تئاتر "un۱۲"، با داستان رنج کردها از رژیم بعث در مشهد به روی صحنه رفت آغاز پخش بین‌المللی «اَبله» | روایتی از زندگی یک دختر کوتاه قامت در خوابگاه! معرفی اعضای جدید هیئت‌مدیره انجمن صنفی تهیه‌کنندگان فیلم بلند مشهد فصل جدید «زخم کاری» چه زمانی پخش می‌شود؟ سرمایه ادبی ایران | درباره سیدعلی موسوی گرمارودی، شاعر، نویسنده و محقق به بهانه زادروزش فصل ایران باستان سریال «سلمان فارسی» کلید خورد لئوناردو دی‌کاپریو و جنیفر لارنس در فیلم جدید اسکورسیزی هم‌بازی می‌شوند نقدی به رئالیتی شو «اسکار» مهران مدیری آیا عکس جدید احسان علیخانی در فضای مجازی، واقعی است؟ + عکس برنامه‌های بزرگداشت سعدی اعلام شد | گردهمایی سعدی‌پژوهان در شیراز انتقاد کمدین کهنه کار به نسل کشی رژیم صهیونیستی نخل طلای افتخاری کن به استودیو جیبلی ژاپن اعطا می‌شود فیلم‌های سینمایی آخر هقته تلویزیون (۳۰ و ۳۱ فروردین ماه ۱۴۰۳) + زمان پخش و خلاصه داستان رضا رشیدپور: دیگر نمی‌خواهم مجری برنامه سرگرم‌کننده تلویزیونی باشم صفحه نخست روزنامه‌های کشور - پنج‌شنبه ۳۰ فروردین۱۴۰۳
سرخط خبرها

تو قدر آب چه دانی که در کنار فراتی؟

  • کد خبر: ۱۰۹۴۷۸
  • ۳۱ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۱۴:۵۳
تو قدر آب چه دانی که در کنار فراتی؟
حجت‌الاسلام والمسلمین کمیلی - آزاده و استاد نهج‌البلاغه و صحیفه سجادیه

نهج‌البلاغه و صحیفه سجادیه در واقع تفسیر قرآن است. از این رو، باید دست‌کم ترجمه فارسی نهج‌البلاغه و صحیفه سجادیه را بخوانیم و یک دوره آن را تمام کنیم. به دلیل همین اهمیت، نباید درباره این سرمایه‌های گران‌بها و ارزشمند کم‌توجه نباشیم تا به قول معروف مشمول این بیت نشویم: تو قدر آب چه دانی که در کنار فراتی؟

اینکه همانند قرآن با نهج‌البلاغه و صحیفه سجادیه انس و الفت بگیریم، سرمایه گذاری ارزشمندی است که به یقین عمرمان هدر نرفته، زیرا کلام معصومان (ع) در وحی ریشه دارد و از این رو به روز و زنده است و به زندگی انسان نور می‌دهد.

بیش از ۲۰۰ دعا از امام سجاد (ع) هست که مستقیم یا غیر مستقیم در قرآن ریشه دارد و اگر کسی در این زمینه مطالعه کند، خیلی رشد می‌کند. پس می‌توان به صورت آهسته و پیوسته و به طور روزانه این کتاب عالی را مطالعه و از آن استفاده کرد.

به طور مثال، دعای دوم صحیفه سجادیه یکی از دعا‌هایی است که یک دوره فشرده زندگی پیامبر (ص) می‌باشد که می‌توان از آن الگو گرفت. امام رضا (ع) در فرمایشی برای کسی که امر ایشان را زنده کند یعنی احادیث امامان معصوم (ع) را با آن جذابیت کلمه هایش بیان کند، دعا کرده اند.

به این خاطر می‌گوییم هر کسی به هر شکلی که در توان دارد باید در نشر معارف و آموزه‌های اهل بیت (ع) تلاش کند که دعای هشتم صحیفه سجادیه از این قرار است.

نکته دیگر این است که ما در دعا‌های خود معمولا از خداوند درخواست می‌کنیم که چیزی را به ما بدهد در حالی که بیش از آن محتاج دعایی هستیم که از حضرت ا... بخواهیم بعضی چیز‌ها را از ما بگیرد.

به طور مثال امام سجاد (ع) در بخشی از دعای خود در صحیفه سجادیه ۴۴ مورد را می‌خواهد که حق تعالی بگیرد. این امور شامل حسد، حرص، کم صبری، غضب نامقدس، کم قناعتی، بدخلقی، عصبانیت، هواپرستی، نژادپرستی و ... است، زیرا وقتی این‌ها از انسان گرفته شود، مانند پرنده بال پرواز می‌گیرد.

یکی دیگر از آموزه‌های مورد تأکید در صحیفه سجادیه دعای شماره ۲۴ با محوریت پدر و مادر است. در واقع، اگر بخواهیم وظیفه خود را در برابر والدین و راه و رسم ادب در برابر آن‌ها را بدانیم، باید این دعا را بخوانیم که هم پاداش آن نصیب ایشان شود هم اینکه با وظیفه خود آشنا شویم.

این روش اهل بیت (ع) است که به انسان‌ها و حتی افرادی که بدی می‌کنند، فرصت می‌دهند و عذرخواهی‌شان را می‌پذیرند. بعضی از افراد حاضر نیستند به خاطر کمترین بی‌احترامی به قول معروف «قیافه» او را ببینند در حالی که امام سجاد (ع) در صحیفه به مراحل بخشش اشاره و در حق کسانی که کوتاهی کرده‌اند دعا می‌کند؛ بنابراین توجه به متن دعا سبب دلگرمی افراد به وعده‌های الهی، و از سوی دیگر، عمل کردن به این درس‌های زندگی موجب آرامش برای انسان و ارتباط بهتر میان خانواده و جامعه می‌شود.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->