جزئیات برگزاری «مهمونی ۱۰ کیلومتری غدیر ۱۴۰۴» در تهران + محل برگزاری هفتمین نمایشگاه پوشاک ایرانی‌اسلامی برگزار می‌شود علت گم‌شدن حرز امام‌جواد(ع) | توصیه آیت‌الله بهجت برای یافتن آن بیش از ۲هزار بقعه متبرکه در کشور میزبان برگزاری ویژه برنامه‌های دهه ولایت ۱۴۰۴ هنوز هیچ اثر سینمایی در شأن شهید آیت‌الله بهشتی تولید نشده است رایزنی با فرودگاه نجف برای کاهش هزینه سفر عتبات عالیات حضور حجاج در منا امروز پایان می‌پذیرد (۱۸ خرداد ۱۴۰۴) میزبانی بیش از ۵۰۰ شهر کشور در برپایی مهمانی کیلومتری غدیر کتاب «علوم قرآنی» به عنوان یکی از منابع درسی حوزه‌های علمیه کشور معرفی شد همایش «زن، زندگی، آیه ها» با محوریت حجاب و عفاف برگزار می‌شود اختتامیه چهارمین جشنواره رسانه‌ای امام رضا (ع) برگزار می‌شود اول رضای خدا | درس‌هایی از نهج البلاغه صحتی که بدون گزند است | نگاهی به نعمت سلامتی و عافیت در دعاهای امام سجاد(ع) تحول در زیارت با نگاه تسهیل‌گرایانه دولت | دولت به‌دنبال آموزش، ترویج و تسهیل زیارت در ابعاد ملی است شهرداری مشهد میزبان نمایش میدانی «میاندار» در دهه ولایت ۱۴۰۴ | روایت هنری از خط مقدم خاموشان دفاع مقدس برنامه‌ریزی مرحله بازگشت زائران حج ۱۴۰۴ از سه فرودگاه عربستان آغاز شد حجاج بیت الله الحرام رمی جمرات سه‌گانه را آغاز کردند (۱۷ خرداد ۱۴۰۴) تسهیل زیارت با نگاه کارشناسی و بهره‌گیری از ظرفیت‌های بین‌المللی مشهد، آیینه تمام‌نمای محبت علوی در دهه ولایت ۱۴۰۴ | اکران گسترده علوی در این ایام
سرخط خبرها

بررسی پیامد‌های گرانی بلیت قطار و اتوبوس بر سفر به مشهد

  • کد خبر: ۱۰۶۴۸۲
  • ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۱۲:۲۲
بررسی پیامد‌های گرانی بلیت قطار و اتوبوس بر سفر به مشهد
افزایش هزینه‌های حمل ونقل سبب ایجاد نگرانی‌هایی درباره افزایش هزینه‌های سفر زائران به مشهد مقدس شده است.

محسن موسوی زاده | شهرآرانیوز؛ ستاد تنظیم بازار و سازمان حمایت از مصرف کنندگان با افزایش ۲۵درصدی بلیت قطار، ۳۰درصدی کرایه مسافران جاده‌ای و ۳۵درصدی کرایه حمل کالا موافقت کرده است. افزایش هزینه‌های حمل ونقل سبب ایجاد نگرانی‌هایی درباره افزایش هزینه‌های سفر زائران به مشهد مقدس شده است.

فعالان حوزه خدمات زیارت تاکید می‌کنند که هرچند به دلیل رشد تورم، افزایش هزینه‌های حمل ونقل اجتناب ناپذیر است، باید راهکار‌هایی برای مدیریت هزینه سفر زائران به مشهد اندیشیده شود. باتوجه به افزایش قیمت بلیت قطار وکرایه مسافران جاده‌ای باید بررسی شود که سهم آن‌ها در سفر به مشهد چقدر است.

به گفته معاون اداره کل راهداری و حمل ونقل جاده‌ای خراسان رضوی، از ۲۵اسفند سال گذشته تا پایان ۱۲فروردین امسال، یک میلیون و۲۵۰هزار خودرو شخصی درمجموع با ۵ میلیون سرنشین وارد مشهد شده اند. رضا صحراگرد بیان کرده است که در این مدت، نزدیک به ۸۵۰هزار مسافر نیز به وسیله ناوگان حمل ونقل عمومی جاده ای، ریلی و هوایی به مشهد سفر کرده اند.

این ارقام نشان می‌دهد که سهم حمل ونقل شخصی در سفر به مشهد بسیار بیشتر از ناوگان‌های حمل ونقل ریلی و جاده‌ای است، از این رو نباید انتظار شوک زیادی در کاهش ورودی‌های سفر به مشهد داشت، با این حال برخی زائران ترجیح می‌دهند با قطار یا اتوبوس به مشهد سفر کنند. برای حمایت از این افراد چه اقدام‌هایی باید صورت بگیرد؟

رئیس کمیسیون گردشگری اتاق بازرگانی خراسان رضوی در گفتگو با شهرآرا، افزایش هزینه حمل ونقل را یکی از عواملی می‌داند که هزینه‌های سفر به مشهد را افزایش می‌دهد و می‌گوید: برنامه ریزی برای گسترش سفر‌های گروهی، یکی از راه‌هایی است که می‌تواند هزینه‌های سفر به مشهد را با وجود افزایش قیمت‌های حمل ونقل، تعدیل کند.

علی اکبر علیزاده می‌افزاید: سفر‌های گروهی معمولا سبب می‌شوند هزینه تمام شده سفر کمتر شود، از این رو یکی از راه‌های حمایت از زائران در برابر افزایش هزینه‌های حمل ونقل، ترویج و حمایت از سفر‌های گروهی به مشهد است.

یک فعال گردشگری نیز در گفتگو با شهرآرا، با بیان اینکه یکی از عوامل تأثیرگذار بر رشد و توسعه اقتصاد زیارت، توجه به زیرساخت‌های حمل ونقل است، می‌گوید: در بسته سفر، حمل ونقل و اقامت دو عامل تعیین کننده در هزینه مسافران است. وقتی این دو گران شود، آژانس‌ها هم مجبور می‌شوند قیمت تمام شده را افزایش دهند.

مجید فرقانی می‌افزاید: در کنار این مسئله باید اشاره کرد که روند رو به رشد تورم در سال‌های گذشته، در عمل سبب شده است سفر از سبد هزینه برخی خانواده‌ها حذف شود. در چنین شرایطی، بدیهی است که افزایش هزینه‌های حمل ونقل، تأثیر منفی بر روی همان افرادی می‌گذارد که با قطار و اتوبوس به مشهد می‌آمدند.

وی بیان می‌کند: در چنین موقعیتی به نظر می‌رسد ترویج سفر‌های گروهی بتواند تاحدودی سبب تعدیل هزینه‌های سفر به مشهد شود و فشار گرانی‌ها بر مسافران را کمی تعدیل کند.

وی بیان می‌کند: البته درکنار این مسئله باید تلاش کنیم با نوسازی ناوگان ها، هزینه تمام شده حمل ونقل در کشور را کاهش دهیم و این حوزه‌ها را رقابتی کنیم. اگر چنین امری تحقق یابد، موجب می‌شود هزینه‌ها درمجموع به نفع مسافران تعدیل شود.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->