مروری بر جایگاه و نقش زنان مسلمان در تاریخ صدر اسلام کینه را باید دفن کرد؛ آنچه می‌کارند مهر است نگاهی به آموزه های اسلامی درباره روابط خانواده، حدود و حقوق متقابل آنها نسبت به یکدیگر ارزش روایت و نشر حدیث شرحی بر آثار و برکات نماز| لحظه خوب دیدار توزیع ۶ هزار ساندویچ در چایخانه صحن امام‌حسن‌مجتبی‌(ع) پیش‌بینی تشرف بیش از ۱۰ هزار زائر پیاده به مشهد در دهه کرامت تولیت آستان قدس رضوی: صبر و مهربانی از صفات الزامی برای پاسخگویان به مسائل شرعی است انتشار فراخوان نخستین سوگواره بین‌المللی «سفینة‌النجاة» + جزئیات ثبت نام طولانی‌ترین پیاده‌روی اربعین از مشهد تا کربلا آغاز شد برگزاری اجتماع بزرگ صادقیون در مشهد + فیلم و عکس سردار ایافت دعوت حق را لبیک گفت آزمون سراسری اعطای مدرک تخصصی حافظان قرآن در مشهد برگزار شد منطقِ امام صادق (ع) و بایستگی‌های امر به معروف اندر احوال خیال همه آنچه از انقلاب فرهنگی امام ششم شیعیان باید بدانیم| امام به حق ناطق؛ حضرت صادق(ع) ترویج فرهنگ رضوی در روستا‌ها با بهره گیری از ابزار هنر رونمایی از از بسته شعر دهه کرامت ۱۴۰۳ در حرم مطهر رضوی اعلام ویژه‌برنامه‌های حرم مطهر رضوی به مناسبت شهادت امام‌جعفرصادق(ع) شناسایی پیکر مطهر شهید دفاع مقدس پس از ۴۲ سال
سرخط خبرها

گردهمایی نمایندگان ادیان مختلف در حرم مطهر رضوی

  • کد خبر: ۱۱۱۸۷۲
  • ۲۰ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۲:۵۰
گردهمایی نمایندگان ادیان مختلف در حرم مطهر رضوی
به همت سازمان علمی و فرهنگی آستان قدس رضوی و در آستانه میلاد حضرت رضا (ع) آئین اختتامیه نخستین پیش‌نشست دومین همایش بین‌المللی امام رضا (ع) و گفت‌وگوی ادیان با حضور تولیت آستان قدس رضوی برگزار شد.

به گزارش شهرآرانیوز، حجت‌الاسلام سید سعیدرضا عاملی، دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی، در این مراسم که شامگاه گذشته، ۱۹ خرداد ماه، با حضور نمایندگان ادیان و مذاهب مختلف در محل تالار قدس حرم مطهر رضوی برگزار شد، اظهار کرد: پیروان ادیان مختلف باید برای حل چالش‌های بزرگ متحد شده و برای استقرار عدالت و مبارزه با ظلم با یکدیگر همفکری کنند. هشتمین امام شیعیان، حضرت علی بن موسی الرضا (ع) در طول حیات پر برکت خود بسیاری از مباحث علمی را به ویژه از طریق گفتگو و مناظره بررسی و برای جامعه تبیین کردند و ایشان با عقلانیت و گفتگو و تعامل با ادیان، بسیاری از مسائل دوران خود را حل کردند.

وی هدف از برگزاری این کنگره را توجه به مسائل جهانی ذکر کرد و گفت: گفت‌وگوی ادیان اگر با هدف حل مسائل مطرح شود می‌تواند به رفتار تبدیل شده و به حل مسائل روز منجر شود. حضرت رضا (ع) با تفکر جهانی به گفتگوی با ادیان می‌پرداخت، پیوند عمیقی با آئین رسول گرامی اسلام (ص) داشت و بر تمام مکاتب پیشین تسلط کامل داشت. ما نیز از همین منظر باید به مسائل دارای اولویت جهان بپردازیم.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی تنهایی بشر را از چالش‌های جدی جوامع امروز دانست و تصریح کرد: بشر امروز تحت تاثیر از دست دادن بنیان خانواده، افزایش آمار طلاق و... به مرور زمان خود را فراموش کرده است. از همین رو متاسفانه سطح بیماری‌های ناشی از افسردگی افزایش یافته و دلیل آن نیز این است که از حقیقت دور شده‌ایم. ما در روزگاری زندگی می‌کنیم که روز به روز جامعه به سمت فضای مجازی پیش می‌رود و نفوذ اینترنت و شبکه‌های اجتماعی عدم استقرار فکری و ایمانی را در پی دارد.

عاملی عنوان کرد: امام رضا (ع) امام عقل و تدبیر است و عقل تدبیر تامین کننده زندگی سالم، صالح و جاودانه است.

کشیش ادی دانیال، نماینده کلیسای شرق آشوری نیز در ادامه این مراسم اظهار کرد: برگزاری همایش‌هایی از این دست اتحاد ادیان مختلف را در ایران به نمایش می‌گذارد. این همایش در ادامه سلسله گفتگو‌هایی است که از صدر اسلام و از دوران پیامبر (ص) و حضرت علی (ع) تاکنون تداوم داشته و هدف از برگزاری این‌گونه همایش‌ها، رفع اختلافات و بهره‌مندی از فرصت گفتگو و تعامل با سایر ادیان است.

وی با بیان اینکه جنگ و اختلاف ما با انسان نیست بلکه با شیطان است، افزود: خداوند متعال در‌های گفتگو را به روی ما گشوده و از همین رو ما باید با هم به گفت و شنود بپردازیم.

امام رضا (ع) اسوه گفت‌وگوی روشمند با ادیان

دکتر احد فرامرز قراملکی، رئیس بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس رضوی نیز در ادامه این نشست، یکی از برکات انقلاب اسلامی را توجه جدی به موضوع گفت‌وگوی ادیان دانست و گفت: مساله گفت‌وگوی ادیان در ۴۰ سال اخیر مورد توجه جدی بوده و کشور ایران به عنوان کانون گفت‌وگوی ادیان به شمار می‌رود. امام رضا (ع) نیز اسوه و الگوی گفت‌وگوی روشمند با ادیان و مذاهب مختلف است؛ از همین رو آستان قدس رضوی بر آن شد تا نخستین کنگره جهانی گفت‌وگوی ادیان را در سال ۱۳۹۷ برگزار کند و امروز نیز شاهد برگزاری نخستین پیش نشست دومین همایش بین‌المللی امام رضا (ع) و گفتگوی ادیان در حرم مطهر رضوی هستیم.

وی ادامه داد: امروز چهار نشست علمی با موضوعات «بازخوانی تجربه چهل‌ساله انقلاب اسلامی در زمینه گفتگوی ادیان»، «گفتگوی ادیان در پرتو تحلیل اندیشه‌های امامین انقلاب»، «اخلاق و روش‌شناسی گفتگوی ادیان» و «گفتگوی ادیان در سیره رضوی» در این پیش نشست برگزار شد و ما برگزاری این همایش را مرهون همکاری‌های خالصانه علمی و بی‌دریغ بسیاری از دانشمندان در سرتاسر جهان هستیم.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی آستان قدس رضوی قراملکی با بیان اینکه تا سال ۱۴۰۲ که همایش اصلی برگزار خواهد شد، ۳۰ پیش نشست علمی در ایران و سایر کشور‌ها برگزار خواهیم کرد، خاطرنشان کرد: در مجموع ۱۸ سخنرانی علمی با حضور اساتید و دانشمندانی از ادیان و مذاهب مختلف در چهار نشست تخصصی برگزار شد که خوشبختانه با استقبال بسیار بالای مخاطبان مواجه شد.

منبع: ایسنا

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->