آیت الله مروی: در کنار بهره‌برداری از فضای مجازی، روش‌های سنتی و ارتباطات مستقیم روحانیت با مردم نیز مورد توجه قرار گیرند وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی: مساجد در تثبیت اقتدار فرهنگی شهر‌ها نقش مؤثری داشته‌اند بیش از ۲۲ هزار زائر ایرانی وارد عربستان شدند گوشه صحن گوهرشاد گل‌باران بود رگ‌های آبی فرانک جواب بدی را با خوبی بده طبع شعری که وقف حرم می‌شد | نگاهی به تاریخ منصب ملک‌الشعرایی آستان قدس بررسی تأثیر آنچه می‌گوییم و گناهان زبانی با جستاری در دعای امام‌زمان(عج) | زبان، مرکب اهل انتظار تحلیل تطبیقی اصول پیشگیری از جرم در مذاهب اسلامی اهدای نشان خادم‌الشهدایی به روابط‌عمومی‌های استان خراسان رضوی + فیلم رئیس بنیاد شهید: اجتماع مردمی برای گرامیداشت شهدای خدمت همزمان در سراسر کشور برگزار می‌شود مستند «غیررسمی» با موضوع اهتمام رهبری به کتاب و کتابخوانی، روی آنتن شبکه قرآن می‌رود + زمان پخش رمان «او» در نمایشگاه کتاب تهران رونمایی می‌شود | روایتی از زندگینامه شهید عماد مغنیه دومین کنگره ملی شهید مدرس به میزبانی کاشمر برگزار می‌شود جابه‌جایی اموال موزه قرآن به کاخ سعدآباد نگران‌کننده نیست نرم افزار مجموعه آثار مرحوم آیت‌الله شیخ عبدالکریم حائری یزدی تولید شد تحصیل معرفت بعد از عمل! تربیت به سبک رحمانی در گفت‌وگو با حجت‌الاسلام‌والمسلمین سیدمهدی واعظ‌موسوی پیش بینی برگزاری ۲۰ محفل قرآنی در حج تمتع ۱۴۰۴ زیارت حرم نبوی با نرم‌افزار «نُسُک» | برگزاری سالگرد شهید رئیسی در هتل‌های مکه و مدینه
سرخط خبرها

بررسی پیامد‌های گرانی بلیت قطار و اتوبوس بر سفر به مشهد

  • کد خبر: ۱۰۶۴۸۲
  • ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۱۲:۲۲
بررسی پیامد‌های گرانی بلیت قطار و اتوبوس بر سفر به مشهد
افزایش هزینه‌های حمل ونقل سبب ایجاد نگرانی‌هایی درباره افزایش هزینه‌های سفر زائران به مشهد مقدس شده است.

محسن موسوی زاده | شهرآرانیوز؛ ستاد تنظیم بازار و سازمان حمایت از مصرف کنندگان با افزایش ۲۵درصدی بلیت قطار، ۳۰درصدی کرایه مسافران جاده‌ای و ۳۵درصدی کرایه حمل کالا موافقت کرده است. افزایش هزینه‌های حمل ونقل سبب ایجاد نگرانی‌هایی درباره افزایش هزینه‌های سفر زائران به مشهد مقدس شده است.

فعالان حوزه خدمات زیارت تاکید می‌کنند که هرچند به دلیل رشد تورم، افزایش هزینه‌های حمل ونقل اجتناب ناپذیر است، باید راهکار‌هایی برای مدیریت هزینه سفر زائران به مشهد اندیشیده شود. باتوجه به افزایش قیمت بلیت قطار وکرایه مسافران جاده‌ای باید بررسی شود که سهم آن‌ها در سفر به مشهد چقدر است.

به گفته معاون اداره کل راهداری و حمل ونقل جاده‌ای خراسان رضوی، از ۲۵اسفند سال گذشته تا پایان ۱۲فروردین امسال، یک میلیون و۲۵۰هزار خودرو شخصی درمجموع با ۵ میلیون سرنشین وارد مشهد شده اند. رضا صحراگرد بیان کرده است که در این مدت، نزدیک به ۸۵۰هزار مسافر نیز به وسیله ناوگان حمل ونقل عمومی جاده ای، ریلی و هوایی به مشهد سفر کرده اند.

این ارقام نشان می‌دهد که سهم حمل ونقل شخصی در سفر به مشهد بسیار بیشتر از ناوگان‌های حمل ونقل ریلی و جاده‌ای است، از این رو نباید انتظار شوک زیادی در کاهش ورودی‌های سفر به مشهد داشت، با این حال برخی زائران ترجیح می‌دهند با قطار یا اتوبوس به مشهد سفر کنند. برای حمایت از این افراد چه اقدام‌هایی باید صورت بگیرد؟

رئیس کمیسیون گردشگری اتاق بازرگانی خراسان رضوی در گفتگو با شهرآرا، افزایش هزینه حمل ونقل را یکی از عواملی می‌داند که هزینه‌های سفر به مشهد را افزایش می‌دهد و می‌گوید: برنامه ریزی برای گسترش سفر‌های گروهی، یکی از راه‌هایی است که می‌تواند هزینه‌های سفر به مشهد را با وجود افزایش قیمت‌های حمل ونقل، تعدیل کند.

علی اکبر علیزاده می‌افزاید: سفر‌های گروهی معمولا سبب می‌شوند هزینه تمام شده سفر کمتر شود، از این رو یکی از راه‌های حمایت از زائران در برابر افزایش هزینه‌های حمل ونقل، ترویج و حمایت از سفر‌های گروهی به مشهد است.

یک فعال گردشگری نیز در گفتگو با شهرآرا، با بیان اینکه یکی از عوامل تأثیرگذار بر رشد و توسعه اقتصاد زیارت، توجه به زیرساخت‌های حمل ونقل است، می‌گوید: در بسته سفر، حمل ونقل و اقامت دو عامل تعیین کننده در هزینه مسافران است. وقتی این دو گران شود، آژانس‌ها هم مجبور می‌شوند قیمت تمام شده را افزایش دهند.

مجید فرقانی می‌افزاید: در کنار این مسئله باید اشاره کرد که روند رو به رشد تورم در سال‌های گذشته، در عمل سبب شده است سفر از سبد هزینه برخی خانواده‌ها حذف شود. در چنین شرایطی، بدیهی است که افزایش هزینه‌های حمل ونقل، تأثیر منفی بر روی همان افرادی می‌گذارد که با قطار و اتوبوس به مشهد می‌آمدند.

وی بیان می‌کند: در چنین موقعیتی به نظر می‌رسد ترویج سفر‌های گروهی بتواند تاحدودی سبب تعدیل هزینه‌های سفر به مشهد شود و فشار گرانی‌ها بر مسافران را کمی تعدیل کند.

وی بیان می‌کند: البته درکنار این مسئله باید تلاش کنیم با نوسازی ناوگان ها، هزینه تمام شده حمل ونقل در کشور را کاهش دهیم و این حوزه‌ها را رقابتی کنیم. اگر چنین امری تحقق یابد، موجب می‌شود هزینه‌ها درمجموع به نفع مسافران تعدیل شود.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->