیئت‌ علمی دانشگاه فردوسی مشهد
قیمت بنزین آزاد از روز ۲۴ آبان‌ماه ۱۳۹۸ سه‌برابر شد و به ۳۰۰۰ تومان در هر لیتر رسید؛ ضمن آنکه بنزین سهمیه‌بندی شده نیز به ازای هر خودرو ماهانه ۶۰ لیتر و به قیمت ۱۵۰۰ تومان افزایش پیدا کرد. این افزایش قیمت‌ها اعتراضاتی را نیز در برخی شهر‌های ایران به همراه داشت و خساراتی نیز به اماکن عمومی و اموال شخصی مردم وارد شد. بیشتر مردم از تبعات پایین بودن قیمت بنزین آگاهی نسبی دارند. افزایش ترافیک خودروها، افزایش آلودگی شهر‌های بزرگ، قاچاق بنزین و سایر فراورده‌های نفتی، لزوم صیانت از منابع ملی کشور، توزیع عادلانه‌تر یارانه فراورده‌های سوختی، الزامات قانونی ازجمله قانون هدفمندی یارانه‌ها مبنی بر افزایش تدریجی قیمت بنزین و مواردی از این قبیل برخی دلایل موافقان برای افزایش قیمت بنزین است. واقعیت آن است که قیمت یک لیتر بنزین در کشور ما از قیمت یک بطری نیم‌لیتری آب‌معدنی هم کمتر بود، حال آنکه قیمت همین فراورده در بسیاری از کشور‌های دنیا بسیار بیشتر از ایران و در محدوده ۷ تا ۱۵ هزار تومان به ازای هر لیتر متفاوت است؛ اما مخالفان افزایش قیمت بنزین دلایل متفاوتی را ارائه می‌کنند؛ از جمله اینکه درست است قیمت بنزین در ایران کمتر از بسیاری از کشور‌های دیگر است، اما به همان نسبت درآمد سرانه در این کشور‌ها نیز بالاتر از درآمد سرانه کشور ماست؛ از این رو نسبت قیمت بنزین به درآمد سرانه در ایران تفاوت چندانی با سایر کشور‌ها ندارد. ازجمله دلایل دیگر مخالفان افزایش قیمت بنزین در ایران، آن است که قیمت محصولات وابسته به بنزین ازجمله خودرو در کشور ما بسیار بالاتر از کشور‌های دیگر است؛ ضمن آنکه کیفیت این محصولات نیز بسیار پایین‌تر است. همین امروز قیمت یک خودرو سوزوکی با آخرین امکانات و مدل ۲۰۲۰ در دنیا بین ۱۳ تا ۱۵ هزار دلار است که با هر نرخ دلاری که محاسبه کنیم، کمتر از ۲۰۰ میلیون تومان خواهد بود.
حتی اگر تعرفه ۱۰۰ درصدی هم بر این خودرو وضع شود، قیمت آن در داخل کشور باید کمتر از ۴۰۰ میلیون تومان باشد، اما این خودرو وارد کشور نمی‌شود و اگر وارد شود، با قیمتی حدود ۶۰۰ تا ۷۰۰ میلیون و شاید بیشتر به دست مصرف‌کننده داخلی خواهد رسید. اکنون یک خودرو متوسط چینی در حدود ۳۰۰ میلیون تومان در بازار ایران قیمت دارد و از این رو اگرچه قیمت بنزین کمتر از قیمت‌های جهانی است، مصرف‌کننده داخلی قیمت بسیار بالایی را برای خودرو‌های داخلی یا وارداتی می‌پردازد. بدون شک مصرف‌کنندگان داخلی حاضرند بنزین را به قیمت‌های جهانی بخرند، اما در عوض خودرو‌های باکیفیت و با مصرف مناسب‌تر بنزین را نیز به قیمت‌های بین‌المللی بخرند؛ این در حالی است که قطعا دولت و صنایع خودروسازی به‌شدت مخالف این موضوع هستند و این موضوع نشان می‌دهد که مصرف‌کننده مظلوم‌ترین قشری است که به قول معروف دیواری کوتاه‌تر از دیوار آن پیدا نمی‌شود. مصرف بالای بنزین در خودرو‌های داخلی، حرکت نکردن به سمت خودرو‌های هیبریدی و فناوری‌های پیشرفته و به‌روز در صنعت خودروسازی، ازجمله انتقادات بجای دیگری است که بر سیستم فعلی وارد می‌شود و می‌توان از این زاویه حق را به مخالفان داد. به هر حال، باوجود برخی مخالفت‌ها، قیمت بنزین افزایش یافته، ولی این پایان کار نیست و بهتر است مسئولان محترم به‌صورت نظام‌مند به فکر اصلاح سامانه حمل‌ونقل و اصلاحات جدی در صنعت خودروسازی باشند. قیمت بنزین افزایش یافته است، ولی مصرف بنزین کاهش چندانی نخواهد یافت، ترافیک خیلی کم نخواهد شد و هوا خیلی پاک‌تر نمی‌شود، مگر آنکه بخشی از درآمد حاصل از افزایش قیمت بنزین به جای توزیع بین مردم، صرف بهبود و اصلاح زیرساخت‌های حمل‌ونقل، سرمایه‌گذاری برای بهبود فناوری‌های تولید، کاهش انحصار‌ها و افزایش رقابت بین تولیدکنندگان صنعت خودرو و در کل بهبود محیط کسب‌وکار شود. در محدوده قیمت فعلی، یعنی ۱۵۰۰ تا ۳۰۰۰ تومان برای قیمت بنزین، به نظر می‌رسد بنزین کالایی بی‌کشش باشد و از این رو حتی با سه‌برابر شدن قیمت، مصرف آن کاهش چندانی پیدا نخواهد کرد و از این رو مشکلات قبل مثل ترافیک و آلودگی نیز تغییر چندانی نخواهد داشت. چنانچه دولت و در کل نظام تصمیم‌گیری کشور به قانون مصوب هدفمندی یارانه‌ها مبنی بر حذف تدریجی یارانه حامل‌های سوخت و اختصاص مبلغ حاصل برای تقویت زیرساخت‌های تولید عمل می‌کرد، قطعا مشکلات متعدد امروز ازجمله مصرف بالای بنزین، زیرساخت‌های ضعیف تولید، انحصار‌های متعدد و نبود رقابت‌پذیری در صنعت خودرو بسیار کمتر شده بود. در ضمن از نوسانات شدید اقتصادی و نارضایتی‌های گسترده اجتماعی نیز تا حد زیادی جلوگیری می‌شد؛ چون دولت فقط مجری قانونی بود که در یک فرایند چندساله و با مشورت ارکان نظام و کارشناسان اقتصادی به تصویب رسیده بود؛ اما اکنون مشخص است که افزایش یک‌باره قیمت بنزین از سر ناچاری و به دلیل توقف صادرات نفت خام صورت گرفته و طبیعی است که پیامد‌های اقتصادی مدنظر قانون هدفمندی نیز در آن محقق نخواهد شد. این امور نتیجه بی‌توجهی به علم و دانش اقتصاد و مدیریت و اجرا نشدن قانونی است که مدت‌ها برای تصویب آن وقت و انرژی گذاشته شده است.
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->